AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #1 Skrevet 23. august 2018 Beklager "skrikende" tittel.... Jeg har startet på master innenfor økonomiske emner, og det første som slår meg er hvor utrolig stort pensum er sammenlignet med bachelor. Jeg kan virkelig ikke forstå hvordan jeg skal komme meg gjennom dette. Jeg er helt målløs over hvor mye som skal leses og forstås! Er det slik for alle? Lurer på om jeg nå faktisk må jobbe 10 timer med skole hver dag for å lære alt man skal. Ønsker her tips og råd/refleksjoner fra andre som har vært gjennom det samme. Wow, sier jeg bare... Mvh Målløs og sjokkert student Anonymkode: 2b401...ee6
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #2 Skrevet 23. august 2018 Det kan føles mye, og uoverkommelig, ut nå i begynnelsen, men det er ikke det altså. Følg med i forelesninger, gjør notater, og les jevnt over semesteret så går det helt fint. Jeg er selv akkurat ferdig med mastergrad, og var sjokkert over hvor greit ting gikk når du først ble vant til det! Anonymkode: 14549...e2c 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #3 Skrevet 23. august 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan føles mye, og uoverkommelig, ut nå i begynnelsen, men det er ikke det altså. Følg med i forelesninger, gjør notater, og les jevnt over semesteret så går det helt fint. Jeg er selv akkurat ferdig med mastergrad, og var sjokkert over hvor greit ting gikk når du først ble vant til det! Anonymkode: 14549...e2c Motiverende å høre! Jeg ser positivt (utfordringer er gøy) på alt som skal gjøres, men jeg er totalt sjokkert over 1) hvor mye pensum man skal innom, 2) hvor fort man hopper videre til neste kapittel, 3) hvordan man skal "forstå" alt. Anonymkode: 2b401...ee6
solmåneogstjerner Skrevet 23. august 2018 #4 Skrevet 23. august 2018 Jeg tok også master i økonomi. Synes ikke det var noe 'verre' enn bachelor. Bortsett fra kanskje masteroppgaven da. Og til og med den var ikke så ille. Var nok bare at jeg hele tiden tenkte at det var så vanskelig. Enkelte emner var vanskelig på bachelor og enkelte var enkle. Samme var det på master. Jeg kunne glatt gjort det igjen nå. Lykke til, ikke psyk deg selv ned nå. Men et tips: få tak i gamle eksamensoppgaver og se hva de forventer. Før du begynner å lese ordentlig. Da vet du litt mer om hva som er viktig å få med seg, og hva de forventer.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #5 Skrevet 23. august 2018 Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev: Jeg tok også master i økonomi. Synes ikke det var noe 'verre' enn bachelor. Bortsett fra kanskje masteroppgaven da. Og til og med den var ikke så ille. Var nok bare at jeg hele tiden tenkte at det var så vanskelig. Enkelte emner var vanskelig på bachelor og enkelte var enkle. Samme var det på master. Jeg kunne glatt gjort det igjen nå. Lykke til, ikke psyk deg selv ned nå. Men et tips: få tak i gamle eksamensoppgaver og se hva de forventer. Før du begynner å lese ordentlig. Da vet du litt mer om hva som er viktig å få med seg, og hva de forventer. Masse gode råd! Takk, det skal jeg gjøre. Anonymkode: 2b401...ee6 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #6 Skrevet 23. august 2018 Jeg syns også det var en stor overgang. Jobbet i tre år etter jeg var ferdig på bachelor til jeg begynte på master i økonomi. Tok master på deltid så jeg jobbet 100% i tillegg, så det har så klart innvirkning på hvordan det føles. Men allikevel, krav til oppmøte, arbeidskrav, pensummengde og generelt det meste var mer enn bachelor. Karakternivået mitt har også gått ned selv om innsatsen er stor. Det oppleves sikkert individuelt, men jeg er enig med deg i at det er en stor overgang. Vi var første kull på mitt studie, derav ingen gamle eksamensoppgaver eller noe annet å sammenligne seg med. Gå på forelesninger, prøv å les pensum på en god måte, samarbeid med andre i kullet og ikke gi opp Anonymkode: 57a2a...8d5
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #7 Skrevet 23. august 2018 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns også det var en stor overgang. Jobbet i tre år etter jeg var ferdig på bachelor til jeg begynte på master i økonomi. Tok master på deltid så jeg jobbet 100% i tillegg, så det har så klart innvirkning på hvordan det føles. Men allikevel, krav til oppmøte, arbeidskrav, pensummengde og generelt det meste var mer enn bachelor. Karakternivået mitt har også gått ned selv om innsatsen er stor. Det oppleves sikkert individuelt, men jeg er enig med deg i at det er en stor overgang. Vi var første kull på mitt studie, derav ingen gamle eksamensoppgaver eller noe annet å sammenligne seg med. Gå på forelesninger, prøv å les pensum på en god måte, samarbeid med andre i kullet og ikke gi opp Anonymkode: 57a2a...8d5 Fornuftig! Anonymkode: 2b401...ee6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå