abigael Skrevet 13. mars 2005 #1 Skrevet 13. mars 2005 Hei! Ganske ny her inn.. Vi har planer om å begynne prøvingen etter sommeren, og jeg skal slutte med p-pillene etter dette brettet. :-) Forstår det er vanlig at man ikke blir gravid med en gang, men lurte uansett på når jeg bør begynne å forberede meg til graviditeten? Er det noe spesielt jeg bør/kan gjøre? Har lest at man skal ta folat før man blir gravid, hvor lenge da? Og.. det er jo ikke sikkert jeg blir gravid etter ett forsøk, er det farlig å ta folat for lenge før jeg blir gravid? Håper noen kan gi noen tips, selv om det sikkert er veldig individuelt..
rutti Skrevet 13. mars 2005 #2 Skrevet 13. mars 2005 Begynn å ta folat du, og det skal taes til du er 3 måneder på vei! Vær forsiktig med alkohol, og slutt å røyke om du gjør det!
Gjest Anonymous Skrevet 13. mars 2005 #3 Skrevet 13. mars 2005 Ikke farlig å ta folat "for mye" nei, det er et vitamin som vi ikke tar skade av. Du bør ta det fra allerede før du blir gravid ja, begynn med det aller senest når dere begynner å prøve, begynn like gjerne når du slutter på p-pillene.
abigael Skrevet 13. mars 2005 Forfatter #4 Skrevet 13. mars 2005 Jeg røyker ikke, så det blir ikke så vanskelig å hold seg unna det! :-) Men, er det andre vitaminer som er lurt å ta? Jeg er også veldig utsatt for å få strekkmerker, har flere på hofter og lår allerede. Er det noe jeg kan gjøre for å forhindre det, eller iallefall for å få mindre?
Gjest Mayamor Skrevet 14. mars 2005 #6 Skrevet 14. mars 2005 Noen sverger til fete kremer og påstår at det er det som har gjort susen. Har hørt at en kokoskrem fra Body shop ofte blir anbefalt. Jeg påstår at det er lite/ingenting du kan gjøre med strekkmerker da det er underhuden som sprekker. Men for velværen sin del er det jo deilig å stelle seg selv. Klem fra Mayamor som smører og har strekkmerker...
Nasseline Skrevet 14. mars 2005 #7 Skrevet 14. mars 2005 Det er også veldig lurt å ta omega3, hvis du ikke får i deg nok fisk ellers i kosten Lykke til!!
Gjest Cecilie_8 Skrevet 14. mars 2005 #8 Skrevet 14. mars 2005 Jeg røyker ikke, så det blir ikke så vanskelig å hold seg unna det! :-) Men, er det andre vitaminer som er lurt å ta? Jeg er også veldig utsatt for å få strekkmerker, har flere på hofter og lår allerede. Er det noe jeg kan gjøre for å forhindre det, eller iallefall for å få mindre? Prøv EsmalFarma fra Helseapoteket, fynket bra på meg..
Gjest Cecilie_8 Skrevet 14. mars 2005 #9 Skrevet 14. mars 2005 Jeg røyker ikke, så det blir ikke så vanskelig å hold seg unna det! :-) Men, er det andre vitaminer som er lurt å ta? Jeg er også veldig utsatt for å få strekkmerker, har flere på hofter og lår allerede. Er det noe jeg kan gjøre for å forhindre det, eller iallefall for å få mindre? Prøv EsmalFarma fra Helseapoteket, fynket bra på meg..
søndagsengel? Skrevet 10. april 2005 #10 Skrevet 10. april 2005 Hva tar man folat for egentlig? :oops:
Gjest Anonymous Skrevet 10. april 2005 #11 Skrevet 10. april 2005 For å forebygge ryggmargsbrokk hos babyen,mener jeg å ha hørt.
Vimsevips Skrevet 10. april 2005 #12 Skrevet 10. april 2005 Folat har betydning for celledelingen, og for at det skjer en normal utvikling av fosterets ryggmarg og hjerne.
Lula Skrevet 11. april 2005 #13 Skrevet 11. april 2005 Som de andre her sier: Begynn med folat. Det er slett ikke farlig, men har faktisk mange positive virkninger utover det at det er viktig for fosteret (når du kommer så langt). Du vet jo heller ikke hvor lang tid det vil ta å bli gravid. Når du slutter på pillen kan det jo gå veldig fort, eller dere må kanskje prøve en stund. Skulle det gå fort er det jo fint om du allerede har begynt med Folat. Ellers bør du spise sundt og godt og ellers leve livet som normalt :-) Jeg er også veldig utsatt for å få strekkmerker, har flere på hofter og lår allerede. Er det noe jeg kan gjøre for å forhindre det, eller iallefall for å få mindre? Strekkmerker kommer av at underhuden sprekker, og er hormonelt eller genetisk betinget. Ingen kremer trenger så dypt ned i huden at de kan påvirke dette i særlig grad, og smøring av huden med dyre kremer skal ha liten eller ingen effekt. MEN det er deilig å stelle seg selv litt ekstra når man er gravid, og det blir i hvertfall ikke VERRE av at man smører seg. Jeg har selv smurt meg hele svangerskapet med hvetekimolje (ca. 100.- på Apotek) som inneholder E-vitamin. Selv om man kanskje ikke unngår strekkmerker, så har man ihvertfall myk og fin hud :-) Jeg har imidlertid hørt at Omega 3 fettsyrer skal hjelpe på hudkvaliteten og muligens også bidra litt til å redusere faren for strekkmerker. Uansett viser forskning at fettsyrene er viktige for utviklingen til fosteret (bla. hjernen visstnok). Derfor bør du også begynne med feks. trankapsler. Oj, dette ble visst langt. Selv har jeg tatt Folat og Møllers Dobbel siden før jeg ble gravid. Ellers har jeg et sunt og variert kosthold (og det tror jeg er bedre enn å hive innpå diverse vitamintilskudd). Jern begynte jeg med i uke 32 etter legens råd (trengte det ikke før).
Elle Melle Skrevet 18. april 2005 #14 Skrevet 18. april 2005 Hvis du klarer, er det lurt å ta tran og ikke et Omega-3produkt. Du trenger nemlig A- og D-vitamin som finnes i tranen men ikke alltid i Omega-3 kapslene. Tran med sitronsmak er ikke så forferdelig som det kan virke. Så kan du heller ta trankapsler/Omega-3 i perioder med kvalme hvis du da får problemer med å drikke tran. Jeg begynte med multivitaminer når jeg sluttet med folat, for å ikke få får mye av noe. Husk å kjøpe multivitaminer UTEN A- og D- vitaminer hvis du tar tran, for disse vitaminene skal man ikke ha for mye av. Ellers er det viktig med en sunn kropp (lurt å være vant til litt mosjon) og et variert kosthold. Det er lettere å venne seg til å spise nok frukt og grønt og nok kjøtt hvis du har øvd litt på forhånd før du blir gravid, så det kan du jo begynne med allerede nå. Legen min sa jeg burde spise rødt kjøtt tre dager i uken, fet fisk en dag, mager fisk en dag, kylling en dag og det jeg ville den siste dagen... Det var VANSKELIG, for vi oppdaget fort at vi ikke var vant til å spise så mye kjøtt og fisk som dette, men mer pasta og sauser og slikt med bare litt kjøtt i. Unngå farsemat, og få i deg nok rene kjøtt og fiskestykker, det er det beste. Du kan jo oså trene deg på å spise mat med jern i, slik at du får en fin blodprosent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå