Gå til innhold

Hvilke temperatur vasker dere klær på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Hvilke temperatur vasker dere her inne klær og annet diverse på? 

Jeg "koker" kjøkkenkluter på 90 grader, også undertøy. Er det innafor og vaske dette sammen da? Har alltid gjort det og tenkt at alle bakterier dør, men stemmer det? Og bakteriene som eventuelt ikke dør, dør de etterhvert? 

Håndklær går på 60 grader, men de burde vel kanskje vaskes på 90 de og? 

Vanlige klær vaskes på 30 eller 40 grader, spørs litt hva som skal vaskes. :)

Anonymkode: 2412e...3d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vasker alt som trenger høy varme å 60.

Ellers bruker jeg 30 og 40, pleier også å vaske for hånd om det trengs.

Anonymkode: 40e3b...427

• Liker 3
Skrevet

Vasker klær på 30-40 grader og håndklær, undertøy og sengetøy på 60 grader.

Anonymkode: e0c3f...941

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville ikke vasket kjøkkenkluter sammen med underbukser selv om begge skulle på 60+ for egen del.. Men det er mest fordi den ene skal sitte inntil baken og den andre skal vaske kjøkkenbordet :fnise: det er en mental sperre jeg har.. På samme måte som jeg sorterer vasken ellers i fht farge sorterer jeg i forhold til bruk og stoff..

Sengetøy og håndklær for eksempel går begge over 60 grader her men ikke sammen.. Bukser og skjorter på finvask går hver for seg.. Jeg kjenner jeg sliter når mannen vasker og hiver alt i samme maskin - men det blir rent, for all del..

Skrevet

Er det ikke et slikt innlegg her inne hver uke, mon tro?

Jeg vasker vanlige klær på 30 og 40, avhengig av hva som står på vaskelappen. Truser, sokker, håndklær og sengetøy går på 60, alt sammen. Noen ganger blander jeg alle disse og noen ganger går sengetøy for seg, undertøy for seg og håndklær/vaskekluter for seg. Det funker altså helt utmerket. Vi er ytterst sjelden syke, vi har ingen hudreaksjoner og klærne lukter ikke. Man TRENGER sjelden å koke noe.

Moderne vaskemidler er effektive og løser opp smuss, og det er i smusset at bakteriene «bor». Når man vasker med såpe, skyller man derfor bort grunnlaget for bakterier. Dessuten: under tørking vil de bakteriene vi ikke vil ha i klærne stort sett dø.  

Anonymkode: 54521...008

• Liker 3
Skrevet

Håndklær, kluter, sengetøy, sokker og truser: 60 grader, nei, er man en frisk husstand så er ikke 90-95 nødvendig. 

Vanlige klær: 40 

ull: eget ullprogram (30) 

Anonymkode: 4d11b...b03

• Liker 3
Skrevet

Men kluten man bruker til å vaske badet trenger vel høyere temperatur enn 60, samme med undertøy? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kluten man bruker til å vaske badet trenger vel høyere temperatur enn 60, samme med undertøy? 

Nesj. 

Anonymkode: 4d11b...b03

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har AIDS så kan du jo koke undertøyet ditt. ( en spøk )

Så lenge du og alle i huset er helt friske trenger man ikke koke noe som helst. Det er ikke så alvorlige bakterier som florerer i huset eller underbuksa di, vel? 

Anonymkode: 40e3b...427

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle den det? 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle den det? 

Jeg har sikkert 30-40 kluter og klarer ikke holde styr på alle sammen. Er jeg da ekkel som vasker de sammen på høy temperatur, og kanskje bruker samme kluten som jeg vasket badet med på kjøkkenet? Tanken bare slo meg litt her.. Tør ikke tenke på hva de gjør på hoteller :fnise::rolleyes:

Skrevet

Vasker håndklær, kluter, sokker og truser på 90.

Vasker sengetøy og skittent trenings- og arbeidstøy på 60.

Vanlige klær som tskjorter og gensere på 40.

Ull, kjoler, strømpebukser ol. på 30.

Anonymkode: 86bf6...279

Skrevet (endret)
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Hvilke temperatur vasker dere her inne klær og annet diverse på? 

Jeg "koker" kjøkkenkluter på 90 grader, også undertøy. Er det innafor og vaske dette sammen da? Har alltid gjort det og tenkt at alle bakterier dør, men stemmer det? Og bakteriene som eventuelt ikke dør, dør de etterhvert? 

Håndklær går på 60 grader, men de burde vel kanskje vaskes på 90 de og? 

Vanlige klær vaskes på 30 eller 40 grader, spørs litt hva som skal vaskes. :)

Jeg kjører håndklær og kluter sånn ca annenhver gang på kokvask og 60°C. Er det kjøkkenkluter med i håndklehaugen, blir det kokvask. Liker å vite at det blir ordentlig rent. Vi bruker dessuten bare håndklær èn gang før de legges til vask. Orker bare  ikke tanken på å stå og "smøre utover" et brukt håndkle på ren kropp. Samme håndkle som jeg sist tørket meg i rumpa og mellom bena med, skal jeg så stå og tørke meg på halsen og ansiktet med?!? Neitakk! Rett til vask etter bruk!

Vanlige klær går på 40°C. Noen få plagg som krever finvask blir da 30°C,men jeg eier veldig få plagg som krever det. Noen kjoler bare.

Sengetøy går på 60°C. Samme med truser og sokker.

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...