Gå til innhold

Giga-edderkopp. Får anfall her

Anbefalte innlegg

Skrevet

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den er ikke farlig for mennesker

Anonymkode: a8f62...e0d

Det er jeg fullstendig klar over - og det endrer ingenting for meg.

Anonymkode: 1eba4...33e

• Liker 4
Skrevet (endret)

Den har sannsynligvis bodd med deg hele tiden. Du må bare væpne deg med søppelbøtten, sparke opp døra mens du roper "TIL VALHALL!" og storme rundt i huset med dødsforakt på jakt etter f**nskapet mens adrealinnivået koker. Finner du den ikke, er det meget mulig at du aldri ser den igjen.

Endret av Nadya
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har også fobi mot edderkopper av en viss størrelse. Grensen går på rundt 2 cm, inkl. ben. Blir det større, friker jeg helt ut og får panikk. 

Og jeg har sommerjobb i et hus fra 1880, der jeg også sover. Huset er bygget av rå tømmervegger og er fullt av store sprekker og gamle saker. Der er det digre edderkopper.

Jeg ble advart mot edderkoppene da jeg begynte i jobben for 3 år siden. 

Dette høres merkelig ut, men skriver det likevel (og for å si det med en gang; jeg tror ikke på overnaturlige ting og rare programmer på TVNorge): Men altså: Jeg kom hit for 3 somre siden. Visste det var gigant-edderkopper her. Jeg gikk inn i det største rommet og sa: Dere kan få leve, men bare dersom dere ikke viser dere mellom 08.00 og 24.00. Om natta kan dere herje på så mye dere vil. Bare styr unna soverommet mitt. 

På 3 år er resultatet: Jeg finner noen døde, inntørkede, seriøst store edderkopper i kroker i flere rom. Ikke en eneste har jeg sett på soverommet. Ingen er observert (levende) på dagtid. 

Hva de gjør om natten, vet jeg ikke... 

Rådet mitt virker sikkert innmari dumt, men prøv da vel! Det kan i hvertfall ikke skade. 

Anonymkode: 66cca...64c

Jeg har hørt en lignende historie om edderkopper faktisk, det var noen som fortalte det på et utenlandsk forum. Husker ikke helt detaljene men det var en som var redd edderkopper og hadde mye av dem, og ba dem om å holde seg unna. Dagen etterpå så de èn skikkelig stor edderkopp og så forsvant problemet.

Selv har jeg fått vepsebol både her og der etter at jeg sa til en venninne i fjor sommer at jeg skulle ønske vepsen fant et sted å bygge bol i/nær huset mitt, siden de stadig kommer inn på våren og leter etter et sted å bygge, om og om og om igjen. Det var bare noen dager etterpå, så var det to vepsebol på vaskerommet, og da hadde jeg bodd her i 6 år uten ett eneste bol i nærheten. I år har jeg både under trappa og på vaskerommet. Jeg liker dem siden jeg har hørt at de tar edderkopper :) 

Opplevde også en gang mens jeg bodde i Oslo at jeg plutselig begynte å tenke på åmer (ja litt rart, jeg vet). Jeg er vokst opp på landet og der var det alltid mange vakre åmer i alle slags størrelser og farger, og jeg savnet dette insektlivet mens jeg bodde i byen. Dette var sent på kvelden, og på morgenen etter, på T-banen så hørte jeg at noe foregikk bak meg, jeg satt og leste en bok så fulgte ikke så nøye med. Men så sa de "Se, nå går den bort til den damen!", og jeg snudde meg, og den største åmen jeg hadde sett åmet seg bortover mot meg på gulvet i T-banen. Jeg plukket den opp og kastet den ut da vi stoppet. Jeg bodde i Voksenåsen så det var fortsatt nær skogen, håper den klarte seg. Tror det var en sånn, rødorm kaller de dem. Så jeg tror de hører oss ja :ler:

Image result for rødorm

Anonymkode: 6edf0...c49

Skrevet
24 minutter siden, Nadya skrev:

Den har sannsynligvis bodd med deg hele tiden. Du må bare væpne deg med søppelbøtten, sparke opp døra mens du roper "TIL VALHALL!" og storme rundt i huset med dødsforakt på jakt etter f**nskapet mens adrealinnivået koker. Finner du den ikke, er det meget mulig at du aldri ser den igjen.

Det var ikke morsomt engang. 

• Liker 1
Skrevet

Der jeg bodde før var det slike edderkopper. En spesielt stor en bodde på badet. Av og til satt den på veggen, og jeg måtte bare slenge igjen døra og la være og tisse! Den frykten jeg kjente da jeg så den, den var fysisk. Som om alt blod bare forsvant fra ansiktet mitt, jeg ble kald, hjertet «stoppet», og jeg brakk meg. Jeg har ikke alvorlig edderkoppfobi engang, den var bare så hinsides stor...

Så mange små også. En kveld kilte det i nakken når jeg lå i senga, og der var det faen meg en edderkopp på puta. Kasta pute og edderkopp ut vinduet.

Nå bor jeg i et nybygg uten et eneste dyr.

Føler med deg.

Anonymkode: dcdca...201

• Liker 2
Skrevet
På 23.8.2018 den 20.14, AnonymBruker skrev:

Æææ, jeg blir kvalm av å bare lese om dette. Selv sprayer jeg med Permetrin før jeg drar på ferie eller er borte fra leiligheten en stund. Holder alt av edderkopper og annet småkryp helt borte hele sommeren. I følge fagperson er ikke denne giftig for mennesker. Uansett så er den psykologiske virkningen av å ha en edderkoppfri bolig nok for meg. 

Anonymkode: 078f6...380

Hvor sprayer du, da? Bare litt ut i rommet, eller må du spraye ned absolutt hele leiligheten? 

Anonymkode: bc394...258

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt en lignende historie om edderkopper faktisk, det var noen som fortalte det på et utenlandsk forum. Husker ikke helt detaljene men det var en som var redd edderkopper og hadde mye av dem, og ba dem om å holde seg unna. Dagen etterpå så de èn skikkelig stor edderkopp og så forsvant problemet.

Selv har jeg fått vepsebol både her og der etter at jeg sa til en venninne i fjor sommer at jeg skulle ønske vepsen fant et sted å bygge bol i/nær huset mitt, siden de stadig kommer inn på våren og leter etter et sted å bygge, om og om og om igjen. Det var bare noen dager etterpå, så var det to vepsebol på vaskerommet, og da hadde jeg bodd her i 6 år uten ett eneste bol i nærheten. I år har jeg både under trappa og på vaskerommet. Jeg liker dem siden jeg har hørt at de tar edderkopper :) 

Opplevde også en gang mens jeg bodde i Oslo at jeg plutselig begynte å tenke på åmer (ja litt rart, jeg vet). Jeg er vokst opp på landet og der var det alltid mange vakre åmer i alle slags størrelser og farger, og jeg savnet dette insektlivet mens jeg bodde i byen. Dette var sent på kvelden, og på morgenen etter, på T-banen så hørte jeg at noe foregikk bak meg, jeg satt og leste en bok så fulgte ikke så nøye med. Men så sa de "Se, nå går den bort til den damen!", og jeg snudde meg, og den største åmen jeg hadde sett åmet seg bortover mot meg på gulvet i T-banen. Jeg plukket den opp og kastet den ut da vi stoppet. Jeg bodde i Voksenåsen så det var fortsatt nær skogen, håper den klarte seg. Tror det var en sånn, rødorm kaller de dem. Så jeg tror de hører oss ja :ler:

Image result for rødorm

Anonymkode: 6edf0...c49

Dette er en tredreperlarve. 

Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på opphavsrett.

Papirfly, mod.

• Liker 1
Skrevet

Når du ikke får sove om natta pga. fobien da er det på tide å oppsøke profesjonell hjelp. Det ubehaget du har nå er mye verre enn ubehaget når kjenner når du får behandling for fobi. Da sier det seg selv at det er direkte dumt å la være når du er så plaget.

Hilsen hun som også satt oppe og gråt om natta før, men nå er kurert.

Anonymkode: e74ea...211

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når du ikke får sove om natta pga. fobien da er det på tide å oppsøke profesjonell hjelp. Det ubehaget du har nå er mye verre enn ubehaget når kjenner når du får behandling for fobi. Da sier det seg selv at det er direkte dumt å la være når du er så plaget.

Hilsen hun som også satt oppe og gråt om natta før, men nå er kurert.

Hei, gråt du pga. edderkopper? Fikk du hjelp for det? Er så redd for å ikke bli tatt seriøst av lege og eventuelt psykolog. Har en venninne som går fjerdeåret av psykologstudiet, og hun sendte meg bare bilde av en ekkel edderkopp når jeg fortalte om dette... 

TS

Skrevet

Kan jo legge til at jeg har grått i dag før skolen, og så sammenhengende rundt en time i kveld. Har det virkelig ikke noe bra. Hjemlengselen er enorm. Har vondt i hele meg og føler meg oppriktig traumatisert etter det jeg så i går.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei, gråt du pga. edderkopper? Fikk du hjelp for det? Er så redd for å ikke bli tatt seriøst av lege og eventuelt psykolog. Har en venninne som går fjerdeåret av psykologstudiet, og hun sendte meg bare bilde av en ekkel edderkopp når jeg fortalte om dette... 

TS

Ja, jeg satt og hikstet og gråt pga. edderkopper og torde ikke gå og legge meg. Jeg fikk hjelp av en venn til å komme over frykten, men jeg vet det finnes leger som spesialiserer seg på fobi. Snakk med fastlegen og fortell hvor ille det er, si at du vil ha en henvisning.

• Liker 1
Skrevet

Og du, en edderkopp kan ikke overleve 200 dager i en støvsugerpose. Den ville tørket ut og dødd. De trenger vann for å overleve, som alle levende vesner.

Det mye feilinformasjon og overtro om edderkopper. Ved å aktivt tenke irrasjonelt av type "skapt av djevelen" så nører du opp under din egen frykt. Det er ikke magi eller djevelen, det her. Det er et levende vesen som trenger vann for å leve. Edderkoppbabyer f.eks. tørker ut i løpet av få timer hvis de ikke får nok fuktighet.

Et tips fra meg hvis du tør å prøve: hvis du ser en edderkopp nære deg, så bare pust på den. Den kommer til å enten krølle seg sammen til en liten ball og late som om den er død, eller løpe vekk fra deg i en voldsom fart. De blir livredde når de lukter at det er et "stort dyr" rett i nærheten. :)

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og du, en edderkopp kan ikke overleve 200 dager i en støvsugerpose. Den ville tørket ut og dødd. De trenger vann for å overleve, som alle levende vesner.

Det mye feilinformasjon og overtro om edderkopper. Ved å aktivt tenke irrasjonelt av type "skapt av djevelen" så nører du opp under din egen frykt. Det er ikke magi eller djevelen, det her. Det er et levende vesen som trenger vann for å leve. Edderkoppbabyer f.eks. tørker ut i løpet av få timer hvis de ikke får nok fuktighet.

Et tips fra meg hvis du tør å prøve: hvis du ser en edderkopp nære deg, så bare pust på den. Den kommer til å enten krølle seg sammen til en liten ball og late som om den er død, eller løpe vekk fra deg i en voldsom fart. De blir livredde når de lukter at det er et "stort dyr" rett i nærheten. :)

Bjørner kan jo sove i opptil syv måneder uten å spise og drikke (https://forskning.no/menneskekroppen-biologi-dyreverden-zoologi/2011/02/bjornen-sover-men-ikke-som-andre-dyr), så hadde ikke forundret meg om en edderkopp kunne gjort det samme for 200 dager. Og aldri i livet om jeg puster på en edderkopp, herregud. :( Mister pusten av å se en edderkopp jo. Men takk for at du prøver å hjelpe. Er kanskje bare ikke håp med min fobi når den er såpass sterk og har vært det i alle år.

TS

Skrevet

Å fy..! Blir nesten dårlig bare av å lese om det. Kan du prøve å finne ut om det er noe du kan lokke den ut med? Legg det i nærheten av kjøkkenbenken, men ikke så nærme at den rekker å krype tilbake når du angriper. 

Jeg kan heller ikke google etter informasjon om edderkopper. Kanskje noen vet hva de ikke kan motstå? 

Føler virkelig med deg.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Bjørner kan jo sove i opptil syv måneder uten å spise og drikke (https://forskning.no/menneskekroppen-biologi-dyreverden-zoologi/2011/02/bjornen-sover-men-ikke-som-andre-dyr), så hadde ikke forundret meg om en edderkopp kunne gjort det samme for 200 dager. Og aldri i livet om jeg puster på en edderkopp, herregud. :( Mister pusten av å se en edderkopp jo. Men takk for at du prøver å hjelpe. Er kanskje bare ikke håp med min fobi når den er såpass sterk og har vært det i alle år.

TS

Jo, håp er det absolutt! :)Fobier er som regel veldig enkle å kurere. Hvis du googler fobi + psykolog + stedet du bor så finner du kanskje noen som du kan bestille time hos selv, uten henvisning? Håper du prøver det, ihvertfall! Det er (unnskyld uttrykket) helt jævlig å ha det sånn. Og det er helt unødvendig. :klem:

Skrevet

Jeg har aldri forstått at nordmenn kan ha edderkoppfobi, de som er her er jo harmløse såvidt jeg vet... hadde vi vært i Australia derimot.

Jeg gjør ikke narr eller noe sånt, selv er jeg redd for mennesker men jeg kan dessverre ikke drepe dem med en bok.

Skrevet

Kjøp peppermynteolje på helsekost butikken. Ha olje og vann i sprayflaske og spray med dette innendørs. Kjøp super permetrin og spray med dette rundt vinduer, ventiler og luker utendørs. Da blir su kvitt de 😊 

ser du en inne så kan du ta masse dopapir og fukte med vann og kaste på den. Da sitter den fast under det våte papiret. Imens den sitter fast så får du bare prøve å drepe den på et vis mens den ligger under papiret. Vær sterk! Dette klarer du. 

Jeg har lest om enda et middel du kan bruke men det skulle visst være ganske sterkt og kan bare bestilles hos en nettbutikk, men jeg husker dessverre ikke hva middelet het eller navnet på nettbutikke . Lykke til 😊

Anonymkode: 86a27...81f

• Liker 3
Skrevet

En ting til. Kjøp myggnett til å ha på vinduene på Clas ohlson. 

Anonymkode: 86a27...81f

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Hei, tvilling!

Jeg oppdaget en gigantisk jævel av en edderkopp forrige helg, da jeg var alene hjemme med min 4 måneder gamle baby. 

Vi lå i sengen, babyen hadde akkurat sovnet og jeg så frem imot å hente meg noe godt å spise fra kjøkkenet. Jeg kom meg ikke lenger enn til å sette meg på sengekanten da jeg ser uhyret på gulvlisten like ved døråpningen. Da var det full panikk, kaldsvette og hyperventilering. Fikk ikke tak i mannen så jeg ringte mine foreldre som dessverre bor alt for langt unna til å kunne hjelpe. Måtte til sist ta meg sammen (lettere sagt enn gjort, ja, jeg vet!) ettersom jeg ikke torde sove i frykt for at edderkoppen skulle forflytte seg nærmere oss.

For et prosjekt det var å kverke edderkoppen(!), men den lettelsen da jeg hadde slukt den opp med støvsugeren -ubeskrivelig! Brukte to timer fra jeg oppdaget den til den var inni støvsugeren.  Trodde aldeu jeg skulle klare det, og måtte flytte meg nærmere og nærmere edderkoppen ettappevis før jeg til sist var nære nok til å nå den med støvsugerrøret. Hylte selvsagt idet den ble slukt av støvsugeren mens jeg tok edderkoppdansen.

Grøsser litt med tanke på at edderkoppen kanskje fortsatt er i live i støvsugerposen som nå sikkert befinner seg på en eller annen søppelfylling.

Var et sjokk å finne en edderkopp i leiligheten. Vi bør i 4. Etg sentrumsnært en europeisk storby, og dette er første (forhåpentligvis siste) edderkoppen jeg ser.

Håper det går bra med deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...