AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #1 Skrevet 25. august 2018 Jeg tok med meg 2 åringen min ut i dag og lekte på uteplassen til en stor privat barnehage. Litt etterpå kommer det en illsint dame som kjefter oss huden full for ‘dette er ikke en offentlig lekeplass’! Hun var såpass aggressiv at sønnen min begynte å gråte. Jeg hadde litt av hvert jeg hadde lyst til å si til henne, men jeg kunne jo ikke kjefte tilbake når sønnen min var så redd. Det stod visst et skilt ved inngangen som jeg ikke hadde sett. Er ikke det litt spesielt? Har aldri tenkt at det ikke er lov å bruke lekeapparatene utenfor åpningstid? Er dette vanlig? Anonymkode: eec84...522 4
Handful Skrevet 25. august 2018 #2 Skrevet 25. august 2018 Spesielt ja. Det går an å si fra på en hyggelig måte. Vi leker også på lekeplasser og i barnehager på fritiden. Tipper det er et gjentagende "problem" siden hun reagerte så sterkt, uten at det unnskylder oppførselen. 13
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #3 Skrevet 25. august 2018 Hvis det sto et skilt du ikke så, er vel dette din feil? Man kan ikke ta seg til rette på andres eiendom. Er barnehagen privat, sier det seg selv at den ikke er for alle. Anonymkode: dc238...652 18
Gjest HanenIFlokken Skrevet 25. august 2018 #4 Skrevet 25. august 2018 (endret) Klart det er lov å leke der iallefall i en kommunal bhg😀 Endret 25. august 2018 av HanenIFlokken
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #5 Skrevet 25. august 2018 Akkurat nå, HanenIFlokken skrev: Klart det er lov å leke der 😀 Det er da ingen selvfølge? Privat eiendom er og blir privat eiendom. Man går ikke inn i andres hager for å leke med deres sandkasser og trampoliner, og hvorfor skal man da gjøre det i en privat barnehagge? Kommunale barnehager blir noe annet. Anonymkode: 4baf7...783 15
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #6 Skrevet 25. august 2018 2 minutter siden, HanenIFlokken skrev: Klart det er lov å leke der iallefall i en kommunal bhg😀 Nå var jo dette nettopp ikke en kommunal barnehage. Anonymkode: be3b6...c9e 14
visp Skrevet 25. august 2018 #7 Skrevet 25. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis det sto et skilt du ikke så, er vel dette din feil? Man kan ikke ta seg til rette på andres eiendom. Er barnehagen privat, sier det seg selv at den ikke er for alle. Anonymkode: dc238...652 Det har vel ikke noe å si. Man oppfører seg ikke sånn uansett. TS; var det en nabokjerring eller en som jobbet der med noe kontorarbeid på en lørdag? Man blir jo veldig paff av sånn oppførsel, men det var hun som var en møkkakjerring. Hadde det vært en nabo hadde jeg gitt totalt blaffen. Hadde det vært en som var på jobb, hadde jeg nok ikke vært fristet til å gå tilbake dit. 11
Rosatoast Skrevet 25. august 2018 #8 Skrevet 25. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det sto et skilt du ikke så, er vel dette din feil? Man kan ikke ta seg til rette på andres eiendom. Er barnehagen privat, sier det seg selv at den ikke er for alle. Anonymkode: dc238...652 Går an å oppføre seg selv om. Alvorlig talt 15
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #9 Skrevet 25. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er da ingen selvfølge? Privat eiendom er og blir privat eiendom. Man går ikke inn i andres hager for å leke med deres sandkasser og trampoliner, og hvorfor skal man da gjøre det i en privat barnehagge? Kommunale barnehager blir noe annet. Anonymkode: 4baf7...783 I denne sammenheng er ikke en "privat" barnehage noe mer privat enn en kommunal barnehage, kommunal betyr ikke offentlig, bare at kommunen eier den. Anonymkode: 37437...0dd 6
T-Rex Skrevet 25. august 2018 #10 Skrevet 25. august 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tok med meg 2 åringen min ut i dag og lekte på uteplassen til en stor privat barnehage. Litt etterpå kommer det en illsint dame som kjefter oss huden full for ‘dette er ikke en offentlig lekeplass’! Hun var såpass aggressiv at sønnen min begynte å gråte. Jeg hadde litt av hvert jeg hadde lyst til å si til henne, men jeg kunne jo ikke kjefte tilbake når sønnen min var så redd. Det stod visst et skilt ved inngangen som jeg ikke hadde sett. Er ikke det litt spesielt? Har aldri tenkt at det ikke er lov å bruke lekeapparatene utenfor åpningstid? Er dette vanlig? Anonymkode: eec84...522 Det høres nokså spesielt ut, ja, forutsatt at dere brukte lekeapparatene på vanlig måte. Kanskje de som driver barnehagen er redd for søksmål, om det oppstår skade, og det viser seg at lekeapparatene ikke er godkjent i henhold til diverse regler og normer. Men om det er skilting som forbyr bruk for uvedkommende, tror jeg de vil være dekket av det uansett.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #11 Skrevet 25. august 2018 4 minutter siden, Handful skrev: Spesielt ja. Det går an å si fra på en hyggelig måte. Vi leker også på lekeplasser og i barnehager på fritiden. Tipper det er et gjentagende "problem" siden hun reagerte så sterkt, uten at det unnskylder oppførselen. Kanskje det er gjentakende, men jeg ser ikke helt hvordan det er et ‘problem’? Er ikke lekeapparatene laget for å tåle barn? Vi ødelegger ingenting. Ts Anonymkode: eec84...522
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #12 Skrevet 25. august 2018 Dette handler ikke om hva som er lov eller ikke lov. Eller hva som menes med privat eiendom. Dette handler om helt normal folkeskikk. Hva slags samfunn får vi hvis alle som får en person gående over plenen sin skal kjefte og skrike? I USA er det faktisk lov for eiendomseiere å skyte folk som kommer inn på eiendommen sin. Er det det samfunnet vi vil ha? Anonymkode: c494f...14a 8
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #13 Skrevet 25. august 2018 Barnehager som er private kan bestemme at området ikke er åpent til allmenn bruk men da må de sette opp skilt til informasjon. Å kjefte fordi man leker der med en toåring synes jeg uansett er veldig spesielt. Det er ikke småbarn som er årsaken til at private velger å stenge området, det er som oftest herverk og funn av sprøytespisser ol som er årsaken. Anonymkode: e3250...2d5 7
Handful Skrevet 25. august 2018 #14 Skrevet 25. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kanskje det er gjentakende, men jeg ser ikke helt hvordan det er et ‘problem’? Er ikke lekeapparatene laget for å tåle barn? Vi ødelegger ingenting. Ts Anonymkode: eec84...522 Ja jeg skjønner ikke hva problemet er jeg heller, derfor jeg satte anførselstegn. Men tydeligvis et problem for damen. Synd mange barn kunne jo hatt glede av det. Håper det er andre lekeplasser dere kan bruke.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #15 Skrevet 25. august 2018 Private barnehager får støtte av kommunen så da er det fritt frem. Anonymkode: 83d3f...5d7 6
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #16 Skrevet 25. august 2018 Sånn er det i en barnehage her også som er privat, barn som går der får ikke leke utenom åpningstidene engang. Anonymkode: 75a70...d75 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #17 Skrevet 25. august 2018 Jeg var vitne til et innbrudd i en gullsmedforretning en gang. Tre maskerte menn med store verktøy og en bil de brukte som rambukk ødela hele frontpartiet på butikken. Jeg stod på avstand og lurte på om jeg skulle løpe bort og kjefte på de for å ta seg inn på privat eiendom. Men av frykt for å bli drept ringte jeg heller polititet og dro jeg heller videre og kjeftet på en alenemor som lekte i en privat barnehage. Da var jeg i det minste trygg. Anonymkode: 165e8...ef2 6
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #18 Skrevet 25. august 2018 Man skal aldri ta loven i egne hender. Ser man noen bryte loven, enten det er brudd på eiendomsretten eller noen som kjører for fort så ringer man politet og blander seg ellers ikke inn. Bare spør denne 29-åringen som kjeftet på en mann som kjørte for fort. Det endte med at han ble lam. En lærdom de fleste bare ta til seg. Ikke forsøk å håndhev loven selv. Det kan ende fatalt om man treffer på feil folk. https://www.dagbladet.no/nyheter/oslo-mann-lam-etter-festivalvold-i-stavern---25-aring-etterlyst/70136916 Anonymkode: 8b14c...881
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #19 Skrevet 25. august 2018 På privat eiendom har du ikke rett til å ta deg til rette nei, og når de til og med har satt opp skilt som du har oversett, så det din feil at du får kjeft. Anonymkode: 39949...2d0 5
atropos Skrevet 25. august 2018 #20 Skrevet 25. august 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok med meg 2 åringen min ut i dag og lekte på uteplassen til en stor privat barnehage. Litt etterpå kommer det en illsint dame som kjefter oss huden full for ‘dette er ikke en offentlig lekeplass’! Hun var såpass aggressiv at sønnen min begynte å gråte. Jeg hadde litt av hvert jeg hadde lyst til å si til henne, men jeg kunne jo ikke kjefte tilbake når sønnen min var så redd. Det stod visst et skilt ved inngangen som jeg ikke hadde sett. Er ikke det litt spesielt? Har aldri tenkt at det ikke er lov å bruke lekeapparatene utenfor åpningstid? Er dette vanlig? Anonymkode: eec84...522 Det er ikke greit å bli kjeftet huden full. Det bør være rom for å si ifra på en normal måte. men å gå inn i en privat barnehage å bruke lekeapparatene deres er ikke lov. Det er privat eie, og hvis dere skader dere mens dere leker på plassen, er barnehageeier ansvarlig. Jeg har selv jobbet i en privat barnehage og det var et stort problem med folk som tok seg til rette etter åpningstid og i helger. Det er ikke så gøy, og folk er ikke så flinke til å ta en beskjed om st det ikke er lov... 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå