Gå til innhold

Få glatte vegger ved strietapet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tre små soverom med grusom strietapet fra 80-tallet. Den er hvitmalt, men alle «hullene» og ujevnhetene i den synes jo uansett godt- og det er for eksempel umulig å sete opp wallstickers o.l. Skulle virkelig ønske vi kunne få veggene helt rette på disse rommene- men fordi rommene allerede er så små, har vi veldig liten lyst til å sette opp gipsplater oppå strietapeten.

Men hvordan kan vi få glatte vegger da? Har hørt at det er en grusom jobb å fjerne strietapet (og denne er i tillegg malt over sikkert 5-6 ganger, så den er jo steinhard)- men hva kan man ellers gjøre?! Skjønner at det går an å sparkle, men ser for meg at det også er en grusom jobb- og ikke minst veldig vanskelig å få det pent..

Noen som har gått fra strie til glatte vegger som har noen tips??

Anonymkode: c0c2f...bcd

Skrevet

Er en slags tapet som er litt tykkere du tapetserer over tapeten. Heter veggfornyer.

Anonymkode: f7af1...db7

Skrevet

Jeg ville tatt jobben med å rive av strien og helsparkle. Det blir penest, og ble også anbefalt av malere, da vi gjorde det samme for 6mnd siden. Det kan være en drittjob, eller dere kan være heldig og det går lett. Jeg har tidligere prøvd veggfornyer og det ble ikke veldig pent. Det ville jeg aldri gjort igjen.

Vil dere ha et fint, varig resultat, som dere blir ordentlig fornøyd med, bør dere gjøre "drittjobben" som trengs. Prøv å rive av litt tapet et sted det ikke syns, f.eks bak et skap e.l. Så får du et inntrykk av hvor godt den sitter.

Anonymkode: 66cec...874

• Liker 5
Skrevet

Jeg har brukt veggfornyer og fått supert resultat.

Skrevet

Helsparkling gjort av profesjonelle.

Anonymkode: 0904e...b7b

• Liker 2
Skrevet

Rive ned dritten,

evt. rive ned hele veggen og sette opp ny.

Helvetes faenskap.

Skrevet

Det enkleste er å male i en mørk farge med matt maling.  Da vil du nesten ikke se strukturen. 

Skrevet

Hei,

Dette har vi fikset hjemme hos oss. Strietapet er ett helvette... og det er et helvette å fjerne dem fra veggene også. Slik gjør du:

Kjøp noe som heter "recoverytapet", dette ser nesten ut som litt tykkere papp, men er altså tapet. Dette limer dere over strietapetene. Se her: http://homemaker.no/tapeter/miljotapet/recover-miljotapet-097x10m

Deretter kan dere lime på ny type tapet over dette! Det blir kjempefitn! :) 

Anonymkode: 4fded...9f8

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Dette har vi fikset hjemme hos oss. Strietapet er ett helvette... og det er et helvette å fjerne dem fra veggene også. Slik gjør du:

Kjøp noe som heter "recoverytapet", dette ser nesten ut som litt tykkere papp, men er altså tapet. Dette limer dere over strietapetene. Se her: http://homemaker.no/tapeter/miljotapet/recover-miljotapet-097x10m

Deretter kan dere lime på ny type tapet over dette! Det blir kjempefitn! :) 

Anonymkode: 4fded...9f8

Hmm, funker dette, altså..? Synes alle jeg snakker med sier at det ikke finnes noen quick fix for å få glatte vegger når man har strietapet. Og må man tapetsere over, eller kan man male rett på recoverytapetet?

Skrevet

6 mm gipsplate er jo en mulighet...

Anonymkode: 1fab3...e62

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

6 mm gipsplate er jo en mulighet...

Anonymkode: 1fab3...e62

Åja, finnes det så tynne gipsplater? Det visste jeg ikke! Men kan man dette det opp selv? (Og er det vanskelig, i såfall?) Og kan man male rett på gipsplaten?

ts

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åja, finnes det så tynne gipsplater? Det visste jeg ikke! Men kan man dette det opp selv? (Og er det vanskelig, i såfall?) Og kan man male rett på gipsplaten?

ts

gipsvegger må sparkles i skjøter. Er like tynne mdf plater, de som ser ut som panel. Finnes veldig tynne til å fornye veggen med. 

Anonymkode: f7af1...db7

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Jepp, det kalles rehabgips.  Må sparkles og gjerne grunnes før det males over. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg brukte veggfornyer (kjent under mange navn) på badet hvor vi hadde glassfiberstrie. Det ble veldig bra, bare bruk masse lim når du setter det opp. Dette er litt tjukkere enn vanlig tapet, og limet og tapeten dekker da både hull og glassfiberstrien.

Les ellers denne artikkelen på ifi

• Liker 1
Skrevet

Sparkel på rull. https://www.youtube.com/watch?v=0DdjqHYhR6I

Mange anbefaler tapetfornyer men jeg synes ikke det blir like bra. Det blir ikke helt jevnt, det suger til seg maling i enorme mengder - og når den blir våt av alt malingen, bobler den under. Ti-tyve år senere faller den av veggene, så det er også egentlig midlertidig løsning. 

Anonymkode: d441f...e89

Annonse
Skrevet

Gjør det enkelt. Riv ned og gips på nytt.

Jeg prøvde rullesparkel over slik strietapet, det ble ok men ikke perfekt og var uhorvelig mye jobb og pussing. Rev alt og la ny gips. Skulle gjort det med en gang.

Anonymkode: 6260c...0d2

• Liker 1
Skrevet

Vi har helsparklet over strietapeten og det funker veldig bra. 

Anonymkode: 3bd2a...ea8

Skrevet
På 24.8.2018 den 20.19, AnonymBruker skrev:

Sparkel på rull. https://www.youtube.com/watch?v=0DdjqHYhR6I

Mange anbefaler tapetfornyer men jeg synes ikke det blir like bra. Det blir ikke helt jevnt, det suger til seg maling i enorme mengder - og når den blir våt av alt malingen, bobler den under. Ti-tyve år senere faller den av veggene, så det er også egentlig midlertidig løsning. 

Anonymkode: d441f...e89

Enig her. Vi har denne veggfornyeren på gjesterommet og det ble ikke like slett og jevnt som jeg skulle ønsket. Vi brukte en uhorvelig mengde lim til et rom på 9 kvadrat så prisen tør jeg ikke tenke på en gang. I tillegg fikk jeg en helvetes reaksjon på limet så sambo måtte fullføre prosjektet.

Satte opp 6mm rehabgips på de andre rommene og det ble meget bra. Enkelt å sette opp selv, bare pass på at du ikke skrur skruene for langt inn i platen. Vi synes det ble enklest å skjære av den senkede sparkelkanten på platene (den tynnere delen) og montere platene uten denne. Selve sparkelskjøten ble penest da.

Skrevet

Vi leide inn malerfirma til å gjøre dette for oss. I stua hvor det var grov strie som ikke var malt over valgte de å fjerne den. Det var visstnok et lite helvette, men resultatet ble veldig bra. På soverommene var det strie som var malt, da valgte de å sparkle over. Det ble også bra, men tåler veldig lite før det blir hakk. Vi kunne ikke ha gipsplater, ellers hadde vi sikkert gått for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...