Gå til innhold

Ok lovmessig å redigere en logo til privat bruk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det å redigere en logo på et bilde til privat bruk, er dette lov? Bildet skal altså ikke distribueres til mange, men brukes i privat sammenheng. 

God helg!.

Anonymkode: b69b4...cc6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du bruker f.eks Mercedes stjerna på en bursdagsinvitasjon, som du sender ut til noen titalls gjør du ikke noe ulovlig. 

Hvis du i tillegg skriver med liten skrift at den er et registrert varemerke er du helt lovlig. 

Skrevet
4 hours ago, stan said:

Hvis du bruker f.eks Mercedes stjerna på en bursdagsinvitasjon, som du sender ut til noen titalls gjør du ikke noe ulovlig. 

Hvis du i tillegg skriver med liten skrift at den er et registrert varemerke er du helt lovlig.

Dette stemmer nok ikke helt, men TS blir neppe anmeldt for det heller. Merkevarebeskyttete logoer skal man være litt forsiktig med. Jeg ville i alle fall ikke bølla med logoene til store, amerikanske firmaer, og så lagt ut resultatet på nett.

Skrevet
2 timer siden, T-Rex skrev:

Dette stemmer nok ikke helt, men TS blir neppe anmeldt for det heller. Merkevarebeskyttete logoer skal man være litt forsiktig med. Jeg ville i alle fall ikke bølla med logoene til store, amerikanske firmaer, og så lagt ut resultatet på nett.

Dette er jeg faktisk enig med deg i, men om ts blir anmeldt eller ikke er ikke relevat. Det som nemlig er langt mer aktuelt i denne typen saker er å kreve erstatning, eller gå til erstatningssak mot den som urettmessig bruker en annens logo. Ett eksempel her er mellom Husfliden og Statoil, der Statoil i sin logo laget en stjerne ganske så lik Husflidens. Også har det vært midre saker der bruk av bilder har blitt krevd vederlag for, om ikke jeg husker feil så ble noen avkrevd kr. 1 500 hvergang de kopierte et bilde som var privateid og ble funnet på nettet.

Det behøver følgelig ikke være straffbart for at man skal få en rekasjon i form av et erstatningskrav. 

Lovpraksis setter også et skille for offentliggjøring på ca 7 - 8 delinger av noe for at en sak skal oppfattes som en offentliggjøring, utenfor internett/sosiale medier.

Anonymkode: 8dd27...088

Skrevet
2 timer siden, T-Rex skrev:

Enig. Men det er jo litt forskjell på å legge ut på nettet og bruke privat.

Det er en stor gråsone her.

Om jeg tar et bilde av meg selv som kysser logoen på bilen min, og bruker det privat er det helt lovlig. Jeg prøver hverken å ta retten til logoen, eller tjener penger på den.

Hvis jeg finner er logo på nettet og manipulerer den, kommer det veldig an på. Gjør man de feile tingene skal de nok ikke mye før man får et strengt brev fra noen advokater.

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ett eksempel her er mellom Husfliden og Statoil, der Statoil i sin logo laget en stjerne ganske så lik Husflidens

Men her er det jo ikke brukt privat. Det er jo ganske anderledes. Særlig når det er en stor og profesjonell aktør som Statoil.

Skrevet
16 minutter siden, stan skrev:

Enig. Men det er jo litt forskjell på å legge ut på nettet og bruke privat.

Det er en stor gråsone her.

Om jeg tar et bilde av meg selv som kysser logoen på bilen min, og bruker det privat er det helt lovlig. Jeg prøver hverken å ta retten til logoen, eller tjener penger på den.

Hvis jeg finner er logo på nettet og manipulerer den, kommer det veldig an på. Gjør man de feile tingene skal de nok ikke mye før man får et strengt brev fra noen advokater.

Men her er det jo ikke brukt privat. Det er jo ganske anderledes. Særlig når det er en stor og profesjonell aktør som Statoil.

Der er faktisk, lovmessig, ingen forskjell om man deler noe i privat eller offentlig sammenheng når vi holder oss til trådens emne. 

Derfor er heller ikke eksempelet med saken mellom Husfliden of Statoil på noen måte annerledes, rent juridisk. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Der er faktisk, lovmessig, ingen forskjell om man deler noe i privat eller offentlig sammenheng når vi holder oss til trådens emne. 

Derfor er heller ikke eksempelet med saken mellom Husfliden of Statoil på noen måte annerledes, rent juridisk. 

Statoil hevder jo at logoen er deres egen. Det er jo noen annet enn om jeg bruker en logo i en sammenheng hvor jeg på ingen måte hevder at den tilhører meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...