Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat fått mitt første oppdrag som lærervikar. Jeg har fullført bachelor og holder på med siste året på utdanningen (1-7). Har 90 dagers praksis bak meg, men har aldri vært vikar. Skal undervise flere klasser og er altså ikkje bare en klasse jeg kommer til å møte. Kjenner jeg gruer meg litt. Noen tips? 

Anonymkode: 612b6...e34

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært vikar en del steder. Det er sannsynlig at elevene vil teste deg ut. Min erfaring var at det var best å være litt tørr og bestemt, men prøve å unngå å bli sint.

Det er veldig variabelt hva slags klasse du havner i, så jeg kan bare ønske deg lykke til.

Anonymkode: e7800...e10

Skrevet

Hopp i det. Virkelig på tide å ta vikartimer på siste året! Gir mye bedre erfaring enn praksis, minus planleggingsdelen. Tenker du ikke på CVen din?

Anonymkode: 6f842...11d

Skrevet

Nå har jeg søkt og søkt etter viksarjobb siden første året. Ikke lærermangel her. Cven min er til din informasjon ellers godt utfylt med jobberfaring fra både barnehage og butikk. 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hopp i det. Virkelig på tide å ta vikartimer på siste året! Gir mye bedre erfaring enn praksis, minus planleggingsdelen. Tenker du ikke på CVen din?

Anonymkode: 6f842...11d

Tenker du i det hele tatt? 

Anonymkode: f2622...522

• Liker 2
Skrevet

- Møt opp i god tid slik at du rekker å se litt på opplegget, finne rett klasserom også videre. 

- Be om å få låne en skolekatalog med bilder og navn på elevene. Hvis du viser elevene at du vet hvem de er er det vanskeligere for de å teste deg. 

- Vær bestemt. Elever vil ofte prøve å «forhandle» med vikarer (kan vi få lov til å...). Da sklir det lettere ut. 

- Si ifra til skolen dersom opplegget er utydelig eller du får for lite info. Jeg har tatr vikartimer på skoler der opplegget er mangelfullt, klasselister/klassekart mangler og eller at det er vanskelig å finne frem. Det hjelper å si ifra og i tillegg viser du at du er opptatt av å gjøre jobben så godt som mulig. 

Anonymkode: 78515...56f

• Liker 1
Skrevet

Bli kjent med elevene.

Skrevet

Takk for svar 😊 jeg gleder meg også selvsagt! Har gode tilbakemeldinger fra praksis men da har man liksom noen som "passer på". Blir spennende å være alene. Usikker på om jeg har assistent eller er alene. Må nok møte i god tid å prøve å få info 😊😊

Skrevet
På 25.8.2018 den 12.28, AnonymBruker skrev:

Takk for svar 😊 jeg gleder meg også selvsagt! Har gode tilbakemeldinger fra praksis men da har man liksom noen som "passer på". Blir spennende å være alene. Usikker på om jeg har assistent eller er alene. Må nok møte i god tid å prøve å få info 😊😊

Del gjerne hvordan det går, og hva som fungerte for nervene 🙂

Kjenner jeg lett kan bli like nervøs selv, den dagen noen vil gi meg mitt første vikaroppdrag.

Anonymkode: bcc48...af6

Skrevet

Ta det enkelt! Sett respekt fra begynnelsen, men uten hat. De må vite at du kan ha det gøy, men det krever at de gjør litt arbeid først. Hvis de ikke virker, vil det bare være dårlig for seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...