Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest kristianna
Skrevet

Lurer på hva som skjer hvis en har fått inkassokrav og ikke betaler?

Dreier seg ikke om store summen, men saken her er litt uklar, så jeg lurer bare på hva som evt vil skje.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du ikke betaler så vil beløpet bare øke og øke og øke, og så har man plutselig gjeld oppover ørene.. beløpet kan bli mangedoblet etter hvert, så jeg ville betalt med en gang..

Gjest gjest1
Skrevet

...og så får du vel etterhvert inkalling til forliksrådet og deretter namsmannen på døra... Er nok best å betale, ja.

Hvis noe er uklart, må du jo klage, og evt søke om utsettelse på betalingen til saken er ferdigbehandlet.

Gjest Queenblue
Skrevet

Du bør kontakte inkassobyrået/fordringshaver skriftlig og si hvorfor du er uenig - på en sakelig måte. Ellers kan kravet fordoble seg på 1 2 3. Og det er nok ikke så moro. Kan fort bli en masse penger.

Gjest Anonymous
Skrevet
...og så får du vel etterhvert inkalling til forliksrådet og deretter namsmannen på døra... Er nok best å betale, ja.  

Hvis noe er uklart, må du jo klage, og evt søke om utsettelse på betalingen til saken er ferdigbehandlet.

Jeg har aldri hatt namsmannen på døra, og jeg har mange inkassokrav. Tilsammen 160 000,-

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har aldri hatt namsmannen på døra, og jeg har mange inkassokrav. Tilsammen 160 000,-

Sånn "etter boka" er det alle fall det som skjer, selv om jeg ikke vet hvor ofte det faktisk kommer til det skrittet.

Hvis det ikke er noen... hm kaller man det aktiva? besittelser? å hente får du vel også være i fred. De tar jo ikke livsnødvendige ting, og f.eks. TV regnes faktisk som en sådan.

En annen ting jeg glemte å si i sted, er jo at det er veldig negativt å ha inkassosaker på seg når du skal søke om lån.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jepp, som en av de andre sier; Dersom kravet er bestridt skal det ikke sendes til inkasso. Så ta kontakt med byrået og fortell dette. Et seriøst byrå vil da ta kontakt med sin kunde og si at de må trekke kravet tilbake. Det er ulovlig å sende omstridte krav til inkasso. Men kravet blir ikke omstridt bare for åat du ikke ønsker å betale, det må noe mer til. Lykke til.

Gjest Embla s
Skrevet

Er kravet reelt, kommer det til å balle på seg og bli ganske stor sum etter rel kort tid. Du får betalingsanmerkning, osv.

Jeg har som prinsipp å alltid betale regninger også heller krangle på de i etterkant, dersom jeg mener det er feil.

Gjest Kaffegjesten
Skrevet

Jeg er kjempeglad jeg ikke har 160 000 tusen i inkassokrav. Hvis dette er gått til inkasso øker kravene for hver dag som går. Enten må jo "gjest" med inkassokrav på 160 000 ha en økonomi som er helt ute av kurs, vedkommende ha fortalt oss noe feil - at det ikke er inkassokrav enda - eller være steika dum. Skal godt gjøres å komme unna så store inkassokrav.

Skrevet
Jeg er kjempeglad jeg ikke har 160 000 tusen i inkassokrav. Hvis dette er gått til inkasso øker kravene for hver dag som går. Enten må jo "gjest" med inkassokrav på 160 000 ha en økonomi som er helt ute av kurs' date=' vedkommende ha fortalt oss noe feil - at det ikke er inkassokrav enda - eller være steika dum. Skal godt gjøres å komme unna så store inkassokrav.[/quote']

Komme unna og komme unna. Er det ikke noe å hente så er det ikke det. Og da bare øker og øker gjelden. Det er ikke så ofte at namsmannen dukker opp på døra. De gjør det gjerne i forbindelse med forkynnelse av stevning/dom, dersom du ikke har svart på det som er sendt i posten. Men er saken hos inkassobyrå så stemmer det at byråene ikke skal ta saker som er omstridt. Du bør derfor sende et brev der du forklarer hvorfor du mener at dette er et omstridt krav. Da får kreditor heller ta saken til forliksrådet/retten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...