Gå til innhold

Barn med forsinket språk og sosial kontakt med andre barn. Synonymt med en diagnose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn som nylig ble 3 år som har forsinket språkutvikling og har vist liten interesse for andre barn i barnehagen. Ped-leder på småbarnsavdelingen i barnehagen sier at han ikke har hatt blikkontakt med andre barn, mens en av assistentene sier han ikke har vært helt utenfor i spissituasjoner med andre barn. Sønnen min har nå begynt på storavdeling og det er avtalt observasjon av PPT for å kartlegge språket og sosialt samspill. Er det noen som har vært i samme situasjon. Er forsinket språkutvikling og lite sosialt samspill synonymt med en diagnose? Jeg var selv et svært innesluttet barn som ikke var i ordentlig lek med andre før jeg nærmet meg 4 år. Jeg hadde imidlertid normal språkutvikling, men har aldri fått noen diagnose på tross av innesluttetheten min. Jeg er velfungerende den dag i dag. Sønnen vår er også tospråklig uten at jeg tror det påvirket i stor grad. Vi har et eldre barn som er normal i språkutviklingen og sosialt samspill. Jeg bekymrer meg mye for den yngste sønnen vår både med tanke på sosialt samspill og språk. Han har alltid gitt oss i familien blikkontakt, latter og god kontakt. Den siste uka har han hatt to episoder med positivt samspill med to barn på stor avdeling. Takker på forhånd for alle innspill. 

Anonymkode: 405ed...27d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gikk litt fort i svingene her. *Spisesituasjoner, ikke spissituasjoner. Spørsmålstegn mangler og andre småfeil. Beklager! Ts

Skrevet

Hvis det er sånn at han ikke vil ha blikkontakt med andre og sliter med sosialt samspill så er det godt mulig at han kan ha en diagnose innen autismespekteret. Men forsinket språk er det mange gutter som har, og det kan være så enkelt som at han hører litt dårlig. Min sønn hang veldig etter i språk, og brått tok han igjen dem i barnehagen. Det kommer når de er klare! Jeg skjønner hvis du syntes det er ubehagelig at PPT skal observere, MEN det er superbra at de har funnet ut av dette tidlig slik at han får den hjelpen han trenger så tidlig som mulig! ❤️ Klem til deg

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Jeg stusser litt over at Ped-lederen på småbarns avdelingen ikke koblet inn PPT enda tidligere, for eksempel da han var mellom 2 og 2,5 år. Jeg fikk ikke tilbakemelding om at han gir lite blikkontakt med andre barn før slutten av året i fjor. Ts

Skrevet

Har han sjekket hørsel og syn? Ikke grue deg for ppt sin observasjon. De kommer ikke til å tvinge deg til noe, men hvis barnet trenger litt ekstra hjelp er det fint at han får det så tidlig som mulig for at han ikke skal utvikle adferdsproblemer senere. 

Anonymkode: 95da4...23d

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Jeg stusser litt over at Ped-lederen på småbarns avdelingen ikke koblet inn PPT enda tidligere, for eksempel da han var mellom 2 og 2,5 år. Jeg fikk ikke tilbakemelding om at han gir lite blikkontakt med andre barn før slutten av året i fjor. Ts

Det er veldig skjelden at ppt blir koblet inn mens barna er på småbarns så lenge det ikke er soleklare diagnoser. Utviklingssprnnet er så stort og normalen så vid at de fleste barna faller innenfor normalen før de er tre år.

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har han sjekket hørsel og syn? Ikke grue deg for ppt sin observasjon. De kommer ikke til å tvinge deg til noe, men hvis barnet trenger litt ekstra hjelp er det fint at han får det så tidlig som mulig for at han ikke skal utvikle adferdsproblemer senere. 

Nei, det har han ikke sjekket ennå. Jeg skal ta kontakt med helsestasjonen og spørre om han kan få sjekket dette der. Takk for tips! Han gir god blikkontakt med familien, så vet ikke hvor mye det har å si. Ts

• Liker 2
Skrevet

Der er mye som skal på plass i en liten kropp før bhg og andre fagpersoner kan si at det er avvik fra normalen. Som regel kommer disse evnt avvikende til syne fram rundt 3-åra alder. Om det skulle vise seg at barnet ditt trenger litt ekstra hjelp er der bare supert at det skjer nå,og ikke der siste året før skolestart. Tidlig innsats i bhg er superviktug og det hjelper. 

Når er gjelder språk ,så e hørsel en viktig faktor. Ditt barn er i alderen hvor de lærer nye lyder og ord veldig fort,og dårlig hørsel kan forsinke. Tospråklige barn snakker ofte senere norsk enn de som kun snakker norsk.  Unnvikende øyekontakt kan være en diagnose,men det trenger ikke å være det. Barn kan lære alt, så om det er en utfordring kan det trenes opp. Språk hører også sammen med sosial omgang med andre barn og lek når barnet er på din sønns alder, så da blir det sosiale også vansklig. 

Prøv å tenk at PPT er en hjelpeinstanser med stor og bred kompetanse påmå hjelpe barn og familier til det beste for barnet. Dette går bra.

Anonymkode: 54e93...9d6

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å få sjekket synet hos en øyelege og ikke på helsestasjon. De metodene de bruker der er altfor dårlige. Jeg er selv spesialpedagog, og har hørt helsesøstre fortelle foreldre at synet er perfekt hvor barn har fått sterke briller ved kontoll hos øyeleger. 

Anonymkode: 942b5...05f

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der er mye som skal på plass i en liten kropp før bhg og andre fagpersoner kan si at det er avvik fra normalen. Som regel kommer disse evnt avvikende til syne fram rundt 3-åra alder. Om det skulle vise seg at barnet ditt trenger litt ekstra hjelp er der bare supert at det skjer nå,og ikke der siste året før skolestart. Tidlig innsats i bhg er superviktug og det hjelper. 

Når er gjelder språk ,så e hørsel en viktig faktor. Ditt barn er i alderen hvor de lærer nye lyder og ord veldig fort,og dårlig hørsel kan forsinke. Tospråklige barn snakker ofte senere norsk enn de som kun snakker norsk.  Unnvikende øyekontakt kan være en diagnose,men det trenger ikke å være det. Barn kan lære alt, så om det er en utfordring kan det trenes opp. Språk hører også sammen med sosial omgang med andre barn og lek når barnet er på din sønns alder, så da blir det sosiale også vansklig. 

Prøv å tenk at PPT er en hjelpeinstanser med stor og bred kompetanse påmå hjelpe barn og familier til det beste for barnet. Dette går bra.

Anonymkode: 54e93...9d6

Takk for utfyllende svar! Jeg tror sønnen vår er introvert, men jeg kan ikke vite om det er en diagnose her. Han hadde en episode i forrige uke hvor han ville gi hade-kos til en kompis av min eldste sønn. Sånne episoder er vel gode tegn. Jeg tror PPT gjør en god jobb. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil anbefale deg å få sjekket synet hos en øyelege og ikke på helsestasjon. De metodene de bruker der er altfor dårlige. Jeg er selv spesialpedagog, og har hørt helsesøstre fortelle foreldre at synet er perfekt hvor barn har fått sterke briller ved kontoll hos øyeleger. 

Anonymkode: 942b5...05f

Tusen takk for svar! Jeg skal bestille time hos øyelege. Ts 

Skrevet

Asperger

Anonymkode: 78e51...55f

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en sønn som nylig ble 3 år som har forsinket språkutvikling og har vist liten interesse for andre barn i barnehagen. Ped-leder på småbarnsavdelingen i barnehagen sier at han ikke har hatt blikkontakt med andre barn, mens en av assistentene sier han ikke har vært helt utenfor i spissituasjoner med andre barn. Sønnen min har nå begynt på storavdeling og det er avtalt observasjon av PPT for å kartlegge språket og sosialt samspill. Er det noen som har vært i samme situasjon. Er forsinket språkutvikling og lite sosialt samspill synonymt med en diagnose? Jeg var selv et svært innesluttet barn som ikke var i ordentlig lek med andre før jeg nærmet meg 4 år. Jeg hadde imidlertid normal språkutvikling, men har aldri fått noen diagnose på tross av innesluttetheten min. Jeg er velfungerende den dag i dag. Sønnen vår er også tospråklig uten at jeg tror det påvirket i stor grad. Vi har et eldre barn som er normal i språkutviklingen og sosialt samspill. Jeg bekymrer meg mye for den yngste sønnen vår både med tanke på sosialt samspill og språk. Han har alltid gitt oss i familien blikkontakt, latter og god kontakt. Den siste uka har han hatt to episoder med positivt samspill med to barn på stor avdeling. Takker på forhånd for alle innspill. 

Hei du! Du er nok inne på det samme som vi var. Og fortsatt er. Vår gutt var slik som din. Men han fikk hjelp fra ppt allerede som 2 åring. Nå er han 3,5 og mye bedre. Det sosiale er på plass allerede. Språket henget litt etter fortsatt men har bedret seg mye siste månedene. Vi er også tospråklig. Kan jeg spørre dere hvo dere kommer fra oppringelig? :) vi kan fortelle dere mye om dette og hva som er normalt og ikke. Men vær så snill og ikke begynn å google ting. Da får du opp kun autisme og bekymringene hopper seg opp... forsinket språk og sosial kan være helt normalt. Ikke uvanlig hos tospråklige. 

Send meg gjerne melding på privaten så kan vi snakkes... 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, antebiotic skrev:

Hei du! Du er nok inne på det samme som vi var. Og fortsatt er. Vår gutt var slik som din. Men han fikk hjelp fra ppt allerede som 2 åring. Nå er han 3,5 og mye bedre. Det sosiale er på plass allerede. Språket henget litt etter fortsatt men har bedret seg mye siste månedene. Vi er også tospråklig. Kan jeg spørre dere hvo dere kommer fra oppringelig? :) vi kan fortelle dere mye om dette og hva som er normalt og ikke. Men vær så snill og ikke begynn å google ting. Da får du opp kun autisme og bekymringene hopper seg opp... forsinket språk og sosial kan være helt normalt. Ikke uvanlig hos tospråklige. 

Send meg gjerne melding på privaten så kan vi snakkes... 

Tusen takk for svar! Skal sende deg pm i løpet av dagen. Ts

Skrevet

Vår sønn var veldig lik det du beskriver. Det viste seg at han hadde veldig redusert hørsel. Sosialt sett fungerer han supert nå. Frem til 8 års alder var jeg veldig bekymret for det sosiale, men han har blomstret opp etter det. Viser seg at han er veldig sjenert. Det er han fortsatt. Trodde han kanskje hadde en form for diagnose før når han var mindre, men ettersom han fungerte supert her hjemme og med eldre barn han kjente godt valgte vi å se det an. Han har dog fått hjelp ifb med hørsel, talepedagog i barnehage, operasjon ifb med hørsel. 

Anonymkode: 8c438...b29

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Asperger

Kjempesvar fra en totalt uvitende.... 

Anonymkode: 2c7bd...f0e

Gjest BearMama
Skrevet

Først bør hørsel sjekkes. Språk er vanlig at tospråklige kan henge etter med.

Blikk kontakt, sosialt samspill og det motoriske er mer avslørende om det gjelder autisme. Det finnes stort spekter og store variasjoner av grad innenfor autismespekteret om det skulle være tilfelle.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Asperger

Er ikke Asperger med forsinket språkutvikling. Da er det evt. en annen autismespekterdiagnose. Men ikke så lurt å spekulere i diagnoser. 

Om du er bekymret ber du om at PPT blir kontaktet eller du kontakter fastlege for å bli henvist til en utredning. I forhold til språkutvikling kan det være hørsel involvert, så det kan være lurt å sjekke. Små barn er gjerne lettest å få testet på audiopedagogiske. 

Anonymkode: 382a2...0ff

Skrevet
På 25.8.2018 den 10.33, AnonymBruker skrev:

Takk for utfyllende svar! Jeg tror sønnen vår er introvert, men jeg kan ikke vite om det er en diagnose her. Han hadde en episode i forrige uke hvor han ville gi hade-kos til en kompis av min eldste sønn. Sånne episoder er vel gode tegn. Jeg tror PPT gjør en god jobb. 

Det er ikke sånn at man ikke gir kos og klem selv om man har en autismespekterdiagnose, altså ;) (men det er en veldig vanlig misforståelse). Og nå skal jeg ikke drive med diagnostisering over internett, men OM det skulle vise seg å være noe autismerelatert er det superviktig å komme i gang med tiltak fort; man ser markant bedre resultater hos barn som får tidlig innsats enn hos barn som diagnoseres når de er noe eldre.  

Jeg synes absolutt dere bør ta i mot tilbud om utredning - det er ikke som mange tror slik at helsevesenet slenger ut f.eks. autismediagnoser i hytt og vær. Man sjekker alle mulige andre forklaringer - inkludert hørsel - før man setter diagnose. Jeg var bekymret selv før vårt barn ble utredet, men utredningen var så grundig at jeg ikke var et øyeblikk i tvil om at diagnosen som ble satt var riktig.

Anonymkode: c9720...033

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som en gutt i min nære omgangskrets. Nå godt over 4 år, og har samme utfordringene. Denne gutten knytter seg dog tett med "alle", og har ingen sperrer på om dette er en snill dame i butikken, barnehageansatt, mor eller storesøster. For å få språket til å utvikle seg på denne gutten, har de funnet et lurt triks -> prate om interesser mens de er interesserte. Feks leke med lego, samtidig som du ber han om å si hva han gjør (nå skal jeg bytte bil, nå skal mannen ha på hatt), og så gjenta den "feile" setningen riktig. Etterhvert begynte gutten å catche, og gjentok igjen setningen på en riktig måte. Også R'ene(istedet for J) og ST'ene(istedet for D) kom ganske fort :)

Anonymkode: cb2d3...198

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...