Gå til innhold

Poden har fått ødelagt briller på skolen, og skolen har ikke forsikring på slikt...

Solstråla74

Anbefalte innlegg

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt barn er ferdig behandlet. Og jeg har skrevet flere ganger at glassene har jeg betalt og fått tilbake fra Nav. Innfattningene derimot har Nav kun dekket kr 400 og alt over det går fra egen lomme. og ja, vi fikk 1 par briller hvert eneste år i 10 år.Men jeg måtte betale brillebutikken fra egen lomme, sende kvitteringer til Nav, hvor de igjen betalte meg tilbake. Har skrevet akkurat det samme flere ganger, så ser ikke helt hvordan det kan bli uklart?

Anonymkode: ae0e9...4b3

Rart de gjør forskjellig da. De 8 siste årene har vi kun bet en lav egenandel. Resten tok butikken seg av. De sendte selv alt til nav. Barn har rett på briller frem til de er 18 år. Heter ikke ferdig behandlet. Synet endrer seg helt til de er 18 år. Så bruk den gamle brilleseddelen da og snakk med butikken. Er det mindre enn 1 år siden så vil nok ikke nav bet nei. Men hør med butikken hvertfall.

Anonymkode: d4030...2a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gutten vår har fått ødelagt briller flere ganger, og vi har alltid fått reparert den gratis (gitt at det er hovedbrillen). Regningen går direkte til nav. 

Anonymkode: 8c835...40e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Rart de gjør forskjellig da. De 8 siste årene har vi kun bet en lav egenandel. Resten tok butikken seg av. De sendte selv alt til nav. Barn har rett på briller frem til de er 18 år. Heter ikke ferdig behandlet. Synet endrer seg helt til de er 18 år. Så bruk den gamle brilleseddelen da og snakk med butikken. Er det mindre enn 1 år siden så vil nok ikke nav bet nei. Men hør med butikken hvertfall.

Synet endrer seg hele livet. 

Anonymkode: 99606...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synet endrer seg hele livet. 

Anonymkode: 99606...462

Ja. Men en får bare dekket opp til 18 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et dumt spørsmål: Dere som går til NAV for å dekket briller til barn, går dere på sosialtrygd eller lignende? Vanlige mennesker går vel ikke til NAV for å få dekket slik?

Anonymkode: e2b71...343

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kødder du? Jo mitt barn er ferdig og har fått nornalt syn, er i dag 16 år og var ferdig behandlet som 14, dette tror jeg øyelegen vet bedre enn deg. Og nei, jeg måtte betale og få refundert da butikken ikke hadde avtale med nav. At noen butikker gjlr avtale med Nav, betyr ikke alle gjør det, eller at de i heletatt må gjøre det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et dumt spørsmål: Dere som går til NAV for å dekket briller til barn, går dere på sosialtrygd eller lignende? Vanlige mennesker går vel ikke til NAV for å få dekket slik?

Dette er noe som skjer automatisk når barn har så store synsproblemer at de må ha korrigerende briller. Øyelegen skriver at det er nødvendig også dekker nav glassene og opptil 400 kr av innfatningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kødder du? Jo mitt barn er ferdig og har fått nornalt syn, er i dag 16 år og var ferdig behandlet som 14, dette tror jeg øyelegen vet bedre enn deg. Og nei, jeg måtte betale og få refundert da butikken ikke hadde avtale med nav. At noen butikker gjlr avtale med Nav, betyr ikke alle gjør det, eller at de i heletatt må gjøre det. 

Det er ikke butikken som avgjør dette, men øyelegen. Om synet er så dårlig at barnet må ha briller så får man dekket glassene. Alle optikere har refusjon med nav når det gjelder barn. 

Anonymkode: a2da3...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn med strabisme og andre "alvolige" synsfeil har rett på å få dette dekket gjennom nav. Dette gjelder alle, ikke kun fattige eller stønafsmottakere. Behandlinger for barn er gratis, briller er en behandling. De må ofte da ha nye briller hele tiden fordi synet blir bedre og bedre. Derfor 1 par briller hvert år som nav dekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn er ferdig behandlet. Og jeg har skrevet flere ganger at glassene har jeg betalt og fått tilbake fra Nav. Innfattningene derimot har Nav kun dekket kr 400 og alt over det går fra egen lomme. og ja, vi fikk 1 par briller hvert eneste år i 10 år.Men jeg måtte betale brillebutikken fra egen lomme, sende kvitteringer til Nav, hvor de igjen betalte meg tilbake. Har skrevet akkurat det samme flere ganger, så ser ikke helt hvordan det kan bli uklart?

"Alle" må legge ut selv og søke om å få dekning både når det gjelder briller og en rekke andre ting Nav dekker etter søknad. Hvilken relevans har dette for trådens tema/tittel? 

Om skolen dekker briller eller ikke når skaden har skjedd på skolen? 

Anonymkode: 4d68f...f40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Felixa said:

Dette er noe som skjer automatisk når barn har så store synsproblemer at de må ha korrigerende briller. Øyelegen skriver at det er nødvendig også dekker nav glassene og opptil 400 kr av innfatningen. 

Aldri hørt om før. Vår sønn har -5 og vi har betalt alt selv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke butikken som avgjør dette, men øyelegen. Om synet er så dårlig at barnet må ha briller så får man dekket glassene. Alle optikere har refusjon med nav når det gjelder barn. 

Nei. Det har ikke alle butikker. Øyelegen bestemmer ikke om butikkene skal ha refusjonsavtale med nav, øyelege gir diagnose slik man har rett på refusjon av utgifter til brilleglass. Stor forskjell. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig rart ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Det har ikke alle butikker. Øyelegen bestemmer ikke om butikkene skal ha refusjonsavtale med nav, øyelege gir diagnose slik man har rett på refusjon av utgifter til brilleglass. Stor forskjell. 

Og hvilken optiker har ikke refusjon av barnebriller? Alle de store kjedene ihvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nav.no/no/Person/Hjelpemidler/Hva+har+du+vansker+med/briller-til-barn-og-ungdom-under-18-år--384152

sjekk om det gjelder din barns synsfil. Kontakt øyelegen for å få skriv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er briller som nav har dekket, så får du også fikset innfatningen uten at det koster noe som helst. Vi har byttet ut innfatning 2 eller 3 ganger og fikset den flere. Er aldri noe problem. 

Kommer vel an på hvilken innfatning man kjøper? Jeg fikk beskjed om at *denne* innfatningen er det gratis reparasjoner på, mens *denne* innfatningen må du betale reparasjon og reservedeler selv.

Kommer an på butikken tror jeg. Noen steder må du ordne alt selv. Legge ut, for så å få penger tilbake av nav etter å selv ha sendt inn søknaden. Andre steder så sender de søknaden for deg og man betaler bare overskytende, altså det innfatningen koster over 400 kr.

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det går automatisk.

Anonymkode: c9ec1...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvilken optiker har ikke refusjon av barnebriller? Alle de store kjedene ihvertfall. 

Vi brukte Specsavers i en liten by, men hver butikk har faktisk egne eiere. Der hadde de aldri hørt om en slik avtale. Og for meg er det samme søren, da jeg jo fikk igjen pengene få uker etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, det går automatisk.

Anonymkode: c9ec1...10f

Jeg kan definitivt si at det ikke går automatisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har masse penger men barnet mitt får dekt 1 hovedbrille + 1 billigere ekstrabrille hvert år. Barnet er langsynt med skjeling. 

Anonymkode: 8c835...40e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jammen mye dumt i en tråd:p

Hvis du er under 18 år kan du få dekket korreksjon hvis du har følgende:

• anisometropi (forskjellig optisk brytning i øynene) med 2 1/2 dioptrier eller mer
  • astigmatisme (forskjellig brytning i øyets forskjellige optiske meridianer) med 2 1/2 dioptrier eller mer, eller
  • strabisme (skjeling)

Dette er ingen avtale butikkene har med NAV, det er en rettighet barnet har. Og som alt annet med NAV så må dette søkes om. Søknadsskjema inneholder fremsiden, hva søknaden gjelder, og et felt hvor enten optiker eller øyelege dokumenterer at barnet har rett på dekning av brillene. Herunder er det også en mulighet at optiker kan skrive: pga ødelagt brille! Ergo, hvis du har fått dekket briller av NAV, (noe du har fått ettersom du fikk tilbake penger fra nav), som så er blitt ødelagt, så kan optikeren dokumenter i samme søknadsskjema som første gang, at det gjelder ødelagt brille, og vips! så får du samme brille! 

Det er også ulik praksis i butikker og kjeder om det faktureres rett til nav, eller om du legger ut selv. Om de fakturerer rett til nav, som vi gjør hos oss, så er dette en ekstra service 😉 

At brilleglassene kommer på 6-7000 kr, så er det snakk om enten progressive glass, eller at det er snakk om så høye styrker at hvis man ikke betaler for tynnere glass, så vil barnet ha colabunn glass i brillene. Men igjen: NAV vil dekke glass, og innfatning opptil 465,-  dermed hvis du handler hos Specsavers så vil du få 2 for 1, men da dekker NAV kun erstatning for den ene, kalt hovedbrillen. 

Så til TS: ta med brillen tilbake til butikken du handlet i, si at brillen er ødelagt, og du må ha ny. Og da er det opp til praksis i butikken om du må legge ut selv, eller om de fakturerer rett til NAV, men uansett så vil NAV dekke dette, så sant barnet fremdeles faller under kriteriene for å få det dekket. Når de skal dekke ødelagt brille, så vil jo barnet få samme type glass som den som er ødelagt, det vil jo ikke dekke en evt ny synstest og dens resultater. 

Mvh

Ansatt i en Specsavers butikk.

Endret av Krystallglass
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...