AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #1 Skrevet 24. august 2018 Er det vanlig å få et tilbud om en jobb man ikke har søkt på? Må stillingen være utlyst? (privat sektor) Si at en tidligere mellomleder tilbyr deg en jobb i en ny bedrift som vedkommende har startet i. Noen som har opplevd sånt før? Anonymkode: a5997...38f
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #2 Skrevet 24. august 2018 Nå har ikke jeg fått jobb enda (men ser ut til å få en straks). Så langt har ikke jeg søkt på én eneste jobb etter endt utdanning, men har likevel fått fem intervjuer, så vil tro det er ganske vanlig så lenge man har den riktige kompetansen. Anonymkode: 349ed...137
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #3 Skrevet 24. august 2018 Det er mange jobber som går "under" radaren, dvs. som ikke nødvendigvis utlyses, men som formidles gjennom bekjentskaper og nettverk. I noen bransjer er det vanligere enn andre. Og det private har ingen plikt til å utlyse på samme måte som offentlige virksomheter. Anonymkode: 31ab8...267
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #4 Skrevet 24. august 2018 Ja det er vanlig - samtidig er det potensielt et uetisk grenseland å gå etter tidligere kollegaer om man velger starte i en annen bedrift / for seg selv.. Anonymkode: 1b5b6...be8
Rozárka Skrevet 24. august 2018 #5 Skrevet 24. august 2018 Jeg har blitt spurt om jeg ville ha en stilling som skulle lyses ut. De ville gjerne ha meg der og sa den skulle lyses ut. De bad meg om å søke på den og jeg fikk den jobben. Men de lyste den ut fordi det må man.