Gå til innhold

Komme i gang med amming 'hjemme alene'.

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei,

mulig jeg er litt tidlig ute, men tenker det kan være bra å forberede seg... Håper noen av dere erfarne mødre kan ha noen innspill til meg!

Jeg er gravid, venter mitt første barn midt i juni. Vi har snakket om hjemmefødsel, noe jeg godt kunne tenkt meg, men mannen min er usikker. Derfor har vi funnet ut at selve fødselen kan foregå på sykehuset (200 meter oppi gata). Men jeg vil ikke på barselavdeling eller sykehushotell, jeg vil hjem! Altså dra hjem på det tidspunktet vi ellers ville blitt flyttet til barsel. Vi er klare over at vi hjemme må klare alt selv, og at det kan bli tøffe tak. Men samtidig er vi veldig trygge på at vi alle tre vil ha det best hjemme, i vante omgivelser og med ro rundt oss. Så langt alt vel.

Så til det jeg er mest usikker på: Hvordan kommer det til å gå å komme i gang med ammingen helt på egen hånd? På sykehuset har man jo fagfolk rundt seg til alle tider, på godt og vondt (kjenner en førstegangsfødende som ble drevet til fortvilelsens rand av alle motstridende ammeråd og fremmede folk som dytta og dro). Jeg har jo aldri ammet før... Ammehjelpen kan jo kanskje komme en tur, men...Tanker? Innspill?

Jeg blir veldig takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei...

Jeg har selv to barn, og med sistemann som er født i april 2001, så valgte jeg å dra hjem rett etter fødselen.

Følte at jeg var såpass trygg på det meste, og dessuten var det påskeaften, så jeg ville være sammen med resten av familien min.

Nå det gjelder dette med amming, så hadde jeg ikke noe problemer med det....det eneste var at jeg fikk veldig såre brystvorter, for han sugde så hardt.....men jeg har en venninde som har er ammehjelp, og av henne fikk jeg....hmm er ikke helt sikker på navnet, men det var noen skjell....og det fungerte :-)

Men det viktigste for deg er å ta det med ro....sørg for at det er stille og rolig rundt deg....dette er en stund for deg og barnet.....og skulle du få problemer, så er ammehjelpen en veldig fin ting :-)

Dessuten er de veldig flinke til å hjelpe til på sykehuset,og det er sikkert betryggende for deg at du har sykehuset rett i nærheten....

Vet ikke om dette var så mye råd men....... :-)

Uansett......lykke til med både fødsel og amming.... :)

Skrevet

Du får helt sikkert hjelp på sykehuset. Når det er så nærme kan du vel bare ta en tur opp på fødeavdelingen hvis du får problemer.

Hvorfor ikke bli en natt på barsel? Da ser du om du og barnet får til ammingen. Jeg personlig ville aldri reist hjem med en gang. Synes hjelpen jeg fikk var helt uvurdelig, og særlig mht amming. Jordmødre ruler!

Gjest ...trådstarter
Skrevet

Joda, jordmødre er utvilsomt bra folk, og jeg tviler ikke på at de har mye bra å komme med! Men for meg er det uaktuelt å 'bli en natt på barsel'. Jeg har bare en erfaring fra sykehus, og det gjaldt en traumatisk utskrapning etter en MA... Vil ikke være der! Har også sett på nært hold venninner som har blitt helt utkjørt av å være på barselavdelingen.

En helt annen ting er jo at man ikke ser etter et døgn om man 'får til' ammingen - det tar jo gjerne noen dager før melkeproduksjonen er skikkelig i gang. Nei, jeg satser nok på ammehjelpen, og skal prøve å være forberedt på alt...

Gjest Madeline
Skrevet

Jeg forstår deg godt. Da jeg fikk eldstemann lengtet jeg bare hjem, men det var ikke snakk om å dra hjem med en gang. Tror det har blitt mer vanlig de siste årene. Hvis du og babyen får ro på dere, tror jeg ikke det blir noe problem med ammingen. Husarbeid må du overlate til andre den første tiden. Kroppen trenger tid til å ta seg inn igjen etter fødselen og du og nurket trenger tid til å bli kjent. Legg babyen ofte til brystet den første tiden slik at melkeproduksjonen kommer godt igang. Du har lett for å bli sår i starten og da er et godt råd å smøre melk på brystvortene og la det lufttørke. Ellers finnes det brystskjold ( tror det heter det) som kan fungere godt hvis du skulle få vondt. Siden du bor rett ved sykehuset, skal du ikke nøle med å ta turen innom for å spørre om råd. Du har også ammehjelpen (se i tlf.katalogen) som kan komme med mange gode råd. Lykke til med fødselen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er enig med den som anbefaler deg å vente en dag og se hvordan ting går, og det er ikke mest pga ammingen.

Jeg har 3 barn, og har 3 opphold på barsel bak meg. Jeg er enig i at man blir sliten av å være på barsel: Mange å forholde seg til, en må passe på å følge "rare" regler, føle at man må prøve å holde babyen helt stille for ikke å vekke de andre på rommet osv. MEN, ofte vil nyfødte være plaget med småting som kan være skremmende for nybakte mødre, f.eks brekninger. Mange er kvalme etter å ha svelget fostervann, og det er ekkelt å se de små brekke seg. Da er det godt med noen erfarne jordmødre eller barnepleiere som kan berolige og komme med gode råd. I tillegg er det den berømte gulsotten som skal obsererveres, det er ganske mange som får det, og det må på en del tas blodprøver. 2 av mine 3 var gule, så de måtte sjekkes ekstra. Er man erfaren nok til å vurdere dette selv hjemme?

Og det med ammingen, man vet jo gjerne etter et døgn om man får til å legge barnet til brystet, for det kjenner man! En ser godt hvem som strever og ikke på barsel, for mødrene som strever trenger ofte hjelp av barnepleier/jordmor til å legge til barnet.

Men du bor jo nære sykehuset, og skal ha baby på sommeren, så du kan jo ordne deg så du kan komme hvis det er noe kanskje?

Uansett - Lykke til med fødsel og barseltid! :)

Skrevet

Skjellene får du også kjøpt på apotek og på noen sykehus/fødeavdelinger.

Gjest LoisLane
Skrevet

Brystskjold og albueskjell er to forskjellige ting.

Det er umulig å forutsi hvilken form du og babyen din er i etter fødselen, men dersom det ligger til rette for det, bør det være greit å være hjemme. Siden sykehuset ligger rett oppi gata, er det jo lettvint å dra dit for å få råd dersom det eventuelt blir vanskelig.

Å komme i gang med amming har absolutt ikke vært helsepersonalets fortjeneste for min del, men det kan jo variere mye. Både baby og mamma kan ha vansker med teknikken.

Jeg har fire barselopphold bak meg, synes det har vært helt magisk. Har ikke opplevd å bli sliten av det, men folk er forskjellige, og har du traumer i forbindelse med sykehus, skjønner jeg deg godt.

En annen ting er at det kan være nyttig å prøve å bearbeide det - det kan oppstå situasjoner hvor du eller dine nærmeste MÅ på sykehus.

Gjest ...trådstarter
Skrevet

Takk for svar og tips, alle sammen! Jeg er naturligvis forberedt på at ting kan bli annerledes enn vi ønsker - plutselig står man der for eksempel med et keisersnitt, og da er man operert og må naturligvis bli på sykehuset noen dager (og keisersnittbabyer har gjerne ekstra trøbbel med å die også). En sånn situasjon skal jeg klare helt fint, tror jeg. Det jeg er redd for, er at noen skal ta fra meg det valget jeg har når alt er normalt og i orden. Hvis jeg blir syk en gang, skal det nok gå greit å være på sykehus, men akkurat det med fødsel er noe helt annet, mener jeg. Har snakket med psykologen om dette i dag, og tror det skal gå bra :) Skal passe på å være tydelig om hva jeg vil når jeg snakker med folka på sykehuset, og så har jo barnet mitt en fantastisk far, som kan hjelpe til med å passe på at vi ikke blir overkjørt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...