AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #1 Skrevet 23. august 2018 Har et treningssenter lov til å nekte medlemmer å fortsette å trene dersom de mener det ikke er forsvarlig pga undervekt? Anonymkode: d635f...ff9
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #2 Skrevet 23. august 2018 Det håper jeg. Anonymkode: 798ee...ab9 31
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #5 Skrevet 23. august 2018 Håper da inderlig det. De kan ikke la folk trene seg syke(re), de har et ansvar. Anonymkode: 0936c...66d 5
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #6 Skrevet 23. august 2018 Vet ikke noe om det, men etter min mening burde de egentlig ikke ha lov til det. Man må jo selv stå fritt til å ta sine valg om man vil trene eller ikke Anonymkode: d635f...ff9 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #7 Skrevet 23. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vet ikke noe om det, men etter min mening burde de egentlig ikke ha lov til det. Man må jo selv stå fritt til å ta sine valg om man vil trene eller ikke Anonymkode: d635f...ff9 Det kan man, men ikke på et treningssenter. Et treningssenter er faktisk ansvarlig for det som skjer der inne, og kan bli erstatningsansvarlig om noen skulle bli skadet. Det vil de ikke risikere. Forhåpentligvis har de også kjennskap til og bryr seg om spiseforstyrrelser. Din mening betyr absolutt ingenting. Du kan trene et annet sted. Anonymkode: c0c9c...4bb 17
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #8 Skrevet 23. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vet ikke noe om det, men etter min mening burde de egentlig ikke ha lov til det. Man må jo selv stå fritt til å ta sine valg om man vil trene eller ikke Anonymkode: d635f...ff9 Og de står fritt til å drive mest mulig risikofritt, det vil si at ikke en veldig undervektig person dør under trenig. Er nemlig mye større sjanse for at de dør ved aktiviteter når kroppen er veldig undervektig. Anonymkode: 1badf...ef7 1
Pearl2.0 Skrevet 23. august 2018 #9 Skrevet 23. august 2018 Mhm. Mange senter har også i forskriftene at de skal snakke med kunder de tror sliter med overtrening /ortoreksi osv. Selv om det sitter langt inne hos mange, har ei venninne som jobbet på treningssenter og hun sa det var det verste med jobben. 5
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #10 Skrevet 23. august 2018 En gang mens jeg hadde et problematisk forhold til mat og trening, kom det ei fra senteret bort og spurte etter navnet mitt. Jeg sa det, og hun svarte "Ok. Det må vi ha, for vi synes du har blitt veldig tynn nå." Situasjonen ble rar, for hun snudde, og jeg hørte aldri noe mer. Regner med hun syntes det var ubehagelig å si noe. MEN: Til tross for at det ble rart og pinlig, og at jeg ble stående som et spørsmålstegn, hadde det faktisk en effekt. Jeg skjønte at det jeg faktisk måtte skille meg ut når de reagerer, og at måtte prøve å endre vanene mine. Alt i alt synes jeg de må ha lov til å stenge folk ute - fordi det er deres ansvar hva folk gjør der. Samtidig er det en veldig enkel løsning. Hvis du er syk, fortsetter du bare å trene et annet sted. Derfor ville nok en samtale eller et tilbud om hjelp vært mye bedre. Anonymkode: 607cf...88c 5
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #11 Skrevet 23. august 2018 Jeg hadde alvorlig anoreksi (bmi 10-11) og ble kastet ut av et treningssenter. Meldte meg inn i et annet et, og ble tatt inn på kontoret av senterets eier som uttrykte sin bekymring og hadde en samtale med meg, dog uten å antyde at det var snakk om at jeg ikke skulle få gå der mer. Usikker på om det hadde store effekten på meg, men det nytter i hvertfall ikke å utestenge med tanke på personens sikkerhet, ettersom den da bare vil finne en annen plass å gå. Men definitivt burde sentre få lov til å sende vekk (med refusjon!) individer de ikke synes burde trene der. Anonymkode: 3c197...aee 2
Gjest Bolledeig Skrevet 24. august 2018 #12 Skrevet 24. august 2018 Ja, de aller fleste treningssentre har en eller annen klausul der hvor de kan inndra medlemskap av slike årsaker. Noen steder kan du få lov å fortsette på nåde dersom du for eksempel kan dokumentere at du er i et behandlingsopplegg som åpner for noe fysisk aktivitet og at legen anbefaler det.
T-Rex Skrevet 24. august 2018 #13 Skrevet 24. august 2018 20 hours ago, AnonymBruker said: Vet ikke noe om det, men etter min mening burde de egentlig ikke ha lov til det. Man må jo selv stå fritt til å ta sine valg om man vil trene eller ikke Anonymkode: d635f...ff9 Anoreksi er en psykisk lidelse som i verste fall medfører sakte selvmord. Selvsagt må treningssentre kunne frabe seg å bidra til at anorektikere tar livet av seg. 3
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #14 Skrevet 24. august 2018 sats elixia bryr seg ihvertfall ikke.. Anonymkode: 2004a...59d
Snaskesnusken Skrevet 24. august 2018 #15 Skrevet 24. august 2018 Jeg har en venninne som jobber på et treningssenter og de har utvist flere svært undervektige medlemmer da det er uforsvarlig å la dem trene der. Andre medlemmer kommer ofte med bekymringsmeldinger til de ansatte dersom et medlem er anorektisk. De ansatte har en eller flere samtaler med vedkommende før de blir utvist. En av farene er at anorektikere kan risikere å få hjertestans på trening og senteret kan bli holdt ansvarlig for dødsfallet.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #16 Skrevet 25. august 2018 På 23.8.2018 den 19.57, AnonymBruker skrev: Vet ikke noe om det, men etter min mening burde de egentlig ikke ha lov til det. Man må jo selv stå fritt til å ta sine valg om man vil trene eller ikke Anonymkode: d635f...ff9 Hvorfor ikke? Det er da ingen menneskerett å trene på treningssenter. Det er et privat firma, som selv kan få bestemme hvem som skal være deres kunder. Som andre har sagt, treningssenteret kan risikere at vedkommende dør der, og de kan bli erstatningsansvarlige. Tenk slik på det: De vet at en person er alvorlig syk, og de vet at vedkommende bruker deres senter til å gjøre sykdommen enda verre. Det blir som å gi vodka til en alkoholiker. Anonymkode: 933e5...7ad 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2018 #17 Skrevet 25. august 2018 Det var en periode jeg ble litt for tynn. Da opplevde jeg at de ansatte på treningssenteret la mer merke til meg. Feks smilte veldig til meg og hilset, slo an en hverdagslig prat, og nevnte at jeg kommer dit ofte. Det samme gjaldt andre som trener på senteret. Synes det er flott dersom de tar en samtale med vedkommende før en eventuell utestengelse. I mitt tilfelle kunne det som var skyldt sykdom, tolkes som en spiseforstyrrelse, men jeg kom meg raskt tilbake til normalvekt samtidig som jeg trente. Men er man så undervektig at man ikke har godt av å trene, burde man tilbys alternativer, som å fryse medlemskapet, mener jeg. Anonymkode: 11f0b...c39 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå