Gå til innhold

Æææ klarer ikke å få til Arekapalmen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann! 

Jeg trenger sårt hjelp fra noen med grønne fingre x)

Jeg sliter så med å få til arekapalmen. Gjør alt etter anvisning fra Plantasjen, men den blir hele tiden brun. Jeg har måttet klippe den ofte pga det. Den står ca 4 meter inn i rommet ved et vindu(med veranda over) slik at den får litt lys men ikke direkte sollys. Jeg vanner den hver onsdag med ca 0,5 liter og alltid med gjødsel (naturlig plantenæring fra Plantasjen). Hva gjør jeg feil?

Takker og bukker for råd og tips!!

637DB0C8-9CB3-4907-B7D9-C53ED941A796.jpeg

F804BD66-5F5F-4C80-B69F-51B79BA7EE28.jpeg

Anonymkode: 31b39...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har heller aldri fått til arekapalme! Uansett hvor den står i huset sturer den veldig fort synes jeg. Så følger med her i tilfelle noen har tips.. 

Får til det meste annet, tilogmed fått en orkide med en avlegger på, men arekapalme går bare ikke. 

Anonymkode: 4e9b3...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er fremdeles fin, har vel hatt den i 4 måneder. Skulle gjerne gitt en oppskrift, men jeg gjør jo alt feil: den står i mørket og får en skvett vann når jeg husker det, kanskje en gang annenhver uke. Ingen gjødsel. Det må jo være mest flaks, tenker jeg.

Anonymkode: 9dde2...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strever ofte med planter fra plantasjen, uansett hva det er synes jeg 😕 

Anonymkode: 259c7...7cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/23/2018 at 11:10 PM, AnonymBruker said:

Ja jeg også.🤔

Endret av UsikkerKvinne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/23/2018 at 11:01 PM, AnonymBruker said:

Jeg har heller aldri fått til arekapalme! Uansett hvor den står i huset sturer den veldig fort synes jeg. Så følger med her i tilfelle noen har tips.. 

Får til det meste annet, tilogmed fått en orkide med en avlegger på, men arekapalme går bare ikke. 

Anonymkode: 4e9b3...ed0

Fikk høre at planten blir brun dersom det er tørt i rommet. Så i tillegg til å vanne en gang i uka bør den sprayes med vann regelmessig. Skal prøve dette fremover samt å flytte den litt nærmere vinduet uten at den får direkte sollys. Krysser fingrene for at planten blir finere snart😅.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.8.2018 den 23.10, AnonymBruker skrev:

Kjøpte en grønnrenner der og den ble jeg fornøyd med. Har fått utallige avleggere fra den. Men den henger ute hele sommeren, kanskje det er grunnen til at den stortrives. 

Anonymkode: 32a3b...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du skiftet jord og gitt ham større potte å vokse på?

Anonymkode: 1b228...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/29/2018 at 11:50 PM, AnonymBruker said:

Har du skiftet jord og gitt ham større potte å vokse på?

Anonymkode: 1b228...23a

Nei, må man gjøre dette? Gjødsel blir jo ny næring, og jeg vil ikke ha den så mye større 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter jeg begynte å vanne mine grønne planter ved å dynke hele potta med vann og la det renne av (sett potta i vasken eller i dusjen) har jeg lyktes med alle! Det kan ikke være feil om dette er min suksessoppskrift, eller? 😅Jeg vanner på nytt når jeg ser det er tørt igjen. Gir dem en lett dusj med en sprayflaske i ny og ne.

Anonymkode: 36031...052

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

hvordan behandler du de da, r730? jeg har en fra ikea og den er brun etter tre uker..

Anonymkode: 4804b...333

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en som jeg glemmer å vanne titt og ofte. Den har vokst seg ganske stor og fin nå, fra å være en bitteliten plante i en en sammenplanting jeg fikk til jul for 3-4 år siden. Den får ikke direkte sol, men en god del lys på morgen/formiddag, og jeg lar den stå i fred. Gir den ca. 3 dl vann, sånn innimellom :ninja: Har omplantet en gang for 2,5 år siden (cirka). Da ga jeg den ny jord og gjødsel. Mulig jeg har gitt den litt sånne små langtidsvirkende gjødselkuler en gang til etter det, jeg er ikke sikker :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sett den oppi en bøtte med vann i bunnen. La den drikke selv en time eller to. Så tar du den oppav og lar den dryppe litt av seg. Så etter en uke stikker du fingrene nedi jorden og kjenner om det er fuktig et godt stykke nedi. Er den det er den fornøyd. Lær deg å kjenne etter på jorden. Jorden er svaret på hva som skjer med planten. Det som skjer på blandene er et resultat av for mye eller for lite vann. Som regel vanner man for mye. Som regel får man finest planter om man "glemmer dem litt" 

Hilsen tidliger gartner

Anonymkode: 52e76...31c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...