AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #1 Skrevet 24. august 2018 Selv i verdens mest utviklede og likestilte land vet kvinner mindre om politikk enn menn. Ti land er sammenlignet i en ny studie. Norge er ett av dem, og vi kommer overraskende dårlig ut. https://www.regjeringen.no/contentassets/ca60acaaece1479ab5ed8008e82c48da/hva_vet_vi_om_unge_og_kvinners_nyhetskonsum_i_dag.pdf Et funn som TFoU trakk fram som spesielt interessant og som «noe overraskende», var at unge kvinner har vesentlig lavere interesse for og kunnskap om harde nyheter enn menn (som innen- og utenrikspolitikk, økonomi og samfunnsdebatt). Kvinner følger derimot med på andre ting, blant annet nyheter om religion, lokalsamfunnet, underholdning og kjendiser. På tvers av ulike studier finner man at kvinner konsumerer mindre nyheter enn menn, og det beskrives i dag som anerkj ent fakta. En forklaring på kjønnsforskjellene som Soroko med flere (2016) peker på, kan være grunnet i selve nyhetsinnholdet, og det store fokuset på negative nyheter. Deres studie viser at kvinner reagerer sterkere, og har større aversjon mot negative nyhet er enn menn, noe man også kan finne hos jenter nede i åtteårsalderen. En av grunnene til at kvinner konsumerer mindre nyheter enn menn kan derfor være grunnet i at nyhetsbildet i dag preges av negative nyheter, krig og elendighet. Denne forskjellen mellom kjønnene åpner opp for en rekke bekymringer. Dersom kvinner systematisk har lavere nivå av politisk kunnskap enn menn, kan de være mindre representerte i det demokratiske systemet. Dette vil implisere en klar ulempe i kvinners kapasitet til å gi uttrykk for deres politiske behov og ønsker, og kan derfor påvirke politiske beslutningstakingsprosesser. Anonymkode: 2bf80...bd3 1
En gulere himmel Skrevet 24. august 2018 #2 Skrevet 24. august 2018 Det forklarer ihvertfall hvorfor mer enn dobbelt så mange kvinner enn menn stemmer på et utopisk parti som SV. 4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #3 Skrevet 24. august 2018 Hadde bare mer kunnskap = bedre avgjørelser. Menn er kanskje mer interessert i nyheter, men til gjengjeld har de ofte ekstremt tullete meninger, så da er man like langt. Se bare hvor mange av ekstreme meninger i kommentarfelt som er skrevet av menn. Hva hjelper det at menn er mer informert når de bruker den kunnskapen til p forklare hvorfor nazisme burde gjøre en retur? Anonymkode: 930e6...b6a 9
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #4 Skrevet 25. august 2018 Nå er ikke jeg ung da, men er kvinne i 40 årene, og er singel, og dater menn på samme alder. Og jeg blir litt sjokkert over hvor lite de vet, altså de har gjerne noen meninger de slenger ut, men når jeg ber de utdype, så har de jo ingenting å si. Og stemmer de FRP, så kan jeg spørre de om hvorfor, og hva FRP står for, det de svarer er innvandringspolitikken, men noe mer kan de ikke. Jeg stemmer SV, men jeg leser da partiprogrammet til alle de politiske partiene, og følger med i media. Nå er jeg mor til en 17 år gammel jente, og vi har da diskutert politikk flere ganger. Hun ønsker jo å vite hva de forskjellige politiske partiene står for. Og selv om hun ikke er veldig politisk engasjert, så har hun jo noen saker som er viktig for henne. Anonymkode: f5053...87c 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #5 Skrevet 25. august 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Nå er ikke jeg ung da, men er kvinne i 40 årene, og er singel, og dater menn på samme alder. Og jeg blir litt sjokkert over hvor lite de vet, altså de har gjerne noen meninger de slenger ut, men når jeg ber de utdype, så har de jo ingenting å si. Og stemmer de FRP, så kan jeg spørre de om hvorfor, og hva FRP står for, det de svarer er innvandringspolitikken, men noe mer kan de ikke. Jeg stemmer SV, men jeg leser da partiprogrammet til alle de politiske partiene, og følger med i media. Nå er jeg mor til en 17 år gammel jente, og vi har da diskutert politikk flere ganger. Hun ønsker jo å vite hva de forskjellige politiske partiene står for. Og selv om hun ikke er veldig politisk engasjert, så har hun jo noen saker som er viktig for henne. Anonymkode: f5053...87c Nå snakker vi på gruppenivå. Personlige anekdoter er ikke viktige her. Anonymkode: 2bf80...bd3 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #6 Skrevet 25. august 2018 21 hours ago, AnonymBruker said: Hadde bare mer kunnskap = bedre avgjørelser. Menn er kanskje mer interessert i nyheter, men til gjengjeld har de ofte ekstremt tullete meninger, så da er man like langt. Se bare hvor mange av ekstreme meninger i kommentarfelt som er skrevet av menn. Hva hjelper det at menn er mer informert når de bruker den kunnskapen til p forklare hvorfor nazisme burde gjøre en retur? Anonymkode: 930e6...b6a Selv om menn statistisk sett har mer kunnskap så betyr ikke det at alle menn har mer kunnskap. Anonymkode: f1b4e...f38
herzeleid Skrevet 27. august 2018 #7 Skrevet 27. august 2018 Det er i alle fall interessant å se at kvinner i så stor grad velger "myke" nyheter og blog, selv i et av verdens mest likestilte land. Tilsvarende ser vi også med tanke på utdannelse og jobb. Det sier kanskje noe om hvor vanskelig det er å "overvinne" de biologiske preferansene vi har utviklet gjennom tusenvis av år. Så bør det nevnes at undersøkelsen ikke er "ny", men at dokumentet peker på undersøkelser fra 2016. 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #8 Skrevet 27. august 2018 Og selv de som er politikere langt oppe i systemet er det ikke så godt stillt med... Anonymkode: bc42d...c71
En gulere himmel Skrevet 27. august 2018 #9 Skrevet 27. august 2018 Svensk kvinnlig politiker gåter fordi regjeringen vil stamme inn flykning og asylpolitikken. Tysk kvinnlig politiker gråter fordi innbyggerne stemte nei til bygging av moske.
bobler Skrevet 30. august 2018 #10 Skrevet 30. august 2018 På 27.8.2018 den 16.45, En gulere himmel skrev: Svensk kvinnlig politiker gåter fordi regjeringen vil stamme inn flykning og asylpolitikken. Tysk kvinnlig politiker gråter fordi innbyggerne stemte nei til bygging av moske. flott cherrypicking
AnonymBruker Skrevet 30. august 2018 #11 Skrevet 30. august 2018 På 24.8.2018 den 13.37, AnonymBruker skrev: Selv i verdens mest utviklede og likestilte land vet kvinner mindre om politikk enn menn. Ti land er sammenlignet i en ny studie. Norge er ett av dem, og vi kommer overraskende dårlig ut. https://www.regjeringen.no/contentassets/ca60acaaece1479ab5ed8008e82c48da/hva_vet_vi_om_unge_og_kvinners_nyhetskonsum_i_dag.pdf Et funn som TFoU trakk fram som spesielt interessant og som «noe overraskende», var at unge kvinner har vesentlig lavere interesse for og kunnskap om harde nyheter enn menn (som innen- og utenrikspolitikk, økonomi og samfunnsdebatt). Kvinner følger derimot med på andre ting, blant annet nyheter om religion, lokalsamfunnet, underholdning og kjendiser. På tvers av ulike studier finner man at kvinner konsumerer mindre nyheter enn menn, og det beskrives i dag som anerkj ent fakta. En forklaring på kjønnsforskjellene som Soroko med flere (2016) peker på, kan være grunnet i selve nyhetsinnholdet, og det store fokuset på negative nyheter. Deres studie viser at kvinner reagerer sterkere, og har større aversjon mot negative nyhet er enn menn, noe man også kan finne hos jenter nede i åtteårsalderen. En av grunnene til at kvinner konsumerer mindre nyheter enn menn kan derfor være grunnet i at nyhetsbildet i dag preges av negative nyheter, krig og elendighet. Denne forskjellen mellom kjønnene åpner opp for en rekke bekymringer. Dersom kvinner systematisk har lavere nivå av politisk kunnskap enn menn, kan de være mindre representerte i det demokratiske systemet. Dette vil implisere en klar ulempe i kvinners kapasitet til å gi uttrykk for deres politiske behov og ønsker, og kan derfor påvirke politiske beslutningstakingsprosesser. Anonymkode: 2bf80...bd3 Politikk er bare et offentlig maskeradeball. Jeg forstår ikke hvorfor folk følger med på det. Anonymkode: b4022...08a
SoWhat? Skrevet 30. august 2018 #12 Skrevet 30. august 2018 Om kvinner har mindre kunnskaper enn menn, så betyr vel ikke det at vi ikke vet nok? Eller? Tror nok vi følger godt nok med så vi vet hva vi stemmer på. Vi leser nyheter og holder oss nok oppdatert. Tror din bekymring er grunnløs. 🙂
Husholdning1 Skrevet 30. august 2018 #13 Skrevet 30. august 2018 1 time siden, SoWhat? skrev: Om kvinner har mindre kunnskaper enn menn, så betyr vel ikke det at vi ikke vet nok? Eller? Tror nok vi følger godt nok med så vi vet hva vi stemmer på. Vi leser nyheter og holder oss nok oppdatert. Tror din bekymring er grunnløs. 🙂 Det betyr nok dessverre at man ikke vet nok. Det gjør nok ikke den gjennomsnittlige mannen heller. Men han er nærmere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå