Gå til innhold

Trenger sårt hjelp til å organisere hverdagen ned til minste detalj.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er en ung dame som har klart å forfalle helt. Blir en lang tekst og jeg trenger veldig at noen tar seg tid å leser gjennom for å gi meg tilbakemelding på det jeg spør etter.

Jeg har alltid fått det jeg vil og blitt hjulpet til med det meste. Som blant annet at jeg ble båret på ryggen av min mor fra sengen til sofaen hvor barneTV stod klart til meg, frokost ble jeg matet og slapp å spise selv. Håper dette viser hvor lat jeg var fra å begynne med.

Jeg står nå per dags dato opp alt ettersom når mitt barn står opp, la oss si mellom 07-09.

Jeg pusser ikke tenner, vasker ikke ansiktet, går rundt i pysj mens jeg ordnet frokost for barnet og spiser ikke frokost selv. Jeg finner rent tøy til barnet og kler på hen og tar på meg jobb-uniformen fra i går og dagen før. Følger barnet til barnehagen og går på jobb.

De dagene mannen min står opp og følger barnet til barnehagen så ser morgenen min helt lik ut, jeg står opp, vasker meg ikke og tar på meg jobbklær setter håret opp og går på jobb. Jeg har fleksible arbeidstider så kan bestemme arbeidstider selv.

Uten å gå nærmere i beskrivelse av hva jobben min går ut på, så kan jeg si at jeg snakker med mange fjes daglig. Og ofte blir fortalt hvor pen jeg er, det er forskjellige folk som flørter, og diverse. Mannen min komplimenter meg daglig, og vi kysser og har et sunt sexliv. Av en eller merkelig grunn så lukter jeg ikke, kanskje har kroppen akseptert at jeg ikke dusjer, og derfor ikke avgir lukt? Eneste jeg gjør er å vaske meg nedentil daglig. Og når jeg sier jeg ikke lukter, så mener jeg det. Nei jeg er ikke innbilsk, når jeg var barn og storesøster spurte om sokker så ga jeg henne alltid mine egne sokker jeg hadde brukt dager på rad og hun kunne gni dem i ansiktet for å lukte om jeg ikke køddet med henne på ny som jeg også alltid gjorde, for ofte når hun spurte om sokker kunne jeg finne på å gi min egne sokker og like etterpå skrek jeg "haha, de har jeg brukt i flere dager" og hun ble rasende. Til og med nå når mannen min ikke finner rene sokker, så kan han finne på å si "gi meg dine". (kommer tilbake til hvorfor vi ikke noen ganger ikke har rene sokker tilgjengelig)

Jag mistenker at det er kanskje fordi jeg er pen (selv om jeg ikke synes det særlig selv), at jeg kan snike meg unna alt som har med morgen og kveldsstell å gjøre? Liksom at dette ikke er forventet av en som ser ut som meg, eller noe sykt rart. For ikke EN gang har jeg fått hørt at jeg lukter, at jeg ser dårlig ut, eller jo i går var det faktisk en som sa jeg ser sliten ut, og derav dette innlegget. Jeg er klar for å gjøre om livet mitt, men det kommer vi tilbake til senere.

Min mor sier ting som "æsj, du kan ikke gå så lenge uten å dusje det er ikke renslig, hva sier din mann til dette?", og neste dag bare for å teste henne kan jeg finne på å si, "åhh så deilig det var å dusje, lukter jeg godt?" og da sier hun "ja, så fin du ser ut". Eller som min lillebror på 20 år sier "så hvite tenner du har, hva bruker du?".. hallo JEG som IKKE pusser tenner!

Jeg har hintet til mannen min om at dette er hans feil, at når han komplimenterer meg når han vet jeg ikke har dusjet på flere dager så gir det meg en aksept at jeg kan fortsette slik. Så nå nylig etter 8 år ekteskap har han begynt å si ting som "jeg vet du ikke har pusset tenner, det luker" eller "jeg kan se at du ikke har vasket ansiktet i dag, sa ikke du at du skulle begynne med det?" og da sier jeg "haha, akkurat i dag DEN dagen hvor jeg for en gangs skyld vasket ansiktet så sier du at jeg ikke har gjort det? Jeg har til og med tatt på ansiktskrem" og da kan han svare med "jeg testet deg bare, for å se om du har holdt løftet ditt". ergo legger han ikke merke til det. Han kan også gjøre det med frokost, "har du spist frokost?" "ja, det har jeg" "hva spiste du da?" "kaviar på brødskive" "jeg ser at kaviaren ligger akkurat som jeg satt den i dag bare for å teste deg, du må begynne å spise frokost!". 

Når jeg kommer hjem fra jobb og barnet er hjemme til 17.00 har mannen oftest laget middag som vanlig, så da blir det middag på oss (ofte er middag mitt første måltid). Vi spiser, barnet leker på rommet sitt og så bader barnet og pusser tenner og vi leser bok til barnet sovner.

Jeg? Jo, jeg skifter jo til pysj i det jeg kommer inn døra fra jobb, så pysj har jeg jo på. Ser på TV, er på mobilen til langt ut på natt, så sovner jeg. 

Også blir det en ny dag, og alt gjøre HELT LIKT.

Jeg har vært hos psykolog med dette, vi holdt på i ett år. Men jeg fikk Nada ut av det, vi var gjennom asberger, depresjon, YOU NAME IT. Her sitter jeg fortsatt i samme gamle vaner jeg ikke klarer å bryte. Jeg klarer ikke å få meg til å spise frokost fordi jeg ikke har gjort det på år, jeg klarer ikke å dusje ofte fordi jeg ikke har klart å gjøre det på år, jeg klarer ikke å lage middag fordi mannen min har gjort det siden vi møttes. Psykologen fant ikke ut av det, selv om jeg som sagt gikk der i ett år (en gang i uken, noen ganger til og med 2 ganger). Føler psykolog er bortkastet, fordi jeg er egentlig ikke en som trenger det. Har en lederjobb, og fungerer utmerket der, for der har jeg kontroll. Men hjemme har jeg null kontroll, døgnets timer går meg hus forbi. Jeg kan bruke en halvtime på å bare stå opp å få gått på do, jeg dveler og dveler og dveler og når jeg først er på do, tar jeg med et kvarter pause.

for litt siden var jeg også sykemeldt en periode for første gang, ble ikke bedre av det. timene stod fortsatt stille og når jeg på ny så på klokken hadde det gått 5 timer av dagen ved å bare sitte i sofaen. 

Sånn rasjonelt så skylder jeg på at jeg er vokst opp til å bli en lat person, jeg måtte aldri lage min egen matpakke eller gjøre noe selv, var mye på sykehus så kanskje mamma hadde et sånt beskyttelsesbehov? Eller nei, hun var jo lik med alle de andre søskene mine og. 

Men vær så snill ikke prøv å finn på psykiske problemer som årsak her, det handler ikke om det. Tror vi har det av vår far? jeg skriver vi, fordi vi alle søsken er egentlig meget late, jeg er den som er mest "urenslig" i tillegg, de andre pusser tenner og har både morgenstell og kveldsstell på dagsplanen deres. Men jo, jeg tror vi kan ha tatt det av vår far. Leste for litt siden at IKEA hadde sånn sove-konkuranse, hvor den som sover lengst vinner en seng fra IKEA, uten å tulle så hadde min far vunnet, vi barna har faktisk tatt tiden på han, han har virkelig sovet i over ett døgn i strekk, altså at han har lagt seg mandag og neste gang han våknet var det kveld onsdag. Han kan fint sove etter kveldsskiftet sitt helt til han skal på jobb igjen 16 timer senere.

Men jo, jeg tror jeg kanskje nå har funnet ut hva problemet er. Jeg evner ikke å forstå klokken og døgnets timer. Jeg forstår ikke hvordan man kan gå å handle på kjøpesentret etter henting av barn i barnehagen. For la oss si at barnet hentes klokken 16.00, når skal man få tid til å ta en tur for å kjøpe nytt regntøy? Man skal jo hjem og spise middag, leke og bade så er det jo leggetid? Dette er faktisk et reelt problem for meg, jeg har ikke klart å komme meg til kjøpesenteret for å kjøpe en ting fordi jeg ikke finner tid til det, selv om som dere ser, så gjør jeg ikke annet enn søvn, jobb og hjem. 

Mannen min tar seg av alt hjemme, utenom klær. Det er min oppgave, og her kommer rene sokker inn i bildet, ofte skjer det at jeg ikke klarer å holde styr på klær engang, og klarer ikke å organisere vask riktig, slik at vi alltid har rene sokker tilgjengelig. Vi har til og med gått til innkjøp av enda flere sokker for at de skal holde til minst et skift hver dag for alle i en uke, men fortsatt så samler de seg opp og jeg finner verken ork eller tid til å vaske dem.

Så kjære deg som har giddet å lese gjennom dette rare innlegget mitt, kan du være så snill å dele døgnets timer til meg? Kan du gjøre meg den store bjørnetjenesten å skrive ned klokkeslett for klokkeslett hva jeg skal gjøre daglig? Jeg er flink til å følge planer, så jeg trenger at noen setter opp en plan for meg som går i den minste detalj som 07: stå opp - 07.05 vaske ansikt og pusse tenner - 07.10 ta på dagkrem og sminke seg? (jeg ønsker å sminke meg, men jeg ender opp med å ikke vaske det bort på kvelden siden jeg ikke finner tid til det, og siden eg heller ikke vasker ansiktet på morgenen så får jeg ikke til å sminke meg nei).

Jeg trenger hjelp med en detaljert gjøremåls-plan for å forstå døgnets timer, jeg forstår virkelig ikke hvor lang tid det skal ta å vaske ansikt og pusse tenner, eller hvor lenge jeg skal være på do, 15 minutter er det lite eller mye? sitter jo på mobilen der og, så stjeles mye tid der.

ønsker å bidra mer hjemme, ønsker å lage middager som jeg aldri før har gjort, men når begynner jeg på middagen? når handler jeg? når serverer jeg den? plis, gi meg et gjøremål-oppsett for en vanlig hverdag, alt fra stå opp og morgenstell og kveldsstell samt når jeg skal legge meg. får jeg noen til å skrive det for meg, så skal det ikke være noe problem å følge den, men jeg klarer ikke å skrive en selv fordi jeg mangler erfaringen til å vite hva som tar tid og hva som er normal brukstid på diverse ting,.

Nei nå orker jeg ikke å skrive mer, vet ikke om jeg har fått med alt eller om det i det hele tatt gir mening det jeg har skrevet, er for lat til å lese gjennom, så hadebra og takk til den som gadd å lese alt.

Anonymkode: 7e154...fc5

Skrevet

Selvfølgelig kan du kjøpe sko til barnet ditt etter barnehagen - istedenfor middag kan dere kjøpe en pølse på veien. Jeg hadde ikke fått gjort noe som helst hvis jeg ikke hadde tatt det rett etter jobb. Feks i dag brukte jeg en time på å komme meg hjem fra jobb fordi jeg dro innom kjøpesenteret - ting og tang-butikk  (kjøpte kontorrekvisita), apotek (medisiner), kiosk (kjøpte frimerke) og så kjøpte jeg cola, te og en boks ferdigmat på matbutikken. Så jeg har ikke lagd noen middag i dag, men jeg har fått meg en rimeligvis sunn middag for en billig penge, som jeg har skylt ned med cola (jeg drikker vanligvis ikke det, men jeg drikker det når jeg jobber mye) og til kvelds skal jeg har meg en kopp te.

Du må ikke dusje hver dag hvis du ikke lukter, og du beskriver jo at du ikke lukter. Broren min dusjer ikke oftere enn en gang i uka (når han vasker håret), og har aldri fått høre at han lukter vondt. Han er heldig som svetter lite. 

Jeg svetter mye og lukter lett, og det er ikke alltid jeg har tid/ork til dusj om morgenen, men jeg vasker meg nøye og bruker deo. Hvis jeg har forsovet meg eller slikt (jeg har ikke fleksitid), drar jeg rett på jobb uten å vaske meg - da kan jeg heller gå over med litt vann på wc - sånn gjør jeg også ofte når jeg er ute og reiser, feks vasker meg med litt dopapir + vann underveis på reisa.

Jeg er ikke like flink til å børste tennene hver kveld, men jeg børster ALLTID tennene om morgenen før jeg skal ut og treffe andre folk. Det hender også at jeg børste tennene på morgenen + ettermiddagen istedenfor kveld, for da slipper jeg det at jeg synes det er litt ubehagelig å børste tenner når jeg er trøtt om kvelden. 

Du trenger ikke å bruke mer enn max 3 minutter på do med mindre du har magesjau eller mensen. 

Du kan sette av 15 minutter til personlig stell (tannpuss, ansiktsvask, ta på nattøy) om kvelden, og 30 minutter til personlig stell om morgenen (ta kosttilskudd, dusj, tannpuss, ansiktsvask, ta på klær, stelle hår, eventuell sminke). Klærne kan du gjerne legge fram kvelden før, men om du har oversiktlig klesskap (der klærne ikke ligger i hauger) kan det gå fint å bruke to minutter ekstra om morgenen på å finne fram klær. Jeg liker ikke å finne fram klær kvelden før rett og slett fordi katten bare roter det til. Men jeg har en krakk ved badet der jeg legger fram klærne som jeg velger ut når jeg står opp. 

I den ene jobben min bruker jeg uniform, der er vi pliktig til å ta rein hver dag, men heldigvis slipper vi å vaske dem selv. Hvorvidt man må skifte uniform hver dag, kommer an på hvilken belastning som er på klærne, og om man svetter mye. 

Jeg liker ikke å vaske klær. Derimot er helgevaska min oppgave, jeg synes det er mer overkommelig. Og jeg må brette og legge på plass reine klær. Oppvaska er vi to om, det synes jeg er vanskelig, men nå skal vi få oppvaskmaskin installert. 

Hvis du ikke har hatt ærender på vei hjem fra jobb, begynner du å lage middagen et kvarter etter at du kom hjem. Det er langt nok til å få en pust i bakken, og kort nok til at du ikke blir sittende. Hvis du har handlet underveis, tar du deg en halvtimes pust i bakken og så begynner du på middagen. Jeg pleier å sette på en liten snutt stand up på pcen, og velger da passe lengde som en pause. Hvis du lager en rett som tar ca en halvtime, type spaghetti med kjøttsaus, eller gryterett, kan du dekke på bordet mens maten godgjør seg. Det trenger ikke være så vanskelig mat. Bare tenk noe protein (fisk, kjøtt, bønner, egg) + noe grønnsaker + noe saus + stivelse (ris, poteter, brød etc). Eventuelt kan du kutte stivelsen. Det er viktig å spise nok proteiner. 

Det er ikke et poeng å spise veldig mye mat tidlig om morgenen før magen våkner. Men du kan drikke noe så du får i deg væske og litt kalorier, feks jus eller spise youghurt, suppe etc. Mange liker også litt grøt om morgenen. Jeg pleier iblant å lage grøtbokser som jeg kan ta med på jobb, dvs litt havregryn med forskjellige ting oppi som jeg tilsetter 2 dl kokende vann, som blir grøt etter et par minutter i boksen. Det hender også at jeg spiser hardkokte egg, for det synes jeg går an å få ned før klokka 10. Da har jeg gjerne kokt dem kvelden før eller noen dager før, så står de klar i kjøleskapet. 

Hvis du står opp klokka 7, kan det være greit å begynne å tenke på å legge seg klokka 22 ca - da har du vært våken i 15 timer. Hvis du tenker at døgnet er delt i 3 (8+8+8=24 timer), så skal du være våken 2 av delene og sove i den tredje. Så hvis du steller deg for natta klokka 22 og legger deg klokka 23-24, så får du 7-8 timers søvn. 

PS: Kjøp gjerne flere sokker til hele familien. Man kan faktisk ikke få for mange sokker. Det er noe av det som slites fortest og må byttes ut oftest. 

Anonymkode: 90ab9...837

• Liker 1
Skrevet

Du kunne kan ikke skylde på andre for egen latskap. Mens du ble matet og fikk matpakke, måtte jeg tilberede egen matpakke fra barneskolealder. 

Likevel kjenner jeg meg veldig igjen i måten du lever på. Tross for selvstendig oppvekst og god disiplin er jeg ekstremt lat av natur. Sitte kvarter (om ikke lenger) på toalettet, 5 timer i sofaen, ingen frokost (pga hastverk om morgenen) etc. Er alle ting jeg også kan finne på. Jeg er også B-menneske til de grader.

Og den latskapen er særegen, og kommer ikke fra mor eller far i mitt tilfelle.

Det er et kjip kort vi har trukket i livets lotteri, og det krever langt mer av oss å klare å følge samfunnets rutiner enn det gjør for andre. Jeg skal på jobb i morgen, og har enda ikke klart å venne meg til 8-4 hverdagen. 

Tror Charles Darwin ville sammenlignet oss med den hvite møllen i Englands glade industridager på 1800-tallet. Vi er ikke tilpasset dette samfunnet fra naturens side 😥

• Liker 2
Skrevet

Hvordan kan du ha et sunt sexliv om du nesten aldri dusjer?   Du er ikke luktfri nedentil etter dager uten dusj.  Urin, svette, utflod og avføringsrester lukter.

Skrevet
28 minutter siden, Peonjenta skrev:

Hvordan kan du ha et sunt sexliv om du nesten aldri dusjer?   Du er ikke luktfri nedentil etter dager uten dusj.  Urin, svette, utflod og avføringsrester lukter.

Hun skrev at hun vasker seg nedentil hver dag.... Der er så irriterende med folk som svarer uten å ha lest innlegget.

Anonymkode: 64181...3aa

• Liker 5
Skrevet

Du har jo begynt på en meget fin plan helt selv:
"Jeg er flink til å følge planer, så jeg trenger at noen setter opp en plan for meg som går i den minste detalj som 07: stå opp - 07.05 vaske ansikt og pusse tenner - 07.10 ta på dagkrem og sminke seg? (jeg ønsker å sminke meg, men jeg ender opp med å ikke vaske det bort på kvelden siden jeg ikke finner tid til det, og siden eg heller ikke vasker ansiktet på morgenen så får jeg ikke til å sminke meg nei)."

Du har jo bare bestemt deg for at du ikke får det til. 

Her er uansett et forslag:

07.00 Stå opp
07.05 Tisse/gå på do, børste tenner 
07.15 Dusje: Sjampo, skylle, sjampo, skylle, balsam i lengdene, såpe på kroppen, skylle, såpe på kroppen igjen
(Ønsker du å barbere deg, kan du gjøre dette først)
07.45 Sminke deg: Fuktighetskrem, primer, concealer, foundation, pudder, leppestift, eyeliner, maskara 
08.00 Lag matpakke og frokost til deg og barnet ditt
08.15 Les avisen, spis frokost og snakk med barnet mens det spiser frokost
08.45 Kjør barnet i barnehage
09.00 Kjør til jobb
16.00 Kjør fra jobb, dra på matbutikken og handle det du har planlagt å ha til middag eller det du mangler i skapet (vi kommer tilbake til dette). Trenger du bensin på bilen, fyller du det.
16.30 Hent barnet ditt i barnehagen
17.00 Du er kommet hjem, du kler av barnet og pakker varene fra butikken på plass
17.15 Start på middagen du har planlagt
17.45 Spis middag med barnet og mannen din
18.30 Skift til mer behagelige klær og vask bort sminke
19.00 Bad, puss tenner på og legg barnet ditt
19.30 Se etter oppskrifter eller middagsforslag i apper som f. eks. Matprat eller Rema 1000
19.45 Skriv ned hva du trenger samt. sjekk gjennom kjøkkenskaper/baderom og se hva du mangler slik at du kan handle dette
20.00 Se i klesvasken hva som trenger å vaskes, sett på. Støvsug/vask/rydd ved behov.
21.00 Se på tv med mannen din eller les en bok
22.00 Heng opp klesvask
23.00 Legg deg sammen med mannen din, ha sex om du ønsker
23.30 Vask ansiktet ditt med vann og evt. ønsket rens, børste tennene dine og husk tanntråd. Gre håret. Tiss.
00.00 God natt.

Anonymkode: 4e175...a54

• Liker 6
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo begynt på en meget fin plan helt selv:
"Jeg er flink til å følge planer, så jeg trenger at noen setter opp en plan for meg som går i den minste detalj som 07: stå opp - 07.05 vaske ansikt og pusse tenner - 07.10 ta på dagkrem og sminke seg? (jeg ønsker å sminke meg, men jeg ender opp med å ikke vaske det bort på kvelden siden jeg ikke finner tid til det, og siden eg heller ikke vasker ansiktet på morgenen så får jeg ikke til å sminke meg nei)."

Du har jo bare bestemt deg for at du ikke får det til. 

Her er uansett et forslag:

07.00 Stå opp
07.05 Tisse/gå på do, børste tenner 
07.15 Dusje: Sjampo, skylle, sjampo, skylle, balsam i lengdene, såpe på kroppen, skylle, såpe på kroppen igjen
(Ønsker du å barbere deg, kan du gjøre dette først)
07.45 Sminke deg: Fuktighetskrem, primer, concealer, foundation, pudder, leppestift, eyeliner, maskara 
08.00 Lag matpakke og frokost til deg og barnet ditt
08.15 Les avisen, spis frokost og snakk med barnet mens det spiser frokost
08.45 Kjør barnet i barnehage
09.00 Kjør til jobb
16.00 Kjør fra jobb, dra på matbutikken og handle det du har planlagt å ha til middag eller det du mangler i skapet (vi kommer tilbake til dette). Trenger du bensin på bilen, fyller du det.
16.30 Hent barnet ditt i barnehagen
17.00 Du er kommet hjem, du kler av barnet og pakker varene fra butikken på plass
17.15 Start på middagen du har planlagt
17.45 Spis middag med barnet og mannen din
18.30 Skift til mer behagelige klær og vask bort sminke
19.00 Bad, puss tenner på og legg barnet ditt
19.30 Se etter oppskrifter eller middagsforslag i apper som f. eks. Matprat eller Rema 1000
19.45 Skriv ned hva du trenger samt. sjekk gjennom kjøkkenskaper/baderom og se hva du mangler slik at du kan handle dette
20.00 Se i klesvasken hva som trenger å vaskes, sett på. Støvsug/vask/rydd ved behov.
21.00 Se på tv med mannen din eller les en bok
22.00 Heng opp klesvask
23.00 Legg deg sammen med mannen din, ha sex om du ønsker
23.30 Vask ansiktet ditt med vann og evt. ønsket rens, børste tennene dine og husk tanntråd. Gre håret. Tiss.
00.00 God natt.

Anonymkode: 4e175...a54

Ja. Og handle på kjøpesenter på lørdagen.

Jeg kjenner meg igjen i latskapen må jeg ærlig innrømme. Ift renslighet så er det forbundet med depresjon ift meg da, men som du skriver og som jeg også er ganske sikker på, så handler din «problemstilling» om latskap og uerfarenhet. Så di trenger ingen lege eller psykolog til å finne ut hva problemet ditt er. Veldig fint at du ønsker tips om en dagsplan, men utover det ser jeg faktisk ikke problemet. Hvorfor komplisere ting? Du sjenerer jo ingen? Hadde du luntet og hvis det sjenerte noen at du gjør som du gjør, så ser jeg jo den, men det virker som om mannen din reagerer på prinsippet. Nei kjør på du, han skal være glad du ikke er en overstresset mor som skal ha alt perfekt hele tiden, men en chill som ikke er så nøye på det.

Anonymkode: 9268e...fdf

Skrevet

Dette er seriøst det merkeligste innlegget jeg har lest her inne.

Anonymkode: d1b00...a9b

• Liker 7
Skrevet

Hva er poenget ditt TS? Vil du skryte over hvor pen du er og hvor godt du lukter? Du klarer også å lage en plan for deg selv om du bare gidder, slutt å forvent at andre skal gjør ting gratis for deg.

Anonymkode: b4529...873

• Liker 4
Skrevet

Rareste jeg har lest i hele mitt liv. Du spør oss om hvor lenge du skal sitte på do? Til du er ferdig. Du spør når du skal servere måten? Eeh når den er ferdig så klart. Der er ikke en fasit på hvor lenge du skal sitte på do eller hvor lenge du skal hege opp tøy eller når du skal servere maten.... håper dette er et trolleinlegg. Sorry, men hva i alle dager..... 

Anonymkode: 50dc5...126

• Liker 3
Skrevet

Noen lukter mer enn andre, dusj etter behov. Hvis du trener og blir svett, eller du rett og slett blir møkkete, dusj.

Puss tenner morgen og kveld. Når det gjelder sminke, så velger du det selv.

Spis frokost akkurat når du selv føler for det, vi er alle forskjellig.

Når det gjelder middag, spør mannen din om han kan lære deg til hvordan man skal lage diverse retter(start enkelt) etter hvert som du lærer så lærer du også hvordan du skal bruke tiden mer effektiv. Som feks når du koker et eller annet, så kan du steke noe eller vaske opp noe for hånd. Dekke på bordet osv.

Skrevet

Virker som "grunnproblemet" her er at du har problemer med å organisere hverdagen og skape en struktur som fungerer, blant annet med å etablere en fast hygieneruitne. I tillegg ytrer du f.eks. at du lager unnskyldninger ovenfor deg selv som da "motbeviser" behov for å f.eks. gjøre en aktivitet. Dette tror jeg henger veldig sammen med motivasjon, både ytre og indrestyrt.

Å starte å bruke en plan er en god ide, men å skape seg et overordnet mål, samt delmål er minst like viktig, fordi det som til syvende og sist ha utslag på om du fortsetter å gjøre noe er om det du gjør faktisk motiverer deg. Du må bestemme deg for mål, og disse målene må ha en motivasjonsfaktor for deg.

Du vasker deg lite, "ser ikke vitsen". Du "sklir ut" i hverdagen og timene tikker forbi. Du føler deg kanksje noe unormal og du vet heller ikke hvordan du skal "få igang" en livsstilendring. En ting jeg tenker over er at de unnskyldningene du lager deg fte gjør at du går i veien for deg selv. At du må prøve å tenke over tankene dine rett og slett, hva slags unnskyldninger er det du bruker ovenfr deg selv i forhold til slike situasjoner og hvordan påvirker det faktisk hverdagen sin? Hva må du  gjøre for å endre denne tankemåten?

Et overordnet mål kan være f.eks. "Ha bedre struktur på hverdagen", delmål kan være " Dusje annenhver dag", "lage middag to dager i uka", "lage dagsplaner", osv. På hvert delmål kan du ha "tiltak", dvs hva du skal gjøre for å nå disse målene. Du kan ha flere tiltak på et delmål. Et tiltak på delmål om å "dusje annenhver dag" kan, ved siden av det rent konkrete å ta en dusj annenhver dag, være noe som påvirker motivasjonen din, for eksempel å kjøpe deg en dusjsåpe eller skrubb som du synes lukter kjempegodt. Altså forsøke å tenke litt kreativt i forhold til å finne små "triks" som gjør at tiltaket/aktiviteten oppleves mer motiverende og meningsfylt. Uansett så er det mye man får aha-opplevelser på når man først setter i gang, men det er noe du kan prøve.

Jeg kunne nok skrivd mye mer, men får stoppe her. Dette er forsåvidt bare et forslag og en tolkning jeg har, og du kjenner deg best selv :) Lykke til ❤️

Vil til slutt anbefale å se på denne, han er veldig morsom og er noen gode poeng mange kan ha nytte av ;)

Skrevet

Trodde ikke voksne og normale mennesker trengte adl-trening. Men kanskje dette og må innføres i skolene? Hvordan klare seg selv?

Anonymkode: 7d552...397

Skrevet

Jeg lurer litt på hvordan noen kan få en lederjobb når dem ikke evner til å lage mat eller handle selv engang.... 

Anonymkode: 1e033...908

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ADHD og har det akkurat som deg ts. Jobb har alltid gått bra, men jeg har slitt hjemme. Har fått hjelp av DPS her jeg bor til å bli bedre på organisering og struktur. 

Anonymkode: cdbdb...bd7

Skrevet

Dette var rett og slett ekkelt å lese. Håper for Guds skyld at du pusser tenner til dine barn hver dag samt vasker dem ved behov. Kjenner jeg blir bekymret for dine barn når du ikke engang orker å stelle med deg selv engang. Dette er latskap. Tenner er for øvrig mer enn bare tenner, og manglende/uriktig tannhygiene kan øke risikoen for hjertesykdom (https://forskning.no/tenner/darlig-tannhelse-kan-gi-hjertesykdom/403806).

Anonymkode: c34d8...573

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...