Gå til innhold

Far få fullt foreldreansvar?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om ei jente blir gravid, men ikke vil beholde barnet etter fødsel. Far sier at han ønsker barnet og han vil gjøre det han kan for å gi barnet en god oppvekst, kan mor bare skrive foreldreansvaret(?) over på han? Dette er meget unge foreldre. Mor er 17 år og far er 18 år. 

Anonymkode: 7f8fa...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det kan hun. Men hvordan ting føles før og etter barnet er født er jo ikke ofte det samme, uansett alder.

Anonymkode: 6a844...e3b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet selv om eksempler hvor far har full foreldrerett. Men i dette tilfellet du beskriver er mor mindreårig, så da må de vente til hun er myndig. Og hun må huske på at hvis hun gir han full foreldrerett, kan han i etterkant kreve barnebidrag fra henne når hun blir eldre og får inntekt. 

Anonymkode: 7a250...a80

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dette innlegget ikke er seriøst! At en gutt på 18 år skal ha eneansvar for en baby, og aleneansvar i all overskuelig framtid for et barn høres uansvarlig ut. Barnet vil ha det bedre i fosterhjem med besøksmuligheter inntil far er eldre. 

Anonymkode: d3df0...30d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Håper dette innlegget ikke er seriøst! At en gutt på 18 år skal ha eneansvar for en baby, og aleneansvar i all overskuelig framtid for et barn høres uansvarlig ut. Barnet vil ha det bedre i fosterhjem med besøksmuligheter inntil far er eldre. 

Nå tuller du? Var 17 når jeg ble alenemor, barnet er i dag voksen med god jobb og utdannet. Hvorfor skulle ikke en gutt klare det? Finnes mange gode omsorgsfulle unge menn

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå tuller du? Var 17 når jeg ble alenemor, barnet er i dag voksen med god jobb og utdannet. Hvorfor skulle ikke en gutt klare det? Finnes mange gode omsorgsfulle unge menn

Jeg tuller ikke. Mener det er stor forskjell på en mor på 17 som ønsker å beholde et barn, og en gutt på 18 som skal være eneforsørger for en baby uten daglig tilknytning til mor, og hvor mor ikke ønsker å beholde barnet. 

Det er min mening.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tuller ikke. Mener det er stor forskjell på en mor på 17 som ønsker å beholde et barn, og en gutt på 18 som skal være eneforsørger for en baby uten daglig tilknytning til mor, og hvor mor ikke ønsker å beholde barnet. 

Det er min mening.

Absolutt ingen forskjell i evnen til å gi omsorg mellom kjønnene, så vidt de ikke var oppvokst da menn var menn og kvinner skulle stelle hjemme. Sånn er det heldigvis ikke lengre.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest COSL Innovator
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er min mening.

For noe tull. Barnet blir tilknyttet far hvis han har full foreldrerett. Det er ikke noe verre at han har barnet enn hvis det er mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning viser at barn som vokser opp alene med fedre klarer seg dårligere i livet, psykososial helse, rusmisbruk etc. I denne undersøkelsen er det heller ikke snakk om fra spebarnsalder, men foreldre som går fra hverandre senere og hvor far blir aleneforsørger, men barnet tross alt har hatt en morstilknytning tidlig.

Selvsagt kjenner ikke jeg denne gutten, men de fleste 18 årige gutter er relativt umodne, opptatt av kompiser, kanskje festing, studier, jenter og langt fra klar over ansvaret som ligger i å dedikere seg 100 % til babylivet uten en mor på laget. Det økonomiske og praktiske (bolig etc) er heller ikke opplagt, regner ikke med han er økonomisk uavhengig i en alder av 18 år?

https://forskning.no/barn-og-ungdom-samliv-skole-og-utdanning-sosiale-relasjoner/2008/02/alene-med-far

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt ingen forskjell i evnen til å gi omsorg mellom kjønnene, så vidt de ikke var oppvokst da menn var menn og kvinner skulle stelle hjemme. Sånn er det heldigvis ikke lengre.

selvfølgelig er det forskjell mellom kjønnene....bare se på naturen!!!

Anonymkode: 3a23b...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om ei jente blir gravid, men ikke vil beholde barnet etter fødsel. Far sier at han ønsker barnet og han vil gjøre det han kan for å gi barnet en god oppvekst, kan mor bare skrive foreldreansvaret(?) over på han? Dette er meget unge foreldre. Mor er 17 år og far er 18 år. 

Begge foreldrene eller bare mor prakis har foreldreansvar. Ønsker ikke mor dette kan hun si fra seg dette dersom far godtar gjennom en avtale som blir registrert. Hvis ikke må det et vedtak/ rettslig avgjørelse til hvis foreldreansvar skal opphøre.  

Jeg tror du I ditt spørsmål blander bosted barn, den barnet bor hos mest. Det er noe annet enn foreldreansvar spørsmålet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Mor har lite nettverk og foreldrene hennes ønsker ikke å ta vare på babyen da de selv er opptatt med studier, jobber og har småbarn selv. Far har mye nettverk hvor både hans mor, far, eldre søsken og steforeldre hos både hans mor og far ønsker å hjelpe til økonomisk og ellers.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå kan ikke jeg det juridiske her, men min far ble tildelt foreldreretten for meg da han var 19. Han jobbet og gikk på skole, mens mine besteforeldre hjalp til. Beste årene i mitt liv! Hardt for ham, men så mye bedre for meg enn å bo hos mor. 

Anonymkode: 5d74e...715

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor kan si fra seg foreldreansvaret ja, og hun kan fremdeles ha samvær. 

Anonymkode: 0577f...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken grad av aktiv rolle ser mor for seg at hun skal spille i barnets liv framover?

Hvis mor primært ønsker abort bør hennes ønske respekteres.

Denne 18 årige gutten kan bli far senere, etter utdanning. Og med en kvinne som faktisk vil bli mor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13 hours ago, AnonymBruker said:

Det er min mening.

Og her hadde du nok 2 foreldre eller bare en mor men likevel vokst opp til å bli en fordømmende kjerring. 

Kanskje 18 åring har 2 oppegående foreldre som hjelper han så mye han trenger.  Barn MÅ ikke ha mødre til å vokse opp som utstående omsorgsfulle menn.  

Anonymkode: 45aa1...a79

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og her hadde du nok 2 foreldre eller bare en mor men likevel vokst opp til å bli en fordømmende kjerring. 

Kanskje 18 åring har 2 oppegående foreldre som hjelper han så mye han trenger.  Barn MÅ ikke ha mødre til å vokse opp som utstående omsorgsfulle menn.  

Anonymkode: 45aa1...a79

Fordømmende får stå for din regning. Alle svarer vi ut fra eget referansegrunnlag. Kjerring tar du helt feil i. Har vokst opp uten mor, med ressurssterk familie på farssiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

selvfølgelig er det forskjell mellom kjønnene....bare se på naturen!!!

Anonymkode: 3a23b...058

Så vi skal sammenligne oss med dyr, som eksisterer på innstinkt og ikke innlærte handlinger? Det blir vel litt feil? Hadde en katt som drepte sine egne kattunger, så da er det greit vi også gjør slikt? Forskjell på kjønnene ligger ikke i evnen til å gi omsorg og kjærlighey, der er det mer personlige forhold som ligger til rette, og mødre som "dytter" far unna fordi de vil være hovedomsorgsperson når barnet er lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forskning viser at barn som vokser opp alene med fedre klarer seg dårligere i livet, psykososial helse, rusmisbruk etc. I denne undersøkelsen er det heller ikke snakk om fra spebarnsalder, men foreldre som går fra hverandre senere og hvor far blir aleneforsørger, men barnet tross alt har hatt en morstilknytning tidlig.

Selvsagt kjenner ikke jeg denne gutten, men de fleste 18 årige gutter er relativt umodne, opptatt av kompiser, kanskje festing, studier, jenter og langt fra klar over ansvaret som ligger i å dedikere seg 100 % til babylivet uten en mor på laget. Det økonomiske og praktiske (bolig etc) er heller ikke opplagt, regner ikke med han er økonomisk uavhengig i en alder av 18 år?

https://forskning.no/barn-og-ungdom-samliv-skole-og-utdanning-sosiale-relasjoner/2008/02/alene-med-far

Det er jo mye fordi barn av alenefedre har blitt utsatt for ubrukelige mødre før far tok over.

Korriger utvalget for risikofaktorer, så kan vi snakkes.

Anonymkode: a35bb...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...