Gå til innhold

slettet

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

slettet

Endret av louisandsteve
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta det med ro. Ta en liten prat med sjefen din, du trenger ikke skamme deg over at moren din er alkoholiker. Hvis sjefen din er en skikkelig person vil de støtte deg, ikke støte deg fra seg.  

Anonymkode: 7cd8b...121

Men burde jeg ta dette opp med mamma? Vet ikke helt hva jeg skal si egentlig. Om jeg burde kjefte eller ta det på en sikkelig måte. 

Dette går jo også utover skolegangen min, klarer ikke konsentrere meg eller noe i dag. 

Anonymkode: 4cb1d...2b2

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men burde jeg ta dette opp med mamma? Vet ikke helt hva jeg skal si egentlig. Om jeg burde kjefte eller ta det på en sikkelig måte. 

Dette går jo også utover skolegangen min, klarer ikke konsentrere meg eller noe i dag. 

Anonymkode: 4cb1d...2b2

Du kan si at sjefen helst ikke vil ha private besøk på jobben. 

Anonymkode: 7e497...c58

• Liker 23
Skrevet

Huff, TS, det der høres kjempeekkelt ut, og vanskelig! Ja, det er utrolig egoistisk gjort av henne å "invadere" livet ditt på den måten som hun gjør, alkoholikere har gjerne ikke den beste selvinnsikten heller.

Jeg har selv måttet holde familiemedlemmer på avstand, og da har jeg skrevet brev til dem. Da har jeg fått god tid til å tenke grundig over hva jeg vil si, og hvordan jeg vil si det. Det har vært mulig å skrive om både det positive i forholdet, men også det negative - som jo er grunnen til at jeg ønsker å ha dem på avstand. Det har vært en enorm lettelse for meg å sette disse grensene; i likhet med deg hadde jeg også opplevd mange vonde og pinlige episoder.

Man er ikke pliktig til å omgås familiemedlemmer som ødelegger så mye for en. Moren din skulle hatt kontakt med AA, men det er faktisk hennes eget ansvar å gjøre noe med, hun som må ta det valget - hvis hun vil.

• Liker 3
Gjest Dævendøtte
Skrevet
11 minutter siden, louisandsteve skrev:

Dette tok virkelig knekken på meg, hun har ødelagt så mye for meg tidligere pga alkohol, så kommer hun å ødelegger arbeidsplassen min der jeg endelig har funnet en jobb jeg trives

Du må gjøre noe drastisk! Vet ikke helt hva, men du må sette ned foten. Kanskje noen her inne vet hvordan det er med pårørende, kanskje du kan ringe et sted og få tips. Men sånn kan du ikke ha det lengre. Tror ikke det nytter å kjefte, hun er jo alkoholiker og hun må takke ja til hjelp. 

Skrevet

Jeg synes du skal ta en pause fra henne, og sjekke om det finnes en støttegruppe i din by for voksne barn av rusavhengige/alkoholikere.

Dette vil være et problem for deg i ganske mange år fremover dessverre, og jeg synes du skal ta hensyn til deg selv.

Si til arbeidsgiveren din som det er: hun er alkoholiker og ute av stand til å leve et normalt liv med normale sosiale antenner.

TIl henne kan du si at du tar avstand, og håper hun legger seg inn på avrusning og tar kontakt med AA. Hun skal ikke dukke dritings opp på jobben din, og hun skjemmer seg selv og andre ut. 

Si at hun ødelegger for deg med alkholmisbruket sitt, og hun trenger hjelp før hun drikker seg ihjel.

Og, at nå tar du avstand i en uviss periode slik at du kan få konsentrert deg om å fungere på jobb og i studier. 

Så går du derfra - ikke la henne forklare, og ikke gå i dialog. Hun er helt åpenbart svært alkoholisert. 

Hun fortjener igrunnen ikke noe som helst fra deg i den forstand at du bare må ta vare på deg selv - du kan ikke være hennes støttekrykke og la ditt liv bli mer ødelagt enn det allerede har blitt av alkoholavhengigheten.

Så må du jo huske på at hun er veldig syk, men det er andre som har valgt å legge seg inn til behandling - og hun kan også ta dette valget. Men de fleste ødelegger voldsomt rundt seg før den tiden eventuelt kommer - om den kommer. 

Anonymkode: 0a11f...f3f

• Liker 7
Skrevet

Meg over her: glemte å si at jeg har vokst opp med rusavhengige foreldre, så jeg vet godt hvordan du har det - og hvor lite man som barn får gjort med det.

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, Dævendøtte said:

Du må gjøre noe drastisk! Vet ikke helt hva, men du må sette ned foten. Kanskje noen her inne vet hvordan det er med pårørende, kanskje du kan ringe et sted og få tips. Men sånn kan du ikke ha det lengre. Tror ikke det nytter å kjefte, hun er jo alkoholiker og hun må takke ja til hjelp. 

Bra du nevner dette; ja, det finnes slike steder:

http://al-anon.no/er-al-anon-noe-for-meg/vba-barn-av-alkoholikere/

https://www.barnavrus.no/

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo si begge deler? 

At du satte utrolig pris på gavene, og at det var fint gjort av henne, men at du syns det var utrolig flaut at hun kom beruset på arbeidsplassen din, da du ikke ønsker å blande ditt private liv inn i jobben. Og at du virkelig ønsker at hun ikke gjør det igjen. 

Huff, vet ikke hva som er best å gjøre, for deg en stor klem i alle fall :klem:

Anonymkode: 8196f...c0e

• Liker 7
Skrevet

Kan bare gi råd som arbeidsgiver. Hadde du vært min ansatt hadde jeg ikke tenkt en eneste negativ tanke om deg. Jeg ville bare vært fylt med empati - både for deg og moren din. Slik tror jeg de aller, aller fleste sjefer og kolleger ville reagert. Jeg ville satt pris på om du tok en prat med meg, slik jeg gjør uansett hva slags vanskelige situasjoner ansatte står i. Det er ikke for å snoke, men fordi jeg vet at man ikke kan legge fra seg sånne ting når man stempler inn på jobb. Har selv gjort dette til min sjef nær livet er tøft og syns åpenheten gjør det lettere å stå i det tøffe. 

Anonymkode: 62438...b34

• Liker 29
Skrevet

Jeg ville satt meg ned med henne å tatt en alvorsprat. Jeg ville sagt at NÅ er det på tide å legge seg inn på avrusning. Gi henne et valg, deg eller alkoholen. Alkoholikere er en pest og en plage for andre mennesker, de stinker, bråker, raver rundt og tror ingen ser at dem er dritings. Jeg forstår godt at du skjemmes. Få henne inn på avrusning slik at hun får et normalt liv og kan være en god mor i stedet for å drite seg ut i hele byen. 

Anonymkode: 4535b...4ae

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville satt meg ned med henne å tatt en alvorsprat. Jeg ville sagt at NÅ er det på tide å legge seg inn på avrusning. Gi henne et valg, deg eller alkoholen. Alkoholikere er en pest og en plage for andre mennesker, de stinker, bråker, raver rundt og tror ingen ser at dem er dritings. Jeg forstår godt at du skjemmes. Få henne inn på avrusning slik at hun får et normalt liv og kan være en god mor i stedet for å drite seg ut i hele byen. 

For et dustesvar. Jeg ville hørt på AB..c0e. Lykke til TS:)

Anonymkode: 27c4b...401

• Liker 3
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For et dustesvar. Jeg ville hørt på AB..c0e. Lykke til TS:)

Anonymkode: 27c4b...401

Hva er det som er så dust med dette svaret egentlig?  Folk må ta ansvar for livet sitt. Om hun ikke klarer å kutte ut alkoholen selv så må hun få hjelp. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg følte jeg ble utrolig stressa når jeg leste dette. Jeg kjenner meg så godt igjen!!

Moren min er alkoholiker og rusmisbruker, hun har ødelagt mye for meg også. Hører med èn gang hun er full, og jeg har akkurat fått meg en jobb jeg trives veldig godt i. Supert arbeidsmiljø og en super-sjef!

Har vært redd i noen uker nå for at hun skal komme rusa/beruset på jobben min pga noen alvorlige situasjoner som har skjedd. (Du kjenner det vel igjen, plutselig dukker dem opp og har 0 sosiale antenner, ja). Jeg har allerede bestemt meg, at hvis mamma kommer på jobben i en slik tilstand så kommer jeg til å ta en prat med sjefen min vedrørende problemet hennes, og at jeg ikke vil at hun skal være på min arbeidsplass. 

Syntes du burde gjøre det samme som jeg har tenkt, nå står du midt i situasjonen. Ta deg en prat med sjefen, fortell at hun er alkoholiker og at du prøver å ta avstand, men at det ikke er enkelt slik som hun holder på. Og nå vet han hvem hun er, så hvis han ser henne på jobben din igjen så kan han ta en fin prat med hun og be hun forlate området. :) 

Hilsen jente25

Anonymkode: d1759...87d

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ehhh, har du foreldre som er alkoholikere/narkomane? Neppe.

Selvfølgelig velger dem alkoholen? Jeg har selv en mor som er alkoholiker og rusmisbruker, dem ser ikke selv at de har problemer (ihvertfall flertallet av dem). Hun har nevnt avrusning selv i en situasjon , da var hun selvfølgelig drita full og dagen etter var dette fylleprat. Selv har jeg konfrontert hun x-antall ganger, men det går ikke inn! Jeg må rett og slett ta emosjonell avstand og det råder jeg TS til å gjøre også, men slik som jeg tolker innlegget så virker det som at hun har den avstanden.

Har man foreldre som er som dette, så er den eneste måten å håndtere det på, og ta avstand. Det viktigste er også å forstå at dem er syke, selv om dem velger alkoholen ovenfor barna betyr det ikke at dem ikke er glad i oss. De er rett og slett for egoistiske, null selvinnsikt og de sliter såpass mye med seg selv.

Så det å si at "NÅ må du på avrusning" , er vel starten på en krangel herfra og til helvete for å si det mildt :) 

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg følte jeg ble utrolig stressa når jeg leste dette. Jeg kjenner meg så godt igjen!!

Moren min er alkoholiker og rusmisbruker, hun har ødelagt mye for meg også. Hører med èn gang hun er full, og jeg har akkurat fått meg en jobb jeg trives veldig godt i. Supert arbeidsmiljø og en super-sjef!

Har vært redd i noen uker nå for at hun skal komme rusa/beruset på jobben min pga noen alvorlige situasjoner som har skjedd. (Du kjenner det vel igjen, plutselig dukker dem opp og har 0 sosiale antenner, ja). Jeg har allerede bestemt meg, at hvis mamma kommer på jobben i en slik tilstand så kommer jeg til å ta en prat med sjefen min vedrørende problemet hennes, og at jeg ikke vil at hun skal være på min arbeidsplass. 

Syntes du burde gjøre det samme som jeg har tenkt, nå står du midt i situasjonen. Ta deg en prat med sjefen, fortell at hun er alkoholiker og at du prøver å ta avstand, men at det ikke er enkelt slik som hun holder på. Og nå vet han hvem hun er, så hvis han ser henne på jobben din igjen så kan han ta en fin prat med hun og be hun forlate området. :) 

Hilsen jente25

PS: vil anbefale deg å ta kontakt med "Ja Det Nytter". Har gått i den gruppa, og prata med de som driver stedet. De er utrolig dyktige, noen av de som driver det er selv pårørende til foreldre med alkoholproblemer. De holder til i Oslo! 

Skrevet

Kontakt Al-Anon, jeg har selv gjort det. Kjæresten min hadde et alkoholproblem selv, men klarte å slutte på egenhånd, og har ikke rørt alkohol på over 2 år ! 👍 Ikke alle trenger innleggelse, er motivasjonen tilstede og det jobbes med ÅRSAKEN til at hun drikker (f.eks hos en psykolog) så kan man slutte på egenhånd.

TS, vet du ÅRSAKEN til at moren din drikker ?  Mange som drikker i offentligheten, for å gå i butikker/ærender har sosial angst, panikkangst, PSTD etc.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å knuse forhåpninger her, men sjansen for at en så alkoholisert person lar mennesker vinne over alkoholen er lik null.

Det skjer kun når ønsket kommer sterkt fra en selv, ikke ved ultimatumer fra andre.

TS må belage seg på permanent stopp i kontakt om hun skal holde sitt ord. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...