AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #1 Skrevet 24. august 2018 Jeg strekker strikken litt langt her nå, men bare for samtalens skyld... Folk med forskjellige funksjonshemminger får ombygget bil til sitt behov, men min funksjonshemming kan de ikke bygge om til, for da vil ikke bilen ha de sikkerhetskrav den skal ha så det er ikke aktuelt. Nå er det slik at noen biler i litt dyrere prisklasse, er slik at jeg kunne hatt den, men som uføretrygdet har jeg ikke råd til dyr bil. Skulle jeg i prinsippet fått hjelp til slik en bil da? Jeg vet at det er ikke en menneskerett å ha bil, men om prinsippet om å tilrettelegge bil for de funksjonshemmende er vel enkelt sagt at de skal kunne komme seg ut. Samme gjelder vel meg, at jeg skal kunne komme meg ut?! Anonymkode: 75110...47d
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #2 Skrevet 24. august 2018 Du får ikke støtte til kjøp av bil, med mindre du er alvorlig bevegelseshemmet. Reglene rundt dette har blitt strammet kraftig inn de siste årene. Anonymkode: ff42f...c8c 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #3 Skrevet 24. august 2018 Dette er blitt strammet så kraftig inn, så er mange som trenger bil, som ikke får. Jeg selv er ekstremt allergisk, og blir syk av offentlig transport, da folk bruker parfyme, har dyr og røyker. Lever på laveste sats AAP, og har ikke råd til bil. Så jeg blir syk hver gang jeg må gjøre noe. Noen ganger bare litt dårlig, andre ganger må jeg bare gå av bussen igjen. Jeg har og astma og atopisk dermatitt, så er jo ikke festlige reaksjoner jeg får. Anonymkode: a43eb...493 1
Gjest Made4u Skrevet 24. august 2018 #4 Skrevet 24. august 2018 Kjøpt egen bil jeg, må andre også og er bl.a slikt vi tjener penger for å ha muligheten til.
Gjest Made4u Skrevet 24. august 2018 #5 Skrevet 24. august 2018 Greit at mennesker får ombygd bil de selv kjøper til sin fungsjonshemming synes jeg, men bilen bør de kjøpe selv...
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #6 Skrevet 24. august 2018 Uføretrygdede får ikke bil med mindre de er totalt pleietrengende. Bil dekket av NAV kan man få hvis man er (delvis) aktiv i jobb og utdanning og trenger bil for å komme seg lettere dit. Anonymkode: 3a125...10c 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #7 Skrevet 24. august 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uføretrygdede får ikke bil med mindre de er totalt pleietrengende. Bil dekket av NAV kan man få hvis man er (delvis) aktiv i jobb og utdanning og trenger bil for å komme seg lettere dit. Anonymkode: 3a125...10c Ja. Vi har en del psykisk utvikklingshemmede som får støtte til bil, pga de ikke kan ta offentlig transport og har en jobb å dra til(ed bistand) De som er såpass bra at de kan ta offentlig transport, får ikke støtte. Grunnen de får er jo at de skal komme seg til og fra jobb, da jobb er viktig for alle sin psykiske helse. Anonymkode: 7d9f3...fd6 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #8 Skrevet 24. august 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er blitt strammet så kraftig inn, så er mange som trenger bil, som ikke får. Jeg selv er ekstremt allergisk, og blir syk av offentlig transport, da folk bruker parfyme, har dyr og røyker. Lever på laveste sats AAP, og har ikke råd til bil. Så jeg blir syk hver gang jeg må gjøre noe. Noen ganger bare litt dårlig, andre ganger må jeg bare gå av bussen igjen. Jeg har og astma og atopisk dermatitt, så er jo ikke festlige reaksjoner jeg får. Anonymkode: a43eb...493 Er drosje tryggere for deg....? I så fall kan du antakelig søke om TT-kort, mange steder er det ei god ordning (det er ikke likt i alle fylker, dessverre, møkkaordning her jeg bor ). Eller også grunnstønad transport, for å dekke merkostnader ved å ta taxi - som ble løsningen for meg å søke om. Bare nevner for sikkerhets skyld, siden var helt tilfeldig at jeg fikk høre om disse mulighetene TT-kort søkes kommunen, finner søkeskjema på kommunen sin nettside. Grunnstønad søkes til NAV. Anonymkode: 366f7...309
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #9 Skrevet 24. august 2018 5 hours ago, AnonymBruker said: Ja. Vi har en del psykisk utvikklingshemmede som får støtte til bil, pga de ikke kan ta offentlig transport og har en jobb å dra til(ed bistand) De som er såpass bra at de kan ta offentlig transport, får ikke støtte. Grunnen de får er jo at de skal komme seg til og fra jobb, da jobb er viktig for alle sin psykiske helse. Anonymkode: 7d9f3...fd6 Hvordan kan mongolide kjøre bil? Anonymkode: 4d938...786
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #10 Skrevet 24. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvordan kan mongolide kjøre bil? Anonymkode: 4d938...786 Hva er det du prøver å skrive? Spør du om du kan kjøre bil? Mest sannsynlig ikke. Anonymkode: 7d9f3...fd6 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #11 Skrevet 24. august 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg strekker strikken litt langt her nå, men bare for samtalens skyld... Folk med forskjellige funksjonshemminger får ombygget bil til sitt behov, men min funksjonshemming kan de ikke bygge om til, for da vil ikke bilen ha de sikkerhetskrav den skal ha så det er ikke aktuelt. Nå er det slik at noen biler i litt dyrere prisklasse, er slik at jeg kunne hatt den, men som uføretrygdet har jeg ikke råd til dyr bil. Skulle jeg i prinsippet fått hjelp til slik en bil da? Jeg vet at det er ikke en menneskerett å ha bil, men om prinsippet om å tilrettelegge bil for de funksjonshemmende er vel enkelt sagt at de skal kunne komme seg ut. Samme gjelder vel meg, at jeg skal kunne komme meg ut?! Anonymkode: 75110...47d Hvordan kommer du deg rundt omkring nå da? Ettersom ingen bil er god nok? Anonymkode: e2369...587
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #12 Skrevet 24. august 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det du prøver å skrive? Spør du om du kan kjøre bil? Mest sannsynlig ikke. Anonymkode: 7d9f3...fd6 Finnes de med downs som har lappen. Anonymkode: 37b3e...9a8 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #13 Skrevet 25. august 2018 14 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan kommer du deg rundt omkring nå da? Ettersom ingen bil er god nok? Anonymkode: e2369...587 I en gammel bil fra 90 tallet, der bilfabrikantene ikke hadde gjort den endringen som er i det absolutte store flertall av biler nå og de siste 10 år eller så, som jeg ikke kan ha. Anonymkode: 75110...47d
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #14 Skrevet 25. august 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Finnes de med downs som har lappen. Anonymkode: 37b3e...9a8 Ja. Før kunne de som klarte førerprøven ta lappen. Det finnes mennesker med Down syndrom som er veldig oppegående og kan kjøre. Reglene er nå endret og ingen med psykisk utviklingshemming får lappen. Når mennesker med psykisk utviklingshemming får støøte til bil, så er det de som jobber i boligen de bor som kjører de til og fra. Derfor det kreves at de ikke skal klare å ta offentlig transport, før de får støtte til bil. Nå har kun fåtallet av mennesker med psykisk utviklingshemming DS, de fleste har faktisk det som går undernfødselskade, autisme, eller sykdom i nervesystemet. Og de finnes i alle grader, og er like forskjellige som alle andre. Anonymkode: 7d9f3...fd6
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #15 Skrevet 25. august 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Er drosje tryggere for deg....? I så fall kan du antakelig søke om TT-kort, mange steder er det ei god ordning (det er ikke likt i alle fylker, dessverre, møkkaordning her jeg bor ). Eller også grunnstønad transport, for å dekke merkostnader ved å ta taxi - som ble løsningen for meg å søke om. Bare nevner for sikkerhets skyld, siden var helt tilfeldig at jeg fikk høre om disse mulighetene TT-kort søkes kommunen, finner søkeskjema på kommunen sin nettside. Grunnstønad søkes til NAV. Anonymkode: 366f7...309 Det er fylkeskommunen som innvilger tt kort hos oss. Anonymkode: 03b67...11b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå