Gå til innhold

når folk påpeker "lavt utdannet" i spydige setninger.

Anbefalte innlegg

Skrevet

føler det blir litt det samme som å hetse uføre på en måte. er det fordi de sitter på en høy hest og tenker de har alt de skulle sagt og vet absolutt alt så mye bedre enn alle andre fordi de har høyere utd?

Anonymkode: 28502...602

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mennesker med høyere utdanning ønsker selvsagt at høyere utdanning = mer kunnskap, mer intelligent osv. At det finnes mange en million eller fem rundtom i verden uten høyere utdanning som er betydelig smartere enn dem selv er ikke så moro å tenke på.

Den type tenking gjør samme tankefeil som de aller fleste mennesker gjør. "Det jeg er og gjør betyr jeg er smart, flink og kompetent, mens mennesker som gjør x, y og z er dumme, dårlige og inkompetente"

Anonymkode: 4af01...691

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker med høyere utdanning ønsker selvsagt at høyere utdanning = mer kunnskap, mer intelligent osv. At det finnes mange en million eller fem rundtom i verden uten høyere utdanning som er betydelig smartere enn dem selv er ikke så moro å tenke på.

Den type tenking gjør samme tankefeil som de aller fleste mennesker gjør. "Det jeg er og gjør betyr jeg er smart, flink og kompetent, mens mennesker som gjør x, y og z er dumme, dårlige og inkompetente"

ja, det er noe slik. jeg kjenner mange med svært høy utdannelse, og de er stort sett jordnære og hyggelige mennesker. føler meg ikke sett ned på av dem fordi jeg har lavere skole enn dem. 

men det kommer bare til uttrykk fra enkelte og de er ganske ubehagelige. 

nå husker jeg ikke hvor jeg har dette fra, men det var faktisk noen med høy utdannelse som ville at folk med lavere utdannelse skulle få lavere lønn, fordi "de har ikke studiegjeld" og har ikke slitt på skolen liksom. virker som at de vil at det skal være mer synlig at de har gjort noe "bedre" enn andre. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

føler det blir litt det samme som å hetse uføre på en måte. er det fordi de sitter på en høy hest og tenker de har alt de skulle sagt og vet absolutt alt så mye bedre enn alle andre fordi de har høyere utd?

Jeg har 6 år på høyskole og universitet, og aldri har jeg sett ned på de som ikke har høyere utdanning. Det er mange svært kunnskapsrike mennesker uten universitetsutdannelse, og svært mange klovner med universitetsutdannelse. Allikevel vil jeg på et generelt grunnlag hevde at det er flere kunnskapsrike mennesker med universitetsutdannelse enn uten. 

For meg spiller det ingen trille om du er nedstøvet på et eller annet universitet eller om du vasker toaletter, begge er nødvendige i samfunnet, og ofte er de med lavere utdanning langt mer nyttige enn de med høyere (sett i et mer primært grunnleggende perspektiv). 

• Liker 9
Skrevet

Jeg har med tiden fått meg en relativt høy utdannelse, men bare fordi jeg var nødt til det for å få den jobben jeg ville ha.  På mange måter synes jeg utdannelse gjennom skoleverket feiler! Det pøser ut arbeidstakere som sikkert kan mye sånn rent teoretisk, men som ikke klarer å bruke kunnskapene sine i det virkelige liv.

Jeg mener selvfølgelig ikke at all utdanning er meningsløs og bortkastet, men det er vel ingen tvil om at man lærer bedre hvordan en ting skal gjøres hvis man faktisk gjør det,  enn ved å lese om det i en bok.  Lærlinge-ordningen burde tas i bruk i langt flere yrker :) 

Anonymkode: f4e6f...202

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har med tiden fått meg en relativt høy utdannelse, men bare fordi jeg var nødt til det for å få den jobben jeg ville ha.  På mange måter synes jeg utdannelse gjennom skoleverket feiler! Det pøser ut arbeidstakere som sikkert kan mye sånn rent teoretisk, men som ikke klarer å bruke kunnskapene sine i det virkelige liv.

Jeg mener selvfølgelig ikke at all utdanning er meningsløs og bortkastet, men det er vel ingen tvil om at man lærer bedre hvordan en ting skal gjøres hvis man faktisk gjør det,  enn ved å lese om det i en bok.  Lærlinge-ordningen burde tas i bruk i langt flere yrker :) 

Anonymkode: f4e6f...202

Altså det kommer helt an på faget, men uansett er teori grunnleggende. Høyere utdanning er ikke bare en fagutdannelse, det er også en dannelsesreise. 

• Liker 5
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja, det er noe slik. jeg kjenner mange med svært høy utdannelse, og de er stort sett jordnære og hyggelige mennesker. føler meg ikke sett ned på av dem fordi jeg har lavere skole enn dem. 

men det kommer bare til uttrykk fra enkelte og de er ganske ubehagelige. 

nå husker jeg ikke hvor jeg har dette fra, men det var faktisk noen med høy utdannelse som ville at folk med lavere utdannelse skulle få lavere lønn, fordi "de har ikke studiegjeld" og har ikke slitt på skolen liksom. virker som at de vil at det skal være mer synlig at de har gjort noe "bedre" enn andre. 

Men det er jo bare tullete. Disse lavtlønnede har sikkert jobbet istedenfor å få gratis cash av staten der en stor del går bort på fest og fyll.

Jeg tror mennesker som generelt har et behov for å rakke ned på andre har komplekser. Noen har også diverse psykiske lidelser. De er dom regel bitt av stolthetsbasillen, og det er jo greit, men når ydmyk stolthet går over til arroganse er det bare flaut.

De som er litt oppi årene har ikke dette behovet for å hevde seg. Det er greie blant de yngre, og det er jo fordi de har ikke god og lang erfaring så de har ikke lært seg å bli ydmyke.

Du er sikkert en dritkuuul lege med fin bil og fint hus,men hva med den dagen du ved en feil ender noens liv? Du LÆRER å bli ydmyk.

Skrevet
17 minutter siden, HalldirV2 said:

Jeg har 6 år på høyskole og universitet, og aldri har jeg sett ned på de som ikke har høyere utdanning. Det er mange svært kunnskapsrike mennesker uten universitetsutdannelse, og svært mange klovner med universitetsutdannelse. Allikevel vil jeg på et generelt grunnlag hevde at det er flere kunnskapsrike mennesker med universitetsutdannelse enn uten. 

For meg spiller det ingen trille om du er nedstøvet på et eller annet universitet eller om du vasker toaletter, begge er nødvendige i samfunnet, og ofte er de med lavere utdanning langt mer nyttige enn de med høyere (sett i et mer primært grunnleggende perspektiv). 

Men i hvor stor grad gjelder det? Spesielt i et land som Norge der alle har tilgang på en evig mengde informasjon. I land der de uutdannede ikke har tilgang til kunnskap kan jeg se at forskjellen er merkbar. Her til lands...? Hva betyr det å være kunnskapsrik? Betyr det at man må ha nyanserte meninger innenfor politikk, historie og kunst? Eller er det innafor å ha detaljkunnskap om bil, båt og snekring?

Hvor mange % er det snakk om

• Liker 3
Skrevet

Jeg gikk på universitet i fem år, tok årsstudium, bachelor, og et år med andre fag. Det jeg har lært mest av opp gjennom er ikke de timene jeg tilbragte på forelesning, men alt rundt.

At jeg som 18-åring flyttet til utlandet et år. At et halvår av studiene var på et annet kontinent. Lærte å klare meg selv. Jeg regner med de som ikke studerte har det mye på samme måten - å ha opplevd mest læring og mestring utenfor klasserommet.

Nå bor jeg riktignok på landet, det er kanskje mer aksept for å ikke ha utdanning her. De som tar utdanning flytter, men vi ser en klar trend der folk flytter tilbake når de får barn.

Selv flyttet jeg tilbake uten barn, og uten egentlig å mene det. Og jeg opplever både i by og bygd, på nett og på butikken, at utdanning er mye mindre viktig enn hva du jobber med.

Prøv å være flyktningkonsulent, attpåtil i en kommune der flyktningtjenesten ligger under NAV og du jobber med slikt også! Da skal jeg love deg at du får oppleve himlende øyne og rystende hoder! Det er ikke måte på hvor naive man er (som jobber med flyktninger) og hvor kynisk og lat (som jobber i NAV).

Heldigvis er folk her for høflige til å si slik direkte, men veggene har ører på små steder. Og noen vegger har ikke noe imot å fortelle alt de negative de har hørt.

Anonymkode: 2a762...288

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lærlinge-ordningen burde tas i bruk i langt flere yrker

Ja, det er jeg helt enig i. Det er så mange eksempler på det. Jobber med arkitekter og tekniske tegnere, de burde absolutt hatt litt praktisk kunnskap. 

Anonymkode: 858e1...5ea

• Liker 2
Skrevet

Å ha høy utdannelse gjør slett ikke et menneske bedre. Jeg setter det å være praktisk flink langt høyere enn mastergrader. 

• Liker 1
Skrevet
15 hours ago, HalldirV2 said:

Altså det kommer helt an på faget, men uansett er teori grunnleggende. Høyere utdanning er ikke bare en fagutdannelse, det er også en dannelsesreise

Jeg tror du må se litt mer på hva slike søppeldynger som Berkley for tiden pumper ut med kjønnsstudiene sine og slik :skratte: Ikke mye verken dannelse eller inteligens å spore fra mye der.

Anonymkode: 266e7...0ec

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror du må se litt mer på hva slike søppeldynger som Berkley for tiden pumper ut med kjønnsstudiene sine og slik :skratte: Ikke mye verken dannelse eller inteligens å spore fra mye der.

Anonymkode: 266e7...0ec

Eventuelt så er det du som ikke er i stand til å kjenne igjen intelligens og dannelse. 

Skrevet
6 hours ago, SVK said:

Eventuelt så er det du som ikke er i stand til å kjenne igjen intelligens og dannelse. 

Hvorfor skriver du intelligens og dannelse i samme setning? Som om de henger sammen. Tvert imot tipper jeg intelligente mennesker ofte er udannede fordi de forstår hvorfor dannethet ofte er en fasade som hindrer sannheten komme frem

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...