Rotemor Skrevet 23. august 2018 #41 Del Skrevet 23. august 2018 Reiseforsikring skal vel dekke dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 23. august 2018 #42 Del Skrevet 23. august 2018 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Et dumt spørsmål: Dere som går til NAV for å dekket briller til barn, går dere på sosialtrygd eller lignende? Vanlige mennesker går vel ikke til NAV for å få dekket slik? Anonymkode: e2b71...343 Jo, det er en del av velferdstilbudet vårt. Eksempelvis så er barn under 12 gratis hos legen uavhengig om familien får økonomisk støtte eller ikke..... Men du tror kanskje at Nav er et sosialkontor? Endret 23. august 2018 av Rotemor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #43 Del Skrevet 24. august 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Kødder du? Jo mitt barn er ferdig og har fått nornalt syn, er i dag 16 år og var ferdig behandlet som 14, dette tror jeg øyelegen vet bedre enn deg. Og nei, jeg måtte betale og få refundert da butikken ikke hadde avtale med nav. At noen butikker gjlr avtale med Nav, betyr ikke alle gjør det, eller at de i heletatt må gjøre det. Anonymkode: ae0e9...4b3 Javel. Øyelegen her sa synet endres hele livet. Hvorfor tror du mange må ha briller når vi eldes?! Øyelegen vår ville ikke laserbehandle de under 18 nettopp pga synsendringer. Og som skrevet under her av flere så er det en rettighet barn med nedsatt syn/skjeling har. Har da selv brillebarn og er på synstest 1 gang pr år. Og det er en rettighet ALLE barn har med nav. Brillebutikker bestemmer ikke det selv, men nav. Mitt barn var 6 mnd første gang hos øyelege. Er også operert for skjeling så jo jeg har litt peiling her. For 14 år siden la vi ut summen selv, men aldri 7-8000 kr. De 8 siste årene fikser brillebutikken alt og vi betaler kun en lav egenandel. De har rett til nye briller 1 gang pr år og reperasjon hvis de er ødelagte. Har nettopp bestilt nytt brilleglass til ene min pga stygg ripe midt i synsfeltet. Summen ble 1700 kr, men vi betaler ingenting. 2 Brilleglass koster ca 3000 kr. Innfatning har priser fra 300 og oppover, nav dekker 450 og brilleglass om de har rett på det. Barn som ikke skjeler eller har kraftig nedsatt syn får nok ikke dekket nei. Anonymkode: d4030...2a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #44 Del Skrevet 24. august 2018 7 timer siden, Rotemor skrev: Jo, det er en del av velferdstilbudet vårt. Eksempelvis så er barn under 12 gratis hos legen uavhengig om familien får økonomisk støtte eller ikke..... Men du tror kanskje at Nav er et sosialkontor? Barn under 16 😉 Anonymkode: d4030...2a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 24. august 2018 #45 Del Skrevet 24. august 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Barn under 16 😉 Anonymkode: d4030...2a7 Takk. Jeg trodde faktisk det var 12! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #46 Del Skrevet 24. august 2018 10 timer siden, Rotemor skrev: Jo, det er en del av velferdstilbudet vårt. Eksempelvis så er barn under 12 gratis hos legen uavhengig om familien får økonomisk støtte eller ikke..... Men du tror kanskje at Nav er et sosialkontor? Dette er jo sikkert folk som kun går til private leger, fordi de er redd for å oppfattes som fattige når de betaler kun enegenandel til legen sin, og som ikke søker om penger i svangerskapspermisjonen, fordi de vil demonstrere at de klarer seg selv. Anonymkode: 56f7e...76a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #47 Del Skrevet 24. august 2018 15 timer siden, Krystallglass skrev: Her var det jammen mye dumt i en tråd:p Hvis du er under 18 år kan du få dekket korreksjon hvis du har følgende: anisometropi (forskjellig optisk brytning i øynene) med 2 1/2 dioptrier eller mer astigmatisme (forskjellig brytning i øyets forskjellige optiske meridianer) med 2 1/2 dioptrier eller mer, eller strabisme (skjeling) Dette er ingen avtale butikkene har med NAV, det er en rettighet barnet har. Og som alt annet med NAV så må dette søkes om. Søknadsskjema inneholder fremsiden, hva søknaden gjelder, og et felt hvor enten optiker eller øyelege dokumenterer at barnet har rett på dekning av brillene. Herunder er det også en mulighet at optiker kan skrive: pga ødelagt brille! Ergo, hvis du har fått dekket briller av NAV, (noe du har fått ettersom du fikk tilbake penger fra nav), som så er blitt ødelagt, så kan optikeren dokumenter i samme søknadsskjema som første gang, at det gjelder ødelagt brille, og vips! så får du samme brille! Det er også ulik praksis i butikker og kjeder om det faktureres rett til nav, eller om du legger ut selv. Om de fakturerer rett til nav, som vi gjør hos oss, så er dette en ekstra service 😉 At brilleglassene kommer på 6-7000 kr, så er det snakk om enten progressive glass, eller at det er snakk om så høye styrker at hvis man ikke betaler for tynnere glass, så vil barnet ha colabunn glass i brillene. Men igjen: NAV vil dekke glass, og innfatning opptil 465,- dermed hvis du handler hos Specsavers så vil du få 2 for 1, men da dekker NAV kun erstatning for den ene, kalt hovedbrillen. Så til TS: ta med brillen tilbake til butikken du handlet i, si at brillen er ødelagt, og du må ha ny. Og da er det opp til praksis i butikken om du må legge ut selv, eller om de fakturerer rett til NAV, men uansett så vil NAV dekke dette, så sant barnet fremdeles faller under kriteriene for å få det dekket. Når de skal dekke ødelagt brille, så vil jo barnet få samme type glass som den som er ødelagt, det vil jo ikke dekke en evt ny synstest og dens resultater. Mvh Ansatt i en Specsavers butikk. Endelig en som kunne forklare ordentlig og rette opp i alle misforståelsene her Jeg har selv en gutt som er langsynt og skjeler, og jeg holdt på å få spasmer av alle feilene og misoppfatningene som ble delt i denne tråden Godt at du kom, så folk kan få en fasit på hva som er korrekt! Anonymkode: c5130...57f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #48 Del Skrevet 24. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Javel. Øyelegen her sa synet endres hele livet. Hvorfor tror du mange må ha briller når vi eldes?! Øyelegen vår ville ikke laserbehandle de under 18 nettopp pga synsendringer. Og som skrevet under her av flere så er det en rettighet barn med nedsatt syn/skjeling har. Har da selv brillebarn og er på synstest 1 gang pr år. Og det er en rettighet ALLE barn har med nav. Brillebutikker bestemmer ikke det selv, men nav. Mitt barn var 6 mnd første gang hos øyelege. Er også operert for skjeling så jo jeg har litt peiling her. For 14 år siden la vi ut summen selv, men aldri 7-8000 kr. De 8 siste årene fikser brillebutikken alt og vi betaler kun en lav egenandel. De har rett til nye briller 1 gang pr år og reperasjon hvis de er ødelagte. Har nettopp bestilt nytt brilleglass til ene min pga stygg ripe midt i synsfeltet. Summen ble 1700 kr, men vi betaler ingenting. 2 Brilleglass koster ca 3000 kr. Innfatning har priser fra 300 og oppover, nav dekker 450 og brilleglass om de har rett på det. Barn som ikke skjeler eller har kraftig nedsatt syn får nok ikke dekket nei. Anonymkode: d4030...2a7 Jeg vet synet forandrer seg, derfor ble også synet il mitt barn bra, dette med behandlinger fra 2 år til14 år, synet pleier å stabilisere seg mellom når barn er mellom 10 og 12. Alt dette kan jeg godt, da jeg jo har hatt barn med strabisme og -11.5 på ene øyet, som 14 åring er synet nå -.015 og briller var ikke lengre nødvendig. Pøver 1 gang til. Øyeleger setter diagnose, som gir rett på dekking av briler ved synsfeil hos barn. Brillebutikker selger briller, brillebutikken må ikke ha en avtale med Nav, det vil si man da må legge ut for brillene selv og få igjen pengene på nav. At din brillebutikk har avtale med Nav er altså ikke noe Nav eller øyelegen bestemmer, men butikken selv. Den butikken jeg brukte hadde ikke avtale med nav, derfor betalte jeg brillene og fikk igjen av nav. Glassene mitt barn måtte ha kostet 6000kr, dette vil så klart være forskjellig etter styrke, hvilken synsfeil brillene skal fikse mm., dette dekkes jo av nav og har derfor ingen betydning for foreldrene økonomisk. Innfattnningen valgte mitt barn selv og de kostet et par tusen, av dette dekket nav 400, resten fra egen lomme. Din opplevelse er faktisk ikke fakta. Absolutt ingen andre enn innhaver av butikker bestemmer om de skal ha en avtale med nav. Anonymkode: ae0e9...4b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #49 Del Skrevet 24. august 2018 Tusen takk @Krystallglass . Men det går tydligvis ikke inn hos alle. Anonymkode: ae0e9...4b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #50 Del Skrevet 24. august 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor iall verdens navn kjøper du briller til et barn til 7-8000kr?? Her har du feilet på flere plasser. Så her er det bare å kjøpe nye briller. Dette er noe skolen ikke dekker, og noe alle foreldre skulle vite. Note til neste gang: Ikke la guttungen gå med så dyre briller. Sørg for å ha en buffer stående. Du har ikke 7-8000 til briller "rett etter ferien" . Da har du i prinsippet ikke råd til å ha barn. Hva om vaskemaskinen og komfyren ryker samtidig i morgen? Hva gjør du da? Folk altså! Du får briller til 200kr pr par på f.eks specsavers... Anonymkode: 849da...6e6 Det er ikke alle som kan bruke billige briller. Et av mine barn hadde en synsfeil som krevde briller, men som ikke oppfylte NAV sine krav til briller. Fordi hun bare hadde dårlig syn på et øye måtte hun ha ekstra tynne glass slik at øynene så symetriske ut. Disse kostet 1500 kroner pr glass. Satt inn i en innfatning til 1000 kroner ble det 4000 kroner. Nå er hun eldre og har gått over til å bruke linser på det øyet hun har dårlig syn, det var veldig mye rimeligere. Et alternativ som min 9 åring bruker er nattlinser/drømmelinser. De funker kun for de som er nærsynte. Hun bruker harde linser på natta og tar dem ut om morgenen, da har de justert øynene slik at hun ser bra resten av dagen. De koster ca. 6000 kroner første året og 4000 kroner året påfølgende år. Må være forsiktig med linsene, men man slipper å være redd for briller som skal knuses under fysisk aktivitet. Anonymkode: 98a95...f08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #51 Del Skrevet 24. august 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er ikke alle som kan bruke billige briller. Et av mine barn hadde en synsfeil som krevde briller, men som ikke oppfylte NAV sine krav til briller. Fordi hun bare hadde dårlig syn på et øye måtte hun ha ekstra tynne glass slik at øynene så symetriske ut. Disse kostet 1500 kroner pr glass. Satt inn i en innfatning til 1000 kroner ble det 4000 kroner. Nå er hun eldre og har gått over til å bruke linser på det øyet hun har dårlig syn, det var veldig mye rimeligere. Et alternativ som min 9 åring bruker er nattlinser/drømmelinser. De funker kun for de som er nærsynte. Hun bruker harde linser på natta og tar dem ut om morgenen, da har de justert øynene slik at hun ser bra resten av dagen. De koster ca. 6000 kroner første året og 4000 kroner året påfølgende år. Må være forsiktig med linsene, men man slipper å være redd for briller som skal knuses under fysisk aktivitet. Anonymkode: 98a95...f08 Glemte å si at hovedgrunnen til at vi valgte drømmelinser var at det bremset utviklignen av nærsynhet slik at barnet blir mindre nærsynt som voksne enn det ville blitt etter brillebruk. Anonymkode: 98a95...f08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #52 Del Skrevet 24. august 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Her tar du kontakt med andre i kommunen enn klassekontakten. Uansett inboforsikring dekker ikke noe som skjer utenfor huset, det burde du forstå av ordet innbo? Reiseforsikringsdekning er helt avhengig av hvilken reiseforsikringmog hvilken dekning du har. Ingen bør bruke så mye penger på ferie at de ikke har økonomi til å erstatte barns briller, eller at vaskemaskinen ryker. Anonymkode: 4d68f...f40 Innboforsikring dekker faktisk endel utenfor huset, så være lurt å sjekke den ut. Er vel egenandel på 4000,- som er vanlig. Reiseforsikring gjelder ikke på skole, jobb og barnehage. Anonymkode: 5896f...678 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 #53 Del Skrevet 24. august 2018 12 hours ago, Rotemor said: Jo, det er en del av velferdstilbudet vårt. Eksempelvis så er barn under 12 gratis hos legen uavhengig om familien får økonomisk støtte eller ikke..... Men du tror kanskje at Nav er et sosialkontor? Ja, jeg tror vel at Nav er et sosialkontor. Jeg har vel aldri søkt eller fått noe penger derfra. Anonymkode: e2b71...343 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 24. august 2018 #54 Del Skrevet 24. august 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg tror vel at Nav er et sosialkontor. Jeg har vel aldri søkt eller fått noe penger derfra. Anonymkode: e2b71...343 «Du» fikk barnetrygd de første 18 årene av ditt liv. Du vil få alderspensjon derfra. I tillegg vil du kunne få fødselspenger og sykepenger som et minimum gjennom livet 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå