Gå til innhold

Oppskrift på enkel og god kake til 50 årslag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er elendig på å bake... men har lyst å ta med en hjemmelaget kake til et 50 årslag neste helg. Er det noen som har noen gode oppskrifter? Samme hva slags kake, men helst ikke en ren sjokoladekake.

Anonymkode: c60e2...674

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er du interessert i å bake en rund eplekake, som man bare rører sammen og stikker eplebåter ned i røra? For jeg har en oppskrift på en kake som er ganske så god.

Ingrediensene er: 6dl hvetemel, 3dl.sukker, 2dl.melk, 100gr smør som smeltes og avkjøles litt, 2egg, 3ts bakepulver.

Sånn gjør du: Sikt sammen mel og bakepulver, tilsett sukkeret. Pisk eggene med gaffel i en kopp og tilsett sammen med melken. Tilsett avkjølt, smeltet smør. Bland til glatt røre og hell i en springform som du smører og har bakepapir i bunnen.

Skrell epler og ta vekk kjernehuset, Skjær i tynne båter som stikkes litt nedi røra i pent mønster over hele kaken. Strø over kanel og perlesukker og stek ved 180ºC i ca 50 minutter. Test med kakenål om den er ferdig og avkjøl i formen.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Skrevet

Pavlova? Veldig enkelt å lage. Søk på google. Kaken ser også veldig god ut med pynting av bær. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, sølvdryss skrev:

Pavlova? Veldig enkelt å lage. Søk på google. Kaken ser også veldig god ut med pynting av bær. 

Det er jo litt vanskelig å lage marengsbunnen, da. Det er enklest å kjøpe bunnen ferdig. Jeg ville ikke satset på å ta med den i 50års lag, for bunnen vil bli bløt før den skal spises.

Skrevet

TS her. 

Eplekake kan være en idè, selv om det kanskje ikke er en utpreget festkake? Marengs... hmm jeg er litt skeptisk for jeg har hørt det er vanskelig.

Aller helst skulle jeg ønske jeg klarte å lage noe med marsipanlokk eller gele med bær på toppen. Det ser jo så fint ut! Men er antagelig ikke noe for en nybegynner og notorisk "ikke-kake-baker" som meg....:fnise:

• Liker 1
Skrevet

Du kan også lage noe som heter "Drømmen" som er en voksen kake og ikke ren sjokoladekake.

Pisk stiv eggedosis av 5 egg. Sikt sammen 125gr potetmel, 3ts bakepulver, 3ts vaniljesukker og 3ts bakekakao. Vend dette i eggedosisen. Stek på nederste rille i ca 40 min ved 180ºC.

Når kaken er blitt kald, tar du den ut av formen over på et fat og har over en smørkrem av 2pk vaniljekrem (pulvertype),  225gr romtemperert smør, 225 gr melis og kakao og veniljesukker etter smak. Du pisker smøret og melisen til en myk krem og tilsetter vaniljekremen, som du har lagd etter anvisning på pakken. Så har du i litt kakaopulver og vaniljesukker.

Dryss over kokosmasse.

Det er en veldig god kake.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Enkleste oppskrift er å få en bake-glad dame du kjenner om å bake en mot litt $$. Du kan spørre om å få gjøre litt på den også, så er det ikke løgn om du sier at du har bakt den heller ;-)

Endret av Gent82
  • Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Tøytigern skrev:

Du kan også lage noe som heter "Drømmen" som er en voksen kake og ikke ren sjokoladekake.

Pisk stiv eggedosis av 5 egg. Sikt sammen 125gr potetmel, 3ts bakepulver, 3ts vaniljesukker og 3ts bakekakao. Vend dette i eggedosisen. Stek på nederste rille i ca 40 min ved 180ºC.

Når kaken er blitt kald, tar du den ut av formen over på et fat og har over en smørkrem av 2pk vaniljekrem (pulvertype),  225gr romtemperert smør, 225 gr melis og kakao og veniljesukker etter smak. Du pisker smøret og melisen til en myk krem og tilsetter vaniljekremen, som du har lagd etter anvisning på pakken. Så har du i litt kakaopulver og vaniljesukker.

Dryss over kokosmasse.

Det er en veldig god kake.

Den høres jo god ut! Takk for tips!

TS

• Liker 1
Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 

Eplekake kan være en idè, selv om det kanskje ikke er en utpreget festkake? Marengs... hmm jeg er litt skeptisk for jeg har hørt det er vanskelig.

Aller helst skulle jeg ønske jeg klarte å lage noe med marsipanlokk eller gele med bær på toppen. Det ser jo så fint ut! Men er antagelig ikke noe for en nybegynner og notorisk "ikke-kake-baker" som meg....:fnise:

Da kan du bake et sukkerbrød og kjøpe ferdig marsipanlokk som du legger over kaken og glatter ut på sidene. Fyll kaken med fløtekrem og jordbærsyltetøy. Ta pisket føltekrem rundt og oppå kaken, før du legger på marsipanlokket.

Sukkerbrødet lager du av 5 egg, 200gr sukker, 100gr potetmel 100gr hvetemel og 1/2 ts bakepulver.

Dette har du i en 26cm springform som har bakepapir i bunnen.

Pisk eggedosis. Sikt sammen det tørre og vend det inn med en stekespade og ha røren i formen. Avkjøl i formen med hånkle over. Ikke åpne ovnen under steking for å se om kaken er ferdig. Da faller den sammen.

Del kaken i tre lag og dynk lagene med melk fra spiseskje. Drypp litt over hele kakebunnen.

Hvis du ikke vil ha mamrsipanlokk, kan du ta godt med fløtekrem på sidene og oppå kaken og pynte med halve jordbær i pent mønster. :)

Endret av Tøytigern
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den høres jo god ut! Takk for tips!

TS

Bare hyggelig. :) Den er enkel å lage, også, og ser pen ut.

Gjest Stella Rose
Skrevet

Fløtekake, kjøp ferdig bunn, ha i syltetøy helst bringebær, krem, vaniljekrem, og pynt med bær, du kan også ha marsipanlokk. Enklere blir det ikke.

Skrevet

Har du blitt bedt om å ta med kake? Hvis ikke, så ville jeg droppet det. Kan oppleves som litt frekt.

Anonymkode: 47f6d...585

Gjest Stella Rose
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du blitt bedt om å ta med kake? Hvis ikke, så ville jeg droppet det. Kan oppleves som litt frekt.

Hvorfor skulle det være frekt ?

Skrevet
1 minutt siden, Stella Rose skrev:

Fløtekake, kjøp ferdig bunn, ha i syltetøy helst bringebær, krem, vaniljekrem, og pynt med bær, du kan også ha marsipanlokk. Enklere blir det ikke.

Ferdig bunn er ikke godt i 50års lag. Alle vil smake at det er ferdig bunn. Da er det faktisk bedre å kjøpe en ferdig marsipankake... Man kan bestille dem hos baker.

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Stella Rose skrev:

Du mener bløtkake...? Men er det ikke litt vanskelig å legge på marsipanlokk så det ser bra ut?

TS

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I alle dager. Hvorfor skulle det være frekt!?

TS

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Stella Rose skrev:

Ferdig bunn, syltetøy, marsipan, veldig kjedelig og altfor søt kake uten smak annet enn sukker. Sånt tar man ikke med i 50-årslag.

Anonymkode: 3b158...6b1

• Liker 1
Gjest Stella Rose
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du mener bløtkake...? Men er det ikke litt vanskelig å legge på marsipanlokk så det ser bra ut?

TS

Ja, beklager tenkte dialekt. Det finnes ferdig marsipanlokk å få kjøpt, det er enkelt å legge på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...