Gå til innhold

Depositumløsning i kollektiv - Hva er best?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i et kollektiv med fem andre. Vi har skrevet under på en felles leiekontrakt og diskuterer hvilken depositumsordning vi skal velge. Dette er et kollektiv der det bor mange som ikke kjenner hverandre og er et ganske upersonlig kollektiv. Mye utskiftninger osv.  Ser ikke helt for meg at jeg 100% kommer til å bli boende her i eksempelvis ett år, og at jeg kommer til å flytte etter jul. Det er snakk om å opprette en felles depositumskonto. Men jeg er skeptisk til dette fordi jeg er stresset for at jeg ikke skal få depositumet tilbake før neste år. Vi har skrevet under på en kontrakt som varer i ett år, men utleier har klarert at en fint kan flytte ut før dette ved at det settes inn en ny leietaker som tar over ens egen kontrakt. 

Hva er det lureste å gjøre i dette tilfellet? 

Anonymkode: 46762...ee8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde aldri godtatt noe annet en en egen depositumskonto. 

Anonymkode: 5a040...d9d

• Liker 2
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i et kollektiv med fem andre. Vi har skrevet under på en felles leiekontrakt og diskuterer hvilken depositumsordning vi skal velge. Dette er et kollektiv der det bor mange som ikke kjenner hverandre og er et ganske upersonlig kollektiv. Mye utskiftninger osv.  Ser ikke helt for meg at jeg 100% kommer til å bli boende her i eksempelvis ett år, og at jeg kommer til å flytte etter jul. Det er snakk om å opprette en felles depositumskonto. Men jeg er skeptisk til dette fordi jeg er stresset for at jeg ikke skal få depositumet tilbake før neste år. Vi har skrevet under på en kontrakt som varer i ett år, men utleier har klarert at en fint kan flytte ut før dette ved at det settes inn en ny leietaker som tar over ens egen kontrakt. 

Hva er det lureste å gjøre i dette tilfellet? 

Anonymkode: 46762...ee8

Felles leiekontrakt og felles depositumkonto er  oe ingen med vett og forstand går inn i. Du risikerer mye ved slike løsninger. Betaler ikke en av de andre blir du juridisk ansvarlig økonomisk. 

Har du ikke foreldre du kan diskutere med så får du søke hjelp hos jusstudenter som gir gratis rådgivning.

Anonymkode: c6739...bc2

• Liker 1
Skrevet

Felles leiekontrakt? Du tuller nå? Med masse ukjente mennesker, og mye utskiftninger? Ville funnet meg et nytt sted å bo så snart som mulig. Ville tilbudt meg å opprette en egen depositumskonto for "min" del av depositumet. Normalt sett er det utleier som står for betalingen av depositumskontoen, men vet ikke om du kan kreve det her siden dere alle har skrevet under på leiekontrakten sammen.

Håper virkelig ikke leiekontrakten din innebærer at du kan bli ansvarlig dersom noen andre i kollektivet ikke betaler leie?

Anonymkode: a036c...3a6

Skrevet

Til tross for at slike felles kontrakter bare blir mer og mer vanlig, er det alt annet enn smart å skriver under på en. Prøv å unngå det i fremtiden. Når du nå likevel har gjort det bør du i alle fall sørge for en egen depositumkonto, selv om det muligens er tvilsomt at utleier går med på det? 

Anonymkode: 67e9b...a16

Skrevet

Høres ganske forferdelig ut. Er det snakk om mye penger?

Anonymkode: 7aac1...782

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...