Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, nå har jeg kommet til 39+3 og begynner å bli rimelig sliten og lei. 

Kroppen er tung, og jeg sover ikke noe særlig om natten. Klarer ikke gå særlig langt pga vondt bekken og kynnere, så dagene går ganske sakte. Har både bøker, strikketøy og HBO, men er lei av det meste.. har bakt endel og fylt frysen. Føler jeg bare gjør husarbeid og venter. Men det er jo fortsatt en uke til termin, og det kan jo ta enda lenger tid også. 

Er det noen som har noen revolusjonerende tips eller nye ideer for å få tiden til å gå? Hva gjør dere andre som er hjemme og ikke har fysikk til trening og skogstur?

Førstemann kom noen dager før termin, hvor stor er sjansen for at jeg må gå over termin med nr to da? 

Anonymkode: 57c8a...678

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å få besøk av venninner eller familie? Har ikke så mange andre forslag dessverre, da jeg er i samme båt selv

Skrevet

Jeg er 39+2 idag og kjenner litt på de samme følelsene,samtidig som jeg nyter tilværelsen som tobarnsmor så lenge jeg kan. Førstemann kom 39+3 så jeg er jo spent på når det setter igang! Her leverer jeg barna i bhg 0930 og henter ca 1530-16. I mellomtiden blir det en del tv, strikking og så er jeg nødt å sove et par timer pga dårlig nattesøvn. Det høres jo ut som du gjør det du kan for å få tiden til å gå. Men de anbefaler vel sånn sett ro og hvile før fødselen setter igang! Lykke til😊det er vel innafor å tro at baby kommer litt før siden du fødte før termin sist,men man kan jo aldri vite:) 

Skrevet

Tror det er hipp som happ om du g[r over termin.

å få besøk er det beste tipset. Da kan du planlegge middagen og bake på dagtid og få besøk om kvelden.

Anonymkode: 0142a...d54

Skrevet

Takk for svar og tips 😊 det blir litt besøk, men mest på dagtid. På ettermiddag/kveld går tiden og energien til førstemann, så det er helst dagtid jeg kjeder meg. Samtidig er jeg litt lei av folk, hvis dere skjønner? Litt innadvent for tiden på en måte, orker helst bare de nærmeste rundt meg. 

Inviterte svigermor på middag i dag da, så da får jeg bruke litt tid på forberedelser 😉 

Det er vel sånn det skal være, at man er lei og klar for neste etappe, så ikke tanken på fødsel blir så voldsom 😆 

Det å være spent på når ting setter i gang er nesten verst, siden jeg ikke aner hva jeg skal forvente. Med førstemann var jeg så mentalt forberedt på å gå over at jeg ble litt tatt på senga når det satte i gang før termin 😊 hadde man visst når det skulle skje tror jeg ventinga hadde vært litt lettere. 

Alltid godt å vite at vi er flere i samme båt da 😉 håper det går i passe tempo for dere alle fremover 😊

Skrevet

40 + 3 idag og jeg har bodd 18 dager på sykehusets hotell pga lang reisevei til sykehuset. 

Skikkelig dritt og har fått skikkelig brakkesjuka da jeg ikke kjenner noen her og er helt alene. Kunne tatt med meg mannen men hotellrom koster 500 kr i døgnet så det blir veldig dyrt i lengden. 

Så vær glad du hvertfall får bo hjemme! 

Her går dagene til hbo, netflix, strikking og noen byturer når jeg er i form til det. Er blitt mye nett shopping også. Samt masse trøstespising og gråting hele døgnet. 

Har aldri vært deprimert før men nå tror jeg faktisk jeg er det, forhåpentligvis er det bare hormoner og går over. 

Så jeg føler med deg ts, denne siste delen av graviditeten er noe møkk rett og slett. 

Anonymkode: 667e3...1a6

• Liker 2
Skrevet

Ta daglig tur til svømmebasseng, bruk en sann flytende brett slik at du kan ta laps med å bare sparke.  Da du er vektløs er det veldig bra for kroppen og øker ikke problemer med bekkenløsningen. 

Anonymkode: 4346f...929

Skrevet

Hehe, tur i svømmebasseng er vel ikke det som frister mest akkurat nå 😉 hva om vannet går i bassenget? 😜 men det er et godt tips mot bekkensmerter når man ikke er så langt på vei 😊 

Til ab..1a6, du har all sympati herfra! 😧Kan bare forestille meg den brakkesjuka, hjemme kan man i det minste pusle med litt mer. Jeg krysser fingre for at du slipper å vente mer nå! 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

40 + 3 idag og jeg har bodd 18 dager på sykehusets hotell pga lang reisevei til sykehuset. 

Skikkelig dritt og har fått skikkelig brakkesjuka da jeg ikke kjenner noen her og er helt alene. Kunne tatt med meg mannen men hotellrom koster 500 kr i døgnet så det blir veldig dyrt i lengden. 

Så vær glad du hvertfall får bo hjemme! 

Her går dagene til hbo, netflix, strikking og noen byturer når jeg er i form til det. Er blitt mye nett shopping også. Samt masse trøstespising og gråting hele døgnet. 

Har aldri vært deprimert før men nå tror jeg faktisk jeg er det, forhåpentligvis er det bare hormoner og går over. 

Så jeg føler med deg ts, denne siste delen av graviditeten er noe møkk rett og slett. 

Anonymkode: 667e3...1a6

Oi det høres jo skikkelig kjipt ut faktisk!! Visste ikke at det var vanlig å gjøre det sånn når det er lang reisevei men gir jo mening. Hvor lang vei snakker vi om? 

Er du førstegangs? Sender masse fødeønsker til deg og håper du snart får komme hjem!!:) du er rågod! 

Skrevet

Jeg gikk på bassengtrening sammen med kvinner som hadde termin et par dager etterpå :) jeg fikk førstemann i sommer og brukte siste ukene på å se på fotball-VM (perfekt timing for meg, men dårlig tips nå😂), treffe venninner, svømte litt i basseng, trente lett styrke, lese bøker om babytiden, fødsel osv, gå turer, se på TV-serier, plante i hagen, litt nettshopping til meg selv og baby :) jeg koste meg også med lange frokoster på verandaen som jeg brukte litt tid på å lage (kaffe latte, frukt og hjemmelagde scones). Jeg la også inn knipeøvelser og perineumsmassaje i løpet av dagen. Jeg holdt meg liksom litt opptatt samtidig som jeg bare gjorde ting jeg likte. Likevel kjedet jeg meg, var lei og var supermotivert for fødsel! Ønsker deg masse lykke til :)

Skrevet
59 minutter siden, Lidis88 skrev:

Jeg gikk på bassengtrening sammen med kvinner som hadde termin et par dager etterpå :) jeg fikk førstemann i sommer og brukte siste ukene på å se på fotball-VM (perfekt timing for meg, men dårlig tips nå😂), treffe venninner, svømte litt i basseng, trente lett styrke, lese bøker om babytiden, fødsel osv, gå turer, se på TV-serier, plante i hagen, litt nettshopping til meg selv og baby :) jeg koste meg også med lange frokoster på verandaen som jeg brukte litt tid på å lage (kaffe latte, frukt og hjemmelagde scones). Jeg la også inn knipeøvelser og perineumsmassaje i løpet av dagen. Jeg holdt meg liksom litt opptatt samtidig som jeg bare gjorde ting jeg likte. Likevel kjedet jeg meg, var lei og var supermotivert for fødsel! Ønsker deg masse lykke til :)

Gjør som Lidis! 

Ikke som meg - jeg sov siste ukene, satt innendørs og hadde maraton med fødeavdelingen på FEM. Det var veldig kjedelig.😂😭

• Liker 1
Skrevet (endret)

Uke 39+5 her, er også litt utålmodig og sliten og gleder meg til lillemor kommer. Har en på 2,5 år så ettermiddagene går i ett. Følger henne i barnehagen, kjøper meg en latte på veien hjem. Det er min luksus om dagen👌🏼 handler mat, baker/leser/ hører på podkast og sover en time eller to på dagtid pga dårlig nattesøvn. Så lager jeg middag til mannen og datteren kommer hjem. Har besøk på dagen innimellom, men orker ikke ha avtaler hver dag, og prøver egentlig å bare slappe av å samle krefter til fødsel! Syns i grunn dagene går ganske fort, og prøver og ikke stresse med at baby må komme. Vil gjerne møte henne, men hun kommer når hun er klar! Det skal vel være litt slitsomt og tungt på slutten så man får den ekstra piffen når fødselen først starter 😅 hadde planlagt KS sist, så vet jo ikke helt hva jeg går til. Har mye kynnere og maserier så syns det er spennende hver kveld vi legger oss nå! Lykke til alle sammen! 🌸

Endret av Hoppelopp
  • Liker 1
Skrevet

39+3 her også! Og jeg er så dårlig i bekkenet, at jeg har ikke mye annet valg enn å bytte på sofa, pilatesball og senga... Går til kiropraktor en gang i uken, og på kveldstid blir jeg med i bilen mens samboeren handler, bare for å føle jeg kommer meg ut av huset. Holder seriøst på å gå på veggen! Hadde jeg enda klart å røre meg litt, så jeg kunne vasket, ordnet litt hjemme, ruslet i en butikk eller gått en tur, men neiiida. Blitt mye nettshopping da :fnise: Så det er vel eneste tipset. Jeg har laget meg ønskelister til klær når jeg en eller annen gang er tilbake i før-gravid-størrelse.

Anonymkode: 3f156...d0b

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

39+3 her også! Og jeg er så dårlig i bekkenet, at jeg har ikke mye annet valg enn å bytte på sofa, pilatesball og senga... Går til kiropraktor en gang i uken, og på kveldstid blir jeg med i bilen mens samboeren handler, bare for å føle jeg kommer meg ut av huset. Holder seriøst på å gå på veggen! Hadde jeg enda klart å røre meg litt, så jeg kunne vasket, ordnet litt hjemme, ruslet i en butikk eller gått en tur, men neiiida. Blitt mye nettshopping da :fnise: Så det er vel eneste tipset. Jeg har laget meg ønskelister til klær når jeg en eller annen gang er tilbake i før-gravid-størrelse.

Uff, føler virkelig med deg! Bekkenplager er noe herk 😰 Her kastet jeg først opp 4-6 ganger daglig fra uke 8-20 og så var bekkenet helt krise fra uke 22- uke 35, men ble mye bedre da hodet festet seg så de siste ukene har jeg klart litt mer. Men nå begrenser maserier og kynnere hvor mye jeg klarer å gå, men er veldig takknemlig for at bekkenet er bedre. Det blir heldigvis verdt det når baby kommer 🙏🏼🌸 god bedring og lykke til med innspurten! 

• Liker 1
Skrevet
51 minutter siden, Hoppelopp skrev:

Uff, føler virkelig med deg! Bekkenplager er noe herk 😰 Her kastet jeg først opp 4-6 ganger daglig fra uke 8-20 og så var bekkenet helt krise fra uke 22- uke 35, men ble mye bedre da hodet festet seg så de siste ukene har jeg klart litt mer. Men nå begrenser maserier og kynnere hvor mye jeg klarer å gå, men er veldig takknemlig for at bekkenet er bedre. Det blir heldigvis verdt det når baby kommer 🙏🏼🌸 god bedring og lykke til med innspurten! 

Jeg slet også med kvalme helt til uke 19 og bekkenløsning etter det. Ble i ganske god form fra uke 28-29 faktisk, da la babyen seg med hodet godt ned og stabiliserte mye :) Så sa det bare pang da jeg rundet 36 uker, og alt låste seg fullstendig. Egentlig har jeg ikke mye å klage over, når det kun er de siste ukene som har vært så ille :P Men kjære vene så sakte tiden går! Og det å se på rot, uten å klare å rydde det bort, det er rene torturen.

Lykke til til alle dere også :) Blir spennende å se når det setter i gang. Jeg har vært en gang til fødselsforberedende akupunktur, skulle egentlig i dag også, men måtte avlyse da jeg ikke hadde mulighet til å komme meg ned trappa :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Hvordan går ventingen for dere andre? Tre dager til har gått, relativt fort her siden stebarnet har vært her (da er det plutselig fullt kjør ;))

40+0 i morgen for meg og TS ser jeg :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår at dere er kommet til et punkt hvor dere er lei hele graviditeten, men prøv å sette litt pris på det også 😊 Jeg har fått to stk en del før termin og har aldri fått muligheten til å bli lei. Jeg tror (basert på egne erfaringer) at det å komme til et punkt hvor en er lei av å ha baby inni og er klar for å få den ut er en kjempeviktig milepæl for psyken. Kos dere med store, fine mager og aktive babyer og gled dere til ventetiden er over!

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, ablaze skrev:

Jeg forstår at dere er kommet til et punkt hvor dere er lei hele graviditeten, men prøv å sette litt pris på det også 😊 Jeg har fått to stk en del før termin og har aldri fått muligheten til å bli lei. Jeg tror (basert på egne erfaringer) at det å komme til et punkt hvor en er lei av å ha baby inni og er klar for å få den ut er en kjempeviktig milepæl for psyken. Kos dere med store, fine mager og aktive babyer og gled dere til ventetiden er over!

Enig i dette, men etter 39+0 så er det ingen vinning for barna å bli inne der :) Forskning har jo vist at barna født så sent som uke 37-38 faktisk henger litt etter de født i 39 og 40. Så en ting er de som er lei allerede når de har igjen 3-4 uker, og barna er på grensen til premature. Da hadde det ikke vært bra for barna å komme allerede. Men når man er få dager fra termin, da har man lov å bli skikkelig lei mener jeg, da er det jo ingen helsegevinst lenger for barna å vente. :)

(For min del er jeg livredd for å måtte bli satt i gang, ønsker så inderlig at fødselen skal starte av seg selv)

Skrevet

40+0 i morgen ja! 😊 UL-Termin på torsdag. Jeg har hatt et par tunge dager nå, med mye verk i hofter og ledd og vann i kroppen pga litt varmere vær. Men nå ser jeg fram til mandag med mann og barn på jobb/i bhg og ruskeværmelding 😉 prøver alt jeg kan å ikke vente, men ettersom førstemann kom 39+5 hadde jeg jo litt forventninger da.. 

Jeg håper også å unngå igangsetting, var ikke noen god opplevelse forrige gang. Kommer nok til å være klarere på hva jeg ønsker denne gangen, med førstemann var jeg jo bare glad og spent når de ville sette meg i gang pga langvarig vannavgang. 

Jeg tenker litt på babyens størrelse og, jeg da.. førstemann var nokså stor selv om han kom før termin og ikke etter, og magen føles større denne gang så jeg er litt redd for svær baby 😜 

Hva tenker dere andre å finne på til uken da? Jeg lurer på å bake makroner. Har frysen full av boller, kanelboller og pizzasnurrer allerede. Og hvis jeg skulle gå over neste helg skal jeg få med meg Skjelvet på kino på fredag. Også må jeg vel ha en kontroll rundt termin. Den har jeg ikke bestilt, for jeg håpet jeg ikke trengte den 😜 

TS

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

40+0 i morgen ja! 😊 UL-Termin på torsdag. Jeg har hatt et par tunge dager nå, med mye verk i hofter og ledd og vann i kroppen pga litt varmere vær. Men nå ser jeg fram til mandag med mann og barn på jobb/i bhg og ruskeværmelding 😉 prøver alt jeg kan å ikke vente, men ettersom førstemann kom 39+5 hadde jeg jo litt forventninger da.. 

Jeg håper også å unngå igangsetting, var ikke noen god opplevelse forrige gang. Kommer nok til å være klarere på hva jeg ønsker denne gangen, med førstemann var jeg jo bare glad og spent når de ville sette meg i gang pga langvarig vannavgang. 

Jeg tenker litt på babyens størrelse og, jeg da.. førstemann var nokså stor selv om han kom før termin og ikke etter, og magen føles større denne gang så jeg er litt redd for svær baby 😜 

Hva tenker dere andre å finne på til uken da? Jeg lurer på å bake makroner. Har frysen full av boller, kanelboller og pizzasnurrer allerede. Og hvis jeg skulle gå over neste helg skal jeg få med meg Skjelvet på kino på fredag. Også må jeg vel ha en kontroll rundt termin. Den har jeg ikke bestilt, for jeg håpet jeg ikke trengte den 😜 

TS

Da skjønner jeg godt at du venter litt ekstra ja :) Min første kom ikke før 12 dager over termin, men jeg var inne allerede i uke 20 med denne med kraftige kynnere og fikk beskjed om å ta det med ro for å ikke starte fødsel for tidlig :P Så hele graviditeten har vært jubel for hver uke til som har gått, og nå er det plutselig omvendt!

Flink du er som baker da! Bruker du stol ved kjøkkenbenken eller går det greit? Jeg klarer ikke stå lenge nok til å lage middag engang uten stol å sitte på, så baking har jeg egentlig gitt opp :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...