AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #1 Skrevet 23. august 2018 Lang forhistorie kort: En haug psykiske og fysiske diagnoser og håpløs stemning gjorde at jeg etter fire år på AAP tenkte jeg kom til å havne på uføretrygd (prosessen er faktisk startet). Så ingen vei ut. Skjønte ikke hvordan noen som meg kunne ha en jobb, engang. Vært nære opptil å gjøre ende på det hele flere ganger på grunn av følelsen av å være ubrukelig. Så: Ut av det blå forteller en perifér kompis meg at han skal satse på en jævlig god forretningsidé (jeg har snakket med flere, den er faktisk god) og han vil ansette meg på grunn av erfaring og utdannelse fra tidligere, samt egnethet. Jobben er perfekt, jeg kan jobbe hjemmefra med PC når det passer meg, og lønna er det dobbelte av det NAV gir meg. Kunne ikke bedt om mer. Den eneste haken er at både jeg og han må gjøre en del for å få businessen på beina før det blir lønnsomt. Inntil da er det ikke snakk om noe lønn. Han jobber selv 50% i et annet firma. Han vet ikke at jeg går på NAV, det har jeg nemlig ikke turt å fortelle. Jeg har sagt at jeg kan jobbe frivillig inntil det blir penger i kassa (det skal etter skjema skje innen få måneder - jeg er såpass sikker at jeg ikke ønsker å diskutere tidsaspektet.)Spørsmålet mitt er: I og med at jeg nå jobber (ulønnet, frivillig og uten kontrakt - jada, jada, det er min risiko) for å ordne meg inntekt og fast, 100% stilling som vil kutte alle bånd til hersens NAV - gjør jeg noe ulovlig, noe galt? I mitt hode er det helt logisk, i det sekund jeg mottar lønn fra ham vil jeg selvsagt avvikle meldekort. Jeg forsøker ikke å lure noen, men noe sier meg at jeg ikke bør si ifra til NAV, fordi de da tror jeg er "frisk nok til å jobbe", og det er jeg jo bare nå som jeg får alt på min måte, med hjemmefrajobbing og høyde for dårlige dager. Jeg er redd de skal sette meg til å gjøre noe jeg overhodet ikke er i stand til mens jeg venter på første lønning. Jeg er jo faktisk ufør, bortsett fra i akkurat denne konteksten.Samtidig er jeg redd at hvis businessen går dårlig, har jeg ingenting å falle tilbake på. Nå er uføresøknaden på gang, og AAPen går snart ut, uansett. Denne jobben føler jeg at er min eneste sjanse til et normalt liv, men hvis jeg må satse eventuell uførestønad, blir jeg veldig redd. Jeg tror ikke NAV ville forstått noe av dette. TL;DR: Må gjøre innsats for å ordne meg inntekt som fjerner meg fra NAV, men i mellomtiden ser jeg meg nødt til å holde dette hemmelig for dem, tør ikke noe annet. Er dette galt? Mottar tross alt ikke lønn, står ikke oppført som ansatt noe sted før det blir lønnsomt, og da er det morna til NAV, uansett. Anonymkode: 2eb7f...945
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #2 Skrevet 23. august 2018 Alt av arbeid du utfører, lønnet eller ulønnet, skal rapporteres på meldekortet. Anonymkode: 350af...324 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #3 Skrevet 23. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lang forhistorie kort: En haug psykiske og fysiske diagnoser og håpløs stemning gjorde at jeg etter fire år på AAP tenkte jeg kom til å havne på uføretrygd (prosessen er faktisk startet). Så ingen vei ut. Skjønte ikke hvordan noen som meg kunne ha en jobb, engang. Vært nære opptil å gjøre ende på det hele flere ganger på grunn av følelsen av å være ubrukelig. Så: Ut av det blå forteller en perifér kompis meg at han skal satse på en jævlig god forretningsidé (jeg har snakket med flere, den er faktisk god) og han vil ansette meg på grunn av erfaring og utdannelse fra tidligere, samt egnethet. Jobben er perfekt, jeg kan jobbe hjemmefra med PC når det passer meg, og lønna er det dobbelte av det NAV gir meg. Kunne ikke bedt om mer. Den eneste haken er at både jeg og han må gjøre en del for å få businessen på beina før det blir lønnsomt. Inntil da er det ikke snakk om noe lønn. Han jobber selv 50% i et annet firma. Han vet ikke at jeg går på NAV, det har jeg nemlig ikke turt å fortelle. Jeg har sagt at jeg kan jobbe frivillig inntil det blir penger i kassa (det skal etter skjema skje innen få måneder - jeg er såpass sikker at jeg ikke ønsker å diskutere tidsaspektet.)Spørsmålet mitt er: I og med at jeg nå jobber (ulønnet, frivillig og uten kontrakt - jada, jada, det er min risiko) for å ordne meg inntekt og fast, 100% stilling som vil kutte alle bånd til hersens NAV - gjør jeg noe ulovlig, noe galt? I mitt hode er det helt logisk, i det sekund jeg mottar lønn fra ham vil jeg selvsagt avvikle meldekort. Jeg forsøker ikke å lure noen, men noe sier meg at jeg ikke bør si ifra til NAV, fordi de da tror jeg er "frisk nok til å jobbe", og det er jeg jo bare nå som jeg får alt på min måte, med hjemmefrajobbing og høyde for dårlige dager. Jeg er redd de skal sette meg til å gjøre noe jeg overhodet ikke er i stand til mens jeg venter på første lønning. Jeg er jo faktisk ufør, bortsett fra i akkurat denne konteksten.Samtidig er jeg redd at hvis businessen går dårlig, har jeg ingenting å falle tilbake på. Nå er uføresøknaden på gang, og AAPen går snart ut, uansett. Denne jobben føler jeg at er min eneste sjanse til et normalt liv, men hvis jeg må satse eventuell uførestønad, blir jeg veldig redd. Jeg tror ikke NAV ville forstått noe av dette. TL;DR: Må gjøre innsats for å ordne meg inntekt som fjerner meg fra NAV, men i mellomtiden ser jeg meg nødt til å holde dette hemmelig for dem, tør ikke noe annet. Er dette galt? Mottar tross alt ikke lønn, står ikke oppført som ansatt noe sted før det blir lønnsomt, og da er det morna til NAV, uansett. Anonymkode: 2eb7f...945 Du har ikke selv funnet svaret på om du gjør noe ulovlig? Luftslott kalles forøvrig denne typen prosjekter. Anonymkode: ffc2c...e90 6
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #4 Skrevet 23. august 2018 Slik du beskriver det her syns jeg ikke det høres så veldig ulovlig ut - og man har jo lov å jobbe ved siden av ufør. Problemet er vel at på AAP skal man strengt talt føre opp "jobbtimer" uansett om man får lønn eller ikke. Jeg ble trukket i AAP fordi jeg tok naturbilder når jeg luftet hundene mine.......... Anonymkode: 8062f...144
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #5 Skrevet 23. august 2018 Slik jeg tolker dette, må jeg bare holde kjeft til NAV, da. Jeg er jo ikke på ufør enda, er foreløpig på AAP med ung ufør-tillegg. Jeg gjør dette for å slippe å bli ufør. Business-idéen kommer veldig an på meg, forresten, og den er basert på en modell som har fungert før. Jeg kan åpenbart ikke si mye om den, da hadde jeg vært teit, men jeg tror ikke jeg ville kalt den et luftslott. Samtidig tør jeg ikke satse alt på den, heller, for ting kan gå ræva, og da vil jeg ikke at NAV skal tro jeg på magisk vis har blitt frisk. Og jeg kan ikke gå ned i inntekt i mellomtiden, heller. Dette er skikkelig vanskelig. Anonymkode: 2eb7f...945
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #6 Skrevet 23. august 2018 Men! Jeg var frivillig på Røde Kors en stund, og fortalte dem dette i ettertid - da var det ingen som nevnte noe om å føre opp arbeidstimer, og jeg la ganske mange timer ned i frivillig arbeid da. Dette er jo atpåtil for å sikre meg fremtidig inntekt, så om NAV skulle bli sure kan jeg jo bare bruke dette som argument - at frivillig jobbing har gått bra før, at jeg ikke trodde jeg måtte si ifra. Anonymkode: 2eb7f...945
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #7 Skrevet 23. august 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Slik jeg tolker dette, må jeg bare holde kjeft til NAV, da. Jeg er jo ikke på ufør enda, er foreløpig på AAP med ung ufør-tillegg. Jeg gjør dette for å slippe å bli ufør. Business-idéen kommer veldig an på meg, forresten, og den er basert på en modell som har fungert før. Jeg kan åpenbart ikke si mye om den, da hadde jeg vært teit, men jeg tror ikke jeg ville kalt den et luftslott. Samtidig tør jeg ikke satse alt på den, heller, for ting kan gå ræva, og da vil jeg ikke at NAV skal tro jeg på magisk vis har blitt frisk. Og jeg kan ikke gå ned i inntekt i mellomtiden, heller. Dette er skikkelig vanskelig. Anonymkode: 2eb7f...945 I verste fall risikerer du bli anmeldt for svindel Skal sies at det er mulig du blir lurt av kompisen din Anonymkode: f5c64...45e
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #8 Skrevet 23. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I verste fall risikerer du bli anmeldt for svindel Skal sies at det er mulig du blir lurt av kompisen din Anonymkode: f5c64...45e Jeg tror ikke jeg blir lurt av ham. Det er selvsagt mulig at han er for naiv, men han er ærlig og redelig av seg. Dessuten skriver jeg som sagt ikke under på noe, så jeg er basically usynlig fram til pengene dukker opp, og lurer han seg unna da, har jeg kun tapt tid, ikke livsgrunnlag. Men hvordan skal jeg gå fram, da, du kritiske? Jeg kan ikke gå ned i inntekt, da har jeg ikke penger til å bo og leve - men hvis jeg forteller at jeg jobber frivillig for å ordne fremtidig innekt, nettopp for å slippe å bli enda en NAV4LIFE'r, da må jeg miste livsgrunnlaget mitt? Du er kritisk, men du gir ingen løsninger det går an å leve med, her. Hvis jeg skal si ifra og miste inntekt, straffes jeg jo basically for å prøve å slippe unna NAV. Skal jeg bare resignere til å bli ufør, da? Er det dét de helst vil? Anonymkode: 2eb7f...945 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #9 Skrevet 23. august 2018 Jeg hadde satset på å bli ufør og forsøkt jobbe på sikt. Helst ikke jobbet synlig før ufør var i boks, for så å jobbe, helst, under grensen som er tillat, for så å evt øke om mulig. Det er ikke vits ta sjanser når det gjelder hvordan systemet fungerer. Sikre egne økonomiske interesser og ikke gjør noe som risikerer at du kan bli anmeldt eller miste ufør. Anonymkode: f5c64...45e 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #10 Skrevet 23. august 2018 Stor forskjell på å være frivillig i Røde kors og jobbe frivillig når du vet du kommer til å få jobb og til slutt. Dette er svindel, du har arbeidsevne og burde aldri fått love til å få sende inn en søknad og uføretrygd. Du burde ta kontakt med saksbehandleren din og drøfte dette. At du i det hele tatt vurderer å gjøre dette på uærlig vis synes jeg er forkastelig. Anonymkode: ad020...990 1
applestories Skrevet 23. august 2018 #11 Skrevet 23. august 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men! Jeg var frivillig på Røde Kors en stund, og fortalte dem dette i ettertid - da var det ingen som nevnte noe om å føre opp arbeidstimer, og jeg la ganske mange timer ned i frivillig arbeid da. Dette er jo atpåtil for å sikre meg fremtidig inntekt, så om NAV skulle bli sure kan jeg jo bare bruke dette som argument - at frivillig jobbing har gått bra før, at jeg ikke trodde jeg måtte si ifra. Anonymkode: 2eb7f...945 NAV har regler for det meste. Tenk hvor fint det hadde vært om de hadde hatt en nettside der de forklarte en del av disse reglene.. Vent litt! Taadaa!! https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Meldekort+hvordan+gjor+du+det/Slik+fyller+du+ut+meldekortet+arbeidsavklaringspenger Vent! Der er mer! Sitat Du skal ikke føre opp enkelte typer ulønnet arbeid. Eksempler er: ulønnet arbeid, sosiale tjenester og besøkstjenester for eldre funksjonshemmede og eldre arbeid for humanitære organisasjoner, religiøse organisasjoner, idrettslag og liknende, for arbeid som normalt utføres av medlemmer og frivillige uten godtgjørelse Ulønnet arbeid må være avtalt med saksbehandleren din og skal være en del av aktivitetsplanen. Det siste der, det med avtale og aktivitetsplan, kom nok nå når den digitale aktivitetsplanen kom, den du selv bruker aktivt for å holde NAV oppdatert. De har nok sitt på det rene da de ga tommel opp til Røde Kors.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #12 Skrevet 23. august 2018 3 minutter siden, applestories skrev: NAV har regler for det meste. Tenk hvor fint det hadde vært om de hadde hatt en nettside der de forklarte en del av disse reglene.. Vent litt! Taadaa!! https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Meldekort+hvordan+gjor+du+det/Slik+fyller+du+ut+meldekortet+arbeidsavklaringspenger Vent! Der er mer! Det siste der, det med avtale og aktivitetsplan, kom nok nå når den digitale aktivitetsplanen kom, den du selv bruker aktivt for å holde NAV oppdatert. De har nok sitt på det rene da de ga tommel opp til Røde Kors. Okay, så, basically, jeg er nødt til å si ifra, men da er det greit? Dette er forsåvidt ikke dagpenger, men AAP. Jeg er bare så redd de skal si "jammen, da er du jo frisk". Samtidig har jeg hatt store problemer med å få kontaktet saksbehandleren min - kan jeg be om møte ved første anledning, og så jobbe frivillig inntil da, så lenge jeg er ærlig når møtet finner sted? Eller må jeg vente til møtet før jeg jobber...? For da tror jeg at jeg mister hele gig'en, hvis det tar for lang tid med NAV. Anonymkode: 2eb7f...945
applestories Skrevet 23. august 2018 #13 Skrevet 23. august 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okay, så, basically, jeg er nødt til å si ifra, men da er det greit? Dette er forsåvidt ikke dagpenger, men AAP. Jeg er bare så redd de skal si "jammen, da er du jo frisk". Samtidig har jeg hatt store problemer med å få kontaktet saksbehandleren min - kan jeg be om møte ved første anledning, og så jobbe frivillig inntil da, så lenge jeg er ærlig når møtet finner sted? Eller må jeg vente til møtet før jeg jobber...? For da tror jeg at jeg mister hele gig'en, hvis det tar for lang tid med NAV. Anonymkode: 2eb7f...945 Nødt til å si ifra og føre timer. Jeg regner med kompisen din ikke er en humanitær organisasjon.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #14 Skrevet 23. august 2018 4 minutter siden, applestories skrev: Nødt til å si ifra og føre timer. Jeg regner med kompisen din ikke er en humanitær organisasjon. Hehe. Jo, faktisk. Det er akkurat dét konseptet er. Anonymkode: 2eb7f...945
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #15 Skrevet 23. august 2018 10 minutter siden, AnonymBruker said: Okay, så, basically, jeg er nødt til å si ifra, men da er det greit? Dette er forsåvidt ikke dagpenger, men AAP. Jeg er bare så redd de skal si "jammen, da er du jo frisk". Samtidig har jeg hatt store problemer med å få kontaktet saksbehandleren min - kan jeg be om møte ved første anledning, og så jobbe frivillig inntil da, så lenge jeg er ærlig når møtet finner sted? Eller må jeg vente til møtet før jeg jobber...? For da tror jeg at jeg mister hele gig'en, hvis det tar for lang tid med NAV. Anonymkode: 2eb7f...945 For de timene du ikke får betalt? Det ville jeg undersøkt, ikke stolt på kg. Om du fører timene vil de anta du får betalt og i verste fall trekke fra AAP. Anonymkode: f5c64...45e
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #16 Skrevet 23. august 2018 5 minutter siden, applestories skrev: Nødt til å si ifra og føre timer. Jeg regner med kompisen din ikke er en humanitær organisasjon. ...Men jeg skal jo på sikt få en betalt rolle i den. Er ikke frivillig-frivillig, liksom. Og det er få ansatte foreløpig, dette er ikke en kjent bedrift. Anonymkode: 2eb7f...945
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #17 Skrevet 23. august 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okay, så, basically, jeg er nødt til å si ifra, men da er det greit? Dette er forsåvidt ikke dagpenger, men AAP. Jeg er bare så redd de skal si "jammen, da er du jo frisk". Samtidig har jeg hatt store problemer med å få kontaktet saksbehandleren min - kan jeg be om møte ved første anledning, og så jobbe frivillig inntil da, så lenge jeg er ærlig når møtet finner sted? Eller må jeg vente til møtet før jeg jobber...? For da tror jeg at jeg mister hele gig'en, hvis det tar for lang tid med NAV. Anonymkode: 2eb7f...945 Jeg kan si det til deg, før Nav gjør det, kan du jobbe frivillig så er du frisk nok til å jobbe og forsørge deg selv uten bidrag fra Nav. Hvorfor skal samfunnet betale deg AAP for at du skal jobbe gratis på et luftslott, npr du ellers kan jobbet og tjene penger selv? Anonymkode: ffc2c...e90 7
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #18 Skrevet 23. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: ...Men jeg skal jo på sikt få en betalt rolle i den. Er ikke frivillig-frivillig, liksom. Og det er få ansatte foreløpig, dette er ikke en kjent bedrift. Anonymkode: 2eb7f...945 Men, alle som satte skatten sin i vranghalsen av å lese posten min, bør vite at jeg nå har sendt melding til NAV. Jeg planlegger å spørre om den typen arbeid jeg vil utføre er greit (uten å fortelle at det på sikt kan lede til inntekt, for det vet jeg jo strengt tatt ikke enda, det kan gå jævlig dårlig - og siden jeg ikke planlegger å sjonglere to inntekter, bør det heller ikke være nødvendig å nevne det). Og sier de nei, da aner jeg ikke hva jeg gjør. Sier de ja, er det jo bare å gønne på. De bør vel si ja, dette anses jo som konstruktivt? Anonymkode: 2eb7f...945
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #19 Skrevet 23. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg kan si det til deg, før Nav gjør det, kan du jobbe frivillig så er du frisk nok til å jobbe og forsørge deg selv uten bidrag fra Nav. Hvorfor skal samfunnet betale deg AAP for at du skal jobbe gratis på et luftslott, npr du ellers kan jobbet og tjene penger selv? Anonymkode: ffc2c...e90 Hvorfor leser du ikke det jeg skriver? Jeg kan jobbe hjemmefra og når som helst, og på PC. Det er ikke det samme som å stå bak en kasse, kjøre bil, møte opp, og sånne ting som foregår i de fleste jobber. Her kan jeg gjøre omtrent det samme som jeg gjør hele dagen, uansett. Gi meg en sånn sjanse til, og jeg tar den - ellers, fuck off, og lær deg å lese før du kommenterer. Anonymkode: 2eb7f...945 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #20 Skrevet 23. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg kan si det til deg, før Nav gjør det, kan du jobbe frivillig så er du frisk nok til å jobbe og forsørge deg selv uten bidrag fra Nav. Hvorfor skal samfunnet betale deg AAP for at du skal jobbe gratis på et luftslott, npr du ellers kan jobbet og tjene penger selv? Anonymkode: ffc2c...e90 TS kan ikke jobbe i vanlig jobb, hun trenger fleksibilitet. For mange som er i TS sin situasjon finnes det ikke jobber der dette er mulig. Så alternativet hennes er å bli ufør eller satse på at den ene av 100 000 jobber som kan passe henne vil bli mulig. Vi lever ikke i en drømmeverden der alle syke får tilpasset arbeidshverdag. Den brutale sannhet er at de fleste som ikke kan jobbe fast 7-4 og møte opp på arbeidsplass vil være ubrukelige i det norske arbeidsliv. TS gjør ingenting galt her, tvert imot satser hun på å kunne komme seg ut av uførhelvete, noe som er positivt Anonymkode: f5c64...45e 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå