Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei . 

Jeg lurer på om det er flere enn meg som er sånn.

Jeg er tunghørt. I den grad viss jeg ikke har på meg høreapperater hører jeg veldig lite.  Jeg jobber 100 % i et yrke som det er mye info og lyd i. Jeg klarer meg relativt bra. Blir sliten og får migrene men ikke så ofte. 

Men det som irriterer meg er folk.  Jeg leser på lepper og leser kroppsspråk mye. Gjør det samtidig som jeg snakker med de. Og jeg merker at hos mange stemmer ikke det de sier meg hva de viser. 

Ei som virker kjempe koselig med ord . Så jeg snakke dritt og nedvuderte en anden på en negativ måte. Mere som psykisk mobbing . Utfrysing. Hun er sånn mot meg pga jeg sa fra at jeg ikke er dum og trenger ikke sees ned på pga handikap.  Nå ser jeg hun og en anden står og visker og kaster blikk  mot meg.  

Kan være jeg overtenker men synet mitt og det å lese folk har overtatt litt før hørsel.  

Jeg vet jeg syter litt nå. Men er ikke så lett å ha en skult handikapp i verden.

Anonymkode: d525b...b3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det på akkurat samme måte som deg - bare omvendt. Jeg ser dårlig og bruker derfor ørene i stor grad til å tolke folk og situasjoner.

Tolking av kommunikasjon vil aldri være perfekt. Å motta et budskap, bearbeide det, forstå det og reagere på det er noe vi gjør omtrent hele tiden. E-mail, telefon, gestikulering, dialog, osv. Når et budskap blir sendt og mottatt så vil det alltid være noe som skaper støy. F.eks det å ikke kunne konvertere tonefall til en e-mail, ikke kunne lese ansiktsuttrykk over telefon, osv. For å få den beste og tilnærmet mest riktige forståelsen av hva noen ønsker å kommunisere så er man avhengig av totalbildet.

"Problemet" slik jeg ser det er at vi som ikke kan bruke alle sansene våre får rett og slett mindre informasjon å basere oss på når vi tolker andre. Da er det naturlig at vi tillegger de andre sansene mer betydning. Utfordringen er å ha en god balanse mellom at vi bruker mer av en av sansene våre, og at vi bruker for mye av den.

Jeg kan f.eks ikke lese ansiktsuttrykk og kroppspråk. Derfor er det naturlig for meg å legge mye av tolkningen på lyd. Stemningen i stemma til den andre, hvilke ord og uttrykk som blir brukt, inotnasjon osv. Men noen ganger bommer jeg akkurat litt på tolkningen, nettopp fordi jeg "mangler" informasjon (som da ansiktsuttrykk og gestikulering).

Så det du oppfatter som misforhold mellom hva som blir sagt og hvordan de ter seg kan både stemme, men det kan også være at du misforstår nettopp fordi du mangler noen deler for å få det fulle bildet.

Anonymkode: ca98b...881

Skrevet

Jeg er i ferd med å bli døv og øver derfor på å lese kroppsspråk og munnavlesning. Stort sett så "leser" jeg riktig, men enkelt har mindre kroppsspråk enn andre og enkelte prater dialekter der de ikke bruker munnen så tydelig. Så jeg tror kanskje man kan misforstå litt og muligens overtolke en smule. Merker at jeg er mye mer anspent rundt mennesker nå i forhold til når jeg hørte normalt, jeg er rett og slett litt mer på vakt for at jeg er redd for å misforstå og dermed overtolker jeg de i rundt meg oftere enn før. 

Anonymkode: eeb91...2ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...