Gå til innhold

Kommaregler

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kjære deg, se på disse eksemplene fra Korrekturavdelingen:

Bonden som dro til kirkegården, forelsket seg i bibliotekaren.

Maten vi spiste i går, var elendig.

Boken som lå på bordet, var min.

Anonymkode: 939ab...672

Det er riktig at det ikke er galt å skrive det sånn. Men i disse eksemplene er det like riktig å skrive:

Maten vi spiste i går var elendig.

Skal man tilføye to mer adjektiv er det naturlig å binde disse sammen med et komma:

Maten vi spiste i går var var elendig, smakløs og lite innbydende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det gir mening for meg. Så da blir det komma i alle eksemplene mine?

TS

Anonymkode: 43ced...b76

Det stemmer. 

"Det som virkelig tar tid, er kjøringen." Oversetning: "Det er kjøringen."

"Men alt hun klarte å få ned på papiret, var overskriften." Oversetning: "Men alt var overskriften."

Relativsetningene/leddsetningene trengs her for å bestemme "det" og "alt" nærmere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, exictence skrev:

Det er riktig at det ikke er galt å skrive det sånn. Men i disse eksemplene er det like riktig å skrive:

Maten vi spiste i går var elendig.

Skal man tilføye to mer adjektiv er det naturlig å binde disse sammen med et komma:

Maten vi spiste i går var var elendig, smakløs og lite innbydende.

Dette er galt. Komma etter relativsetninger er ikke valgfritt i normert bokmål. Punktum. Hvorvidt du vil følge kommareglene eller ei, er naturligvis opp til deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Dette er galt. Komma etter relativsetninger er ikke valgfritt i normert bokmål. Punktum. Hvorvidt du vil følge kommareglene eller ei, er naturligvis opp til deg.

Følger det de samme reglene i riksmål?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Følger det de samme reglene i riksmål?

TS

I utgangspunktet er reglene de samme, men riksmålet er likevel i en annen og friere posisjon enn bokmålet, og dette åpner nok opp for noe mer skjønn og stilistiske valg. Men: Det som jo også er tingen med bokmål, er at man strengt tatt kan blåse i alt av regler med mindre man representerer noen med krav om normrett skriftpråk (f.eks. Staten eller visse skriftlige publikasjoner)! Derfor vil man for eksempel sjelden finne skjønnlitteratur som følger kommareglene, nettopp fordi disse reglene kan oppfattes som en formell tvangstrøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

I utgangspunktet er reglene de samme, men riksmålet er likevel i en annen og friere posisjon enn bokmålet, og dette åpner nok opp for noe mer skjønn og stilistiske valg. Men: Det som jo også er tingen med bokmål, er at man strengt tatt kan blåse i alt av regler med mindre man representerer noen med krav om normrett skriftpråk (f.eks. Staten eller visse skriftlige publikasjoner)! Derfor vil man for eksempel sjelden finne skjønnlitteratur som følger kommareglene, nettopp fordi disse reglene kan oppfattes som en formell tvangstrøye.

Ja, jeg skjønner. Jobber du for et norsk forlag?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg skjønner. Jobber du for et norsk forlag?

TS

Bare frilans. Hvordan det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare frilans. Hvordan det?

Hvor ofte får du oppdrag? Synes det virker spennende, så er bare derfor jeg spør :) Gjør du førstekorrektur eller andrekorrektur?

TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte får du oppdrag? Synes det virker spennende, så er bare derfor jeg spør :) Gjør du førstekorrektur eller andrekorrektur?

TS

Skjønner! Jeg leser ikke på heltid og har ikke veldig bred erfaring, men har holdt på i over ti år. Faktisk har jeg aldri hørt snakk om første- og andrekorrektur, og for å være helt ærlig kjenner jeg ikke gangen i det hele! Men uansett: Jeg har fast oppdrag for et magasin, og der språkvasker og korrigerer jeg Word-dokumenter samt ser over den ferdige layouten. Jeg får også bøker fra et stort forlag dann og vann. Noen ganger flere på en måned, og andre ganger er det stille igjen lenge. De fleste leser jeg i Word, men innimellom får jeg en ferdigbrukket bok på PDF. Etter min erfaring er det alltid mye å rette på, så det er virkelig en viktig prosess.

Jeg liker at du bryr deg om kommareglene. Det er ikke så mange som gjør det! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er dyktig, Ab. Beklager at jeg uttrykte meg påståelig. Ser du har rett. Jeg læte noe nytt som jeg trodde jeg kunne.

Men skal det virkelig komma her også, dersom det bare er to ord som tilføres som her?:

1. Den damen han hadde i tankene,....het Lisbeth

2. Det som virkelig tar tid,.......er sneglene

3. Men alt hun klarte å få ned på papiret,.......rant vekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Skjønner! Jeg leser ikke på heltid og har ikke veldig bred erfaring, men har holdt på i over ti år. Faktisk har jeg aldri hørt snakk om første- og andrekorrektur, og for å være helt ærlig kjenner jeg ikke gangen i det hele! Men uansett: Jeg har fast oppdrag for et magasin, og der språkvasker og korrigerer jeg Word-dokumenter samt ser over den ferdige layouten. Jeg får også bøker fra et stort forlag dann og vann. Noen ganger flere på en måned, og andre ganger er det stille igjen lenge. De fleste leser jeg i Word, men innimellom får jeg en ferdigbrukket bok på PDF. Etter min erfaring er det alltid mye å rette på, så det er virkelig en viktig prosess.

Åh, men det må da være en interessant jobb! Virker spennende å jobbe for et forlag. Ønsker du å si hvilket forlag du jobber for? 

Det skal altså være komma i alle disse?

Den damen han hadde i tankene, måtte være blottet for hemninger.

Det som virkelig tar tid, er å skrive sanger.

Men alt hun klarte å få ned på papiret, var et par ord.

Men alt han skrev, ble til ingenting.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Dette gjelder ikke komma, men heter det "én eneste etasje" eller "en eneste etasje"?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal selvfølgelig være komma.

Som regel holder det med én runde språkvask/korrektur, men det spørs jo litt på utgangspunktet. Jeg jobber i forlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To små komma spaserer over en vei. Men den ene beveger seg så langsomt, og en bil nærmer seg veldig fort.  

Da roper den andre: kom'ma komma, ellers blir det punktum! :fnise: 

Anonymkode: 08e2f...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det samme regel som gjelder her:

Når alt kommer til alt, har han kanskje nok å stri med.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det samme regel som gjelder her:

Når alt kommer til alt, har han kanskje nok å stri med.

TS

Nei, det er ikke samme regel, men det skal være komma her også. Det vi har her, er en adverbiell leddsetning. 

Endret av Rossin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 minutter siden, Rossin said:

Nei, det er ikke samme regel, men det skal være komma her også. Det vi har her, er en adverbiell leddsetning. 

Takk :) Setningen var uten komma, så begynte å lure på om det var jeg som hadde misforstått. 

Vet du om det heter "én eneste etasje" eller "en eneste etasje"? 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk :) Setningen var uten komma, så begynte å lure på om det var jeg som hadde misforstått. 

Vet du om det heter "én eneste etasje" eller "en eneste etasje"? 

TS

Antakelig én, men kontekst vil være avgjørende. Driver du med korrekturlesing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...