Gå til innhold

Hva kan vi gjøre for HVAL SJOLKOLADEFABRIKK?

Othalie

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Pupsilure skrev:

Den er dessverre ikke noe god. Hadde den vært det, skulle jeg kjøpt!

Særlig den med marsipan i er ikke god. Den er rett fram kvalmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 hours ago, Othalie said:

Leser på nett at Hva sjokoladefabrikk sliter pga sukkeravgiftene, permitteringer osv.. er så SYND når arbeidsplasser går tapt… 

Det er alltid trist at folk mister jobben. Men deler av poenget med sukkeravgiften er jo at man skal spise mindre sukker. Da vil jo det jo selvsagt bli færre arbeidsplasser i godteriindustrien. Man kan ikke få i både pose og sekk. Folk kan ikke både spise mindre usunt og man beholder alle arbeidsplassene som tjener penger på usunn mat. 

Trist for de som mister jobben, men de får forhåpentligvis raskt ny jobb. 

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tummy skrev:

Hvilket parti skal en velge, hvem var imot tulle avgiften?

Det kan du spørre om. I Norge er politikerne enige om hva som skal gjøres på tvers av partigrensene. Det de er uenige om er hvordan det skal gjøres. Og også der er de rørende enige.

En annen begrunnelse for sukkeravgiften var jo også folkehelsen. Sukker er usunt og bidrar til fedme. Så der var alle enige om at sukkeravgift var gunstig, for å ta inn penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Sitronmelisse said:

Hval er en liten sjokoladeaktør som ikke har råd til å betale for dyr hylleplass i matbutikkene. Der må de gi tapt for bl.a annet Mondelez ("Freia"). Hval lever på små marginer. Det er mange bedrifter som gjør det. Det betyr ikke at de ikke produserer kvalitet! 

Når man sikter seg inn på et nisjemarked, som Hval sjokoladefabrikk gjør, må man lage gode produkter. Da går det an å komme unna med at de er dyre. Som det er, lager fabrikken dyr og eksepsjonelt dårlig sjokolade. I lengden går jo ikke det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, SVK skrev:

Det er alltid trist at folk mister jobben. Men deler av poenget med sukkeravgiften er jo at man skal spise mindre sukkker. Da vil jo det jo selvsagt bli færre arbeidsplasser i godteriindustrien. Man kan ikke få i både pose og sekk. Folk kan ikke både spise mindre usunt og man beholder alle arbeidsplassene som tjener penger på usunn mat. 

Vi får håpe de får noen andre jobber. De kan jo feks jobbe med å lage tannkrem, eller noe. Eller kanskje det også går nedenom og hjem, når folk spiser lite sukker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Tøytigern said:

Vi får håpe de får noen andre jobber. De kan jo feks jobbe med å lage tannkrem, eller noe. Eller kanskje det også går nedenom og hjem, når folk spiser lite sukker.

De kan begynne å lage treningsklær for feite folk. Der er det et marked.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, T-Rex skrev:

Når man sikter seg inn på et nisjemarked, som Hval sjokoladefabrikk gjør, må man lage gode produkter. Da går det an å komme unna med at de er dyre. Som det er, lager fabrikken dyr og eksepsjonelt dårlig sjokolade. I lengden går jo ikke det.

Dette har jeg alltid tenkt, siden første gang jeg smakte denne sjokoladen. :) "Denne sjokoladen blir borte igjen, for ingen komme til å kjøpe det." Jeg er overrasket over at den har overlevd så lenge som den har.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, T-Rex skrev:

De kan begynne å lage treningsklær for feite folk. Der er det et marked.

Yey! Flott løsning. Be investorene som fikk skatteletter om å investere i sportsklær og treningssentere. :) Sett ned prisen på trening, så vil folk løpe til treningssentere og det vil bli en ennå mere lukurativ business. Folk vil alltid ønske å holde seg i form. Med eller uten sjokolade.

Kanskje de som lager sjokolader kan begynne å lage sportsdrikk? Eller er det sukkeravgift på dem, også?

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Peonjenta skrev:

Sjokoladen er ikke god.  Dårligste sjokoladen jeg har smakt noen gang.  Synd med arbeidsplassene. 

Enig i den. Sjokoladen smaker som sjokolade i smågodt eller adventskalendere og den marsipanen er så søt at mandelinnholdet må være på et absolutt minimum. Jeg er glad i sjokolade og kan godt finne på å kjøpe kvalitetsprodukter fra andre produsenter enn freia og nidar, men hval sin sjokolade er ikke i den kategorien. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en her som sier at hvis folk kun fikk tilgang til Hval Sjokolade, så kom forbruket til å gå ned av seg selv og da ville man ikke trenge sukkeravgift for å folk til å spise mindre sjokolade.:Knegg:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tøytigern said:

Dette har jeg alltid tenkt, siden første gang jeg smakte denne sjokoladen. :) "Denne sjokoladen blir borte igjen, for ingen komme til å kjøpe det." Jeg er overrasket over at den har overlevd så lenge som den har.

Det er en god idé dette med hvalfasongen på sjokoladen. Sandefjord er vel mer eller mindre bygget på hvalfangsten (?), så ihuga bypatrioter kjemper jo for Hval. Poenget er bare at fabrikken må lage sjokolade som kvalitetsmessig står i stil til prisen. Får den til det, kan den ha en sjanse. Nå som Freia har sluttet å lage melkesjokolade med kvalitet, er det definitivt et marked for norsk kvalitetssjokolade.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, T-Rex skrev:

Det er en god idé dette med hvalfasongen på sjokoladen. Sandefjord er vel mer eller mindre bygget på hvalfangsten (?), så ihuga bypatrioter kjemper jo for Hval. Poenget er bare at fabrikken må lage sjokolade som kvalitetsmessig står i stil til prisen. Får den til det, kan den ha en sjanse. Nå som Freia har sluttet å lage melkesjokolade med kvalitet, er det definitivt et marked for norsk kvalitetssjokolade.

Hvis de hadde begynt med det, så hadde jeg kjøpt sjokoladen. På samme måten som jeg kjøper Sørlandschips, fordi den er jo faktisk god og traff et nisjemarked.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig sak å ikke like Hval sjokolade. Men det er smak og behag. Hval har ikke noe dårligere kvalitet enn Freia og Nidar kun fordi man liker de sjokoladene bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, SVK said:

Ærlig sak å ikke like Hval sjokolade. Men det er smak og behag. Hval har ikke noe dårligere kvalitet enn Freia og Nidar kun fordi man liker de sjokoladene bedre. 

Jo, når den er laget av absolutt billigste ingredienser, kan man si at den er dårlig.

Freia har også gått i den retningen. Tidligere var Troika tredelt, med like deler av hvert fyll. Nå er halvparten av fyllet gelé, som er veldig mye billigere enn marsipan (og det meste annet). Profittmaksimaliseringen regjerer, og jeg har omtrent sluttet å spise sjokolade.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Just now, T-Rex said:

Jo, når den er laget av absolutt billigste ingredienser, kan man si at den er dårlig.

Freia har også gått i den retningen. Tidligere var Troika tredelt, med like deler av hvert fyll. Nå er halvparten av fyllet gelé, som er veldig mye billigere enn marsipan (og det meste annet). Profittmaksimaliseringen regjerer, og jeg har omtrent sluttet å spise sjokolade.

Fortell om hvilke ingredienser er det som gjør at Hval har dårligere kvalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, SVK said:

Fortell om hvilke ingredienser er det som gjør at Hval har dårligere kvalitet. 

Fett og sukker. Kort fortalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, T-Rex said:

Fett og sukker. Kort fortalt.

Det er høyere sukkerinnhold i både Nidar og Freia enn i Hval.  Er det mer kvalitet desto mer sukker det er i sjokoladen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, SVK said:

Det er høyere sukkerinnhold i både Nidar og Freia enn i Hval.  Er det mer kvalitet desto mer sukker det er i sjokoladen? 

"Sjokoladen" er full av fett. Fett er billigere enn kakaobønner. "Marsipanen" er nesten ren melis. Sukker er billigere enn mandler.

Jeg ser gjerne frem til at Hval begynner å produsere kvalitet, på nivå med sveitsisk sjokolade. Freia var der en gang i tiden, men det er lenge siden. Verken Freia eller Nidar produserer bra sjokolade. Men den er spiselig, det er nesten ikke den fra Hval. Ett tips: få Hval sjokolade inn i sortimentet på DNTs selvbetjeningsthytter. Når du har gått i fjellet i åtte timer, spiser du nesten hva som helst.

Endret av T-Rex
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...