Gå til innhold

Spre asken! Hvordan få igjennom lovforslag der man står mer fritt til å velge sted?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg ønsker at min familie skal kunne spre asken min på et par steder, i skogen ved mine foreldre og en topp. Om det skulle skje at jeg omkom vil jeg at mine foreldre skal enkelt ta seg til plassen asken ble spredt, men så er det slik at det er ulovlig å dele opp asken! Skulle gjerne latt mannen og barnet mitt også få velge hvor de vil spre noe av asken så det blir deres minnesplass. Men hvordan få igjennom en sånn lovendring? Det er slik i England. Må gå ann å få til det i Norge også. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært med på mange askespredninger etter avdødes ønske. Så tydeligvis så blåser folk i den regelen. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, mjauwow said:

Hei,

Jeg ønsker at min familie skal kunne spre asken min på et par steder, i skogen ved mine foreldre og en topp. Om det skulle skje at jeg omkom vil jeg at mine foreldre skal enkelt ta seg til plassen asken ble spredt, men så er det slik at det er ulovlig å dele opp asken! Skulle gjerne latt mannen og barnet mitt også få velge hvor de vil spre noe av asken så det blir deres minnesplass. Men hvordan få igjennom en sånn lovendring? Det er slik i England. Må gå ann å få til det i Norge også. 

Mye større areal og lavere befolkningsantall enn England, har vi også. Kjenner ikke så mye til regelverket ang. askespredning, annet enn at det er temmelig strengt. Tror det henger sammen med et heller anstrengt forhold til døden.

Skrevet
1 minutt siden, LittDiva said:

Har vært med på mange askespredninger etter avdødes ønske. Så tydeligvis så blåser folk i den regelen. 

Kan de det, da?

(Unnskyld, men jeg sitter og ler over ordene "askespredning" og "blåser" i samme setning. Overtrøtt nå.)

Skrevet

Det er lov å spre asken på havet og der ingen ferdes, på øde plasser- men man må søke fylkesmannen om lov! Og det er greit nok, men man har ikke lov til å spre asken flere steder, i hagen eller der folk ferdes. Jeg synes jo det er sært da. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...