Gå til innhold

Poden har fått ødelagt briller på skolen, og skolen har ikke forsikring på slikt...

Solstråla74

Anbefalte innlegg

Sønnen min kom hjem fra skolen forleden og hadde knust brillene sine i gymtimen. Jeg kontakter klassekontakten som kan fortelle at skolen ikke har forsikring på slikt, og jeg må ta i bruk min egen forsikring, evt kjøpe nye til han. Hvilken forsikring dekker slikt. Slik jeg forstår det dekker ikke reiseforsikringen min briller. Kan jeg da bruke innboforsikringen på dette? Har jo ikke 7-8 tusen kroner nå rett etter ferien å bruke på noe jeg mener bør bli dekket av skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan mener du at skolen ha ansvar? Så..hvis utifra det du mener, når skoene til barnet får hull på grunn av lek ute, da har skolen ansvar for å erstatte?  Dette er noe DU burde ha tenkt på når du kjøpte så dyre briller- alle butikkene har selvfølgelig bra forsikring som dekker skader og om folk mister brillene sine.  Dette er absolutt ingenting skolen burde ha ansvar for. 

Anonymkode: 6d29c...e46

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt dyre briller! Får du ikke nye til maks 1000 kroner på de fleste optikerbutikker? 
Da jeg var på ungdomsskolen hendte det ofte at jeg fikk en ball i hodet på gymen, slik at brillene ble ødelagt, men det falt meg ikke inn at det skulle være noens ansvar.

Anonymkode: 615ab...b4e

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Har ikke egenrlign noe godt svar på det du spør om, men jeg er uenig med deg i at dette burde dekkes av skolen. Det er jo sånt som skjer, og kunne like gjerne skjedd hjemme. Så lenge det var et uhell og ikke skolen gjorde noe uaktsomt som førte til ødeleggelsen tenker jeg at det er sånt man må regne med. At et barn er uheldig og ødelegger tingene sine på skolen kan da ikke være skolens ansvar... Er det vanlig andre steder?

Når det er sagt - kjipt at de ble ødelagt. Kanskje man kan han en «brilleforsikring» på samme måte som man kan ha forsikring på mobilen? 

Anonymkode: f8cd5...f9c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk med forsikringsselskapet ditt - ingen her vet hvilken forsikring du har eller hva den dekker.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får jo barn med store synsproblemer dekket satsen for glass og litt av innfattningen av NAV, så briller bør da ikke koste stort. Her betalte jeg med kredittkortet og overførte tilbake når nav sendte penger for kostnaden.

Reiseforsikringen skal forøvrig dekke slike ting. Min gjør i såfall det.

Anonymkode: ae0e9...4b3

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor iall verdens navn kjøper du briller til et barn til 7-8000kr?? Her har du feilet på flere plasser.  Så her er det bare å kjøpe nye briller. Dette er noe skolen ikke dekker, og noe alle foreldre skulle vite.

Note til neste gang:

Ikke la guttungen gå med så dyre briller. Sørg for å ha en buffer stående. Du har ikke 7-8000 til briller "rett etter ferien" . Da har du i prinsippet ikke råd til å ha barn. Hva om vaskemaskinen og komfyren ryker samtidig i morgen? Hva gjør du da? 

Folk altså! Du får briller til 200kr pr par på f.eks specsavers...

Anonymkode: 849da...6e6

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor iall verdens navn kjøper du briller til et barn til 7-8000kr?? Her har du feilet på flere plasser.  Så her er det bare å kjøpe nye briller. Dette er noe skolen ikke dekker, og noe alle foreldre skulle vite.

Note til neste gang:

Ikke la guttungen gå med så dyre briller. Sørg for å ha en buffer stående. Du har ikke 7-8000 til briller "rett etter ferien" . Da har du i prinsippet ikke råd til å ha barn. Hva om vaskemaskinen og komfyren ryker samtidig i morgen? Hva gjør du da? 

Folk altså! Du får briller til 200kr pr par på f.eks specsavers...

Anonymkode: 849da...6e6

Det tar seg godt betalt for glassene til barnebriller, dette jo fordi Nav dekker dette. Hvert eneste år kostet nye glass 6000kr, og dette er nå ti år siden) Innfattningenkan man så klart spare mye på, NAV dekker 400, så for en grei innfattning blir da egenandelen rundt 600. Barneinnfattninger er også ofte dyrere enn vanlige.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får dekket mye av NAV. Om du ikke har penger på konto så får du bruke kredittkort og sende søknad til NAV umiddelbart og håpe de behandler raskt da. Anbefaler deg å spare opp en bufferkonto ja.... Hva gjør du om vaskemaskin eller kjøleskap ryker "rett etter ferien"?

(kan ikke huske at brillene til vår gutt kostet så mye, men det kommer vel an på glassene kanskje)

Anonymkode: d7ed9...ce2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tar seg godt betalt for glassene til barnebriller, dette jo fordi Nav dekker dette. Hvert eneste år kostet nye glass 6000kr, og dette er nå ti år siden) Innfattningenkan man så klart spare mye på, NAV dekker 400, så for en grei innfattning blir da egenandelen rundt 600. Barneinnfattninger er også ofte dyrere enn vanlige.

Kommer vel helt an på hvor man handler? Kjøpte nettopp to par briller til sønnen vår på Specsavers, betalte 1045 til sammen for begge to. Da var det både innfatning og glass med ripebeskyttelse.

Anonymkode: b61c3...156

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med administrasjonen (evt rektor). Veldig merkelig om de ikke har forsikring på dette, trodde alle kommunale skoler var pliktig til det? Mener det er et tak på 3000kr når det gjelder erstatning av briller, så kontakt NAV slik flere har foreslått her dersom du av årsaker er nødt til å overstige det beløpet for et par briller.

Anonymkode: 191b5...d80

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når brillene blir ødelagt i en undervisningssituasjon skal de egentlig være forsikret. Ta kontakt med rektor evnt skolekontoret.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer vel helt an på hvor man handler? Kjøpte nettopp to par briller til sønnen vår på Specsavers, betalte 1045 til sammen for begge to. Da var det både innfatning og glass med ripebeskyttelse.

Også kun brukt specsavers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Solstråla74 skrev:

Sønnen min kom hjem fra skolen forleden og hadde knust brillene sine i gymtimen. Jeg kontakter klassekontakten som kan fortelle at skolen ikke har forsikring på slikt, og jeg må ta i bruk min egen forsikring, evt kjøpe nye til han. Hvilken forsikring dekker slikt. Slik jeg forstår det dekker ikke reiseforsikringen min briller. Kan jeg da bruke innboforsikringen på dette? Har jo ikke 7-8 tusen kroner nå rett etter ferien å bruke på noe jeg mener bør bli dekket av skolen. 

Her tar du kontakt med andre i kommunen enn klassekontakten. 

Uansett inboforsikring dekker ikke noe som skjer utenfor huset, det burde du forstå av ordet innbo? 

Reiseforsikringsdekning er helt avhengig av hvilken reiseforsikringmog hvilken dekning du har. 

Ingen bør bruke så mye penger på ferie at de ikke har økonomi til å erstatte barns briller, eller at vaskemaskinen ryker. 

Anonymkode: 4d68f...f40

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Briller hos den nevnte kjeden kan for noen bli langt dyrere enn Brilleland briller, fordi den nevnte kjeden har standardglass inkludert i prisene sine. Er det snakk,om spesialglass litt utenfor standardglassstyrken så er glassene faktisk dyrere enn de fleste andre brillebutikkers priser. 

Anonymkode: 4d68f...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er feil. Har selv brillebarn og de har aldri kostet 7-8000 kr. Hvis barnet skjeler og har høy styrke på glassene så er det kun en lav egenandel. Dyreste brillene jeg har betalt er 300 kr. Nav dekket resten på 4-5000 kr. En kan få innfatning ned i 400 kr. Glassene er dyrest ja, men spørs på styrken. Så kontakt brillebutikken og hør med dem. Hvis dere aldri har fått dekket briller så gå til rimligere brillebutikker. 

Anonymkode: d4030...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er feil. Har selv brillebarn og de har aldri kostet 7-8000 kr. Hvis barnet skjeler og har høy styrke på glassene så er det kun en lav egenandel. Dyreste brillene jeg har betalt er 300 kr. Nav dekket resten på 4-5000 kr. En kan få innfatning ned i 400 kr. Glassene er dyrest ja, men spørs på styrken. Så kontakt brillebutikken og hør med dem. Hvis dere aldri har fått dekket briller så gå til rimligere brillebutikker. 

Les hva jeg har skrevet da. Nav dekker glass, og 400kr i innfattning, men jeg LA ut pengene frem til nav betalte tilbake. Glassene til mitt barns briller kom på 6000kr hvert år, som jeg da la ut og fikk tilbake fra Nav etter noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Les hva jeg har skrevet da. Nav dekker glass, og 400kr i innfattning, men jeg LA ut pengene frem til nav betalte tilbake. Glassene til mitt barns briller kom på 6000kr hvert år, som jeg da la ut og fikk tilbake fra Nav etter noen uker.

Men så dyre briller nå betyr vel du får dekket dem nå også? Er barnet skjeløyd og /eller har styrke over 3 så får de jo dekket. De kan få dekket 1 par i året om de har brilleseddel fra øyelege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men så dyre briller nå betyr vel du får dekket dem nå også? Er barnet skjeløyd og /eller har styrke over 3 så får de jo dekket. De kan få dekket 1 par i året om de har brilleseddel fra øyelege.

Mitt barn er ferdig behandlet. Og jeg har skrevet flere ganger at glassene har jeg betalt og fått tilbake fra Nav. Innfattningene derimot har Nav kun dekket kr 400 og alt over det går fra egen lomme. og ja, vi fikk 1 par briller hvert eneste år i 10 år.Men jeg måtte betale brillebutikken fra egen lomme, sende kvitteringer til Nav, hvor de igjen betalte meg tilbake. Har skrevet akkurat det samme flere ganger, så ser ikke helt hvordan det kan bli uklart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er briller som nav har dekket, så får du også fikset innfatningen uten at det koster noe som helst. Vi har byttet ut innfatning 2 eller 3 ganger og fikset den flere. Er aldri noe problem. 

Anonymkode: a2da3...2c1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...