AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #1 Skrevet 23. august 2018 Hei. Jeg har en hund på for, og her om dagen så var eieren på helsesjekk og for sjekk av patella/øyelysning. Hunden hadde grad 1 av patella, og vil ikke bruke hunden i avl. Jeg kan fortsatt ha hunden, men hvem skal betale operasjonen for dette? Hunden er jo «min» i hverdagen, men hun har avlsrett på den. Hunden er forsikret, men er jo en egenandel sikkert osv. Anonymkode: ac80d...f52
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #2 Skrevet 23. august 2018 Så lenge du ikke har overtatt hunden på papiret men kun har den på for så er det selvfølgelig eier som skal betale. Om eier brått skal ha tilbake hunden er det jo tapte penger om du legger ut for en slik operasjon. Anonymkode: 0b6e2...b75 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #3 Skrevet 23. august 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge du ikke har overtatt hunden på papiret men kun har den på for så er det selvfølgelig eier som skal betale. Om eier brått skal ha tilbake hunden er det jo tapte penger om du legger ut for en slik operasjon. Anonymkode: 0b6e2...b75 Men vi har jo kontrakt, så hun kan jo ikke bare ta hunden tilbake. Hun nevnte noe om at jeg kunne kjøpe ut hunden billigere, da hun ikke ser noe mening med å bare ha den ute på for, for det blir som å gi bort hunden gratis. Men dette var jo ikke avtalen. Aner ikke hva slags rettigheter jeg har ang dette. Anonymkode: ac80d...f52
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #4 Skrevet 23. august 2018 Må den opereres nå da? His dette ble oppdaget på helesesjekk så virker det ikke som om den er plaget i hverdagen. Anonymkode: 22598...c16
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #5 Skrevet 23. august 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må den opereres nå da? His dette ble oppdaget på helesesjekk så virker det ikke som om den er plaget i hverdagen. Anonymkode: 22598...c16 Må oppereres etterhvert. Ble oppdaget på patellaundersøkelse Anonymkode: ac80d...f52
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #6 Skrevet 23. august 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men vi har jo kontrakt, så hun kan jo ikke bare ta hunden tilbake. Hun nevnte noe om at jeg kunne kjøpe ut hunden billigere, da hun ikke ser noe mening med å bare ha den ute på for, for det blir som å gi bort hunden gratis. Men dette var jo ikke avtalen. Aner ikke hva slags rettigheter jeg har ang dette. Anonymkode: ac80d...f52 Men hva står i kontrakten ang dyrlegeutgifter da? Anonymkode: 0b6e2...b75
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #7 Skrevet 23. august 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva står i kontrakten ang dyrlegeutgifter da? Anonymkode: 0b6e2...b75 Det står at veterinærutgifter knyttet til parring,fødsel og utgifter som oppstår knyttet til dette dekkes av eier. Daglige utgifter og andre veterinærutgifter dekkes av forvert. Anonymkode: ac80d...f52
forkjølajente Skrevet 23. august 2018 #8 Skrevet 23. august 2018 Ville ikke tatt "sorgene" på forskudd, de aller fleste med patellalux i grad 1 trenger aldri operasjon og kan fint leve med det resten av livet uten å utvikle det til en verre grad. Fint at oppdretter ikke vil avle på den! Jeg ville tilbudt meg å kjøpe hunden for ca halv valpepris. 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #9 Skrevet 23. august 2018 Men, avtalen var jo at hun skulle ha valper for så at hunden blir skrevet over på meg. Uten å måtte betale for hunden. Må jeg nå betale for hunden? Det blir jo langt fra avtalen? Anonymkode: ac80d...f52
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #10 Skrevet 23. august 2018 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men, avtalen var jo at hun skulle ha valper for så at hunden blir skrevet over på meg. Uten å måtte betale for hunden. Må jeg nå betale for hunden? Det blir jo langt fra avtalen? Anonymkode: ac80d...f52 Men det utgår jo når avl utgår. Dette må da være spesifisert i avtalen. Hvis du ikke har råd til det eller ønsker å betale får du jo gi tilbake hunden til eier. Anonymkode: bccd6...dff 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #11 Skrevet 23. august 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det står at veterinærutgifter knyttet til parring,fødsel og utgifter som oppstår knyttet til dette dekkes av eier. Daglige utgifter og andre veterinærutgifter dekkes av forvert. Anonymkode: ac80d...f52 Her har du svaret ditt. Det står i kontakten at du må betale andre veterinærutgifter = operasjon. Eller egenandelen, håper virkelig hunden er forsikret? Det er nok rimelig at du betaler en redusert pris for hunden, oppdretter har rett i at hun ellers ville gitt den bort. Men dette burde vært en del av kontrakten. Anonymkode: c6481...dd9
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #12 Skrevet 23. august 2018 Dersom man følger NKK’s standard fòrvertavtale, overdras hunden til fòrvert dersom oppdretter ikke ønsker å bruke hunden i avl. Altså ikke selges, men overdras. https://www.nkk.no/getfile.php/13193699-1494239701/Dokumenter/Registrering/Eierskifte/SKJEMA-Forvertsavtale.pdf Anonymkode: 9a501...f51 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2018 #13 Skrevet 23. august 2018 For øvrig: Sitat Før hunden er ferdig utvokst bør man være forsiktig med overbelastning av knærne. Valper av små raser bør bæres i trapper. Hunder med mild grad av patellaluksasjon (grad 1) trenger som regel ingen behandling. Kosttilskudd med glukosamin og kontriotinsulfat er gunstig for alle leddlidelser. Hunder med grad 2 bør vurderes av ortoped om operasjon er nødvendig. Hunder med grad 3 bør i de aller fleste tilfeller opereres. Dette bør gjøres så fort som mulig etter at hunden er ferdig utvokst for å unngå sekundære forandringer i kneet. Det finnes flere ulike operasjonsteknikker. Prognosen for små raser er god etter operasjon dersom det ikke har blitt forkalkninger i kneet. Prognosen for større hunder er avventende. Det kan være vanskelig å få et ben som fungerer helt normalt. Hunder med patellaluksasjon skal ikke brukes i avl. https://www.hundehelse.no/1023-2/ Anonymkode: 9a501...f51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå