Gå til innhold

Til Zip! Ett par fotograftips!

Anbefalte innlegg

Gjest Solskinn
Skrevet

Hei!

Leste at dere har bestemt dere for at onkelen din skal ta bilder. Det blir sikkert strålende, hos oss skal svogeren min ta bildene og jeg er overbevist om at det går bra.

Jeg så også at du nevnte at han ikke kom til å få så bra innelys. Mulig han har tenkt på det selv, men jeg tenkte jeg skulle dele med deg ett par tips jeg har plukket opp som hobbyfotograf.

1. Om det er lyst ute, bruk lyset fra ett vindu, det er alltid det mest naturlige

2. Med ett par kontorlamper (med vanlig 60W päre), hvit papp eller noe annet stort og hvitt og evt lakenstoff til å softe lampelyset har dere ett glimrende innestudio!! Lampene settes opp som lyskilder og det hvite brukes som reflektorer så skyggene ikke blir så harde (det er også bra å ha om man fotograferer ute i sollys.

Jeg kommer gjerne med mere tips om hvordan lampene skal plasseres!

Lykke til!! :lol:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blander meg litt inn her.. :wink:

Jeg vil veldig gjerne ha tips om hvordan lampene skal plasseres. Og hvor lakenet skal plasseres både ved ute- og innefotografering.

Skal det ligge på bakken eller henges opp på noe vis?

Skrevet

Tusen takk for tips Solskinn :D :D

Beskriv gjerne mer her så printer jeg det ut :D

Klem Zip

Gjest Solskinn
Skrevet

Ok, jeg skal gjöre så godt jeg kan, det er tross alt enklest med penn og papir, men, men :D

Fröya: laken kan du bruke foran lampen(e), så blir ikke lyset så skarpt, liksom...

Bruker man to lamper til portrettfotografering er den enkleste og beste måten å sette opp lampene som fölger:

..................................... _person_

...................._lampe_ ..........................._lampe

..................................... _fotograf_

Lampene plasseres med 45 graders vinkel fra objektet som skal fotograferes.

Den ene lampen er litt höyere enn objektet og lyser ned

Den andre er litt lavere og lyser opp.

På den måten får man lys nesten fra alle kanter

Om det er noe som har veldig mye skygge på seg kan man bruke en hvit skjerm (pappskive, isopor...) og reflektere lys tilbake med. Da blir skyggene lettere. (Du kan teste effekten ved å sette noe med lampelys fra den ene siden, da blir siden som ikke står i lyset veldig mörk. Ta ett hvitt ark og hold litt på skrå utenfor der hvor det er skygge, så kan du se at det blir lysere, man reflekter noe av lyset fra objektet!) Skal man bruke en reflektor er det ofte bra å ha noen til å hjelpe seg, så den kan holdes på plass. Det er også bra å ha en reflektor når det er sol ute, da blir nemlig skyggene i anskitet veldig mörke!

Som sagt er jeg bare en beskjeden hobbyfotograf selv, men dette fungerer ganske fint. Det kan ta litt tid å sette det opp og få det til, så fotografen kan jo planlegge og öve litt för dere kommer... :D

Det naturlige lyset er alltid det beste, så er det godt med lys ute fungerer det utmerket å bruke det. Det enkleste er om fotografen har vinduet i ryggen, da blir det ingen skygger på de som fotograferes. Eventuelt kan man ha det på skrått fra siden, kanskje med en reflektor.

Bruk en lyssterk film (400ASA), så får man fin-fine bilder innendörs uten å måtte bruke blitsen!

Kom forresten på en ting: lampelys er veldig gult, så jeg vet ikke helt hvordan det blir med fargebilder, jeg tar nemlig nesten bare sort/hvitt selv. Men man kan fjerne det gule med ett blått filter.... sikkert bra å teste. Fotografen deres har sikkert masse erfaring dessuten!!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...