AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #21 Skrevet 26. august 2018 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er lærer ugu, men får lønn som adjunkt. 485 000, er ikke kontaktlærer. Syns det er for lite i forhold til utdannelsen min, som er en master som er relevant for jobben. Mangler didaktikk, men den dagen jeg får det, da blir jeg dyr! 💰💰 Anonymkode: 2fd19...75f Synes lønnen din er ganske ok! Den laveste begynnerlønnen for jurister i det offentlige er 420 000. Anonymkode: 16c4a...930
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #22 Skrevet 26. august 2018 Lektor på 2. Året. 540000kr fra 1. September. Anonymkode: 74ac4...733
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #23 Skrevet 26. august 2018 7 minutter siden, Vampen skrev: Uten PPU er man ikke lektor. Som jeg skrev, når man fullfører PPU som rykker man opp til lektor med tillegg. Men man skal lønnes som lektor dersom man har master. Jobbet som lærer før jeg tok PPU og ble lønnet som lektor pga mastergraden. Vet om noen som fikk etterbetalt fordi de ble lønnet som adjunkt før hun tok PPU. Anonymkode: 377db...5d6 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #24 Skrevet 26. august 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke hvis man ikke har fullført PPU, noe vedkommende ikke har gjort om didaktikken mangler. Det er jo ikke sånn at man kan ta en master i et tilfeldig fag og lønnes på lik linje med de som har fullført lærerutdanning. Anonymkode: adac5...853 Selvfølgelig må det være samsvar mellom mastergraden og undervisningsfag. Anonymkode: 377db...5d6 1
Vampen Skrevet 26. august 2018 #25 Skrevet 26. august 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som jeg skrev, når man fullfører PPU som rykker man opp til lektor med tillegg. Men man skal lønnes som lektor dersom man har master. Jobbet som lærer før jeg tok PPU og ble lønnet som lektor pga mastergraden. Vet om noen som fikk etterbetalt fordi de ble lønnet som adjunkt før hun tok PPU. Anonymkode: 377db...5d6 Nei, man må ha ped også for å være lektor. Beskrivelse fra lektorlaget: Stillingskode 7965 Lektor Tilsatte i undervisningsstilling som har godkjent faglig og pedagogisk og godkjent mastergrad, hovedfagseksamen eller godkjent videreutdanning på hovedfags/mastergradsnivå tilsvarende minst 5 års normert studietid (300 studiepoeng/100 vekttall). Stillingskode 7966 Lektor med tilleggsutdanning Tilsatte i undervisningsstilling som har godkjent faglig og pedagogisk utdanning og godkjent mastergrad, hovedfagseksamen og som samlet har godkjent utdanning fra universitet eller høgskole tilsvarende 6 års normert studietid (360 studiepoeng/120 vekttall) eller mer." For at det skal være pedagogisk godkjent må man ha PPU. På samme måte som man må ha ped for å være adjunkt, det holder ikke bare å ha en bachelor. Du skal heller ikke bli fast ansatt uten ped, selv med mastergrad, fordi man ikke er ferdig utdannet lærer. Lektor blir man i det PPUen er på plass, ikke før. 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #26 Skrevet 26. august 2018 17 minutter siden, Vampen skrev: Nei, man må ha ped også for å være lektor. Beskrivelse fra lektorlaget: Stillingskode 7965 Lektor Tilsatte i undervisningsstilling som har godkjent faglig og pedagogisk og godkjent mastergrad, hovedfagseksamen eller godkjent videreutdanning på hovedfags/mastergradsnivå tilsvarende minst 5 års normert studietid (300 studiepoeng/100 vekttall). Stillingskode 7966 Lektor med tilleggsutdanning Tilsatte i undervisningsstilling som har godkjent faglig og pedagogisk utdanning og godkjent mastergrad, hovedfagseksamen og som samlet har godkjent utdanning fra universitet eller høgskole tilsvarende 6 års normert studietid (360 studiepoeng/120 vekttall) eller mer." For at det skal være pedagogisk godkjent må man ha PPU. På samme måte som man må ha ped for å være adjunkt, det holder ikke bare å ha en bachelor. Du skal heller ikke bli fast ansatt uten ped, selv med mastergrad, fordi man ikke er ferdig utdannet lærer. Lektor blir man i det PPUen er på plass, ikke før. Personen jeg siterte blir lønnet som adjunkt uten at hun har PPU. Det burde hun i følge deg ikke bli. Hva slags lønn burde hun ha da? Ufaglært? Det er riktig at man ikke kan få fast stilling i skolen uten PPU. Men man skal fortsatt få lønn som lektor dersom man har mastergrad. Jeg kjenner flere (inkl. meg selv) som fikk lønn som adjunkt eller lektor uten PPU. Anonymkode: 377db...5d6 2
Ariam Skrevet 26. august 2018 #27 Skrevet 26. august 2018 Adjunkt med 13-14 års ansiennitet, jobber i Vgs og tjener ca 550 000 inkl. kontaktlærer tillegg.
Vampen Skrevet 26. august 2018 #28 Skrevet 26. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Personen jeg siterte blir lønnet som adjunkt uten at hun har PPU. Det burde hun i følge deg ikke bli. Hva slags lønn burde hun ha da? Ufaglært? Det er riktig at man ikke kan få fast stilling i skolen uten PPU. Men man skal fortsatt få lønn som lektor dersom man har mastergrad. Jeg kjenner flere (inkl. meg selv) som fikk lønn som adjunkt eller lektor uten PPU. Anonymkode: 377db...5d6 Uten PPU/ped er den korrekte stillingskoden Lærer uten godkjent utdanning. Å påstå at man får lønn som lektor fordi man har master er upresis og feil. Uten ped skal man innpasses i Lærer uten godkjent utdanning, som er en samlesekk for alt fra fagarbeidere til folk med master. Sitat Stillingskode 7960 Lærer uten godkjent utdanning Tilsatte i undervisningsstilling uten pedagogisk utdanning, men som fyller de faglige kravene til utdanning og har fag som er med i læreplanen i vedkommende skoleslag, ved midlertidig eller fast stilling på vilkår eller vikartjeneste, innplasseres i stillingskode 7960 og får minstelønn som om vedkommende hadde fullført utdanningen i sin helhet. Andre uten godkjent utdanning som tilsettes i undervisningsstilling, innplasseres i stillingskode 7960 og avlønnes minimum som fagarbeider. Kilde: UDF Stillingskode 7960 betyr altså at man kan få lønn som om utdanningen er ferdig, men det avhenger av fag, skoleslag og lignende. Det betyr at man kan få lønn som lektor mens man tar PPU, om den faglige biten er godkjent. Men det er ikke det samme som at master = lektor eller at master = lektorlønn. Lektor blir man når man er ferdig, inntil det skal man innstilles i kode 7960, også må skoleeier se på hva slags lønn den faglige biten kvalifiserer til. Jeg hadde en kollega som ikke fikk lønn som lektor under 7960, fordi en del av fagene i masteren ikke var relevante i skoleslaget han underviste i. Men jeg er usikker på om han ble lønnet som adjunkt eller noe annet. Det var i følge klubben korrekt. På VGS hadde han nok fått lønn som lektor under 7960. Hva som er korrekt i TS tilfelle har jeg ingen formening om. Det er greit å være presis i begrepsbruken. 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #29 Skrevet 26. august 2018 Så gode lønninger dere lærere har, det var nytt for meg! Anonymkode: 057f4...c8f 5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #30 Skrevet 26. august 2018 Gjelder disse lønningene de som er lærere med spesialpedagogikk for spesialundervisning også? Anonymkode: 057f4...c8f
AnonymBruker Skrevet 26. august 2018 #31 Skrevet 26. august 2018 Lektor med tillegg og avansement. Full ansiennitet. Kontaktlærer. 670 000 ish. Litt overtid også. Synes kontaktlærer er ok. Men litt avhengig av foreldrene, selvfølgelig. Har et godt støtteapparat. Anonymkode: 76726...b03
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #32 Skrevet 27. august 2018 Min mann er lektor med tilleggsutdanning, 14 års ansiennitet. Kontaktlærer for en drøss krevende elever som ringer oss på kveld og i helger. Tjener ca 600 000. Han er veldig fornøyd med å være lærer, og er ikke helt komfortabel med at det blir klaget og streiket så mye. Kanskje pga at han er gift med meg som har like lang utdanning, jobber på universitetet med 15 års ansiennitet men tjener 100 000 mindre i året, og kun har 5 ukers ferie..... Anonymkode: 9a19d...40a 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2018 #33 Skrevet 27. august 2018 På 25.8.2018 den 20.13, AnonymBruker skrev: Lektor, tre års ansiennitet. Tjener 518 000 + kontaktlærertillegg. De få månedene jeg ikke var kontaktlærer var jeg fornøyd med lønna. Etter at jeg ble kontaktlærer kan jeg ikke si det samme. 1700,- ekstra per måned er småpenger når jeg ser på hvor mye energi og tid jeg bruker på kontaktlærerjobben. Jeg hadde gladelig gått ned hundre tusen i lønn for å slippe den delen. Noen foreldre gjør dessverre at tillegget aldri kan bli bra nok ... Anonymkode: 8c8b5...c88 Er så enig med det. Angrer som en gris på yrkesvalget.. Anonymkode: 03e4a...f73 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2018 #34 Skrevet 28. august 2018 On 8/26/2018 at 3:16 PM, AnonymBruker said: Personen jeg siterte blir lønnet som adjunkt uten at hun har PPU. Det burde hun i følge deg ikke bli. Hva slags lønn burde hun ha da? Ufaglært? Det er riktig at man ikke kan få fast stilling i skolen uten PPU. Men man skal fortsatt få lønn som lektor dersom man har mastergrad. Jeg kjenner flere (inkl. meg selv) som fikk lønn som adjunkt eller lektor uten PPU. Anonymkode: 377db...5d6 I så fall har du og de du kjenner bare flaks. Uten godkjent PPU eller tilsvarende så er ikke den mastergraden verdt noen ting i skolesammenheng, da er man ikke lektor. Anonymkode: adac5...853 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #35 Skrevet 29. august 2018 På 26.8.2018 den 15.16, AnonymBruker skrev: Personen jeg siterte blir lønnet som adjunkt uten at hun har PPU. Det burde hun i følge deg ikke bli. Hva slags lønn burde hun ha da? Ufaglært? Det er riktig at man ikke kan få fast stilling i skolen uten PPU. Men man skal fortsatt få lønn som lektor dersom man har mastergrad. Jeg kjenner flere (inkl. meg selv) som fikk lønn som adjunkt eller lektor uten PPU. Anonymkode: 377db...5d6 På 26.8.2018 den 16.38, Vampen skrev: Uten PPU/ped er den korrekte stillingskoden Lærer uten godkjent utdanning. Å påstå at man får lønn som lektor fordi man har master er upresis og feil. Uten ped skal man innpasses i Lærer uten godkjent utdanning, som er en samlesekk for alt fra fagarbeidere til folk med master. Kilde: UDF Stillingskode 7960 betyr altså at man kan få lønn som om utdanningen er ferdig, men det avhenger av fag, skoleslag og lignende. Det betyr at man kan få lønn som lektor mens man tar PPU, om den faglige biten er godkjent. Men det er ikke det samme som at master = lektor eller at master = lektorlønn. Lektor blir man når man er ferdig, inntil det skal man innstilles i kode 7960, også må skoleeier se på hva slags lønn den faglige biten kvalifiserer til. Jeg hadde en kollega som ikke fikk lønn som lektor under 7960, fordi en del av fagene i masteren ikke var relevante i skoleslaget han underviste i. Men jeg er usikker på om han ble lønnet som adjunkt eller noe annet. Det var i følge klubben korrekt. På VGS hadde han nok fått lønn som lektor under 7960. Hva som er korrekt i TS tilfelle har jeg ingen formening om. Det er greit å være presis i begrepsbruken. På 28.8.2018 den 18.17, AnonymBruker skrev: I så fall har du og de du kjenner bare flaks. Uten godkjent PPU eller tilsvarende så er ikke den mastergraden verdt noen ting i skolesammenheng, da er man ikke lektor. Anonymkode: adac5...853 Litt usikker på hvem jeg skal sitere her, så jeg siterer en del. Jeg er ansatt som lærer ugu, og skulle egentlig hatt lønn deretter. Jeg har master i spes.ped, og er fullt klar over at jeg ikke har undervisningskompetanse, selv om arbeidsoppgavene mine er spesialundervisning. Grunnen til at jeg har lønn tilsvarende adjunkt, er fordi jeg ble lønnet som lektor før jeg byttet arbeidsplass og kommune. Ny kommune ville lønne meg som lærer ugu. Jeg har forhandlet meg ganske mye opp i lønn. Jeg er fornøyd med lønnen satt opp mot å bli lønnet som lærer ugu, men syns likevel den er lav satt opp mot at jeg har en master i spes.ped og jobber med spes.ped. Jeg er i ferd med å ta undervisningsfag før PPU (og håper master i spes.ped er en godkjent master neste år), og vil tro jeg blir lektor med tillegg om noen år, forutsatt at jeg fortsatt er i skolen da. Anonymkode: 2fd19...75f
Vampen Skrevet 29. august 2018 #36 Skrevet 29. august 2018 (endret) 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt usikker på hvem jeg skal sitere her, så jeg siterer en del. Jeg er ansatt som lærer ugu, og skulle egentlig hatt lønn deretter. Jeg har master i spes.ped, og er fullt klar over at jeg ikke har undervisningskompetanse, selv om arbeidsoppgavene mine er spesialundervisning. Grunnen til at jeg har lønn tilsvarende adjunkt, er fordi jeg ble lønnet som lektor før jeg byttet arbeidsplass og kommune. Ny kommune ville lønne meg som lærer ugu. Jeg har forhandlet meg ganske mye opp i lønn. Jeg er fornøyd med lønnen satt opp mot å bli lønnet som lærer ugu, men syns likevel den er lav satt opp mot at jeg har en master i spes.ped og jobber med spes.ped. Jeg er i ferd med å ta undervisningsfag før PPU (og håper master i spes.ped er en godkjent master neste år), og vil tro jeg blir lektor med tillegg om noen år, forutsatt at jeg fortsatt er i skolen da. Anonymkode: 2fd19...75f Betyr det at du ikke har undervisningskompetanse? Edit: leste litt fort, ja. Jeg er på ingen måte ekspert på lønn for spesialpedagoger, men jeg kan i hvert fall ikke skjønne at lektor er riktig. Utdanningen din er jo ikke en lærerutdanning og du har ikke undervisningskompetanse. Har du hørt med fagforening hva som blir riktig? Endret 29. august 2018 av Vampen
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #37 Skrevet 29. august 2018 7 minutter siden, Vampen skrev: Betyr det at du ikke har undervisningskompetanse? Edit: leste litt fort, ja. Jeg er på ingen måte ekspert på lønn for spesialpedagoger, men jeg kan i hvert fall ikke skjønne at lektor er riktig. Utdanningen din er jo ikke en lærerutdanning og du har ikke undervisningskompetanse. Har du hørt med fagforening hva som blir riktig? Lektor er ikke rett, om man skal gå etter boka. Min forrige jobb, som også var som lærer ved en offentlig skole, var på en ganske spesiell plass som hadde behov for kompetansen jeg sitter på, og jeg, og flere av mine daværende kolleger med tilsvarende utdanning som meg, ble lønnet som lektor likevel. Å få tilbud som lærer ugu var og er helt rett, men det er lov å forhandle. Jeg forhandlet meg en del titusener i året opp i lønn. Det var rett og slett ikke aktuelt for meg å gå så mye ned i lønn (det var snakk om ca 60 000 i året), og ny arbeidsplass trengte kompetansen min. Lønnen tilsvarer som sagt adjunkt, men jeg er ikke ansatt som adjunkt. Jeg er tillitsvalgt på arbeidsplassen min, og har hatt noen runder med dette, både når det gjelder meg selv og andre. 😊 Anonymkode: 2fd19...75f
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #38 Skrevet 29. august 2018 Og så sutrer lærerne over lønna?!😱😳 Jeg er leder i offentlig sektor og har universitetsutdannelse(master). Tjener rett under 450 000 i året. Anonymkode: 7a370...402 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2018 #39 Skrevet 29. august 2018 20 minutter siden, Vampen skrev: Betyr det at du ikke har undervisningskompetanse? Edit: leste litt fort, ja. Jeg er på ingen måte ekspert på lønn for spesialpedagoger, men jeg kan i hvert fall ikke skjønne at lektor er riktig. Utdanningen din er jo ikke en lærerutdanning og du har ikke undervisningskompetanse. Har du hørt med fagforening hva som blir riktig? Beklager dobbeltsiteringa, det er så klønete når man svarer som AB. Det er viktig å holde tunga rett i munnen når man diskuterer lærerlønninger. Det er forskjell på å være adjunkt og å få lønn som tilsvarer adjunktlønn. Hva du får utbetalt henger ikke alltid sammen med stillingskode din, da man kan forhandle og direkteplasseres. Men man kan ikke ansettes fast uten formelt godkjent pedagogisk utdanning, og per nå har ikke jeg det. Men man kan, som jeg er, ansettes fast på vilkår om å for eksempel gjennomføre PPU innen 20xx. Da er man per definisjon ansett som fast ansatt, fram til PPU eventuelt IKKE er gjennomført. I noen tilfeller kan man få lønn som lektor (forutsatt mastergrad) mens man tar PPU, men det har jeg ikke satt meg godt nok inn i enda til å kunne uttale meg nærmere om. Anonymkode: 2fd19...75f
Vampen Skrevet 29. august 2018 #40 Skrevet 29. august 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lektor er ikke rett, om man skal gå etter boka. Min forrige jobb, som også var som lærer ved en offentlig skole, var på en ganske spesiell plass som hadde behov for kompetansen jeg sitter på, og jeg, og flere av mine daværende kolleger med tilsvarende utdanning som meg, ble lønnet som lektor likevel. Å få tilbud som lærer ugu var og er helt rett, men det er lov å forhandle. Jeg forhandlet meg en del titusener i året opp i lønn. Det var rett og slett ikke aktuelt for meg å gå så mye ned i lønn (det var snakk om ca 60 000 i året), og ny arbeidsplass trengte kompetansen min. Lønnen tilsvarer som sagt adjunkt, men jeg er ikke ansatt som adjunkt. Jeg er tillitsvalgt på arbeidsplassen min, og har hatt noen runder med dette, både når det gjelder meg selv og andre. 😊 Anonymkode: 2fd19...75f 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Beklager dobbeltsiteringa, det er så klønete når man svarer som AB. Det er viktig å holde tunga rett i munnen når man diskuterer lærerlønninger. Det er forskjell på å være adjunkt og å få lønn som tilsvarer adjunktlønn. Hva du får utbetalt henger ikke alltid sammen med stillingskode din, da man kan forhandle og direkteplasseres. Men man kan ikke ansettes fast uten formelt godkjent pedagogisk utdanning, og per nå har ikke jeg det. Men man kan, som jeg er, ansettes fast på vilkår om å for eksempel gjennomføre PPU innen 20xx. Da er man per definisjon ansett som fast ansatt, fram til PPU eventuelt IKKE er gjennomført. I noen tilfeller kan man få lønn som lektor (forutsatt mastergrad) mens man tar PPU, men det har jeg ikke satt meg godt nok inn i enda til å kunne uttale meg nærmere om. Anonymkode: 2fd19...75f Ok, men da henger jeg med. LUGU er jo en samlesekk, så lønna kan være så mangt. Jeg har hatt flere kollegaer som har hatt kode LUGU, som får lønn som lektor. Da har det vært master i fag relevant for skoletype, og bare PPU som gjenstår. Og som nevnt har jeg også hatt en kollega som ikke fikk det, fordi deler av fagene var feil for skoletype. Også har jeg også jobbet med folk med andre utdanninger som faller i samme sekk, men som lønnes på annet vis, feks som fagarbeider. Slik jeg forstår deg er du spesialpedagog uten undervisningskompetanse, og faller derfor inn under LUGU, men har forhandlet lønn fordi du har en kompetanse skolen trenger. Det er helt fair, og for all del, ja til flere spesialpedagoger og andre yrkesgrupper i skolen. Min kjepphest i denne tråden går mer i retning begrepsbruk og at man kan få inntrykk av at master = lektor. Og i en tid hvor ufaglært arbeidskraft og lønn stadig er oppe, så tror jeg det er viktig å være presis. Satt på spissen, tar jeg en master i ysting og skismøring blir jeg ikke automatisk lektor. Og også for å kunne lønnes som lektor (om vi ser bortifra eventuell spesialkompetanse og forhandlede tillegg), så er det en del ting som skal være på plass. Man kan ikke automatisk forvente lektorlønn fordi man har en master. Var sånn ca det jeg ville fram til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå