Gå til innhold

Bruke BSU-konto til annet enn bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er tvunget til å tømme BSU-kontoen min for å bruke på en helt nødvendig utgift. Jeg har ikke så mye på den, og er inneforstått med at jeg må betale tilbake skattefradraget. Det jeg lurer på er om skattefradraget må betales tilbake med en gang, eller kommer det som skattesmell på selvangivelsen neste år?

Og er det noen som vet om jeg også må betale tilbake rentefordeler (KLP)?

Anonymkode: ad935...54a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gjort det samme som deg for noen måneder siden. Jeg fikk da et brev i posten noen dager senere der det sto at jeg ville måtte betale tilbake skattefradraget ved neste års skatteoppgjør. Så det er ikke noe du trenger å tenke på enda! Det med KLP vet jeg dessverre ikke. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, princeofithilien skrev:

Jeg har gjort det samme som deg for noen måneder siden. Jeg fikk da et brev i posten noen dager senere der det sto at jeg ville måtte betale tilbake skattefradraget ved neste års skatteoppgjør. Så det er ikke noe du trenger å tenke på enda! Det med KLP vet jeg dessverre ikke. 

Takk skal du ha. :)

Skrevet

Det kommer som "skattesmell", så er lurt å være forberedt på. Jeg fikk ingen smell, men jeg hadde ikke veldig mye på konto heller (80k). 

Anonymkode: 17c6f...f6b

Skrevet

Det bør være en heilt spesiell grunn til å gjøre dette altså... Foruten forbrukslån og kredittkort er det helt tullete å gi fra seg rentefordelen du har og ville hatt fra BSU kontoen..

Men om du velger å gjøre dette må det betales gjennom 2018 ligningen, altså innen  mai 2019.

Anonymkode: 8c985...47c

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det bør være en heilt spesiell grunn til å gjøre dette altså... Foruten forbrukslån og kredittkort er det helt tullete å gi fra seg rentefordelen du har og ville hatt fra BSU kontoen..

Men om du velger å gjøre dette må det betales gjennom 2018 ligningen, altså innen  mai 2019.

I utgangspunktet er jeg enig med deg, men jeg er over 34 og har dessverre vanlig (elendig) sparekontorente fra og med i høst. Dermed går jeg ikke glipp av rentefordeler, men å betale tilbake rentefradraget er jo ganske surt. Hadde ikke gjort det hvis jeg hadde andre valg.

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet er jeg enig med deg, men jeg er over 34 og har dessverre vanlig (elendig) sparekontorente fra og med i høst. Dermed går jeg ikke glipp av rentefordeler, men å betale tilbake rentefradraget er jo ganske surt. Hadde ikke gjort det hvis jeg hadde andre valg.

Berre å bytte bank for BSU kontoen din det, er ikke mange bankene som har satt ned BSU renten for dei over 34: https://www.dinside.no/okonomi/flytt-pengene-over-til-en-annen-bank-med-bedre-rente/69544881

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...