Gå til innhold

Lurer på om jeg kan ha ADD. Noen som har erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå skal jeg prøve å lage en vesentlig lang historie kort, slik at dere får mest mulig oversikt.

Når jeg var liten var jeg en nogenlunde normal unge, som var litt distre og "fjern". Jeg var ofte drømmende, og var i min egen verden. Jeg glemte ofte ting, samt at læreren sa jeg "alltid" var siste ut av klasserommet - samt at jeg måtte løpe for å rekke skolebussen (på bakgrunn av at jeg var så treig😎) . Sånn faglig har jeg alltid klart meg greit, så lenge det har vært refleksjonsoppgaver eller noe av interesse. Matte derimot (tall generelt) har jeg alltid slitt med - men fikk lurt til meg en 2 fra VGS (samt 4 fra første året, så ble 3 sammenlagt på komp.bev). Jeg går på universitet, men sliter med å holde følge - og ha god nok selvkontroll på arbeidet. Jeg ligger 50sp bak den vanlige planen (300 skal det bli til sammen, jeg har studert i 3 år og har 110), samt at jeg hele tiden forskyver eksamen. Jeg tar undervisningen, oblig oppgaver - men utsetter fordi jeg bare ikke helt klarer å finne motivasjon. Jeg skrev bacheloren min (vi har levert den selvom jeg ikke har 180sp enda) så skrev jeg den på en kveld (fra 18.00 - 11.00 om natten), og holdt på til siste minutt. Da klarte jeg vell å finne motivasjon fordi jeg måtte. Jeg fikk en D, men føler jeg lurer alle. Har klart eksamen osv selv med slike skippertak (har vell ikke tatt en eksamen uten å bare lese de siste 3 dagene før), men når jeg da står på eksamen osv så føler jeg bare at jeg lurer alle. Jeg føler at jeg hele tiden må "overbevise" folk om at jeg "har peiling", og når dem tror på meg så føler jeg at "jaja, håper hun fortsatt tror det, for jeg lurer dem jo".

Nå har jeg begynt i jobb, og klarer ikke holde fokus. Jeg klarer ikke gjøre det jeg "må", og blir alt for lett distrahert av egne tanker eller andres skravling. Jeg forstår jo at til en viss grad, så har alle det slik - men jeg kan bli besatt av en tanke, og prøver å vri meg unna arbeidssituasjoner slik at jeg får gjort tanken til virkelighet. Et eksempel er at jeg vil handle (en spesifikk ting, plagg osv) , eller om det er en dialog som har gått inn på meg følelsemessig (konfrontasjon, krangel, bekyrming, problematikk) så påvirker det hele dagen min. Jeg klarer ikke henge med, og om noen prater direkte til meg så kan jeg fort bare sitte å høre på andres samtaler (rundt meg) uten å egentlig høre på hun som direkte prater til meg.

Sosialt sett så klarer jeg meg fint, men jeg har lite ork. Jeg er småparanoid ifht hva folk tenker om meg (antageligvis fordi jeg føler jeg lurer alle), og kan lett føle/ta til meg andres dårlige (eller positive) energi. Jeg liker sjelden å være noe særlig sosial i sammensettinger som fest, bursdager osv - men trives godt med mine to bestevenninner om vi bare kan ligge hjemme og ikke stresse.
Har også vanskelig å komme i gang med gjøremål på fritiden, er alltid for sen til sosiale ting på fritiden(ikke til jobb, men det er fordi jeg har ordnet meg en rutine på det, og VET at det får konsekvenser). Jeg er rotete av meg, men har lært meg at jeg må rydde for tenk om det "plutselig kommer folk. da kan det ikke se sånn her ut" (mamma som sa når jeg var liten), men jeg har en tendens til å gjøre alt på bakgrunn av at jeg "føler at jeg må" - men aldri fordi jeg egentlig har lyst til noe selv. Deprimert føler jeg meg heller ikke. Er veldig følsom på respons fra andre på ting, føler ikke noe stor glede rundt ting (med mindre det kommer lettelser ifht noe jeg har nbekrymet meg over). Gleder meg sjelden til ting, og syntes det er vanskelig å lage sosiale avtaler da jeg vet at jeg antageligvis ikke har lyst den dagen avtalen faktisk kommer. De få gode vennene jeg har er mennesker som også liker å ta det rolig, som tåler og ligge på sofaen - sitte på tlf og være "usosiale" i den sosiale settingen. Om det er venner som krever at man på ut, være aktive osv så faller jeg fort utenfor fordi jeg velger det selv.

På barneskolen var jeg aldri glad i å være med på arrangerte leker, og i ihvertfall ikke idrett. Jeg har aldri vært noe aktiv i noe som helst heller av hobbyer (bortsett fra å skrible, tegne osv 😌)

Fra jeg var liten av (husker det tidligst fra jeg var 7) så hadde jeg små tvangstanker som at mamma kom til å dø hvis jeg ikke lukket kranen "slik" eller døra "sånn". Disse utviklet seg til det værre på VGS, men forsvant når jeg flyttet og var ferdig med studiekomp. Jeg lagde meg en tvangstanke om at jeg ikke kunne ha tvangstanker (ironisk nok). De kan av og til dukke opp i smått, men da klarer jeg å sortere de ut rimelig kjapt.

Jeg har gode strategier, (MANGE) agenda/planbøker (fordi jeg litt spontant kjøper nye hele tiden, da jeg ser det for meg visuelt hva jeg vil ha - og deretter ombestemmer meg), prøver å ha rutiner, og klarer å få til ting NÅR JEG MÅ - men jeg føler jeg aldri egentlig har lyst/ork/eller fokus til å få det til.

Om det blir stressende situasjoner, mye forventninger, om folk er kritiske, eller kritiserer meg - da faller nesten min verden sammen. Jeg kjenner det langt inn i sjela samt at jeg tenker på alt og reflekterer rundt ALT etter situasjonen. Det er slitsomt, da jeg også bruker en god stund på å "riste" det av meg.

Dette ble utrolig uoversiktlig og ble gjort litt i farta (så beklager dårlig norsk😁) men spørsmålet mitt er vell egentlig om noen med ADD kan kjenne seg igjen, eller om dere bare tror at dette er en form for latskap? Jeg føler bare at jeg bruker så mye kapasitet på så lite - så etter en arbeidsdag bare sover jeg masse (10 timer om jeg kan, men sjelden jeg kommer meg i seng). Jeg har lite energi, men er for rastløs i hodet mitt til eksempelvis se en hel film. Kino osv syntes jeg er det verste i verden, for jeg sitter å tenker på alt mulig annet samt at jeg blir rastløs fordi jeg vil sjekke planer, pc, telefon osv. Det er som om TANKEN er god og ER DER, men jeg får liksom ikke kommet i gang før jeg forstår at det kommer konsekvenser ut av at jeg ikke gjør det. 

Hva tenker dere??

Hilsen frustrert 24 åring som (prøver) å jobbe 80% og studere 100%, men aldri klarer å følge planen! Jeg er flink til å planlegge, så det er bare at jeg er tiltaksløs......

Anonymkode: 1a5bf...9de

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

skal også sies at mye av det som er vanskelig ifht skole er at det er så "selvstyrt". Jeg må liksom sørge for at jeg møter selv, og det er sjelden konsekvenser for noe...

Skrevet

Klarte bare å skumlese; har ADD og hatt det som deg:) har d som deg heter d vel, men er 13 år eldre og fikk diagnose. Og medisin (ritalin jeg sjeldent bruker) i 2013. 

Kontakt lege. Jeg masa og masa var innom lege,dps smatsle ri d uendelige som var så teite at kjære vene. De elsker å sentre d inn på angst/depresjon og stør på med en en aldri så liten pers forst. Også sende deg avgårde. Jeg krevde å få komme til en psykriater og sjekk. Fikk m nød og neppe d. Og tok masse tester og d var helt tudelig og klart ADD. Mye m ADD gir angst/depresjonsymptomer og tilstander. 

Jeg føler iallefall som at det er to tannhjul som prøver å svive men bare står og stanger. Hodet virker veldig på høygir men får ik gjort noe. 

Anonymkode: b5b7d...15c

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Klarte bare å skumlese; har ADD og hatt det som deg:) har d som deg heter d vel, men er 13 år eldre og fikk diagnose. Og medisin (ritalin jeg sjeldent bruker) i 2013. 

Kontakt lege. Jeg masa og masa var innom lege,dps smatsle ri d uendelige som var så teite at kjære vene. De elsker å sentre d inn på angst/depresjon og stør på med en en aldri så liten pers forst. Også sende deg avgårde. Jeg krevde å få komme til en psykriater og sjekk. Fikk m nød og neppe d. Og tok masse tester og d var helt tudelig og klart ADD. Mye m ADD gir angst/depresjonsymptomer og tilstander. 

Jeg føler iallefall som at det er to tannhjul som prøver å svive men bare står og stanger. Hodet virker veldig på høygir men får ik gjort noe. 

Stygt og si det - men er jo nesten godt å høre at flere har det slik. Hvordan gikk du frem? Først fastlege? Man kan kjøpe time hos psykriater (privat) hos volvat i Oslo for 2500 kr ca. Er det værdt å gjøre det med en gang - for det blir vell fort like mye penger jeg må bruke om jeg uansett må innom MANGE foskjellige steder, flere ganger..

TS

• Liker 1
Skrevet

O

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan er du sosialt? Har du lyst til å gjøre sosiale ting? Føler liksom at det må foreligge en motivasjon bak det, eller så kommer unnskyldningene mine men en gang..

TS

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

O

Og hvordan er du sosialt? Har du lyst til å gjøre sosiale ting? Føler liksom at det må foreligge en motivasjon bak det, eller så kommer unnskyldningene mine men en gang..

TS

Jeg er ikke den du siterer, men skal snart utredes for ADD hos DPS. Har så å si ingen lyst til å være sosial. Tar aldri initiativ med mindre jeg har en motivasjon for det. Er dette et symptom på ADD altså? 

Anonymkode: 2b513...9c1

• Liker 1
Skrevet

Det er meg som svarte her. Hør m lege først, går d ik ta d privat. Nei har aldri lyst til sosiale ting. Ii om d må planlegges. Men samtidig er jeg visstnok omtalt som hypersosial. Så trives med folk jeg liker og litt sånn koselig men spontane ting. Jeg er tjukk og har fått en reumatisk greie også så når folk marer om masse sosiale ting og ofte aktiviteter så klikker d nesten for meg

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke den du siterer, men skal snart utredes for ADD hos DPS. Har så å si ingen lyst til å være sosial. Tar aldri initiativ med mindre jeg har en motivasjon for det. Er dette et symptom på ADD altså? 

Anonymkode: 2b513...9c1

Ikke ene og alene regner jeg med, men satt sammen med andre symptomer så kan det jo være noe som kommer av en eventuell ADD

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er meg som svarte her. Hør m lege først, går d ik ta d privat. Nei har aldri lyst til sosiale ting. Ii om d må planlegges. Men samtidig er jeg visstnok omtalt som hypersosial. Så trives med folk jeg liker og litt sånn koselig men spontane ting. Jeg er tjukk og har fått en reumatisk greie også så når folk marer om masse sosiale ting og ofte aktiviteter så klikker d nesten for meg

Ser den. Er slik selv, at om det er mennesker jeg trives med så har på en måte hodet mitt «akseptert» dem, og jeg kan lett være sosial med eventuelle mennesker. Nye settinger eller settinger hvor jeg møter nye mennesker finner jeg mer slitsom igjen, og da ikke på en «angst» måte, men på en måte fordi jeg vet jeg kommer til å reflektere før, etter og underveis - vedr. om de liker meg eller ei. Eller så er sannsynligheten stor for at jeg sitter og drømmer meg hjem til sambo/sofa - noe som kan gjøre slik at jeg virker overlegen og kjedelig. Er jeg i salget med riktige mennesker så blir jeg da ellers sosial og skravlete.

TS

• Liker 1
Skrevet

Ts har ikke add... det kan jeg garantere

Anonymkode: 7775c...464

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts har ikke add... det kan jeg garantere

Anonymkode: 7775c...464

Okei. Hva tenker eventuelt du da?

• Liker 1
Skrevet

Ingenting i TS beskrivelse utelukker ADD. Få det utredet.

I mellomtiden kan du ta noen grep. Forenkle livet ditt så mye om mulig, lag rutiner. Jeg tenker da helt konkret, ikke tidsplanleggere og lister. Prøv å unngå ukontrollerbare distraksjoner, vær "kjedelig" utenom jobb og studier. 

Sørg for sunt kosthold, nok søvn og rikelig med mosjon. Har du ADD er det viktig at kroppen har det bra.

Lykke til

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, spinner skrev:

Ingenting i TS beskrivelse utelukker ADD. Få det utredet.

I mellomtiden kan du ta noen grep. Forenkle livet ditt så mye om mulig, lag rutiner. Jeg tenker da helt konkret, ikke tidsplanleggere og lister. Prøv å unngå ukontrollerbare distraksjoner, vær "kjedelig" utenom jobb og studier. 

Sørg for sunt kosthold, nok søvn og rikelig med mosjon. Har du ADD er det viktig at kroppen har det bra.

Lykke til

Herregud... d er nettopp dette som er vanskelig på ADD. «Du har garantert ikke ADD.»

Skrevet

Gå til fastlegen og be om henvisning til utredning av ADD. Mannen min gjorde dette i voksen alder (jeg oppfordret ham, fordi jeg var sikker på det var ADD). Det tok om lag seks mnd med møter hos psykolog/tester/utfylling av papirer. Psykologen kontaktet også meg, og mannens foreldre, for å høre om hverdagen hans nå, og i barndommen. 

Han, og vi, har fått et mye enklere liv etter at han fikk starte på medisiner. 

Anonymkode: 59e3c...568

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gå til fastlegen og be om henvisning til utredning av ADD. Mannen min gjorde dette i voksen alder (jeg oppfordret ham, fordi jeg var sikker på det var ADD). Det tok om lag seks mnd med møter hos psykolog/tester/utfylling av papirer. Psykologen kontaktet også meg, og mannens foreldre, for å høre om hverdagen hans nå, og i barndommen. 

Han, og vi, har fått et mye enklere liv etter at han fikk starte på medisiner. 

Anonymkode: 59e3c...568

Ja det glemte jeg å si! Stemmer dette, det tar tid med utredning og man må ha info om hverdagen nå og barndommer fra en annen. Moro m ADD. Ingenting av bra info kommer helt inn eller ut😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...