Gå til innhold

Yrker med høy lønn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilket yrker har høy lønn i Europa? Går nå studiespesialisering (P1 matte). Jeg vet at diplomat, lege, advokat osv har svært høy lønn, men de trenger gode karakterer. Så hvilket yrker tjener godt men trenger ikke 5 i snitt? 

Anonymkode: ff226...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen?:)

Søppelmann. Ambulanse sjåfør(lav grunnlønn, men mye itilleg så kan tjene veldig bra) 

Anonymkode: 454d5...fab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du interessert i å jobbe mye, så et det mange ulike yrker hvor man kan komme opp i en grei årslønn. Eller vil du ha en 8-16-jobb og likevel tjene bra, er mulighetene færre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, EbbaGrønn skrev:

Er du interessert i å jobbe mye, så et det mange ulike yrker hvor man kan komme opp i en grei årslønn. Eller vil du ha en 8-16-jobb og likevel tjene bra, er mulighetene færre. 

Ja, jeg er interessert i å jobbe mye. Hvilket yrker er det da? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg er interessert i å jobbe mye. Hvilket yrker er det da? :) 

Spørsmålet er også hva du mener med høy lønn? Jeg er siviløkonom og jobber som økonomidirektør og har en grunnlønn på 1,5 millioner kr. I tillegg har jeg bonus som ofte kommer på minimum 300 000 kr.

Anonymkode: 0796c...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arbeidsnarkoman sykepleier som alltid stiller opp og sier ja når han/hun blir ringt opp for ekstravakter. 

Anonymkode: a6cb0...5ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som Lokfører, hadde nårmere 800k i fjor. Er du interessert i å jobbe mye natt/helg + overtid, er det ingen problem å komme opp i en mill

Anonymkode: 5ffa1...e48

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er også hva du mener med høy lønn? Jeg er siviløkonom og jobber som økonomidirektør og har en grunnlønn på 1,5 millioner kr. I tillegg har jeg bonus som ofte kommer på minimum 300 000 kr.

Anonymkode: 0796c...b8d

Måtte ikke du ha veldige gode karakterer da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokfører. Ligger an til rundt 1,2 mill. i år. Kjører godstog. 

Anonymkode: 1e939...3c5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Lokfører. Ligger an til rundt 1,2 mill. i år. Kjører godstog. 

Hvorfor ble jeg jurist. 😨😭

Anonymkode: 0f6b5...8fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 25.8.2018 den 17.25, AnonymBruker skrev:

Hvilket yrker har høy lønn i Europa? Går nå studiespesialisering (P1 matte). Jeg vet at diplomat, lege, advokat osv har svært høy lønn, men de trenger gode karakterer. Så hvilket yrker tjener godt men trenger ikke 5 i snitt? 

Leger har stort sett en medium grunnlønn, men tjener godt totalt sett fordi de jobber mye. Hvis du vil tjene godt vil jeg anbefale noe annet. (Ser jeg burde blitt lokfører!) 

Anonymkode: e6b00...13b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leger har stort sett en medium grunnlønn, men tjener godt totalt sett fordi de jobber mye. Hvis du vil tjene godt vil jeg anbefale noe annet. (Ser jeg burde blitt lokfører!) 

Lokfører virket lukrativt ja, men de jobber vel gjerne mye til ugunstige tider? Penger er ikke alt. TS, anbefaler deg å også tenke på hva du er interessert i + tenke grundig over arbeidstider før du velger. Å velge kun ut fra lønn er lite lurt. Selv om du tror det er greit å jobbe masse nå, kan det hende du ikke synes det er så kult å jobbe masse kveld/natt/helg om ti år, når du kanskje har små barn. 

Anonymkode: 9dc4e...c8a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lokfører virket lukrativt ja, men de jobber vel gjerne mye til ugunstige tider? Penger er ikke alt. TS, anbefaler deg å også tenke på hva du er interessert i + tenke grundig over arbeidstider før du velger. Å velge kun ut fra lønn er lite lurt. Selv om du tror det er greit å jobbe masse nå, kan det hende du ikke synes det er så kult å jobbe masse kveld/natt/helg om ti år, når du kanskje har små barn. 

Leger jobber en del ugunstig de og, avhenging av spesialitet såklart :) og det er gjerne de som går mye ugunstig som tjener best, rett og slett fordi vakt er bedre betalt. Kan godt være det er omtrent samme mengde ugunstig arbeidstid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er definitivt mye jobbing til "ugunstige" tider. Og veldig mye borte fra hjemmet, i hvert fall som godstogfører. Passer nok ikke for de med småbarn og en partner som jobber. Har kolleger som ikke ser partner (som også jobber turnus) mer enn en sporadisk time nå og da i løpet av en hel uke. Jeg stortrives dog i yrket og synes lønna er som "fortjent" etter hvor mange timer jeg er hjemmefra i jobbsammenheng, selv om antallet produktive arbeidstimer er relativt få.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger. Det kan være programvare, eiendom, industri, osv. 

Du får vanligvis betalt kommisjon, på toppen av grei lønn. Er du en god selger, så kan du tjener flere titalls millioner i året, avhengig av industri og produkt. 

Eksempel:

Du selger programvare for et større selskap, og har akkurat landet en kunde med f.eks 5000 brukere. Over 5 år, så er det beregnet at dere vil selge lisenser / produkter for 30 millioner kr. Du får 20% av denne inntekten, som da utgjør 6 millioner kr, over de 5 årene. Altså tjener du 1.2 millioner i året. Lønna er basert på inntekten du generer for selskapet. 

Men, du må selvfølgelig ha teknisk forståelse på hva du selger, så det er et ganske tverrfaglig yrke, der du både må kunne salg / relasjonsbygging, samt det tekniske bak produktet.  

Anonymkode: 36f68...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selger. Det kan være programvare, eiendom, industri, osv. 

Du får vanligvis betalt kommisjon, på toppen av grei lønn. Er du en god selger, så kan du tjener flere titalls millioner i året, avhengig av industri og produkt. 

Eksempel:

Du selger programvare for et større selskap, og har akkurat landet en kunde med f.eks 5000 brukere. Over 5 år, så er det beregnet at dere vil selge lisenser / produkter for 30 millioner kr. Du får 20% av denne inntekten, som da utgjør 6 millioner kr, over de 5 årene. Altså tjener du 1.2 millioner i året. Lønna er basert på inntekten du generer for selskapet. 

Men, du må selvfølgelig ha teknisk forståelse på hva du selger, så det er et ganske tverrfaglig yrke, der du både må kunne salg / relasjonsbygging, samt det tekniske bak produktet.  

Svært få selgere tjener de summene som du skisserer her, som regel er provisjonen langt lavere for de aller fleste selgere. 

Anonymkode: 9c6ad...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Svært få selgere tjener de summene som du skisserer her, som regel er provisjonen langt lavere for de aller fleste selgere. 

Anonymkode: 9c6ad...4e7

Kommer som sagt helt an på hva du driver med. Det er selvfølgelig ikke snakk om butikkselgere i detaljvarer. 

En må også flytte på seg, til dit det skjer. Salg av programvare (SaaS type, f.eks) er veldig, veldig lukrativt, men det er også veldig mange om beinet, nøyaktig av den grunn. 

Bare for å ta et selskap som også finnes i Norge: Cisco, som selger nettverkutstyr til alt fra små bedrifter til enorme konsern. Der tjener den gjennomsnittlige selger rundt 1.5 millioner i året, mens de beste selgerne kan ligge mange ganger det beløpet. Nedsiden er at de har en kultur som kan virke ekstremt giftig, og hvor selgerne spiser og puster salg, og hele tiden må prestere. (Men det skal også sies at for å bli selger for Cisco, så må man ha Bachelor / Master med B i snitt...) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...