Gå til innhold

KLP fond, 50 000 kr.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 50 000 kr som jeg har tenkt å sette i fond i KLP. KLP driver jo ikke med kunderådgivning, man må lese fondsinformasjon selv. Jeg er 40+, har barn og travelt liv og er ikke spesielt interessert i økonomi. Tjener greit nok, ikke kjempebra, litt dårlig akkurat nå for tiden pga omstendigheter som gjør at jeg jobber litt redusert, men det er kun helt midlertidig. Jeg har alltid vært flink til å spare. Disse 50 000 kr er penger jeg egentlig ikke trenger,  jeg har 150 000 i banken som buffer/nødpenger, spesielt mtp litt lav inntekt i tiden framover.

I utgangspunktet tenker jeg at sparehorisonten kan være lang og kostnaden bør derfor være lav, ergo indeks eller billige fond. 

Er det noen her som har KLP fond og kan fortelle hva de valgte og hvorfor? Norge går jo så det suser, men har inntrykk av at økonomer anbefaler globale fond . 

Grunnen til at jeg gjerne vil ha KLP er at de virker seriøse, fondsutvalget er overkommelig og ikke overveldende, og jeg har uansett en "bruker" der for pensjonen. Jeg har tidligere hatt kundeforhold både i sparebanken, nordea og danske og har gjennom årene irritert meg over at det ikke er lett å finne ut av hva de tar i forvaltningshonorar på fondene, og at de har anbefalt dyre fond. Foreldrene mine har hatt kundeforhold i DNB og ble lurt der av en rådgiver slik at de tapte sparepengene sine. Jeg foretrekker derfor banker som tenker mer på kundens beste enn sitt eget beste/egen provisjon, men har ikke kunnskap nok selv til å vite hva som er fornuftig. 

Anonymkode: b67bb...f55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bank som tenker på kundens beste??? 🤣

Anonymkode: a3c1e...90f

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

travelt liv og er ikke spesielt interessert i økonomi

Globalt indeksfond.

Globalt er mer diversifisert enn f.eks. et norsk fond. Det går bra med Norge nå men du vet ikke hva som skjer om 15 år. Da vil verdien av at norsk fond kunne stupe samtidig som du mister jobben og renta stiger. At dette skal skje over hele verden samtidig er svært lite sansynlig. Derfor blir globale fond anbefalt.

Kjøp fond for 10 000 per måned til du har investert det beløpet du ønsker.

Anonymkode: 7f17d...6a4

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville gått for Kron i ditt tilfelle. 

Hvis du velger det billigste alternativet deres, får du i praksis gratis tilgang til autoriserte finansielle rådgivere (de klarer å presse ned totalkost til ca tilsvarende som det billigste du ville klart alene på en "så liten" portefølje). De mer avanserte porteføljene deres, med litt dyrere løsninger, er ikke så ille priset heller.

https://kron.no/vanlige-sporsmal/tema-billigst

Anonymkode: 6bbe8...1c4

Skrevet

jeg har også KLP fond. De putrer og vokser jevnt de siste årene.

Mest penger har jeg deriomot i indeksfond på nordnet. Da slipper jeg å tenke på gebyrer og slikt.

Bankaksjer er også et annet alternativ.

Anonymkode: 490f7...b13

Gjest UngMann1986
Skrevet

Jeg har størsteparten av min fondssparing i KLP aksje global V. Da har du en billig og spredt portefølje, som du ikke trenger å følge med på, siden den følger gjennomsnittet av verdensøkonomien, enkelt forklart.

Skrevet

Vær oppmerksom på at noen KLP fond er inni "skitne" selskaper som bruker fossil utvinning til profitt.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vær oppmerksom på at noen KLP fond er inni "skitne" selskaper som bruker fossil utvinning til profitt.

Hvilke KLP-fond er dette?

Anonymkode: b2340...56d

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mest penger har jeg deriomot i indeksfond på nordnet. Da slipper jeg å tenke på gebyrer og slikt.

I Superfondet Norge, eller også i de andre nordiske superfondene der?

Skrevet

Nordnet sine gratis indeksfond er vel bare de nordiske ??

Anonymkode: b67bb...f55

Skrevet

Hvordan blir det med vekslingsgebyr (hvor mange % ca betaler man i vekslingsgebyr) når man kjøper de av Nordnets nordiske superfond som ikke er det norske?

Skrevet
23 timer siden, UngMann1986 skrev:

Jeg har størsteparten av min fondssparing i KLP aksje global V. Da har du en billig og spredt portefølje, som du ikke trenger å følge med på, siden den følger gjennomsnittet av verdensøkonomien, enkelt forklart.

Takk for godt tips! :) 

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du fortelle om hvilke av fondene dette gjelder for?

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke KLP-fond er dette?

f.eks. den som en annen har anbefalt; KLP aksje global V. - har Exxon mobile etc. på sin aksjeliste

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan blir det med vekslingsgebyr (hvor mange % ca betaler man i vekslingsgebyr) når man kjøper de av Nordnets nordiske superfond som ikke er det norske?

bare å gå på nettsiden deres å lese seg opp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...