Gå til innhold

Stress i ny jobb - føler jeg er et synkende skip, at jeg ikke er flink nok til jobben

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, forum

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Nettopp ferdig på universitetet. Fått en krevende jobb i forskningsavdelingen til et stort selskap. Alle rundt meg beskriver det som drømmejobben. Det gjør egentlig jeg også, karrieremessig. Prestisjetungt selskap som vil potensielt føre til gode muligheter i andre selskap fremover. Jeg jobbet mye på universitetet, fikk A i snitt, kom meg gjennom intervjurunder og alt det der, egentlig burde jeg føle meg glad, men herregud. Jeg er vant med å være best, helt fra barneskolen av. Nå er jeg til slutt blant folk som er smartere enn meg. Merker det på verbale ferdigheter, hvor raskt dem forstår nye konsept og hvor ufattelig produktive dem er i løpet av en arbeidsdag. På den tiden jeg har rukket å se over noen dokumenter og halveis forstått npen av punktene, så har de detaljlest alt, skrevet en artikkel om det og programmert noen nye verktøy som bruker det de nettopp lærte. I tillegg er ledelsen aggressiv, og avdelingen vår virker ut til å være under stort press til å prestere med de midlene vi har, og jeg som den nye, uproduktive, sluker midler som kunne vært brukt mye bedre på de prosjektene vi har. At startlønnen er voldsomt høy bygger under min angst for å ikke prestere.

Føler jeg holder på å krepere under arbeidspresset som er her nå. Jeg har enda ikke begynt å jobbe lange dager, men frykter at jeg vil måtte jobbe ekstra uten å føre timer for å klare å holde følge i arbeidsmengden som de andre gjør. Problemet er at jeg ikke ser for meg at det vil bli noe særlig bedre, da det er forskning og vi stadig gjør nye ting. Hadde det vært rutiner, hadde jeg godtatt at de er mer effektive og at jeg vil bli bedre, men det er såpass mye "nytt" hele tiden for alle ansatte at jeg føler meg rett og slett treig.

Nesten vært på gråten her i kveld. Har bare jobbet noen uker. Vet ikke hva jeg skal gjøre.

Noen som har vært i lignende situasjon? Hvordan gikk det?

Anonymkode: 43c64...4aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, forum

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Nettopp ferdig på universitetet. Fått en krevende jobb i forskningsavdelingen til et stort selskap. Alle rundt meg beskriver det som drømmejobben. Det gjør egentlig jeg også, karrieremessig. Prestisjetungt selskap som vil potensielt føre til gode muligheter i andre selskap fremover. Jeg jobbet mye på universitetet, fikk A i snitt, kom meg gjennom intervjurunder og alt det der, egentlig burde jeg føle meg glad, men herregud. Jeg er vant med å være best, helt fra barneskolen av. Nå er jeg til slutt blant folk som er smartere enn meg. Merker det på verbale ferdigheter, hvor raskt dem forstår nye konsept og hvor ufattelig produktive dem er i løpet av en arbeidsdag. På den tiden jeg har rukket å se over noen dokumenter og halveis forstått npen av punktene, så har de detaljlest alt, skrevet en artikkel om det og programmert noen nye verktøy som bruker det de nettopp lærte. I tillegg er ledelsen aggressiv, og avdelingen vår virker ut til å være under stort press til å prestere med de midlene vi har, og jeg som den nye, uproduktive, sluker midler som kunne vært brukt mye bedre på de prosjektene vi har. At startlønnen er voldsomt høy bygger under min angst for å ikke prestere.

Føler jeg holder på å krepere under arbeidspresset som er her nå. Jeg har enda ikke begynt å jobbe lange dager, men frykter at jeg vil måtte jobbe ekstra uten å føre timer for å klare å holde følge i arbeidsmengden som de andre gjør. Problemet er at jeg ikke ser for meg at det vil bli noe særlig bedre, da det er forskning og vi stadig gjør nye ting. Hadde det vært rutiner, hadde jeg godtatt at de er mer effektive og at jeg vil bli bedre, men det er såpass mye "nytt" hele tiden for alle ansatte at jeg føler meg rett og slett treig.

Nesten vært på gråten her i kveld. Har bare jobbet noen uker. Vet ikke hva jeg skal gjøre.

Noen som har vært i lignende situasjon? Hvordan gikk det?

Om du har vært best helt siden barneskolen, burde du ha lært deg forskjellen på de og dem.... 

Men bortsett fra det så er det en bratt lærekurve i ny jobb. I min forrige jobb hadde jeg noen måneder hvor jeg hadde sykt bra dager hvor jeg trodde jeg hadde forstått konseptet... Dagen etter skjønte jeg ingenting. Så ja. Det er helt vanlig å ikke henge med til å begynne med. Teori og praksis er to forskjellige ting. 

Anonymkode: f5e6a...f11

• Liker 7
Skrevet

Velkommen til arbeidslivet. Det er vanskelig for alle i ny jobb, ting tar tid ingen kan forventa at en kommer rett fra skolen og kan alt. Er man stresset så kan det være vanskelig og ta inn ny informasjon. det vil nok gå seg til. De andre har nok vært i din situasjon når de startet. 

• Liker 1
Skrevet

Man er "ny" i en jobb i ca et år, det er den tiden det tar å komme ordentlig inn i jobben☺

Men siden lønna er høy, er det sikkert en krevende jobb også, og da er det et verdivalg om du vil leve livet ditt slik, eller søke deg nedover til noe lettere.

Jeg valgte det siste. Og har aldri angret.

Anonymkode: 1757b...8c4

• Liker 4
Skrevet

Det er ganske vanlig å være litt usikker i ny jobb og ikke få med seg alt med en gang, men det er jo som du skriver forskjell på jobber med mye rutiner som ikke endres så ofte, kontra jobber der man hele tiden lærer og lager noe nytt. Du nevnte å skrive artikler og programmere noen nye verktøy? Høres ut som noe teknisk, f. eks. systemutvikling. I så fall, velkommen til en teknisk bransje, og ja - prestasjonspresset er høyt, tempoet er høyt og dagene kan bli lange og mange. Ikke forvent noe særlig ferie de nærmeste årene, og legg opp til at man jobber opptil 7 dager i uka, 12+ timer. Ikke for å skremme deg, men er det systemutvikling/annen teknisk retning det dreier seg om, så er det slik det er mange steder. Jeg selv kommer ikke til å jobbe med dette hele livet, men har gjort det i en del år for å lære mye. 

Anonymkode: 01240...492

Skrevet

Jeg sier som de andre - det tar tid å komme inn i en ny jobb!

Jeg byttet jobb for tre år siden, en annen stilling på universitetet mitt. Det første halve året gikk jeg og var konstant redd for å ikke gjøre en god jobb. Sjefen jeg måtte forholde meg til var krass og gir aldri kompliment, noe som jeg tolket som konstant kritikk. Tempo var kjempehøyt, men de hadde ikke tid til opplæring, og når jeg spurte ble det bare himlet med øynene. (Jeg fikk jobben pga at jeg var internt overtallig, og jeg tror de hadde noen andre de heller gjerne ville hatt i denne stillingen.) Jeg måtte drikke et glass vin når jeg kom hjem fra jobb hver dag for å "roe ned", og var kvalm hver dag før jobb.

Det er ikke perfekt her i dag, heller, men det blir bedre. Etter bare noen uker er det for tidlig å vite hvordan du vil trives når du har lært deg jobben og rutinene som følger med arbeidshverdagen. Så er det noe med at det tar tid å forstå kollegene sine - vite hvem som er den trygge klippen, hvem du kan prate med, hvem som er kranglevoren etc etc.

Det er kjipt i ny jobb - uansett. Hang in there! :) Gi det et halvt år, tenker jeg. Men det er ikke noe i veien for å se etter nye stillinger uansett.

Anonymkode: 90370...6b7

Skrevet

Snakk med nærmeste leder?

Garanterer at de er fullstendig klar over at det er tøft i starten, og de forventer neppe full produktivitet fra deg fra dag en. Alle de som er så innmari flinke der nå, har også vært nye i jobben engang.

Min overgang til jobb i fagmiljø med høyt nivå var også sånn. Selv om alltid vært skoleflink og tatt ting greit, så føltes det som å springe i en murvegg nesten - og for første gang hang ikke med i svingene. Det tar tid å komme inn i ting, var helt lost i starten. Men etter en 3 mnd tid begynte det å løsne for meg, 6 mnd sank skuldrene ned. Men var sikkert ikke før rundt ett år inn at nærma meg å jobbe effektivt.

Og det veit sjefene. Ingen forventer at en nyutdanna henger helt med i svingene i starten ❤️ 

Finnes det kurs, internopplæring el.l innafor arbeidsfeltet? Så hopp på det med hud og hår. Jeg var på div. greier første året, det hjelper. 

Anonymkode: 33a9a...b47

• Liker 1
Skrevet

Teori og praksis er to vidt forskjellige ting.

Det tar tid å komme seg inn i ny jobb. Det kan ta år. Har hatt en del kollegaer som har vært best på skolen i alle år, men skjønner absolutt ingenting når de begynner i jobb. Men de aller fleste lærer jo etterhvert. Så ta den tiden det tar, og prøv å sug til deg kunnskapen fra de som kan mye om jobben. 

Anonymkode: e8446...7b4

Skrevet
On 8/23/2018 at 8:40 PM, AnonymBruker said:

Om du har vært best helt siden barneskolen, burde du ha lært deg forskjellen på de og dem....

Anonymkode: f5e6a...f11

Hehe, enig! Mulig et symptom av å skrive nynorsk eller engelsk i hverdagen, men ikke på anonyme nettfora.

23 hours ago, AnonymBruker said:

Man er "ny" i en jobb i ca et år, det er den tiden det tar å komme ordentlig inn i jobben☺

Men siden lønna er høy, er det sikkert en krevende jobb også, og da er det et verdivalg om du vil leve livet ditt slik, eller søke deg nedover til noe lettere.

Jeg valgte det siste. Og har aldri angret.

Anonymkode: 1757b...8c4

På hvilken måte søkte du deg nedover? Det er noe jeg ser for meg å gjøre etter noen år med god inntekt. Om det fortsetter å være slik som nå så må prosessen kanskje fremskyndes. Et liv med en jobb en mestrer bra og har stabilt lite stress virker, i mitt hode, gunstig. Så kan man heller fokusere på fritid. Sannsynligvis får en vel mer enn nok penger også med noe lettere, siden vi bor i Norge.

13 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ganske vanlig å være litt usikker i ny jobb og ikke få med seg alt med en gang, men det er jo som du skriver forskjell på jobber med mye rutiner som ikke endres så ofte, kontra jobber der man hele tiden lærer og lager noe nytt. Du nevnte å skrive artikler og programmere noen nye verktøy? Høres ut som noe teknisk, f. eks. systemutvikling. I så fall, velkommen til en teknisk bransje, og ja - prestasjonspresset er høyt, tempoet er høyt og dagene kan bli lange og mange. Ikke forvent noe særlig ferie de nærmeste årene, og legg opp til at man jobber opptil 7 dager i uka, 12+ timer. Ikke for å skremme deg, men er det systemutvikling/annen teknisk retning det dreier seg om, så er det slik det er mange steder. Jeg selv kommer ikke til å jobbe med dette hele livet, men har gjort det i en del år for å lære mye. 

Anonymkode: 01240...492

Det er teknisk, men ikke systemutvikling. Å jobbe slik du beskriver virker ikke fristende på noen måte. Pengene er sikkert bra, men den tiden man har som nytudannet, med god helse, mye penger, og potensielt mye eller mer fritid enn som student er ikke noe å ofre for en karriere imo. Er dette noe du gjør for å skape solid grunnlag for fremtidig karriereutvikling, hvor du håper å kunne slappe av mer i fremtiden, eller gjør du det for å få god økonomi i yngre alder?

12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg sier som de andre - det tar tid å komme inn i en ny jobb!

Jeg byttet jobb for tre år siden, en annen stilling på universitetet mitt. Det første halve året gikk jeg og var konstant redd for å ikke gjøre en god jobb. Sjefen jeg måtte forholde meg til var krass og gir aldri kompliment, noe som jeg tolket som konstant kritikk. Tempo var kjempehøyt, men de hadde ikke tid til opplæring, og når jeg spurte ble det bare himlet med øynene. (Jeg fikk jobben pga at jeg var internt overtallig, og jeg tror de hadde noen andre de heller gjerne ville hatt i denne stillingen.) Jeg måtte drikke et glass vin når jeg kom hjem fra jobb hver dag for å "roe ned", og var kvalm hver dag før jobb.

Det er ikke perfekt her i dag, heller, men det blir bedre. Etter bare noen uker er det for tidlig å vite hvordan du vil trives når du har lært deg jobben og rutinene som følger med arbeidshverdagen. Så er det noe med at det tar tid å forstå kollegene sine - vite hvem som er den trygge klippen, hvem du kan prate med, hvem som er kranglevoren etc etc.

Det er kjipt i ny jobb - uansett. Hang in there! :) Gi det et halvt år, tenker jeg. Men det er ikke noe i veien for å se etter nye stillinger uansett.

Anonymkode: 90370...6b7

Tusen takk for oppmuntring. Det hørtes ut som en kjip start. Hvor lenge har du jobbet der nå? Selv håper jeg også at det vil bli bedre, og det blir det sikkert, men om det blir godt nok er vel et spørsmål jeg stiller meg selv. De andre som jobber der virker ut til å trives veldig, men om det er pga. de bare er mer intelligente/produktive eller om jeg faktisk vil ende opp på samme punkt etterhvert er vanskelig å vite.

9 hours ago, AnonymBruker said:

Snakk med nærmeste leder?

Garanterer at de er fullstendig klar over at det er tøft i starten, og de forventer neppe full produktivitet fra deg fra dag en. Alle de som er så innmari flinke der nå, har også vært nye i jobben engang.

Min overgang til jobb i fagmiljø med høyt nivå var også sånn. Selv om alltid vært skoleflink og tatt ting greit, så føltes det som å springe i en murvegg nesten - og for første gang hang ikke med i svingene. Det tar tid å komme inn i ting, var helt lost i starten. Men etter en 3 mnd tid begynte det å løsne for meg, 6 mnd sank skuldrene ned. Men var sikkert ikke før rundt ett år inn at nærma meg å jobbe effektivt.

Og det veit sjefene. Ingen forventer at en nyutdanna henger helt med i svingene i starten ❤️ 

Finnes det kurs, internopplæring el.l innafor arbeidsfeltet? Så hopp på det med hud og hår. Jeg var på div. greier første året, det hjelper. 

Anonymkode: 33a9a...b47

Tusen takk for oppmuntring. Vurderer å snakke med noen form for tillitsvalgt eller lignende og høre om det er noen gode råd å få. Å springe i en murvegg føles som en god beskrivelse.

Skrevet

Dette ER helt vanlig - selv om det er forskning. Å være vant til å jobbe i seg selv, og til en konkret arbeidsplass, gjør mye for selvtillit og effektivitet. Det blir garantert bedre, men det kan ta litt tid. 

Jeg ble bare nysgjerrig - hva legger du i «voldsomt høy lønn» - som nyutdannet?

Anonymkode: 973ac...065

Skrevet

Pust pust pust!! Dette er SÅ mye meir vanleg enn du trur. Det snakkast berre veldig lite om, dessverre. 

Anbefaler deg å starte ein dialog med avdelingsleiar eller sjef eller nokon med personalansvar- kanskje ein tillitsvald? Fortell at du kjenner på presset, at du føler du ikkje leverer som dei forventer, sei at du vil utvikle seg... Spør om hjelp til korleis du betre kan bruke dagen, sjå om du kan få nokre tips, få ein litt mindre arbeidsmengde til du kjem deg betre inn i rutinane... Altså: snakk med nokon og oppretthold ein dialog sånn at du ikkje knekker heilt i saman utan at nokon ein gong veit korleis du kjenner det. Hugs at alle har vore nye ein gong... Lukke til!! 

• Liker 1
Skrevet

Dette kan jeg mye om :) Du har vært "flink gutt" lenge. 

Du bør gi det litt tid for å se om det fortsatt fungerer for deg, men om det allerede føles håpløst så bår du straks gjøre tiltak. Du er redd for å ikke prestere? Har du opplevd enda å ikke prestere ei jobben? Å være utrygg i ny jobb er vanlig, etterhvert mestrer man mer og mer. Da har man lettere for å godta en tabbe.

Ikke legg deg opp en levestil som krever høy inntekt, dette er det beste rådet som finnes i hele verden! :) (selv hatt millionlønn som leder) Penger fører til hjernedød materialisme...som IKKE er glede.

Leste et godt tips over her; søke seg nedover...nedgraderte meg selv joggmessig. Lite ansvar og deltid, nydelig hverdag. Dette bør alle gjøre så fort som mulig om man jobber mye med høy lønn. Sikkre seg økonomisk; så trappe ned.

Jobb består stort sett av stress, mas, prestasjon, økonomi, tidspress etc. Det evige jaget etter penger.

• Liker 1
Skrevet

Det er nok vanlig i mange jobber, særlig innenfor felt slik som du har, at man bruker fritid på å lære seg nye ting. Det blir bedre! Og selv om du ikke ser rutinene, så er de der. Det er som regel en viss rytme/forutsigbarhet i arbeidsoppgavene, selv om de kan være vanskelige å se til å begynne med. Etterhvert utvikler man "kognitive skjema"/flytskjema for ulike oppgaver, og man lærer det grunnleggende. Når man har lært litt grunnleggende og har basisen mer på plass er det mye enklere å lære nye ting, fordi de bygger på det man kan fra før. 

Alle nye jobber er slitsomme, noen mer enn andre. Studier gir deg en bakgrunnskunnskap, men jobben må læres på jobben. 

Anonymkode: 48429...4d1

Skrevet

Nå har jeg en jobb som er ikke fullt så ansett, men jeg gjør feil for det, og føler meg så jævlig dum til tider. Har kjørt meg fast med truck, har velta diseltank med truck, har mista diesellokket til trucken, gjør feil med penger/tall. Det er mer også, men var dette jeg kom på nå.

La oss ta trucken igjen. Jeg er ganske ny med dette og det har vært vanskelig, men har følt det har gått bedre. Så var det en episode i går det ikke gikk helt bra, pluss dagens episode (dieseltanken som velta). 

Våre arbeidsverdner er ganske forskjellige med tanke på utdanning og prestisje, likevel gjør alle feil i en ny jobb og bruker tid på å komme skikkelig inn i det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...