Gå til innhold

Har Oslo kommune gratis tannlegebehandling for uføre!??

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Skulle sjekke på kommunens hjemmesider om sønnen min fremdeles kan gå til den kommunale, gratis tannlegen (det kan han forøvrig). Da kom jeg over denne siden med en liste, se nedenfor. Ser faktisk ut som om kommunen tilbyr gratis behandling til uføre, og det har jeg ALDRI hørt et pip om før? Er det noe nytt? Det er nesten så jeg tror det er feil på listen der, men det står jo der klart og tydelig.Har noen andre her  hørt om dette tidligere?

Har lest mye på KG om uføretrygdede folk som ikke har råd til å gå til tannlegen, så dette var  uventet å lese. Jeg er selv uføretrygdet OG har tannlegeskrekk, så da fyller jeg jo to kriterier på denne listen kommunen har lagt ut.

"

Tannklinikkene tilbyr gratis behandling til:

Om du velger privat tannlege, må du betale alle utgifter selv. Se «Hva koster tannlegen»"

Endret av Million
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gjelder uføre i institusjon og som ellers ikke er i stand til å ta vare på seg selv.

Anonymkode: 10c8a...c39

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder uføre i institusjon og som ellers ikke er i stand til å ta vare på seg selv.

Ah.......... ja, selvfølgelig. Det VAR for godt til å være sant! Jeg klikket ikke på linkene i teksten.

• Liker 1
Skrevet

Gjelder ikke bare eldre, langtidssyke og uføre i institusjon. Man kan bo hjemme, men kravet er at man må ha hjemmesykepleie (ikke hjemmehjelp) minst en gang i uken, og dette må ha vart i 3 mnd (ev forventes å bli en varig ordning i all uoverskuelig fremtid).

Anonymkode: a54d7...799

Skrevet

For eldre betyr for eldre som er inne i kommunens hjemmetjenesteprogram (i alle fall i min kommune). Det gjelder ikke alle alderspensjonister.

Anonymkode: 3f0d6...060

Skrevet

Nei, ikke bare de nei. Det står "Eldre, langtidssyke og uføre som bor på institusjon og eller har hjemmesykepleie kan få gratis tannbehandling." i linken her Eldre, langtidssyke og uføre .Og det regnes også som  hjemmesykepleie dersom man har en fast person (psykiatrisk sykepleier, sosionom el.l.) i kommunen som man møter.

Anonymkode: 6ae41...07e

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Million skrev:

Ah.......... ja, selvfølgelig. Det VAR for godt til å være sant! Jeg klikket ikke på linkene i teksten.

Nei. Se her: 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke bare de nei. Det står "Eldre, langtidssyke og uføre som bor på institusjon og eller har hjemmesykepleie kan få gratis tannbehandling." i linken her Eldre, langtidssyke og uføre .Og det regnes også som  hjemmesykepleie dersom man har en fast person (psykiatrisk sykepleier, sosionom el.l.) i kommunen som man møter.

• Liker 1
Skrevet

I mange kommuner gjelder dette også de som er innunder kommunens psykiatritjeneste.

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, Million skrev:

Skulle sjekke på kommunens hjemmesider om sønnen min fremdeles kan gå til den kommunale, gratis tannlegen (det kan han forøvrig). Da kom jeg over denne siden med en liste, se nedenfor. Ser faktisk ut som om kommunen tilbyr gratis behandling til uføre, og det har jeg ALDRI hørt et pip om før? Er det noe nytt? Det er nesten så jeg tror det er feil på listen der, men det står jo der klart og tydelig.Har noen andre her  hørt om dette tidligere?

Har lest mye på KG om uføretrygdede folk som ikke har råd til å gå til tannlegen, så dette var  uventet å lese. Jeg er selv uføretrygdet OG har tannlegeskrekk, så da fyller jeg jo to kriterier på denne listen kommunen har lagt ut.

"

Tannklinikkene tilbyr gratis behandling til:

Om du velger privat tannlege, må du betale alle utgifter selv. Se «Hva koster tannlegen»"

Du må i tillegg ha vedtak om og hjelp gjevnlig fra hjemmesykepleien eller psykiatrisk hjemmesykepleie. 

Det hele er nedfelt i lov og gjelder for alle landets kommuner, ikke bare Oslo.

Anonymkode: b94fe...e68

• Liker 3
Skrevet

Gjelder ikke bare eldre, langtidssyke og uføre i institusjon. Man kan bo hjemme, men kravet er at man må ha hjemmesykepleie (ikke hjemmehjelp) minst en gang i uken, og dette må ha vart i 3 mnd (ev forventes å bli en varig ordning i all uoverskuelig fremtid).

Ja, og jeg vet at det uthevede under stemmer. Man får den samme gratis tannbehandlingen ved å ha en slik person i kommunen som man møter jevnlig.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Japp- Altså folk som ikke er i stand til å ta vare på seg selv. Som jeg sa.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Japp- Altså folk som ikke er i stand til å ta vare på seg selv. Som jeg sa.

Hva legger du i uttrykker "ikke i stand til å ta vare på seg selv"? Mange får jevnlige samtaler med en slik person fra kommunen etter at de er ferdig med psykologbehandling feks, og ved at de har den kontakten med den personen i kommunen har de dermed rettigheter til gratis tannlege etter et visst antall måneder kontakt med denne personen fra kommunen. Kontakten er ofte 1-2 ganger pr mnd eller oftere, og man kan møtes på kafe, på tur eller andre steder (det trenger ikke å være hjemme).

Skrevet

Folk som må ha en eller annen oppfølgning fra stat/kommune og ikke er 100% selvhjulpet.

Burde være åpenbart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...