Gå til innhold

Pakkereise med konsentrasjonsleirer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker å besøke konsentrasjonsleirene fra krigen, er det noen som vet om slike pakkereiser og hvor jeg eventuelt kan bestille? :) Hvilke er "verdt" og besøke?

Anonymkode: f2fe2...ede

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvite busser?

Anonymkode: ee46f...b71

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvite busser?

Anonymkode: ee46f...b71

Kan sjekke litt hva det er for noe. :)  Men tenkte eventuelt å booke et hotell og være der, for så og reise rundt på slike ting i området jeg blir, som da sikkert er warszawa?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker å besøke konsentrasjonsleirene fra krigen, er det noen som vet om slike pakkereiser og hvor jeg eventuelt kan bestille? :) Hvilke er "verdt" og besøke?

Bare jeg som synes det var rart med et slikt smilefjes i denne sammenhengen?

Anonymkode: d2445...3f7

• Liker 6
Skrevet

Hør med andre som har reist med hvite busser. Mange ungdomskoleelever reiser med dem og det negative som går igjen er att en eller to av leirene er litt for «turistvennlige» med boder ol. Jeg ville styrt unna disse og kun besøkt de som er rent historiske. 

Anonymkode: 01834...77c

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Deg var det lett å krenke 🙄

Anonymkode: 486d4...103

• Liker 8
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forhåpentligvis bare deg.

Alle skjønner at smilefjeset var et slags "håper noen kan hjelpe meg". Ingen her inne mener nok annet enn at konsentrasjonsleirene er monumenter over noe av det jævligste i menneskehetens historie, og særlig ikke en trådstarter som vil besøke leirene for å lære mer om det. Man skal være særdeles kreativ, og ute etter å krangle, for å tolke det at noen avslutter et helt ålreit spørsmål med et håpefullt og vennlig smilefjes er særlig rart bare fordi spørsmålet handler om å besøke konsentrasjonsleire.

Anonymkode: b3fe4...462

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hør med andre som har reist med hvite busser. Mange ungdomskoleelever reiser med dem og det negative som går igjen er att en eller to av leirene er litt for «turistvennlige» med boder ol. Jeg ville styrt unna disse og kun besøkt de som er rent historiske. 

Anonymkode: 01834...77c

Vet ikke hvilke leire du snakker om, men mitt inntrykk er at de som styrer leirene tar det svært seriøst. Og det er lagt opp til at man både skal få med seg det historiske som har skjedd, men også huske  at dette er minnesmerker over døde og man viser tilsvarende respekt. 

Til trådstarer: Selv var jeg i Auschwitz/Birkenau. Og har hørt at det er den "beste" leiren å besøke. Den ligger ved  Krakow som er en utrolig fin by. 

Sachsenhausen var der hvor mange nordmenn ble sendt. Den ligger like ved Berlin så om man skal til Berlin.

Anonymkode: cf85c...0e6

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk om å ta alt i verste mening 

Anonymkode: 50fa0...3f1

• Liker 1
Skrevet

Ts her. Jeg skrev ikke smilefjes fordi jeg synes det er jævli kult det som skjedde i krigen, men for å håpe at noen hadde noen tips.. Jeg synes 2 verdenskrig er interessant og ønsker derfor å besøke noen av de mest kjente leirene for å lære litt, og faktisk reise til stedene hvor det skjedde..

• Liker 5
Skrevet

Auschwitz og Birkenau er den vanligste å besøke. Det burde alle gjøre en gang i livet for å se hva folk er i stand til å gjøre. For å forebygge at noe slikt skjer igjen. 

Ellers så kan du ta turen til Berlin og besøke Sachsenhausen. Der var det mye Nordmenn. Men mesteparten av leiren er revet. 

Siden ddtte er et kvinneforum. Så bør du besøke kvinneleieren Ravensbruck når du først er i Berlin. Les deg litt opp på historien og se på kontrastene til fangevokterpalassene utenfor. Der drepte de nyfødte barn ved å legge de ut i snøen. Mens de gikk hjem til palasset sitt etterpå og spiste middag med familien. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg var på en tur til konsentrasjonsleirene da jeg gikk på videregående, de gjorde et veldig sterkt inntrykk alle sammen, men hvis du reiser på egen hånd og ikke har muligheten til å reise så mye rundt, ville jeg nok valgt å reise til Auschwitz og Birkenau. De har gjort mye for å gi et sterkt og klart bilde av det som har skjedd der. 

Det er fint at du er interessert i å reise og se dem, det er så viktig at det som skjedde der aldri aldri blir glemt. 

Endret av princeofithilien
Gjest Nina1975
Skrevet (endret)

Slettet

Endret av Nina1975
Gjest Nina1975
Skrevet

Vi bodde i Krakow og bestillte buss til Auschwitz på hotellet. 

Skrevet

Hvorfor pakkereise? Veldig lett å selv bestille fly til krakow, finne ett ok hotell og så ta toget til auswitch en dag. 

Anonymkode: f748a...0e0

Skrevet

Tror de hvite busser ikke lengre har slikereiser fra Norge Men flyr dere til Kracow er det flust av tilbudere til Auswitch. Koster ikke all verden.

Bliilg fly ped ryainair, mange rimelige hotell i Kracow.

Anonymkode: 0dcbf...1e9

Skrevet

Det heter Auschwitz, ikke Auswitch. Mange som skriver og uttaler det navnet feil. Ellers er jeg enig i det som har blitt sagt om at Auschwitz og Birkenau bør (må!) besøkes hvis man er i Kraków. Det er enkelt å komme seg dit fra byen. 

Skrevet
På 23.8.2018 den 1.06, AnonymBruker skrev:

Kan sjekke litt hva det er for noe. :)  Men tenkte eventuelt å booke et hotell og være der, for så og reise rundt på slike ting i området jeg blir, som da sikkert er warszawa?

Hva med Berlin, den ligger jo nær Sachsenhausen (Der de fleste Nordmenn, dog ikke jøder så vidt jeg vat) satt og Ravensbruck (kvinneleiren). Er du i Berlin i den anledning så bør du og besøke Villa Marlier (Tror det er slik det skrives) i Berlin Vannse, det var her tyskerne i 1942 hadde Vannsekonferansen hvor den endelige løsningen på jødespørsmålet ble utarbeidet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...