AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #81 Skrevet 25. august 2018 2 minutter siden, Tøytigern skrev: Fant du noengang ut av hvor den ble av? Jeg ville sprayet med Baygon under kjøkkenbenken og i alle krokene i huset. Nei. Jeg tør ikke å prøve å lokke den. Jeg klarer seriøst ikke dette her! "Stor husedderkopp er kjent for å bli gammel, i hvert fall tre år, men i noen tilfeller oppgis 7–8 år. De blir kjønnsmodne i sitt andre leveår." Faen Og de hadde selvsagt med to jævlige bilder i artikkelen. Skjelver nå! Anonymkode: 1eba4...33e
Gjest Optimo Skrevet 25. august 2018 #82 Skrevet 25. august 2018 32 minutter siden, Tøytigern skrev: Det er ikke noe problem å se en edderkopp. Problemet er (som for TS) når man ikke kan se den lenger- og ikke vet hvor den ble av. Man vet at disse krypene kan stikke/bite og lamme et insekt og drepe det langsomt. Nok til å synes de er ubehagelige småkryp. Det verste som kan skje er at den biter en. Og ja, det gjør noe å bli bitt på av en edderkopp. Den sprøyter jo inn gift. Det gjør kanskje vondt. (?) Hvis man ikke vet hvor den er, er det ubehagelig. Nesten som med en veps. Eller akkurat som med en veps. OK, den kan finne på å bite. Sjansen for det er veldig liten, men det kan skje. Da er det greit å vite at det ikke er særlig vondt. "Hva skjer hvis vi blir bitt? Hvis edderkoppen likevel skulle bite er det ikke sikkert man merker noe. - Det er nemlig ikke veldig vondt å bli bitt av norske edderkopper, det er bare et lite stikk og litt svie, sier Jordan. Men det skal som sagt veldig mye til å bli bitt av en norsk edderkopp. Da må man gjerne klemme dem slik at edderkoppen biter i selvforsvar. Eller man plukker den opp med hendene. Og selv om det skulle skje at man blir bitt, så vil man ikke merke noe særlig annet enn at det svir litt." https://www.lommelegen.no/forgiftninger/artikkel/finnes-det-giftige-edderkopper-i-norge/69777462 Så. Det verste som kan skje er at det svir litt. Gjør det noe? Egentlig? ☺️
Gjest Optimo Skrevet 25. august 2018 #83 Skrevet 25. august 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi jeg føler at jeg mister kontrollen siden jeg har absolutt null anelse på hva den kommer til å gjøre. Og det gjør meg så redd. Man vet liksom aldri med edderkopper. Når den står stille blir jeg redd for at den ser på meg og kanskje skal komme mot meg. Derfor må jeg bare løpe med en gang, for hvis den plutselig bestemmer seg for å komme mot meg, er den jo der på 1 sek selv om jeg står et stykke unna - så raske er de!! Anonymkode: 1eba4...33e Hvorfor må du løpe om den kommer mot deg? Hva tenker du at den skal gjøre?
Tøytigern Skrevet 25. august 2018 #84 Skrevet 25. august 2018 3 minutter siden, Guile skrev: OK, den kan finne på å bite. Sjansen for det er veldig liten, men det kan skje. Da er det greit å vite at det ikke er særlig vondt. "Hva skjer hvis vi blir bitt? Hvis edderkoppen likevel skulle bite er det ikke sikkert man merker noe. - Det er nemlig ikke veldig vondt å bli bitt av norske edderkopper, det er bare et lite stikk og litt svie, sier Jordan. Men det skal som sagt veldig mye til å bli bitt av en norsk edderkopp. Da må man gjerne klemme dem slik at edderkoppen biter i selvforsvar. Eller man plukker den opp med hendene. Og selv om det skulle skje at man blir bitt, så vil man ikke merke noe særlig annet enn at det svir litt." https://www.lommelegen.no/forgiftninger/artikkel/finnes-det-giftige-edderkopper-i-norge/69777462 Så. Det verste som kan skje er at det svir litt. Gjør det noe? Egentlig? ☺️ Jeg tenker på dem sånn som jeg tenker på veps. Greit å vite hvor de er og greit å få dem ut av huset.
Tøytigern Skrevet 25. august 2018 #85 Skrevet 25. august 2018 2 minutter siden, Guile skrev: Hvorfor må du løpe om den kommer mot deg? Hva tenker du at den skal gjøre? Bite?
Gjest Optimo Skrevet 25. august 2018 #86 Skrevet 25. august 2018 (endret) 4 minutter siden, Tøytigern skrev: Jeg tenker på dem sånn som jeg tenker på veps. Greit å vite hvor de er og greit å få dem ut av huset. Ja, enig. Insekter hører til ute. Edderkopper er lettere enn veps sånn sett, de kan løftes ut med et glass og litt papir. Veps som flyr bananas rundt i rommet er litt verre. 3 minutter siden, Tøytigern skrev: Bite? Den tenker nok ikke "nam! Lunsj!" når den ser deg, altså.. ☺️ De har veldig lite gift og vet de ikke har sjans mot en som er mye større, så de vil helst ikke bite. Men om du fanger den i hånda og lukker hånda rundt den, så... Kanskje. Så ikke gjør akkurat det. Men ellers? Den biter ikke. Endret 25. august 2018 av Guile
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #87 Skrevet 25. august 2018 27 minutter siden, Tøytigern said: Det var da godt å vite. Takker for den infoen. Hvordan er det med kongroer? Er de for sveklete til å bite mennesker? Har aldri hørt om kongroer, og finner heller ingenting når jeg googler, annet enn at det er et annet ord for edderkopp. Prøver du å være morsom? Jeg sa da faktisk nesten ingen, og uansett er det ikke særlig relevant da de aldri vil forsøke å bite med mindre de blir plaget eller klemt, noe en person med edderkoppfobi aldri vil prøve på. Jeg har lest om alle artene jeg har funnet her jeg bor, ingen av dem er noe å være redd for. De jeg synes ser eklest ut er vel korsedderkopper, men de er utrolig pysete. Trenger nesten ikke se på dem før de krøller seg sammen i en ball, ikke kan de løpe særlig fort heller. Anonymkode: e74ea...211
Tøytigern Skrevet 25. august 2018 #88 Skrevet 25. august 2018 (endret) 11 minutter siden, Guile skrev: Ja, enig. Insekter hører til ute. Edderkopper er lettere enn veps sånn sett, de kan løftes ut med et glass og litt papir. Veps som flyr bananas rundt i rommet er litt verre. Den tenker nok ikke "nam! Lunsj!" når den ser deg, altså.. ☺️ De har veldig lite gift og vet de ikke har sjans mot en som er mye større, så de vil helst ikke bite. Men om du ganger den i hånda og lukker hånda rundt den, så... Kanskje. Så ikke gjør akkurat det. Men ellers? Den biter ikke. Det er jo dette man ikke vet... Jeg får iallefall en instinktiv reaksjon med frykt når jeg ser en edderkopp, før fornuften setter inn og jeg "vet" at den igrunnen ikke er farlig på en flekk. Med mindre den forsvinner og jeg ikke vet hvor jeg har den hen... Endret 25. august 2018 av Tøytigern
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #89 Skrevet 25. august 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Jeg tør ikke å prøve å lokke den. Jeg klarer seriøst ikke dette her! "Stor husedderkopp er kjent for å bli gammel, i hvert fall tre år, men i noen tilfeller oppgis 7–8 år. De blir kjønnsmodne i sitt andre leveår." Faen Og de hadde selvsagt med to jævlige bilder i artikkelen. Skjelver nå! Anonymkode: 1eba4...33e Om du er redd for edderkopper er det beste å la den være, den vil som regel unngå deg, og den frykter deg nok mer enn du frykter den Anonymkode: 4be7e...81c
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #90 Skrevet 25. august 2018 8 minutter siden, Guile skrev: Hvorfor må du løpe om den kommer mot deg? Hva tenker du at den skal gjøre? Er redd den skal komme borti meg, krype på meg med de ekle beina sine. Redselen blir så stor når jeg ser en edderkopp i full fart (særlig av størrelsen jeg så i dette tilfellet), at jeg ikke klarte å tenke engang før jeg løp. Det var et sjokk rett og slett, helt uventet og noe jeg aldri har opplevd før. Vil bare ha den edderkoppen så langt unna meg som overhodet mulig. Anonymkode: 1eba4...33e 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #91 Skrevet 25. august 2018 5 minutter siden, Tøytigern said: Jeg tenker på dem sånn som jeg tenker på veps. Greit å vite hvor de er og greit å få dem ut av huset. Jo, men veps har interesse av å være nær oss pga. mat og lukter. For edderkopper så er det helt omvendt, de vil helst ikke være nær oss. De er ikke-aggressive dyr, som helst vil være i fred. Jeg har blitt stukket av veps mange ganger i løpet av livet. Eddekopper? Null ganger. Og nå har jeg til og med begynt å ta i dem med hendene. Likevel har jeg aldri blitt bitt. Anonymkode: e74ea...211
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #92 Skrevet 25. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jo, men veps har interesse av å være nær oss pga. mat og lukter. For edderkopper så er det helt omvendt, de vil helst ikke være nær oss. De er ikke-aggressive dyr, som helst vil være i fred. Jeg har blitt stukket av veps mange ganger i løpet av livet. Eddekopper? Null ganger. Og nå har jeg til og med begynt å ta i dem med hendene. Likevel har jeg aldri blitt bitt. Anonymkode: e74ea...211 Veps er normalt heller ikke aggressive så lenge du ikke klemmer den fast eller truer bolet deres. Selv om veps kommer nærmere innpå, så er det "nysgjerrighet" etter mat/nektar. Anonymkode: 4be7e...81c
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #93 Skrevet 25. august 2018 Jeg er like redd som ts. Det handler ikke om bittet. At edderkopper biter er ikke noe jeg tenker på i det hele tatt. Det er en irrasjonell frykt for å SE edderkopper. Jeg skvetter og blir livredd, og senere jeg jeg på en måte redd min egen reaksjon. Jeg er redd for å bli så redd igjen. Jeg ilegger edderkopper superkrefter, og tror de kan hoppe flere meter, fly, krabbe gjennom usynlige sprekker osv. Og selvfølgelig at de er ute etter meg, men ikke for å bite, bare for å skremme. Å spørre seg selv hvorfor det er så farlig å se en, hva skjer hvis ditt og datt, er gode spørsmål og en måte å bli kvitt angsten på. Jeg vet psykologer arbeider sånn. Det er også lurt med eksponering, først med bilder f.eks, og deretter bittesmå edderkopper. Men jeg har ikke klart, orket, villet det selv enda. Men jeg har faktisk gjort fremskritt ved at jeg ikke er redd små (1 cm) edderkopper etter at jeg møtte på Storebror. De små kan være inne hos meg, eller jeg kan tråkke på dem. Jeg tror jeg tilogmed drepte en med papir engang! Anonymkode: e7f9d...c49 2
Tøytigern Skrevet 25. august 2018 #94 Skrevet 25. august 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har aldri hørt om kongroer, og finner heller ingenting når jeg googler, annet enn at det er et annet ord for edderkopp. Prøver du å være morsom? Jeg sa da faktisk nesten ingen, og uansett er det ikke særlig relevant da de aldri vil forsøke å bite med mindre de blir plaget eller klemt, noe en person med edderkoppfobi aldri vil prøve på. Jeg har lest om alle artene jeg har funnet her jeg bor, ingen av dem er noe å være redd for. De jeg synes ser eklest ut er vel korsedderkopper, men de er utrolig pysete. Trenger nesten ikke se på dem før de krøller seg sammen i en ball, ikke kan de løpe særlig fort heller. Anonymkode: e74ea...211 Jeg prøver ikke å være morsom, nei. Dette er den edderkoppen jeg liker minst av alle, med unntak av husedderkoppen og fettedderkoppen. (Korsedderkopp stiller i en egen kategori, for den vet jeg at er giftig.) Noen kaller den for ulveedderkopp, mens andre kaller den for kongro eller kongrove.
Tøytigern Skrevet 25. august 2018 #95 Skrevet 25. august 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du er redd for edderkopper er det beste å la den være, den vil som regel unngå deg, og den frykter deg nok mer enn du frykter den Anonymkode: 4be7e...81c La den være!? Og bare la den rusle ivei? Aldri. Den skal ut eller dø.
Tøytigern Skrevet 25. august 2018 #96 Skrevet 25. august 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, men veps har interesse av å være nær oss pga. mat og lukter. For edderkopper så er det helt omvendt, de vil helst ikke være nær oss. De er ikke-aggressive dyr, som helst vil være i fred. Jeg har blitt stukket av veps mange ganger i løpet av livet. Eddekopper? Null ganger. Og nå har jeg til og med begynt å ta i dem med hendene. Likevel har jeg aldri blitt bitt. Anonymkode: e74ea...211 Godt med en sånn avklaring. Thnx.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #97 Skrevet 25. august 2018 2 minutter siden, Tøytigern skrev: La den være!? Og bare la den rusle ivei? Aldri. Den skal ut eller dø. Tja, hvorfor ikke? De fleste edderkopper liker seg der de er mørkt og fuktig, og vil helst ikke komme så mye frem. Men man bør sjekke for evt. fuktskader hvis det er flere edderkopper over tid, for når mange edderkopper trives på et gitt sted så kan det innebære at man har et fuktproblem. Anonymkode: 4be7e...81c
Tøytigern Skrevet 25. august 2018 #98 Skrevet 25. august 2018 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja, hvorfor ikke? De fleste edderkopper liker seg der de er mørkt og fuktig, og vil helst ikke komme så mye frem. Men man bør sjekke for evt. fuktskader hvis det er flere edderkopper over tid, for når mange edderkopper trives på et gitt sted så kan det innebære at man har et fuktproblem. Anonymkode: 4be7e...81c Hm. Interessant å vite. Denne husedderkoppen jeg så, tror jeg kan ha gått inn fordi det var kaldt ute. Jeg har sett sånne i garasjen, der de lever i beste velgående. Men har ikke sett dem inne i huset før den gangen. Det "merkelige" er at i garasjen kan de bare være for min del. Der bryr jeg meg ikke om dem... Men inne i huset vil jeg ikke ha dem, altså. Og ikke inne i bilen heller. Men jeg regner med at jeg går inn og ut så fort at de ikke rekker å gå inn i en bil. I tillegg til at de ikke liker vibrasjonene. Og jeg ser for meg at de faller av en bil med det samme man smeller i en bildør, eller starter. Så lenge det ikke er fare for å få edderkoppen innpå kroppen, bryr de meg ikke. Men jeg har sympati med TS altså. Endret 25. august 2018 av Tøytigern
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #99 Skrevet 25. august 2018 Har nå prøvd å lese om edderkoppfobi på en side skrevet av en psykolog, og på lommelegen.no, men de velger jo alle de mest skremmende bildene (i flertall!) å legge ved. Snakk om å ikke ønske å nå ut til målgruppen. Det vitner jo om oppsiktsvekkende mangelfull forståelse for fobier. Selvsagt må man eksponeres for slikt ved terapi, men når jeg sitter alene hjemme og ønsker å få informasjon før jeg eventuelt starter i terapi, hjelper det lite å bli møtt med slike bilder. Er mer enn redd nok fra før, og valg av bilder gjør jo at jeg ikke klarer å lese det som er skrevet, selv om jeg ønsker å lese... TS Anonymkode: 1eba4...33e 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #100 Skrevet 25. august 2018 12 timer siden, Sommerfugl90 skrev: Hei, tvilling! Jeg oppdaget en gigantisk jævel av en edderkopp forrige helg, da jeg var alene hjemme med min 4 måneder gamle baby. Vi lå i sengen, babyen hadde akkurat sovnet og jeg så frem imot å hente meg noe godt å spise fra kjøkkenet. Jeg kom meg ikke lenger enn til å sette meg på sengekanten da jeg ser uhyret på gulvlisten like ved døråpningen. Da var det full panikk, kaldsvette og hyperventilering. Fikk ikke tak i mannen så jeg ringte mine foreldre som dessverre bor alt for langt unna til å kunne hjelpe. Måtte til sist ta meg sammen (lettere sagt enn gjort, ja, jeg vet!) ettersom jeg ikke torde sove i frykt for at edderkoppen skulle forflytte seg nærmere oss. For et prosjekt det var å kverke edderkoppen(!), men den lettelsen da jeg hadde slukt den opp med støvsugeren -ubeskrivelig! Brukte to timer fra jeg oppdaget den til den var inni støvsugeren. Trodde aldeu jeg skulle klare det, og måtte flytte meg nærmere og nærmere edderkoppen ettappevis før jeg til sist var nære nok til å nå den med støvsugerrøret. Hylte selvsagt idet den ble slukt av støvsugeren mens jeg tok edderkoppdansen. Grøsser litt med tanke på at edderkoppen kanskje fortsatt er i live i støvsugerposen som nå sikkert befinner seg på en eller annen søppelfylling. Var et sjokk å finne en edderkopp i leiligheten. Vi bør i 4. Etg sentrumsnært en europeisk storby, og dette er første (forhåpentligvis siste) edderkoppen jeg ser. Håper det går bra med deg! Du bør oppsøke profesjonell hjelp før du rekker å overføre angsten til barnet ditt. Anonymkode: 883fa...6b5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå