Gå til innhold

Å eie egen bolig - hva legger du i det

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anser du at du eier din egen bolig selv om du har lån til over pipa? 

Eller anser du at du først eier din egen bolig når den er helt eller så godt som nedbetalt?

Jeg hører mange skryte av at de "eier" egen bolig når den nettopp er kjøpt for lånte penger, men det er vel egentlig banken som eier den? 

Anonymkode: b34e9...b1c

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ca 40% belåning i boligen min i dag, og ja, anser at jeg eier egen bolig. Da jeg kjøpte hadde jeg litt over 60% belåning og anså fortsatt at jeg eide min egen bolig. Selv om deler av boligen er belånt av banken er det mitt lån jeg nedbetaler og ingen andres :) 

Anonymkode: 0329c...bf1

• Liker 6
Skrevet

Mitt navn står på skjøtet, så nei, jeg eier den. Jeg er ansvarlig for boligen, dens vedlikehold og utgifter, ikke banken. Banken eier pengene jeg har lånt, men boligen er min.

Hvis folk skal begynne å kreve at du har kjøpt boligen cash for at man skal "få lov" til å si at man eier den, all den tid man faktisk står som juridisk eier, da vil jeg si at folk er sykt snobbete. 

Anonymkode: 3c310...a0d

• Liker 41
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hører mange skryte av at de "eier" egen bolig når den nettopp er kjøpt for lånte penger, men det er vel egentlig banken som eier den? 

Alle vet hva det betyr og ingen bryr seg

Anonymkode: 27021...908

• Liker 20
Skrevet (endret)
5 hours ago, AnonymBruker said:

Anser du at du eier din egen bolig selv om du har lån til over pipa? 

Eller anser du at du først eier din egen bolig når den er helt eller så godt som nedbetalt?

Med lån opp til pipa som du sier, da følte jeg at banken eide - ikke boligen - men meg. Les; deler av livet mitt. 

Det er en forpliktelse å ha lån, men det samme er det å betale leie. 

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har ca 40% belåning i boligen min i dag, og ja, anser at jeg eier egen bolig. Da jeg kjøpte hadde jeg litt over 60% belåning og anså fortsatt at jeg eide min egen bolig. Selv om deler av boligen er belånt av banken er det mitt lån jeg nedbetaler og ingen andres :) 

Anonymkode: 0329c...bf1

Har bare ca 20 prosent belåning i boligen min nå. Jo, føler at jeg eier på en måte, er for eksempel fri til å selge og kjøpe noe til lavere pris og bli gjeldfri. 

Endret av Atea
  • Liker 1
Skrevet

Selvsagt eier jeg boligen min, selv om jeg har lån. Det står jo mitt navn i papirene. De fleste har nå lån uansett, det tar jo tid å betale ned. Veldig snobbete å henge seg opp i om man har nedbetalt boligen eller ikke. Det er ingen «skam» å ha lån så lenge man ikke lever over evne, og så lenge man betaler forspliktelsene man har. 

Anonymkode: 4b642...f04

• Liker 8
Skrevet

Vi bygget den med våre egne hender, vi betaler uten problemer lånet, selvsagt er det mitt hjem, mitt hus, min bolig..

• Liker 4
Skrevet

Enig med alle over

Og i tillegg, slik man bruker ordet til vanlig er spørsmålet ofte: Eier du eller leier du? 

Da er det klart at i en vanlig samtale vil det å eie forstås som å ha kjøpt en bolig kontra å leie en bolig (som noen andre eier).

• Liker 4
Skrevet

Selvsagt eier man selv om man har lån. Det er ingen motsetninger mellom å eie egen bolig og å ha lån. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke "lån over pipa" på min leilighet. Den er belånt ca 55%. Jeg sier at jeg eier boligen, ja, selv om det er lån på den så er det mitt navn på skjøtet.

• Liker 2
Skrevet

Som eier har du all risikoen for din investering. Banken er bare en som vil tjene på din risiko. Så ja, du er eier selv med belåning på 100%.

Anonymkode: 5e004...b92

• Liker 3
Skrevet

Jeg eier boligen min :hoppendeglad: 100% nedbetalt :nori:

Anonymkode: f8426...404

• Liker 3
Skrevet

Klart folk har lyst til å si at de eier, når de har pådratt seg milliongjeld. Noen gleder må de jo ha mens halve månedslønna forsvinner i 20 år fremover.

• Liker 2
Skrevet

Har så lite lån at, jo jeg eier. Men sier bilen min er bankens ett par år.

Anonymkode: c0b5e...08b

• Liker 1
Skrevet

Kan jeg be banken komme og utføre vedlikehold, bytte tak, bytte bordkledniing og renovere badet? Kanskje de tar ansvar for bilen og nye dekk og? Er jo eiers ansvar og utgift det.

Anonymkode: a7d45...56c

• Liker 12
Skrevet

Har man kjøpt bolig, uavhengig av med hvilke midler, lånt eller ei, så er man juridisk eier av boligen.

Så ja man eier boligen, og de som har lån på den eier også lånet, men det gjør ikke boligen mindre deres.

Anonymkode: 24437...cb0

• Liker 6
Skrevet
48 minutter siden, Knirke skrev:

Klart folk har lyst til å si at de eier, når de har pådratt seg milliongjeld. Noen gleder må de jo ha mens halve månedslønna forsvinner i 20 år fremover.

La meg gjette. Du leier?

Vi eier selv boligen, selv med (1)milliongjelda vi har pådratt oss. Som leietakerne betaler ned for oss. 

Lønna vår går til sparing og fornøyelser.

Anonymkode: 2e010...cb3

• Liker 7
Skrevet

Man eier boligen når man har navnet sitt på papiret, og har råderett over alt ved boligen som å kunne pusse opp, uten at det er en annen "huseier" som må ta avgjørelsen slik som ved leie. Og dessuten at eventuelt verdiøkning kommer en selv til gode ved et senere salg. 

Jeg har en BRL-leilighet med lån, men jeg sier likevel at leiligheten er "min". Men rent juridisk sett så er det i prinsippet egentlig ikke min. Det er borettslaget i sin helhet som "eier" boligen, og jeg eier kun en andel av BRLet som gir meg eksklusiv rett til å bruke leiligheten. I juridisk sammenheng eier alle naboene i BRLet leiligheten like mye som meg, og jeg eier en liten brøkdel av alle naboenes leiligheter. Jeg har bare en eksklusiv rett til å bruke "min" spesifikke leilighet, og siden arbeid jeg gjør øker verdien på andelen og disse pengene kommer meg til gode ved salg, så sier jeg "min leilighet" i vanlig dagligtale. Banken har pant i boligen, men det gjør ikke dem til eiere.

Men skal man sette det på spissen, så kan man si at man eier alt eller ingenting i verden. Det kommer helt an på om man har noe å forsvare eiendommen med. Eiendom er bare noe man selv mener at man eier, og har makt til å forsvare. I Norge har vi et rettsvesen som forsvarer det, men dersom sterkere makter tar seg til rette og myndighetene ikke klarer å forsvare min eiendom, så mister jeg det. Eller myndighetene kan la være å forsvare det.

Skal man virkelig kunne si at man eier noe, må man ha en eiendom som er sin egen stat, med selveid bygg og med et sterkt nok forsvar til å kunne kjempe mot alle andre makter som forsøker å frarøve eiendommen.

Anonymkode: f20fe...e13

• Liker 3
Skrevet

Følte det var min bolig selv med lån... men føler det er litt "mer" min nå som lånet er nedbetalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...