AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #1 Skrevet 24. august 2018 Er det vanlig å få et tilbud om en jobb man ikke har søkt på? Må stillingen være utlyst? (privat sektor) Si at en tidligere mellomleder tilbyr deg en jobb i en ny bedrift som vedkommende har startet i. Noen som har opplevd sånt før? Anonymkode: a5997...38f
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #2 Skrevet 24. august 2018 Nå har ikke jeg fått jobb enda (men ser ut til å få en straks). Så langt har ikke jeg søkt på én eneste jobb etter endt utdanning, men har likevel fått fem intervjuer, så vil tro det er ganske vanlig så lenge man har den riktige kompetansen. Anonymkode: 349ed...137
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #3 Skrevet 24. august 2018 Det er mange jobber som går "under" radaren, dvs. som ikke nødvendigvis utlyses, men som formidles gjennom bekjentskaper og nettverk. I noen bransjer er det vanligere enn andre. Og det private har ingen plikt til å utlyse på samme måte som offentlige virksomheter. Anonymkode: 31ab8...267
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #4 Skrevet 24. august 2018 Ja det er vanlig - samtidig er det potensielt et uetisk grenseland å gå etter tidligere kollegaer om man velger starte i en annen bedrift / for seg selv.. Anonymkode: 1b5b6...be8
Rozárka Skrevet 24. august 2018 #5 Skrevet 24. august 2018 Jeg har blitt spurt om jeg ville ha en stilling som skulle lyses ut. De ville gjerne ha meg der og sa den skulle lyses ut. De bad meg om å søke på den og jeg fikk den jobben. Men de lyste den ut fordi det må man.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #6 Skrevet 24. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja det er vanlig - samtidig er det potensielt et uetisk grenseland å gå etter tidligere kollegaer om man velger starte i en annen bedrift / for seg selv.. Anonymkode: 1b5b6...be8 Hvorfor det? Om leder X samarbeidet godt med ansatt Y i en tidligere jobb, og om leder syntes ansatt Y gjorde en god jobb, så ser jeg ikke problemet med det. I noen bransjer skaper man seg gjerne et rykte som en dyktig ansatt, og noen opplever å bli headhuntet som følge av det. Og det er ikke helt uvanlig at en tidligere leder eller kollega, forsøker å få denne ansatte inn der h*n jobber nå. Anonymkode: 31ab8...267
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #7 Skrevet 24. august 2018 1 minutt siden, Rozárka skrev: Jeg har blitt spurt om jeg ville ha en stilling som skulle lyses ut. De ville gjerne ha meg der og sa den skulle lyses ut. De bad meg om å søke på den og jeg fikk den jobben. Men de lyste den ut fordi det må man. Det er en sannhet med modifikasjoner dersom det er i det private næringsliv. Der har noen selskaper selvpålagt plikt til å lyse ut stillinger, men man trenger ikke nødvendigvis å ansette i tråd med utlysningen, slik man må i det offentlige. Det er ingen lov eller forordnining pålagt private av myndighetene, så et evt. brudd på disse reglene er kun et brudd på eventuelle interne bedriftsregler, hvilket i mange sammenhenger ikke har samme tyngde. Anonymkode: 31ab8...267
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #8 Skrevet 24. august 2018 Fikk det som nyutdannet barnehagelærer. Ble spurt om å starte opp ny barnehage. Men dette er det jo stor brist på i storbyene. Anonymkode: 2c0c9...31a
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #9 Skrevet 24. august 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå har ikke jeg fått jobb enda (men ser ut til å få en straks). Så langt har ikke jeg søkt på én eneste jobb etter endt utdanning, men har likevel fått fem intervjuer, så vil tro det er ganske vanlig så lenge man har den riktige kompetansen. Anonymkode: 349ed...137 Fikk forøvrig jobben Anonymkode: 349ed...137
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #10 Skrevet 24. august 2018 Ikke uvanlig nei.... Det kalles headhunting.... Anonymkode: e610e...8a0
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #11 Skrevet 24. august 2018 Min mann har aldri søkt på en jobb. Han har blitt headhuntet til alle sine jobber. Jeg er ansatt i det offentlige, der skal alle stillinger lyses ut. Men jeg har blitt bedt om å søke på jobber av ledere og fått jobben. Da gjerne med en helt enkel søkertekst. Så det skjer nok i det offentlige også, bare litt mer hysj hysj. Anonymkode: 3efc7...d49
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #12 Skrevet 24. august 2018 2 hours ago, Rozárka said: Jeg har blitt spurt om jeg ville ha en stilling som skulle lyses ut. De ville gjerne ha meg der og sa den skulle lyses ut. De bad meg om å søke på den og jeg fikk den jobben. Men de lyste den ut fordi det må man. Man må ikke lyse ut, nei. Jeg fikk nettopp et fast vikariat ved at sjefen spurte meg direkte. Tok ham i hånda og da var saken avgjort. Kollegaen min fikk fast stilling på samme måte 5 minutter før. Firmaet lyser meget skjeldent ut stillinger, alt går internt eller via bekjente. Anonymkode: 9abf3...526
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 24. august 2018 #13 Skrevet 24. august 2018 Det er vel langt vanligere å få en jobb man ikke har søkt på, enn en jobb man har søkt på. Jeg har aldri fått en jobb jeg har søkt på i hele mitt liv... Har hatt en del jobber likevel, alle gått gjennom nettverk og gjennom aktiv oppsøking av arbeidsgivere utenom stillingsutlysninger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå