Gå til innhold

Har barnet noen sjans? Eller skal jeg bare ta abort nå, før kroppen ordner opp selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har akkurat fått positiv test - totalt uplanlagt. Går på langtidsvirkende prevensjon (altså ingen pille-slurv her, men denne har tydeligvis sviktet) og har overhodet ikke oppført meg som gravide «skal». Jeg går siste året på utdanningen min, og hadde tenkt at i år skal jeg virkelig frese fra meg før jeg begynner i jobb. Jeg er som sagt ferdig med studier til sommeren, vi gifter oss til sommeren og jobblivet starter - så dette året som student skulle være min siste finish 😛 

Og jeg har virkelig kickstarta dette semesteret. Var en uke på hurratur i syden med venninner, før det var fadderuke - så jeg har mer eller mindre vært full i 14 dager. Det er ikke akkurat snakk om å nippe til et glass vin, det er snakk om fylla med shots og mye brennevin. Har snuset som bare juling, levd på junkfood og sannsynligvis passiv-røyket en del hasj i syden. Har ikke tatt ett eneste tilskudd av noen ting som folat og vitaminer. Har altså ikke laget noe godt grunnlag for en frisk baby. 

Merk dere at jeg egentlig er en ordentlig person, med god økonomi, eid bolig, stabilt samboerskap (5 år sammen) og snart høy utdannelse. Dette året skulle være «my last hurra» hvis dere skjønner. 

Så, jeg er max 8-9 uker på vei (tar graviditetstest hver 2. Mnd for sikkerhetsskyld, og den var negativ sist). Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette endten må bli en SA eller så blir det et veldig sykt barn. Har hørt at det stort sett går greit om man drikker litt i starten, men føler dette her har tatt aldeles kaka. Pga langtidsvirkende prevensjon som skal være veldig trygg, har jeg ikke ofret en eventuell graviditet en halv tanke en gang. Jeg ser nå at jeg har hatt en del symptomer, men jeg har bare tenkt at det ikke var så rart at kroppen var i ulaget etter all denne festingen og drittmaten. Mensen har jeg ikke hatt på flere år pga prevensjon, så den var heller ikke savnet. Det kan jo ikke gå bra. Burde jeg ta abort med en gang? 

Anonymkode: 75170...575

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bestill deg time hos lege.

Å stole på råd fra forum der man kan være anonym er begynnelsen på et heidundranes helg med dårlig samvttighet.

• Liker 31
Skrevet

Narkomane og alkoholikere får da friske barn de og. Hvis barnet er ønsket så tar du imot. Fosteret er nok ikke skadet så tidlig.

Anonymkode: 820a2...0c0

• Liker 9
Skrevet

Alkohol og nikotin fører til hjerneskadet barn, lav fødselsvekt, etc. Ikke til spontanabort.

Mangel på folat kan føre til barn med ryggmargskader - bundet til rullestol hele livet - men nok en gang ikke til spontanabort.

Så nei, du vil nok ikke abortere fordi du hat gjort alt dette - men sjansen er større for å få et handicappet barn. Hvor mye større m0 du nesten høre med legen om .

Anonymkode: 5058e...cd7

• Liker 3
Skrevet

Sjansen for å få et skadet barn er veldig liten. Ta deg en tur til legen og snakk med hen og få råd fra kyndige. 

Anonymkode: 14ed0...7bc

• Liker 12
Skrevet

Er du redd snakker du med legen, eller kanskje amathea(?). Men helt ærlig går nok dette helt bra.

Anonymkode: 517e9...06d

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde vært på utdrikningtur rett før positiv test, og drakk en del nyttårsaften. Legen skrev på papirene at jeg ikke hadde drukket alkohol fordi dette visstnok ikke telte. 

Ryggmargsbrokk (som noen nevner over) er uhyre sjelden, og bør ikke være noe å tenke på her. 

Snakk med legen din. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg var i akkurat samme situasjon som deg for 8 år siden. Bryllup, meget fuktige veninneturer og masse fest røyking, da jeg fikk positiv test var jeg som deg meget bekymret. Snakket med lege, deriblant en ekspert på nyfødt medisin som sa at dette ikke var noe problem. Sjansen for å få barn med FAS( føtalt alkoholproblem) er for de som drikker tett i store deler av svangerskapet. Ikke de som fester i noen uker før de er klar over at de er gravide. Det viktigste er at man slutter å drikke når man har fått positiv test. Og begynn med folat i dag! Også tar du deg en tur til legen og bestiller deg tidlig ultralyd:) 

Jeg fødte en frisk gutt 8 mnd etter fyllekalasene:) 

• Liker 12
Skrevet

Jeg ble gravid uten at jeg merket det. Hadde kanskje mens, men var i en veldig stressende situasjon, og var ikke obs i det hele tatt. Merket det når jeg tydeligvis var ca 20 uker på vei. Og grunnen til at jeg begynte å tenke på det var at jeg kjente spark i magen.....!

Jada, var gravid. Dette var tredje barnet. 

Jeg hadde drukket og røyket omtrent hele veien. Spesielt på en sydentur rett før jeg fant ut av det. 

Nå har jeg en femåring som umulig kan ha tatt skade av dette. Hun skriver og leser, regner og reflekterer. Skolestart neste år! 

Ikke ta abort pga at du er usikker pga dette! Om det ikke passer og er andre grunner så kan det være noe annet. Men da har det med din livssituasjon å gjøre. 

Jeg spurte legen om dette, siden jeg ikke hadde "gjort alt riktig", og hun mente at det var lite sannsynlighet for at noe var galt siden det hadde gått fint så lenge  

Anonymkode: 3fc13...251

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke så mange år siden kvinner ikke visste at de var gravide før de var mange uker på vei. I graviditetsboken hjemme i mitt barndomshjem sto det at man skulle ta kontakt med lege hvis man hadde hoppet over to menstruasjoner ;) Verden er likevel ikke full av alkoholskadde voksne. Det har også vært diskusjon om alkoholrådene som gjeldet i svangerskapet. Det er ingen tvil om at avhold er det sikreste, men mange leger er bekymret for at kvinner tar abort for sikkerhets skyld, siden de er livredde for at drikking før de oppdaget at de var gravide har ført til skader.

Snakk med legen din. Han eller hun kan rådgi deg bedre enn hva vi kan.

Anonymkode: 8f816...47e

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville ikke tatt abort bare på grunn av dette hvis barnet ellers er ønsket. Mange barn er blitt til på denne måten og klarer seg fint. 

Bestill time hos lege, forklar situasjonen og at du er usikker på hvor langt du er på vei siden du bruker prevensjon. Du vil muligens bli henvist til tidlig ultralyd for å se hvordan ståa er - hvor langt på vei du er og om alt ser ut til å utvikle seg normalt. Da kan du ta en ny informert overveiing om hva som er rett. Skulle du ikke bli henvist til ultralyd-undersøkelse, ville jeg bestilt en time privat hos gynekolog. Da må du betale selv, men det vil jeg si det er verdt.  

Anonymkode: 31b47...9b9

• Liker 2
Skrevet

Løp og kjøp forlat. Det er bedre å begynne med det senere enn aldri de første 12 ukene, tenker jeg. Og bestill en time hos fastlegen på mandag. Og ro litt ned. 

• Liker 2
Skrevet

Hadde ikke tatt abort fordi jeg hadde festet under svangerskapet. Men at du er siste året på studiet og skal gifte deg til sommeren hadde vært god grunn for meg. Ønsker dere barnet beholder du.

Anonymkode: 54203...ecb

• Liker 3
Skrevet

Venninnen min fant ut at hun var gravid da hun var 22 uker på vei. Hun gikk også på langtidsvirkende prevensjon. 

Hun var på to fyllaturer på 7 og 10 dager, røyket hasj ukentlig, snuset, var med på fadderuka, og den ungen er frisk som en fisk åtte år senere. 

Vil du ikke ha barnet, tar du abort. Ingenting av det du har gjort til nå fører automatisk til abort. Som noen over sa, alkoholikere og rusmisbrukere føder også barn. 

Anonymkode: fe15b...682

Skrevet

Det ER liten sjans å få handikappet barn. Handikappet barn får man som resultat av konsekvent usunn livsstil gjennom graviditeten - og tilfeldigheten.  

Første trimester er det mer alt eller ingenting prinsippet.  

Tenk på at veldig mange folk ikke vet om graviditeten før uke 8-10, ikke alle tar test konsekvent. Hadde alkohol hatt mye betydning ville menneskeheten dødd ut for lenge siden. Foreldrene våre viste ikke hva graviditet test er.

• Liker 1
Skrevet

Bare slutt med alkohol og nikotin nå, ta det med legen... Mange som levde harde partyliv med kokain mm helt i starten før de oppdaget at de var gravide og som har friske og spreke unger. Tror ikke det er så farlig de aller førte ukene. Begyn å ta folat nå:) 

Anonymkode: 04cf2...78d

Skrevet

Hvis barnet allerede har blitt skadet av dette på dette stadiet, vil det spontanaborteres. Sannsynligvis har det gått helt fint! Det er få tilfeller hvor man vil anbefale abort, kun hvis man har brukt noen typer medisiner som gir høy risiko for fosterskader. Det er altså ikke dette som skal avgjøre om du sko beholde barnet. Det viktige spørsmålet er om du vil ha barn nå, eller om du vil vente sånn som du planla. 

Anonymkode: 6a988...c7e

Skrevet

Umulig å vite hvordan det går, men....mest sannsynlig vil det gå helt fint! Skjønner deg godt og forstår det er vanskelig. Selv fant jeg ut at jeg var gravid den dagen jeg kom hjem fra bryllupsreise (ble gravid på bryllupsnatta💕), og hadde da drukket alkohol hver dag i 2 uker, spist tunfisk (den »farlige» typen) omtrent hver dag, spist massevis av upasteuriserte oster, og annet snadder som gravide ikke skal spise hver dag.

dette er i dag ei frisk og nydelig jente på 6 år💕

Anonymkode: cba49...459

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Hei. Har akkurat fått positiv test - totalt uplanlagt. Går på langtidsvirkende prevensjon (altså ingen pille-slurv her, men denne har tydeligvis sviktet) og har overhodet ikke oppført meg som gravide «skal». Jeg går siste året på utdanningen min, og hadde tenkt at i år skal jeg virkelig frese fra meg før jeg begynner i jobb. Jeg er som sagt ferdig med studier til sommeren, vi gifter oss til sommeren og jobblivet starter - så dette året som student skulle være min siste finish 😛 

Og jeg har virkelig kickstarta dette semesteret. Var en uke på hurratur i syden med venninner, før det var fadderuke - så jeg har mer eller mindre vært full i 14 dager. Det er ikke akkurat snakk om å nippe til et glass vin, det er snakk om fylla med shots og mye brennevin. Har snuset som bare juling, levd på junkfood og sannsynligvis passiv-røyket en del hasj i syden. Har ikke tatt ett eneste tilskudd av noen ting som folat og vitaminer. Har altså ikke laget noe godt grunnlag for en frisk baby. 

Merk dere at jeg egentlig er en ordentlig person, med god økonomi, eid bolig, stabilt samboerskap (5 år sammen) og snart høy utdannelse. Dette året skulle være «my last hurra» hvis dere skjønner. 

Så, jeg er max 8-9 uker på vei (tar graviditetstest hver 2. Mnd for sikkerhetsskyld, og den var negativ sist). Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette endten må bli en SA eller så blir det et veldig sykt barn. Har hørt at det stort sett går greit om man drikker litt i starten, men føler dette her har tatt aldeles kaka. Pga langtidsvirkende prevensjon som skal være veldig trygg, har jeg ikke ofret en eventuell graviditet en halv tanke en gang. Jeg ser nå at jeg har hatt en del symptomer, men jeg har bare tenkt at det ikke var så rart at kroppen var i ulaget etter all denne festingen og drittmaten. Mensen har jeg ikke hatt på flere år pga prevensjon, så den var heller ikke savnet. Det kan jo ikke gå bra. Burde jeg ta abort med en gang? 

Anonymkode: 75170...575

Testen viser vanligvis først positiv nnår man er 3,5-4 uker på vei, så du kan godt være opp mot 12 uker på vei nå.

Skrevet

Hva med å bare prøve gjøre ting skikkelig fra nå av, istedet for å tulle deg bort i tanker om at det er like greit å drepe ungen, siden det føles kjipt for deg å ikke ha gjort ting perfekt. Det er helt sinnsyk tankegang ærligtalt. Hvis du ikke har blødd eller noe som helst er det god sjanse for at den ungen er kjernefrisk. Mange som har gjort samme tabbe som deg, tidlig i svangerskapet. Det går stort sett bra og det er ikke alltid ting går bra selv om man gjør ALT perfekt heller. 

Anonymkode: 95228...4e7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...