Gå til innhold

Har 2 fond, skal ta ut penger fra det ene, hvilket fond lønner det seg å ta av?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 2 fond i min ASK. Det ene med valutasikring, det andre uten. Det uten sikring går jo bedre, har gått mye bedre i lengre tid. 

Jeg har lyst til å ta ut litt penger og trenger jo ikke skatte så lenge jeg ikke tar av avkastningen. I mitt hode lønner det seg å ta pengene fra fondet som ikke er valutasikret, pga der har jeg jo hatt gleden av en litt penere avkastning sammenlignet med det andre? Blir det ikke riktig å tenke slik?

Så kan jeg heller bruke av det andre senere når det viser seg å være lønnsomt med valutasikring?

Anonymkode: 725fd...dc8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tenker feil. Det lønner seg å ta ut penger fra det fondet som kommer til å gå dårligst i framtiden. Dessverre kan du ikke vite hvilket det er.

Anonymkode: 71d3e...69a

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tenker feil. Det lønner seg å ta ut penger fra det fondet som kommer til å gå dårligst i framtiden. Dessverre kan du ikke vite hvilket det er.

Anonymkode: 71d3e...69a

ts: Men det ene fondet har jo gått bedre enn det andre så langt, det må jo bety at det andre kommer til å gå bedre enn det første på sikt - ettersom valutasikring er et null-sum spill?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts: Men det ene fondet har jo gått bedre enn det andre så langt, det må jo bety at det andre kommer til å gå bedre enn det første på sikt - ettersom valutasikring er et null-sum spill?

Historiske resultatet er ingen garanti for fremtidig avkastning. Så du tar feil. 

Anonymkode: 94f39...7d2

• Liker 1
Skrevet

Ta fra det som har gått best.

Anonymkode: 0d6a4...397

Skrevet

Det kommer an på din investeringshorisont og -strategi.

Noen går tung inn med engangbeløp og lærer den andre veien.

Andre går inn med små midler i begynnelsen og justerer kursen underveis. Går du for det siste så kjøper du deg kanskje opp i fond som har positiv utvikling og avvikler dårlige fond/aksjer og tar evt. tap mens de er små.

Anonymkode: b26b5...0ea

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du utdype dette?  Post gjerne også linker til artikler som støtter din påstand.

Anonymkode: 864a2...493

Skrevet

Husk også på, at når du selger fondsandeler, så er det  de andelene som ble kjøpt først som blir solgt først om du legger inn bestilling på salg av andeler i nettbanken. Og de andelene man kjøpte først er ofte også de andelene som man kjøpte til lavest kurs og kan tjene mest på å fortsette å ha...

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk også på, at når du selger fondsandeler, så er det  de andelene som ble kjøpt først som blir solgt først om du legger inn bestilling på salg av andeler i nettbanken. Og de andelene man kjøpte først er ofte også de andelene som man kjøpte til lavest kurs og kan tjene mest på å fortsette å ha...

Dette har ikke betydning nå med ask. 

Skrevet
1 minutt siden, Grandidosa83 skrev:

Hvorfor ikke? Min bank sa at det er slik. Og da jeg byttet fondsandeler (fra et aksjefond til et annet aksjefond) innenfor ASK for noen uker siden, var det de eldste fondsandelene som ble byttet. 

Skrevet
3 minutter siden, Grandidosa83 skrev:

(Jeg skrev feil i forrige innlegg). Hvorfor ikke? Min bank sa at det er slik både ved salg og bytte innenfor både ASK og IPS.  Og da jeg byttet fondsandeler (fra et aksjefond til et annet aksjefond) innenfor IPS for noen uker siden, var det de eldste fondsandelene som ble byttet. 

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du utdype dette?  Post gjerne også linker til artikler som støtter din påstand.

Nå svarer jeg uten at det var jeg som skrev i utgangspunktet.. Og nullsum spill er litt misvisende, men poenget er at valutasikring har mindre og mindre betydning dess lenger sparehorisont man har. Små variasjoner i valuta betyr lite, spesielt ved kjøp over tid, opp mot avkastningen fondet i seg selv gir.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Grandidosa83 skrev:

Nå svarer jeg uten at det var jeg som skrev i utgangspunktet.. Og nullsum spill er litt misvisende, men poenget er at valutasikring har mindre og mindre betydning dess lenger sparehorisont man har. Små variasjoner i valuta betyr lite, spesielt ved kjøp over tid, opp mot avkastningen fondet i seg selv gir.

Takk for råd! :) Dersom man har en sparehorisont på 10-15 år eller mer i indeksfond innenfor ASK, er det da lurt/ greit  å ikke ha valutasikring i det hele tatt på noen av aksjefondene?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for råd! :) Dersom man har en sparehorisont på 10-15 år eller mer i indeksfond innenfor ASK, er det da lurt/ greit  å ikke ha valutasikring i det hele tatt på noen av aksjefondene?

Personlig har jeg valgt å ikke ha det.

Det er ikke et entydig svar på dette, men jeg har tenkt som så: Hvis jeg kommer til det punkt at jeg skal ta ut pengene, så vil jeg la være å selge meg ut hvis kursen er svært ugunstig på det tidspunktet. Samme som at man ikke selger gullet sitt det året verdien er på bånn. Dette vil jo kunne variere litt fra person til person hvilken andre aktiva man har som kan brukes istedenfor - og hvilket formål man sparer til.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Grandidosa83 skrev:

Personlig har jeg valgt å ikke ha det.

Det er ikke et entydig svar på dette, men jeg har tenkt som så: Hvis jeg kommer til det punkt at jeg skal ta ut pengene, så vil jeg la være å selge meg ut hvis kursen er svært ugunstig på det tidspunktet. Samme som at man ikke selger gullet sitt det året verdien er på bånn. Dette vil jo kunne variere litt fra person til person hvilken andre aktiva man har som kan brukes istedenfor - og hvilket formål man sparer til.

Tusen takk for hjelpen og gode råd og for at du deler av hvordan du har valgt å gjøre det! :) 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(Jeg skrev feil i forrige innlegg). Hvorfor ikke? Min bank sa at det er slik både ved salg og bytte innenfor både ASK og IPS.  Og da jeg byttet fondsandeler (fra et aksjefond til et annet aksjefond) innenfor IPS for noen uker siden, var det de eldste fondsandelene som ble byttet. 

Tenk slik: Hvis du kjøper tre epler til henholdvis 1 kr, 2 kr, og 4 kr. I dag skal du selge et av dem for 5, mens du skal selge 2 av dem for 10 kroner om en uke. Har det noe å si hvilken av eplene du selger først? Du har kjøpt dem for 7 kr totalt og du kommer til å sette igjen med 25 kr uansett rekkefølge du selger dem.

Poenget som en del bommer på (også bankansatte - her er det mange som ikke vet mer enn oss vanlige) er jo at det ikke lenger betyr noe hvilken andel som selges først når det ikke utløser skatt ved salg lenger. Typisk var det tidligere slik at man tidligere måtte selge eplet (for å bruke eksempelet mitt ovenfor) man kjøpte for 1 kr først. Ergo utløste salget på 5 kr skatt av 4 kr - mens man strengt tatt ville ønsket å selge eplet man kjøpte for 4 kr.. fordi det da bare utløste skatt av 1 kr (gevinsten).

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Grandidosa83 skrev:

Tenk slik: Hvis du kjøper tre epler til henholdvis 1 kr, 2 kr, og 4 kr. I dag skal du selge et av dem for 5, mens du skal selge 2 av dem for 10 kroner om en uke. Har det noe å si hvilken av eplene du selger først? Du har kjøpt dem for 7 kr totalt og du kommer til å sette igjen med 25 kr uansett rekkefølge du selger dem.

Poenget som en del bommer på (også bankansatte - her er det mange som ikke vet mer enn oss vanlige) er jo at det ikke lenger betyr noe hvilken andel som selges først når det ikke utløser skatt ved salg lenger. Typisk var det tidligere slik at man tidligere måtte selge eplet (for å bruke eksempelet mitt ovenfor) man kjøpte for 1 kr først. Ergo utløste salget på 5 kr skatt av 4 kr - mens man strengt tatt ville ønsket å selge eplet man kjøpte for 4 kr.. fordi det da bare utløste skatt av 1 kr (gevinsten).

Veldig bra forklart! 

Anonymkode: 94f39...7d2

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har spart 1000kr mnd i 2 fond, det ene med valutasikring. Hvis jeg tar ut 10000 av det ene fondet er jeg jo fortsatt innenfor innskudd og ikke gevinst , og hva betyr dette med eldste andeler etc.., ? 

Skrevet
1 minutt siden, Grandidosa83 skrev:

Takk for at du forklarte om det for meg! :) Tenker jeg feil når jeg tenker at de andelene som ble kjøpt først (hvis de ble kjøpt når kursen var lav), er de andelene som har sjanse til å oppnå høyere utbytte (hvis jeg ikke selger de nå) enn de andelene som er kjøpt til høyere kurs, og at det derfor er ugunstig å selge eller bytte de nå? 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har spart 1000kr mnd i 2 fond, det ene med valutasikring. Hvis jeg tar ut 10000 av det ene fondet er jeg jo fortsatt innenfor innskudd og ikke gevinst , og hva betyr dette med eldste andeler etc.., ? 

Hei :) Jeg vet ikke nok om dette til å kunne svare.  Skal du selge absolutt alle andelene i det ene aksjefondet? Har du også en sparehorisont på 10 år eller mer?

Jeg tenker å gjøre som @Grandidosa83 , og jeg vil kvitte meg med de få valutasikrede aksjefondene jeg har ettersom jeg har lang sparehorisont. Jeg kommer til å bytte de i aksjefond som ikke er valutasikrede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...