AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #1 Skrevet 24. august 2018 Jeg jobber skift. På grunn av overgang fra ferieplan til vanlig plan, har jeg måtte snu fra dag til natt på 24 timer. Drastisk omsmuing. Dette har resultert i at jeg i løpet av de siste 2 dagene har sover rundt 7 timer. 2 og 40 min timer før jobb i går, 1,5 time etter jobb, og 3 timer før jobb i dag. Jeg er mer eller mindre utslitt. Men arbeidsmoralen i dag tillater meg ikke å ikke gå på jobb kun pga. jeg ikke har sovet. Jeg er ikke syk, føler meg ganske elendig her jeg sitter før jeg skal reise til jobb, men jeg er jo ikke syk, så jeg kan jo ikke akkurat ta ut en egenmelding dag. Jeg har ikke flere feriedager igjen, de siste jeg har er allerede lagt av til ferie i høst. Jeg vet om jeg ringer sjefen, kommer jeg til å begynne å grine (følesesmessig kontroll er det første som går når jeg er trøtt), så orker ikke ta den kampen. En på jobben sa i går at han hadde bare snudd og stemplet ut, ihvertfall gått tidlig hjem. Men jeg kan jo ikke gjøre det, bare pga. lite søvn... 😕 Hva hadde dere gjort? Godt mulig jeg ender opp med å spør om å gå litt tidlig hjem i dag da, for jeg er virkelig ødelagt! Anonymkode: 1a23d...ab0
SoWhat? Skrevet 24. august 2018 #2 Skrevet 24. august 2018 Jeg går alltid på jobb. Nå er jeg litt vant til lite søvn i perioder, så det går. Det er ihvertfall veldig utmattende når en først er trøtt! Kan du gå på jobb, og heller få dratt hjem om det blir for hardt? Jeg bruker å gjøre det hvis jeg føler meg i dårlig form. Da ser jo sjefen at jeg prøver. Vet ikke om det lar seg gjøre så "enkelt" der du jobber? Du må kjenne ordentlig etter, og avgjøre selv.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #3 Skrevet 24. august 2018 Jeg hadde gått på jobb, og sett på muligheten for å gå hjem litt tidligere. Anonymkode: 2f5ad...6a5
prettylittlemisfit Skrevet 24. august 2018 #4 Skrevet 24. august 2018 Hva jobber du med? Snakk med sjefen din og si at du er sliten og ikke sover så mye for tiden. Spør om det er greit at du går hjem tidligere. Mye bedre å roe ned litt og høre på kroppen enn at du plutselig går på en smell og må ut i sykemelding. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #5 Skrevet 24. august 2018 Har ankommet jobb. Det bør være mulighet for å gå tidlig, må se det ann. En kaffe fortært hjemme, en ny runde nå før vakta starter 06.00. Det skumleste er jo selve kjøreturen hjem igjen. Får se hva som skjer. Men da er jeg nå ikke alene i å ta valget om å reise på jobb. 😴😴😴 Anonymkode: 1a23d...ab0
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #6 Skrevet 24. august 2018 Jeg ville ringt å snakket med sjefen. Som regel er de forståelsesfulle om man ikke har for vane å være borte fra jobb. Jeg gikk nattevakter en gang og hadde sovet 5 timer tilsammen etter to netter, skulle på den tredje natten og følte meg skikkelig syk. Svimmel og var virkelig ikke meg selv uten søvn. Ble enige om at det var best jeg ble hjemme. Det hadde ikke vært forsvarlig å skulle utføre mine arbeidsoppgaver på natt om det var fare for at jeg sovnet eller besvimte. Dette har aldri skjedd verken før eller siden, så sjefen var veldig grei. Og det er de som regel om man sier det som det er. Anonymkode: c8567...ba7
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #7 Skrevet 24. august 2018 Er enda tilstede på jobb. Fått i meg to kopper kaffe, og et stykke me Brownie. Enda «opplagt». Kanskje jeg klarer å holde ut dagen. Hater å måtte hive inn håndkleet! Kan jo hive meg ned i senga når jeg kommer hjem, bare 5 timer igjen! Ts Anonymkode: 1a23d...ab0 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #8 Skrevet 24. august 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er enda tilstede på jobb. Fått i meg to kopper kaffe, og et stykke me Brownie. Enda «opplagt». Kanskje jeg klarer å holde ut dagen. Hater å måtte hive inn håndkleet! Kan jo hive meg ned i senga når jeg kommer hjem, bare 5 timer igjen! Ts Anonymkode: 1a23d...ab0 Anbefaler deg å spise noe som er litt sunnere og mer mettende enn brownie. Både på grunn av lite søvn, men lite søvn i kombinasjon med kaffi kommer bare til å gjøre deg "rusa" på kaffi om du ikke fyller opp med noe mer næringsrikt enn brownie. Husk også å drikke mye vann. Anonymkode: 09415...b6d 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #9 Skrevet 24. august 2018 Om det ikke er til fare for f. eks. pasienter/klienter, så ville jeg gått på jobb. Ja, det kan være kjipt, men det går utover noen andre når man selv ikke dukker opp på jobb, som nok heller ikke vil syntes det er veldig festlig å måtte slippe alt de har og stille på jobb på kort varsel. Det er normalt å være sliten i arbeidslivet etter harde økter, og så lenge det ikke er til direkte fare for noen, så bør man i størst mulig grad stille. Vi er mange som har fått kjenne på konsekvensen av at andre har brukt egenmelding etter et par netter de ikke har sovet godt, og typisk nok er det gjerne i de tøffe periodene det skjer. Det er de samme folkene som strekker seg langt for å dekke inn fraværet gang på gang, og helt ærlig begynner jeg å bli ganske lei av det. Anonymkode: be704...3fd 4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #10 Skrevet 24. august 2018 Og selvfølgelig: Kudos for at du stiller og ikke er en av dem som sier "njeeee...litt sliten..blir hjemme"! Anonymkode: be704...3fd 4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #11 Skrevet 24. august 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er enda tilstede på jobb. Fått i meg to kopper kaffe, og et stykke me Brownie. Enda «opplagt». Kanskje jeg klarer å holde ut dagen. Hater å måtte hive inn håndkleet! Kan jo hive meg ned i senga når jeg kommer hjem, bare 5 timer igjen! Ts Anonymkode: 1a23d...ab0 Du klarer det! Med tanke på at du har mulighet til å være på KG på jobb, er det kanskje ikke så hektisk. 5 timer kan gå fort! Anonymkode: 2f5ad...6a5
Gjest Dævendøtte Skrevet 24. august 2018 #12 Skrevet 24. august 2018 (endret) Hadde dratt på jobb, skal mye til for at jeg er hjemme fra jobben. Edit, ser du har reist, bare fire og en halv time igjen Endret 24. august 2018 av Dævendøtte
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #13 Skrevet 24. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ankommet jobb. Det bør være mulighet for å gå tidlig, må se det ann. En kaffe fortært hjemme, en ny runde nå før vakta starter 06.00. Det skumleste er jo selve kjøreturen hjem igjen. Får se hva som skjer. Men da er jeg nå ikke alene i å ta valget om å reise på jobb. 😴😴😴 Anonymkode: 1a23d...ab0 Du bør vurdere å ikke kjøre bil hjem. Anonymkode: 21cd6...7df
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #14 Skrevet 24. august 2018 Totalt 7 timer søvn de siste to dagene er jo ikke ekstremt lite, så jeg ville nok gått på jobb. Sove kan man gjøre etterpå. Til senere bør du planlegge bedre, dvs se på turnusen i god tid og prøv å bytt slik at omstillingene går lettere. Anonymkode: cf2ec...38c
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #15 Skrevet 24. august 2018 Dette klarer du! Men ikke sov for lenge når du kommer hjem, du må prøve å komme inn i rytmen igjen. Sett på vekking, og ta deg en tur ut når du våkner. Anonymkode: 11c52...3a2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #16 Skrevet 24. august 2018 Kom meg gjennom dagen. Kommet hjem. For å snu døgnet om til kommer jeg ikke akkurta direkte til å sove sove, men vet at jeg kommer til å sluk e foran tven en eller annen gang, har et normalt energidropp i 4-5 tia 😅 Fredag, og akkurat denne fredagen var vi mange på jobb. Ikke for travelt, og har tatt meg litt til rette for å komme meg gjennom dagen. Etter lunch i 12 tiden måtte jeg sette meg ned i 10 min, drikke enda en kaffe og lukke øynene. Det kan noen ganger hjelpe på trøttheten å bare la øynene slappe av uten å faktisk sove sove. Er glad jeg klarte å fullføre, men har hatt mange opp og nedturer i forhold til trøtthet på jobben. Litt skummelt å sette seg i bilen, men kollektiv transport er ikke et alternativ, dvs. det eksisterer ikke. Det er for tidlig på morgenen, og hadde kun kommet 1 av 2 mil med kollektiv transport. Og kaffen i 12 tiden fikk meg hjem uten noen fare for å duppe av. Har hatt slike dager og hvor jeg har stoppet på veien for å riste hodet litt. Men i dag var jeg bare trøtt (røde tørre øyne trøtt, og hodet full av bomull), men ikke «holder på å sovne trøtt» i bilen. Litt kjekt å se at andre også hadde valgt å gå på jobb. Vet at flere av dem på jobben hadde valgt motsatt. 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Anbefaler deg å spise noe som er litt sunnere og mer mettende enn brownie. Både på grunn av lite søvn, men lite søvn i kombinasjon med kaffi kommer bare til å gjøre deg "rusa" på kaffi om du ikke fyller opp med noe mer næringsrikt enn brownie. Husk også å drikke mye vann. Anonymkode: 09415...b6d Ble mer enn bare brownie, var en på jobben som hadde med, og må jo nesten smake. Ble salat og yoghurt som «mat-mat». Men sukker og koffein kan få deg gjennom mye, det kan jeg skrive opp i dag! 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Totalt 7 timer søvn de siste to dagene er jo ikke ekstremt lite, så jeg ville nok gått på jobb. Sove kan man gjøre etterpå. Til senere bør du planlegge bedre, dvs se på turnusen i god tid og prøv å bytt slik at omstillingene går lettere. Anonymkode: cf2ec...38c Akkurat til denne: kanskje 7 gode timer fordelt på 2, og på riktig tid ikke er ekstremt lite. Men de første 2,5 timene med søvn var onsdag mellom 8-11 på kvelden. Lå våken til 5, gikk på jobb. Hjem og fikk meg 1,5 time med søvn rett etter jobb, 15.00-16.30. La meg igjen senere på kvelden, og fikk heldigsvis til å sove 3 timer, fra 01-04. Sovingen har vert veldig spaca. Hadde jeg fått meg 3.5 time med god søvn hver av disse 2 nettene, rett før jobb, 01.30-05.00, hadde jeg kanskje ikke hatt det like ille. Men når søvnene blir fordelt utover på en slik måte, i tillegg til å bare måtte snu døgnet fra natt til dag som i seg selv er slitsomt, så tærer det litt ekstra. Og jeg var klar over skiftplanen. Gikk 12 (18.00-06.00) timers nattevakt i helgen, og skulle gå dagvakt tirs-fre (06.00-14.00. Skulle trengt tatt gått hele uka i følge planen, men er litt mye å fortsette med 8 timer på toppen av 12 timer). Pga. andre på jobben som ikke kunne stille opp til sine vakter så meldte jeg meg frivillig til å gå litt mer natt. Vet at det å snu om fra natt til dag på 24 timer er noe som ikke går, jeg er et B menneske og liker å leve på nattetiden, tror dette gjør omstillingen en smule vanskeligere. Og jo færre dagvakter jeg kunne få denne uka jo bedre! Så ble 2 stk 8 timers nattevakter man-tirs, gikk av nattevakt 06.00 onsdag morning og var tilbake på jobb 06.00 torsdag morning. Helt ærlig kunne jeg ikke gjort mye annerledes. Jeg vet av erfaring med skift at etter nattevakt sliter jeg med at jeg blir lys våken om natta. Jeg var «dau-trøtt» da jeg falt ned i senga tordag. Jeg var på det punkter hvor det nesten kjentes ut som om jeg kom til å besvime. Men hodet traff pute, og ... så ble jeg våken. Ofte pleier jeg å sovne som en stein, men våkne i 24-01 tida, men ikke denne gangen. Noen ting kan man ikke planlegge helt. Dette er ikke ordinært. Dette er det som skjer når sommerplan kresjer med ordinær plan. De som kanskje burde gått helgen i forhold til ordinær plan, de hadde sommerferie. Bytting vakter er ikke bare bare. Hadde det vært et alternativ hadde jeg gjort det, eller da hadde sjefen selv bytta meg over på noe mer passende, men ting er ikke alltid svart og hvit. ts Anonymkode: 1a23d...ab0
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #17 Skrevet 24. august 2018 Sove sove og mat mat. Muntlig språk fungerer sjelden skriftlig. Anonymkode: 21cd6...7df
Rosatoast Skrevet 24. august 2018 #18 Skrevet 24. august 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber skift. På grunn av overgang fra ferieplan til vanlig plan, har jeg måtte snu fra dag til natt på 24 timer. Drastisk omsmuing. Dette har resultert i at jeg i løpet av de siste 2 dagene har sover rundt 7 timer. 2 og 40 min timer før jobb i går, 1,5 time etter jobb, og 3 timer før jobb i dag. Jeg er mer eller mindre utslitt. Men arbeidsmoralen i dag tillater meg ikke å ikke gå på jobb kun pga. jeg ikke har sovet. Jeg er ikke syk, føler meg ganske elendig her jeg sitter før jeg skal reise til jobb, men jeg er jo ikke syk, så jeg kan jo ikke akkurat ta ut en egenmelding dag. Jeg har ikke flere feriedager igjen, de siste jeg har er allerede lagt av til ferie i høst. Jeg vet om jeg ringer sjefen, kommer jeg til å begynne å grine (følesesmessig kontroll er det første som går når jeg er trøtt), så orker ikke ta den kampen. En på jobben sa i går at han hadde bare snudd og stemplet ut, ihvertfall gått tidlig hjem. Men jeg kan jo ikke gjøre det, bare pga. lite søvn... 😕 Hva hadde dere gjort? Godt mulig jeg ender opp med å spør om å gå litt tidlig hjem i dag da, for jeg er virkelig ødelagt! Anonymkode: 1a23d...ab0 Jeg jobber som regel bare nattvakt og går på skole, jeg hadde dratt på jobb! Du får bite tenna sammen "ta det som en mann". Man føler seg fyllesjuk og uggen de første dagene med lite søvn etter nattvakt, men løpet av dagen går dette bort. Første dagene jeg jobbet nattvakt fikk jeg maks 5-6 timer søvn før jeg måtte stå opp og jobbe 12 timer 16-04. Jeg var også "følelsesmessig" rar og følte at gråten pressa på når jeg pratet med en kollega når jeg kom påjobben, , men det_går_over bare du kommer deg i aktivitet igjen. Dra på jobb som sagt, så går det over igjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå