Gå til innhold

Dere ordentlige veganere (og vegetarianere)

Anbefalte innlegg

Skrevet

. Blir dere oppgitt av at enkelte mennesker som stort sett spiser plantekost men som likevel skeier ut med kjøtt, fisk og melk "en sjelden gang", kaller seg veganere og vegetarianere? Hvorfor gjør de det tror du? Opplever en del sånne mennesker. 

Anonymkode: fa93a...3fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men jeg spiser jo vegetarisk hele tiden. Det er det jeg ønsker og det er av flere grunner. Jeg skjeier ikke ut men hvis det ikke fins noe annet å spise så har jeg spist feks egg og ost. Når det er selskap i julen og det ikke er vegetarisk festmat har jeg spist kalkunkjøtt en gang. Men jeg kaller meg vegetarianer fordi jeg spiser vegetarisk. Det er dette jeg vil ha. da lurer jeg på hva som er "ordentlig" vegetarianer. Jeg føler det er noe for folk som vil ha oppmerksomhet, som alltid skal ha fram at de er "veganer" eller "vegetarianer".

Jeg spiser alltid vegetarisk og er vegetarianer uten å gjøre noe nummer ut av meg selv, eller å sulte meg hvis det ikke er annet enn ost og egg å få.

Jeg spiser ikke fisk, men hører mange si de er vegetarianer når de spiser fisk. Det syns jeg er kunnskapsløshet. men det skader jo ingen andre.

På hvilken måte skader det andre at jeg sier jeg er vegetarianer. (Men ikke ytterliggående og ekstremist.)

• Liker 1
Skrevet

Hva folk kaller seg er et fett for min del. Jeg for min del sluttet å kalle meg veganer, ikke fordi jeg ikke lever vegansk, men fordi jeg ikke vil forbindes med en som snakker stygt om andres mat eller føler seg bedre enn andre (jeg sier ikke at alle veganere gjør det, men det virker om alle kjenner en som er slik og forbinder alle veganer med den personen). Jeg sier jeg spiser plantebasert, at jeg ikke bruker animalske produkter overhode er ikke noe jeg trenger å fortelle andre. 

• Liker 3
Skrevet

Vegansk her, på det femte året. Bare nærmeste familie og venner som vet det. Sier det aldri til noen - fordi det bare blir diskusjoner av det. Orker det ikke. Spiser som jeg gjør, for meg. Hva andre spiser eller kaller seg bryr jeg meg nada om. 

Anonymkode: d061a...5af

Skrevet

Kjipt at det i dagens samfunn er hva man kaller seg som har betydning og ikke hva man faktisk spiser og av hvilke grunner. 

Anonymkode: 75257...28a

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skulle det være kjipt? Hvorfor er det såviktig å sette folk i boks? Jeg er glad når folk begrenser bruken av animalske produkter.

Anonymkode: 09711...6b9

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle det være kjipt? Hvorfor er det såviktig å sette folk i boks? Jeg er glad når folk begrenser bruken av animalske produkter.

Anonymkode: 09711...6b9

Fordi det er hvert valg som teller. Finnes masse vegansk som er med på å utslette natur og dyreliv, for eksempel produksjonen av avokado. Noe veganer bølgen har gjort i overkant populært desverre. 

Er enig i at det er bra at folk går bort fra animalske produkter, men det er ikke alltid det beste heller. 

Om jeg for eksempel skal slutte å spise eggene fra de 6 hønene jeg har. Hva mener du jeg skal gjøre med eggene? Kaste de? 

Det viktigste er vel at jeg ikke støtter de store kjedene og produksjonen som drives rundt egg, kjøtt osv. 

At jeg hovedsakelig da må spise plantebasert er jo en konsekvens av valg jeg tar. Men jeg velger å overveie HVERT matvalg, animalsk eller ikke. 

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor i all verden skal jeg bry meg om det? Det anngår da virkelig ikke meg hva folk spiser og kaller seg😋 

Anonymkode: 5d09e...f70

• Liker 1
Skrevet

Jeg bryr meg overhode ikke hva andre gjør. Men selv skeier jeg aldri ut med fisk eller egg. Uansett! Jeg valgte å bli vegetarianer (men spiser ikke egg) og da står jeg for det valget. 

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er hvert valg som teller. Finnes masse vegansk som er med på å utslette natur og dyreliv, for eksempel produksjonen av avokado. Noe veganer bølgen har gjort i overkant populært desverre. 

Er enig i at det er bra at folk går bort fra animalske produkter, men det er ikke alltid det beste heller. 

Om jeg for eksempel skal slutte å spise eggene fra de 6 hønene jeg har. Hva mener du jeg skal gjøre med eggene? Kaste de? 

Det viktigste er vel at jeg ikke støtter de store kjedene og produksjonen som drives rundt egg, kjøtt osv. 

At jeg hovedsakelig da må spise plantebasert er jo en konsekvens av valg jeg tar. Men jeg velger å overveie HVERT matvalg, animalsk eller ikke. 

Det er ikke veganere som har gjort avocado populært, det var populært lenge før det du kaller "veganer bølgen". *Jeg kjenner veldig mange ikke veganere (omtrent alle) og alle liker avocado, mange spiser det ofte.

Skrevet

Har ofte fått hørt at jeg kan godt skeie ut på helligdager som julaften, for det må jo være utrolig kjipt å verken kunne spise pinnekjøtt eller ribbe på julaften.

Nå har jo jeg tatt valget om å være vegetarianer, så om jeg skulle "skeiet" ut blir hele betydning borte? 
Andre må få gjøre som de vil, det at folk begrenser kjøtt/animalske produkter er jo fantastisk i seg selv. 
Men hvis du gir deg selv lov til å "skeie" ut så er man iallefall ikke etter boka vegetarianer/veganer.

Skrevet

Ikke egentlig. Det er bare problematisk om andre begynner å bli forvirret fordi de kjenner en "veganer" som spiser kjøtt innimellom og tror da at det er greit å severe andre veganere det. Utenom det bryr det meg fint lite hva folk kaller seg

Anonymkode: 99299...7dc

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

. Blir dere oppgitt av at enkelte mennesker som stort sett spiser plantekost men som likevel skeier ut med kjøtt, fisk og melk "en sjelden gang", kaller seg veganere og vegetarianere? Hvorfor gjør de det tror du? Opplever en del sånne mennesker. 

Anonymkode: fa93a...3fd

Men da er de ikke veganer/vegetarianer i utgangspunktet. Er selv veganer og jeg tok jo det valget av en grunn,og jeg ser ikke lenger på animalske produkter som mat.

Anonymkode: aac6a...700

Skrevet

Som veganer har jeg ikke behov for å "skeie" ut med animalia - det er jo så mye god vegansk mat og godteri man kan spise. Blir ikke oppgitt av de som gjør det, men synes det er uheldig overfor oss som er veganere/vegetarianere etter det som følger av begrepet, for det kan skape problemer når vi skal spise ute eller i sosiale sammenkomster. Hvis noen tidligere har møtt en som har kalt seg vegetarianer, men som f.eks. spiste fisk, kan det hende at en vegetarianer blir servert fisk. 

Ser ikke hvorfor man skal kalle seg noe man ikke er. Det vanner ut begrepene og gjør det enda vanskeligere for folk flest å forstå hva begrepene innebærer. Hvorfor ikke bare si at man spiser plantebasert isteden? :) 

Anonymkode: c9769...0d9

• Liker 4
Skrevet

Derfor mener jeg at det ikke er noe som heter "ordentlig" veganer/vegetarianer - enten er man veganer eller vegetarianer, eller så er man ikke det. 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Derfor mener jeg at det ikke er noe som heter "ordentlig" veganer/vegetarianer - enten er man veganer eller vegetarianer, eller så er man ikke det. 

🙌🏻

Skrevet
På 24.8.2018 den 13.27, michee skrev:

Har ofte fått hørt at jeg kan godt skeie ut på helligdager som julaften, for det må jo være utrolig kjipt å verken kunne spise pinnekjøtt eller ribbe på julaften.

Nå har jo jeg tatt valget om å være vegetarianer, så om jeg skulle "skeiet" ut blir hele betydning borte? 
Andre må få gjøre som de vil, det at folk begrenser kjøtt/animalske produkter er jo fantastisk i seg selv. 
Men hvis du gir deg selv lov til å "skeie" ut så er man iallefall ikke etter boka vegetarianer/veganer.

Akkurat det er bare tull og fundamentalisme.

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ekstremisme.

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som veganer har jeg ikke behov for å "skeie" ut med animalia - det er jo så mye god vegansk mat og godteri man kan spise. Blir ikke oppgitt av de som gjør det, men synes det er uheldig overfor oss som er veganere/vegetarianere etter det som følger av begrepet, for det kan skape problemer når vi skal spise ute eller i sosiale sammenkomster. Hvis noen tidligere har møtt en som har kalt seg vegetarianer, men som f.eks. spiste fisk, kan det hende at en vegetarianer blir servert fisk. 

Ser ikke hvorfor man skal kalle seg noe man ikke er. Det vanner ut begrepene og gjør det enda vanskeligere for folk flest å forstå hva begrepene innebærer. Hvorfor ikke bare si at man spiser plantebasert isteden? :) 

Da får du jo la være å spise det. Det går an å si neitakk. Det er ingen som tvinger deg.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Rozárka skrev:

Akkurat det er bare tull og fundamentalisme.

Ekstremisme.

Da får du jo la være å spise det. Det går an å si neitakk. Det er ingen som tvinger deg.

:scorpis:

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...