Gå til innhold

Realistisk å forbrenne 1100 kcal på en treningsøkt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker pulsklokke med pulsbånd rundt magen. Igår syklet jeg i litt over 2 timer i skogen, ble tilsammen ca 20 km og jeg var gjennomsvett når jeg var ferdig. Pulsklokken mente jeg hadde forbrent 1100 kalorier, men kan dette stemme ? Synes det virker så mye. 

Anonymkode: 1a46b...7c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er mulig om du holdt på i over 2 timer. Syns kanskje rekkevidden var noe kort, men igjen så var det i skogen og mulig veldig mye opp og ned, teknisk terreng osv hvor du har hatt mye høy puls. Det er jo også veldig avhengig av høyden din og vekten. Helt innafor om du har flere av disse faktorene.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, debattanten skrev:

Jeg tror det er mulig om du holdt på i over 2 timer. Syns kanskje rekkevidden var noe kort, men igjen så var det i skogen og mulig veldig mye opp og ned, teknisk terreng osv hvor du har hatt mye høy puls. Det er jo også veldig avhengig av høyden din og vekten. Helt innafor om du har flere av disse faktorene.

Mye opp og ned i skogen, og stisykling 🙈 men takk for svar, da vet jeg at det er realistisk 👍🏻

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mye opp og ned i skogen, og stisykling 🙈 men takk for svar, da vet jeg at det er realistisk 👍🏻

Ja det kan være veldig god trening det der :) Kan være du ligger noe under, men som regel så stemmer det ganske bra om du har gitt "måleenheten" riktig informasjon om deg selv.

Skrevet

Gå opp Gaustatoppen, så har du forbrent det dobbelte på én økt  🤣

Anonymkode: f506c...f01

Gjest Dævendøtte
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå opp Gaustatoppen, så har du forbrent det dobbelte på én økt  🤣

Anonymkode: f506c...f01

Feil. Tar ca to timer å gå opp Gaustatoppen, det forbrenner ikke særlig mer enn å sykle to timer i skogen. Løp opp derimot, da kan vi snakke. 

Skrevet

Hvor mye man forbrenner avhenger også av høyden og vekten. Gjennomsnittlig menn forbrenner mer enn kvinner pga muskelmasse. Da jeg veide en del kilo ekstra forbrant jeg vanligvis ca 1000 kalorier på en fotballtrening på 2 timer, men nå forbrenner jeg bare 700-800 kalorier selv om jeg beveger meg mye mer på banen enn tidligere.

Skrevet

Jeg er en slappfisk som er 25-30kg overvektig. På en styrkeøkt (1t) forbrenner jeg vanligvis 530 kcal, og på 1,5t gåtur i litt skog og noe på vei, forbrant jeg over 1000 kcal. Så det er nok avhengig av vekt og form også, ikke bare type trening.

Anonymkode: ed38e...d43

Skrevet

Jeg har lagt inn riktige verdier i pulsklokka 👍🏻 

Gjest tranedatter
Skrevet
1 time siden, Dævendøtte skrev:

Feil. Tar ca to timer å gå opp Gaustatoppen, det forbrenner ikke særlig mer enn å sykle to timer i skogen. Løp opp derimot, da kan vi snakke. 

Nja.

Man forbrenner ikke så mye mer av å løpe enn å gå samme strekning.

Sykle er jo derimot det mindre forbrennende, så merkelig at det skal gi så mye. Å sykle underletter jo mye, egen vekt bæres opp til en del av syklene, hjulene kan snurre uten at man løfter en finger (foruten balanse).

https://www.vektklubb.no/artikkel/disse-apparatene-forbrenner-mest-20319035

Gjest Overrasket
Skrevet

Dersom man velger å jogge istedenfor å gå øker forbrenningen med 30-40 %, litt avhgengig. 

TS, det høres absolutt sannsynlig ut at du forbrant 1000 + kalorier på to timer med terrengsykling.

Skrevet
1 time siden, Overrasket skrev:

Dersom man velger å jogge istedenfor å gå øker forbrenningen med 30-40 %, litt avhgengig. 

Per time, ikke per kilometer.

Gå eller jogge 1 km forbrenner omtrent det samme. Jogge 1 time forbrenner mer enn å gå 1 time.

Anonymkode: f0a8b...1c1

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Gå eller jogge 1 km forbrenner omtrent det samme. Jogge 1 time forbrenner mer enn å gå 1 time.

Feil. 
Dessuten, selvfølgelig er ikke det tallet per time. Man rekker jo mye, mye mer på en times jogging en på en times gåing, så det er innlysende at anslaget på 30-40 % ikke kan være per time. Forbrenningen på en times jogging er sikkert mer enn dobbelt så stor. 

Dersom man løper en identisk strekning forbrenner man rundt regnet 30-40 % mer, dog med individuelle forskjeller. Det sier seg selv at man ikke forbrenner det samme.

Skrevet (endret)
3 timer siden, Dævendøtte skrev:

LOL.DU som kan alt. Nei, det tar ikke alle 2 timer opp dit.

Løping forbrenner heller ikke så veldig mye mere kcal enn gåing over samme distansen. Det tar bare mye kortere tid... 

Calories Burned per Mile for a 160-Pound Person

Walking
2.0 mph - 91
2.5 mph - 87
3.0 mph - 85
3.5 mph - 83
4.0 mph - 91
4.5 mph - 102
5.0 mph - 116
Running
5.0 mph - 116
6.0 mph - 121
7.0 mph - 119
8.0 mph - 123
9.0 mph - 121
10.0 mph - 131

Endret av FrodeF
Skrevet
1 time siden, Overrasket skrev:

TS, det høres absolutt sannsynlig ut at du forbrant 1000 + kalorier på to timer med terrengsykling.

Sykling eller jogging, det er vel pulsen det mest kommer  an på?  Dersom sykling forbrenner mindre pr. time , så må man man vel samtidig ha litt lavere puls? Og sykler man med høyere puls, da tror jeg man forbrenner mer.

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)
20 minutter siden, FrodeF said:

LOL.DU som kan alt. Nei, det tar ikke alle 2 timer opp dit.

Løping forbrenner heller ikke så veldig mye mere kcal enn gåing over samme distansen. Det tar bare mye kortere tid... 

Calories Burned per Mile for a 160-Pound Person

Walking
2.0 mph - 91
2.5 mph - 87
3.0 mph - 85
3.5 mph - 83
4.0 mph - 91
4.5 mph - 102
5.0 mph - 116
Running
5.0 mph - 116
6.0 mph - 121
7.0 mph - 119
8.0 mph - 123
9.0 mph - 121
10.0 mph - 131

28 minutter siden, AnonymBruker said:

På tabellen til Frode har jeg markert det jeg gjør på en times løping og en times gåing. Hhv. 8 og 4 mph, eller 123 kalorier (per mile) og 91 kalorier (per mile). Forskjellen er altså 35 % per avstand, du. Hvis vi regner om til effektivitet per time, så forbrenner jeg altså ved løping ca 1 000 kalorier og ved gåing ca 400 i timen.

Endret av Overrasket
Skrevet
1 minutt siden, Overrasket skrev:

På tabellen til Frode har jeg markert det jeg gjør på en times løping og en times gåing. Hhv. 8 og 4 mph, eller 123 kalorier og 91 kalorier. Forskjellen er altså 35 %, du. 

Når man jogger blir man varmere og svettere enn når man spaserer. Det koster noen kalorier ekstra.

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)
9 minutter siden, I Grosny said:

Sykling eller jogging, det er vel pulsen det mest kommer  an på?  Dersom sykling forbrenner mindre pr. time , så må man man vel samtidig ha litt lavere puls? Og sykler man med høyere puls, da tror jeg man forbrenner mer.

Absolutt som en hovedregel. Det er så klart ikke treningsformen i seg selv, men hvilket pulsnivå som man kan klare og som man er komfortabel med å holde over tid i den aktuelle treningsformen.

Endret av Overrasket
Skrevet
6 minutter siden, I Grosny skrev:

Når man jogger blir man varmere og svettere enn når man spaserer. Det koster noen kalorier ekstra.

Veldig uvesentlig i forhold til hva jeg har lest mange plasser. Svetting er bare kroppen som regulerer temperaturen og koster svært lite. Det er ikke i nærheten av å forklare 35% forskjell i forbrenning, jogging vs gåing.

I så tilfellet ville jo alle kunne bare kledd på seg nok klær og brent unna 1000 kalorier i sofaen over en kveld uten å bevege seg.

En grei artikkel på norsk som forklarer: https://forskning.no/trening-slanking-spor-en-forsker/spor-en-forsker-ma-man-svette-for-a-forbrenne-fett/533294

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, debattanten skrev:

Veldig uvesentlig i forhold til hva jeg har lest mange plasser. Svetting er bare kroppen som regulerer temperaturen og koster svært lite. Det er ikke i nærheten av å forklare 35% forskjell i forbrenning, jogging vs gåing.

I så tilfellet ville jo alle kunne bare kledd på seg nok klær og brent unna 1000 kalorier i sofaen over en kveld uten å bevege seg.

En grei artikkel på norsk som forklarer: https://forskning.no/trening-slanking-spor-en-forsker/spor-en-forsker-ma-man-svette-for-a-forbrenne-fett/533294

Bruker du pledd så tar du bare vare på varmen, men løper du hardt så produserer du mer-varme. Jeg vet ikke hvor mange watt det er snakk om, men man er defintivt en kraftigere varmeovn når man løper. Hvor mye energi som går ut i varme vet jeg ikke, men det er noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...