Gå til innhold

Svigerfar bryr seg bare om ny kones barn og barnebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min svigerfar og svigermor har vært skilt i mange år, og han har flyttet til en annen kant av landet, med ny fru. Hun har barn og barnebarn på sin side. Disse bor nærmere dem, og forståelig nok får disse mer oppmerksomhet.

Men bør ikke barnebarn på denne kanten få litt av kaka også? Jeg har skjønt at det er hun som styrer i heimen, og han stort sett bare gjør som kan får beskjed om. 

Min samboer har to barn fra før, og vi venter et sammen. Det kommer knapt nok en telefon med gratulasjoner til bursdagen til barna, og aldri noen kontakt utenom. Det er heller ingen interesse av dette nye barnet som kommer. Jeg for min del, og vi andre voksne i dette her orker ikke legge så mye i det, men jeg synes det er trist for barna som aldri får noe forhold til farfar.

Vi dro til dem og var der en uke i ferien, men det ble heller ikke som vi håpet på. All prat ble dratt inn på hennes barnebarn og hva de sa og gjorde, og de var ikke spesielt interesserte i å faktisk ta med seg barna herfra og gjøre noe gøy sammen. Dette gjøres jo titt og ofte med hennes side, ser vi på Facebook.

Er det noen som har vært litt i samme situasjon? Hvordan kan barna reagere på dette når de blir eldre? Kan legge til at de hos oss er i barneskolealder.

Anonymkode: 7b55d...355

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange visninger, men ingen formeninger om det? :)

Gjest COSL Innovator
Skrevet

Jeg trur dere bare skal innfinne dere med at sånn vil det være så lenge han er sammen med denne dama. Det er ikke noe dere får gjort med det. Å nevne dette for de vil bare skape mere flid for dere.

Det eneste dere kan håpe på er at han en dag skjønner dette selv og gjør noe med det.

Skrevet

Høres ganske naturlig ut at kona hans engasjerer seg i sin del av familien. Det at han ikke engasjerer seg mer i sin, det må være hans valg. Det er ikke sikkert at han ikke bryr seg, kan godt være at han har nok med dagene slik de er. Synes heller dere bør være dem som tar initiativ i dette tilfellet. At dere drar på besøk dit og at dere inviterer til aktiviteter han kan være sammen med barnebarna på. 

Anonymkode: 7fafa...fd5

• Liker 2
Skrevet

Jeg har forståelse for at hun velger sin side, i hovedsak. Men det er allikevel trist at han ikke viser noen interesse hit.

Vi bor åtte timers kjøring unna, så det er ikke barebare å ordne besøk. Og vi forventer jo ikke the whole grandfather experience, men send i hvert fall en melding eller ta en telefon til barnebarna, ønsk de lykke til med skolestart, spør hvordan en fotballkamp gikk. Hva som helst.

Er jeg virkelig så kravstor? Dette gjelder som sagt ikke for min del, jeg har aldri fått blitt ordentlig kjent med han. Men jeg føler barna går glipp av en farfar.

Skrevet

Har dere pratet med de om det da?

Anonymkode: 6f697...3cb

• Liker 1
Skrevet

Vi har det slik og svigerfar bor 5 minutter unna oss. Tror han bare henger på og unngår konflikt med konen. Vi har gått fra å tenke at det er trist til å tenke at det er trist for han. Vi sees 2-3 gangner i året i forbindelse med romjul og andre familieselskaper. Det er aldri en telefon for å høre hvordan det står til eller interesse for hva barnebarna driver med. Heldigvis får vi det fra svigermor og mine foreldre. 

Anonymkode: 42f52...580

• Liker 2
Skrevet

Siden du reagerer så mye på dette at du lurer på hva slags følger det kan få for barna, så virker det som du har det meste annet på stell. Du er vant til at folk følger med og stiller opp? I så fall er det veldig bra for deg og for barna, at det er mye som er bra. De tåler at det er et menneske i familien de har lite kontakt med.

Skrevet
20 minutter siden, Des28 skrev:

Siden du reagerer så mye på dette at du lurer på hva slags følger det kan få for barna, så virker det som du har det meste annet på stell. Du er vant til at folk følger med og stiller opp? I så fall er det veldig bra for deg og for barna, at det er mye som er bra. De tåler at det er et menneske i familien de har lite kontakt med.

Hm, det har jeg faktisk ikke tenkt på. Ettersom jeg har skjønt så har han vært sånn her fra han flytta avgårde, så barna kjenner vel ikke til noe annet fra den kanten.

Her er heldigvis også svigermor og min familie veldig på og interessert i alt som skjer med oss og barna, så forhåpentligvis veier det opp for dem!

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hm, det har jeg faktisk ikke tenkt på. Ettersom jeg har skjønt så har han vært sånn her fra han flytta avgårde, så barna kjenner vel ikke til noe annet fra den kanten.

Her er heldigvis også svigermor og min familie veldig på og interessert i alt som skjer med oss og barna, så forhåpentligvis veier det opp for dem!

Det virker som de har det godt og har det de trenger. Tror du kan ta det helt med ro.

Skrevet

Tror ikke barna tenker noe særlig over det. De har kanskje flere besteforeldre enn mange andre? 

De har sin farmor, så har de kanskje besteforeldre på sin mor sin side i tillegg til at du har foreldre som blir besteforeldre for dem? 

Jeg er enig med deg at det er dårlig. Man kan FaceTime, ringe, sende et kort osv... men sånn blir det ofte når hun stemor har sin familie og kanskje aldri har blitt kjent med dere. 

Håper dere har en fin familie uten han, det er han som går glipp av noe og det bet han sikkert innerst inne. 

Klem 

Skrevet

Har dere invitert dem på besøk? 

Skrevet

Tusen takk for så fine svar! Det var fint å kunne vri tankesettet litt mer over på hva de faktisk har enn hva de går glipp av. 

De har som sagt en åtte timers kjøring for å komme hit, så det er ikke bare å komme på besøk. Det hender de er nærmere disse trakter, men det er ikke alltid vi vet om det før de er hjemme igjen, og Facebook oppdateres. Og da har de bare besøkt hennes side som det bor noen av på denne kanten. 

Når det gjelder å snakke med dem om det tror jeg samboeren min har prøvd tidligere, i hvert fall prøvd å opprettholde litt mer kontakt. Men han gidder ikke bry med det lenger, det er kun enveiskjøring hele tiden, og han lar de heller bare holde på på egen hånd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...