AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #101 Skrevet 25. august 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har nå prøvd å lese om edderkoppfobi på en side skrevet av en psykolog, og på lommelegen.no, men de velger jo alle de mest skremmende bildene (i flertall!) å legge ved. Snakk om å ikke ønske å nå ut til målgruppen. Det vitner jo om oppsiktsvekkende mangelfull forståelse for fobier. Selvsagt må man eksponeres for slikt ved terapi, men når jeg sitter alene hjemme og ønsker å få informasjon før jeg eventuelt starter i terapi, hjelper det lite å bli møtt med slike bilder. Er mer enn redd nok fra før, og valg av bilder gjør jo at jeg ikke klarer å lese det som er skrevet, selv om jeg ønsker å lese... TS Anonymkode: 1eba4...33e Informasjon om behandling av araknofobi kan jo ikke tas til inntekt for et dårlig behandlingsopplegg, det er informasjon rettet mot publikum på generelt grunnlag. Psykolog/lege bruker neppe slike bilder i begynnelsen i selve behandlingen. Anonymkode: 4be7e...81c
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #102 Skrevet 25. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Informasjon om behandling av araknofobi kan jo ikke tas til inntekt for et dårlig behandlingsopplegg, det er informasjon rettet mot publikum på generelt grunnlag. Psykolog/lege bruker neppe slike bilder i begynnelsen i selve behandlingen. Anonymkode: 4be7e...81c Er naturlig at vi som har denne fobien googler etter behandlingsmuligheter slik at vi vet om det finnes behandling for oss og isåfall hvilke. Sier ikke at behandlingsopplegget er dårlig, for det kan jeg ikke uttale meg om, men jeg skulle ønske det var mulig å lese seg litt opp før en eventuell legetime uten å bli møtt med det jeg oppleves som svært skremmende bilder. Anonymkode: 1eba4...33e
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #103 Skrevet 25. august 2018 51 minutter siden, AnonymBruker said: Har nå prøvd å lese om edderkoppfobi på en side skrevet av en psykolog, og på lommelegen.no, men de velger jo alle de mest skremmende bildene (i flertall!) å legge ved. Snakk om å ikke ønske å nå ut til målgruppen. Det vitner jo om oppsiktsvekkende mangelfull forståelse for fobier. Selvsagt må man eksponeres for slikt ved terapi, men når jeg sitter alene hjemme og ønsker å få informasjon før jeg eventuelt starter i terapi, hjelper det lite å bli møtt med slike bilder. Er mer enn redd nok fra før, og valg av bilder gjør jo at jeg ikke klarer å lese det som er skrevet, selv om jeg ønsker å lese... TS Anonymkode: 1eba4...33e Hei igjen, TS. Du trenger ikke lete spesifikt etter edderkoppfobi, det er samme metoden de bruker på alle fobiene. Men ja, det er nesten utrolig at de velger å illustrere med bilder av edderkopper... På denne siden står det litt om behandling (i eksempelet er det hundefobi), og det er ingen bilder av dyr: https://oslo-psykologene.no/fobier/behandling-av-fobier/ Anonymkode: e74ea...211
TidaFlyr Skrevet 25. august 2018 #104 Skrevet 25. august 2018 2 timer siden, Tøytigern skrev: Det er ikke noe problem å se en edderkopp. Problemet er (som for TS) når man ikke kan se den lenger- og ikke vet hvor den ble av. Man vet at disse krypene kan stikke/bite og lamme et insekt og drepe det langsomt. Nok til å synes de er ubehagelige småkryp. Det verste som kan skje er at den biter en. Og ja, det gjør noe å bli bitt på av en edderkopp. Den sprøyter jo inn gift. Det gjør kanskje vondt. (?) Hvis man ikke vet hvor den er, er det ubehagelig. Nesten som med en veps. Eller akkurat som med en veps. Det er et stort problem å se den også. Selv bilder av edderkopper. 2
Avalon Skrevet 25. august 2018 #105 Skrevet 25. august 2018 Sånne hadde jeg selv på besøk da jeg bodde på hybel/ leilighet. Dette var i Stavanger og der jeg er oppvokst hadde jeg aldri sett en husedderkopp før så jeg var også i sjokk. Etter min erfaring er det når høsten setter inn du gjerne ser dem. Beste trikset jeg hadde (er livredd edderkopper) var å bare støvsuge dem opp. La støvsugeren stå på en stund, så teiper du en brødpose (sånn gjennomsiktig) på "tuten" av støvsugeren, lar det ligge i noen dager til du er sikker på at edderkoppen fremdeles er inni støvsugeren, og done deal. Fant fort ut at vanlig fluespray funker heller dårlig på dem, men om du har en diger bok som du ikke bruker, type leksion så kan denne også brukes til å mose dem. For oss som er livredd disse krypene er det jammen ikke enkelt å fange dem å slippe dem ut, just sayin. (er veldig klar over at eddisen sannsynligvis levde videre inni støvsugeren, men posen havner i søppelet og det er bedre enn å høre dem tasse over gulvet ) 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #106 Skrevet 25. august 2018 1 hour ago, Tøytigern said: Jeg prøver ikke å være morsom, nei. Dette er den edderkoppen jeg liker minst av alle, med unntak av husedderkoppen og fettedderkoppen. (Korsedderkopp stiller i en egen kategori, for den vet jeg at er giftig.) Noen kaller den for ulveedderkopp, mens andre kaller den for kongro eller kongrove. Å ja, da skjønner jeg hva du mener. Men ulveedderkoppene vi har i Norge blir vel ikke særlig store? Jeg synes de er noen av de fineste edderkoppene (dog ikke veldig pene i "ansiktet", haha), fordi de bærer barna sine på ryggen. Det er rett og slett utrolig kult å se. Først bærer de rundt på eggsekken (ser ut som en liten hvit perle), og så bærer de barna rundt på ryggen etterpå. For det meste leter de etter et sted som er akkurat fuktig og varmt nok til ungene, og de sitter gjerne i sola. Jeg tror ikke at de ulveedderkoppene vi har i Norge kan bite hull i huden vår, og alle de nord-europeiske artene er ufarlige for mennesker. Og igjen: de er ikke-aggressive. De trives heller ikke innendørs. Hvis de kommer inn i huset så er det ved en feil, og det beste er å bare hjelpe dem ut igjen. Anonymkode: e74ea...211
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #107 Skrevet 25. august 2018 Hvor stor var denne edderkoppen?? I cm? 5, 10, 15? Anonymkode: 15cc7...ea7
Tøytigern Skrevet 25. august 2018 #108 Skrevet 25. august 2018 11 minutter siden, TidaFlyr skrev: Det er et stort problem å se den også. Selv bilder av edderkopper. Bilder av edderkopper er uansett aldri farlig. Du kan jo prøve å komme over fobien ved å se på bilder av sånne, nå og da.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #109 Skrevet 25. august 2018 På 23.8.2018 den 20.13, AnonymBruker skrev: Er det noe slikt du så? https://no.wikipedia.org/wiki/Stor_husedderkopp Da er det nok en stor husedderkopp Ikke så mange store arter i Norge, dette er en av få (eller kanskje den eneste?) man kan få øye på innendørs i dette landet. Ikke vær redd for den. Forsøk å dytt litt på beina med et A4 ark, la den spasere på den og sett den ut i naturen. De er ikke farlige. Det eneste man bør passe på er hvis man stadig vekk ser dem, og gjerne mange av dem - siden de trives med en viss luftfuktighet, så kan mange av dem og/eller at man spotter flere over lang tid tyde på at man kan ha et fuktproblem på bad/kjøkken eller lignende. Mistenker man fukt, kan man f. eks. se etter de hvite kokongene de har som gjerne er festet under tak. Men å spotte en gang i blant er veldig sjelden et problem. Anonymkode: 4be7e...81c Ifølge kartet som viser utbredelse av husedderkopp- finnes de i hele Norge. Stemmer det? Aldri sett slike store edderkopper i nord Norge. Anonymkode: 15cc7...ea7
Tøytigern Skrevet 25. august 2018 #110 Skrevet 25. august 2018 (endret) 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å ja, da skjønner jeg hva du mener. Men ulveedderkoppene vi har i Norge blir vel ikke særlig store? Jeg synes de er noen av de fineste edderkoppene (dog ikke veldig pene i "ansiktet", haha), fordi de bærer barna sine på ryggen. Det er rett og slett utrolig kult å se. Først bærer de rundt på eggsekken (ser ut som en liten hvit perle), og så bærer de barna rundt på ryggen etterpå. For det meste leter de etter et sted som er akkurat fuktig og varmt nok til ungene, og de sitter gjerne i sola. Jeg tror ikke at de ulveedderkoppene vi har i Norge kan bite hull i huden vår, og alle de nord-europeiske artene er ufarlige for mennesker. Og igjen: de er ikke-aggressive. De trives heller ikke innendørs. Hvis de kommer inn i huset så er det ved en feil, og det beste er å bare hjelpe dem ut igjen. Anonymkode: e74ea...211 Ja, jeg pleier å putte dem ut. Jeg har også sett at de har bært på denne eggsekken som du snakker om. Masse minier på innsiden. Gruff. Godt å vite at de er ikke-aggressive. Endret 25. august 2018 av Tøytigern 1
Tøytigern Skrevet 25. august 2018 #111 Skrevet 25. august 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er redd den skal komme borti meg, krype på meg med de ekle beina sine. Redselen blir så stor når jeg ser en edderkopp i full fart (særlig av størrelsen jeg så i dette tilfellet), at jeg ikke klarte å tenke engang før jeg løp. Det var et sjokk rett og slett, helt uventet og noe jeg aldri har opplevd før. Vil bare ha den edderkoppen så langt unna meg som overhodet mulig. Anonymkode: 1eba4...33e
Tøytigern Skrevet 25. august 2018 #112 Skrevet 25. august 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er naturlig at vi som har denne fobien googler etter behandlingsmuligheter slik at vi vet om det finnes behandling for oss og isåfall hvilke. Sier ikke at behandlingsopplegget er dårlig, for det kan jeg ikke uttale meg om, men jeg skulle ønske det var mulig å lese seg litt opp før en eventuell legetime uten å bli møtt med det jeg oppleves som svært skremmende bilder. Anonymkode: 1eba4...33e Det forstår jeg veldig godt.
Lutetium 71 Skrevet 25. august 2018 #113 Skrevet 25. august 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Har nå prøvd å lese om edderkoppfobi på en side skrevet av en psykolog, og på lommelegen.no, men de velger jo alle de mest skremmende bildene (i flertall!) å legge ved. Snakk om å ikke ønske å nå ut til målgruppen. Det vitner jo om oppsiktsvekkende mangelfull forståelse for fobier. Selvsagt må man eksponeres for slikt ved terapi, men når jeg sitter alene hjemme og ønsker å få informasjon før jeg eventuelt starter i terapi, hjelper det lite å bli møtt med slike bilder. Er mer enn redd nok fra før, og valg av bilder gjør jo at jeg ikke klarer å lese det som er skrevet, selv om jeg ønsker å lese... TS Anonymkode: 1eba4...33e Du kan skru av bildevisning i browseren din (ihvertfall på pesen). Men seriøst, du bør gjøre noe med fobien din. Kanskje det ikke er så dumt å titte litt på bilder?
Djungelvrål Skrevet 25. august 2018 #114 Skrevet 25. august 2018 12 timer siden, Guile skrev: Hvorfor er det skummelt at en edderkopp står stille eller går sakte? Gjør det noe? (dette er ikke for å mobbe, virkelig ikke. Men det kan være nyttig å tenke litt over hva man er redd for, hvorfor er man redd, og hva er det verste som kan skje? Hvis det verste skulle skje, gjør det noe?) Hvorfor er store folkmengder eller små rom kjempeskummelt for noen? Det er irrasjonell frykt. Det betyr at man kan være redd selv om man vet man ikke har en grunn. Det hjelper ingenting å si til seg selv at det ikke er farlig.
Djungelvrål Skrevet 25. august 2018 #115 Skrevet 25. august 2018 11 timer siden, Guile skrev: Hvorfor må du løpe om den kommer mot deg? Hva tenker du at den skal gjøre? Har du aldri hørt om fobier?? 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #116 Skrevet 25. august 2018 On 8/24/2018 at 9:36 PM, Thyra said: Dette er en tredreperlarve. Også kalt rødorm Anonymkode: 6edf0...c49
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #117 Skrevet 25. august 2018 On 8/24/2018 at 10:59 PM, Calypso said: Jeg har aldri forstått at nordmenn kan ha edderkoppfobi, de som er her er jo harmløse såvidt jeg vet... hadde vi vært i Australia derimot. Jeg gjør ikke narr eller noe sånt, selv er jeg redd for mennesker men jeg kan dessverre ikke drepe dem med en bok. Jeg er livredd edderkopper og før var det nesten like ille som det TS beskriver, men jeg dreper dem som regel ikke, bare hjelper dem ut. Forstår heller ikke all denne drepingen som mennesker driver med, alt som er ubehagelig skal drepes. Anonymkode: 6edf0...c49
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #118 Skrevet 25. august 2018 On 8/24/2018 at 10:20 PM, AnonymBruker said: Og du, en edderkopp kan ikke overleve 200 dager i en støvsugerpose. Den ville tørket ut og dødd. De trenger vann for å overleve, som alle levende vesner. Det mye feilinformasjon og overtro om edderkopper. Ved å aktivt tenke irrasjonelt av type "skapt av djevelen" så nører du opp under din egen frykt. Det er ikke magi eller djevelen, det her. Det er et levende vesen som trenger vann for å leve. Edderkoppbabyer f.eks. tørker ut i løpet av få timer hvis de ikke får nok fuktighet. Et tips fra meg hvis du tør å prøve: hvis du ser en edderkopp nære deg, så bare pust på den. Den kommer til å enten krølle seg sammen til en liten ball og late som om den er død, eller løpe vekk fra deg i en voldsom fart. De blir livredde når de lukter at det er et "stort dyr" rett i nærheten. Anonymkode: e74ea...211 Bare ikke blås på den, en venninne blåste på en edderkopp som hang i et nett og den hoppet! Men ikke på henne heldigvis, hun gjorde det imidlertid aldri igjen. Anonymkode: 6edf0...c49
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #119 Skrevet 25. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er livredd edderkopper og før var det nesten like ille som det TS beskriver, men jeg dreper dem som regel ikke, bare hjelper dem ut. Forstår heller ikke all denne drepingen som mennesker driver med, alt som er ubehagelig skal drepes. Anonymkode: 6edf0...c49 Hadde jeg turt å hjelpe dem ut istedenfor å drepe dem, hadde jeg gjort det. Når jeg er med kjæreste/familie får jeg dem til å ta dem ut. Men når jeg er alene, har jeg ikke sjans til å gjøre annet enn å kaste noe på dem eller bruke støvsuger. TS Anonymkode: 1eba4...33e 2
Beltedyr Skrevet 25. august 2018 #120 Skrevet 25. august 2018 På 24.8.2018 den 22.59, Calypso skrev: Jeg gjør ikke narr eller noe sånt, selv er jeg redd for mennesker men jeg kan dessverre ikke drepe dem med en bok. Du kan spraye dem. De dør riktignok ikke, men de løper avgårde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå